Automatisk utlämning av svensk datatrafik till fler myndigheter

Permalänk
Medlem

Sorgligt men inte oväntat!

Kan inte någon kunnig starta en tråd med detaljerade instruktioner för hur man bäst möjligt skyddar vad man har på sina diskar och sina kommunikationer över nätet?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Skrivet av Xynter:

Går det här igenom så misstänker jag att alla som vill ha någon sorts anonymitet på internet skaffar VPN och börjar kryptera överföringar. Förhoppningsvis så hittar man någon trevlig tjänst som tillhandahåller VPN-tunnlar och har möjlighet att dekryptera överföringarna.

Ok hur skyddar det om dom vill övervaka din bank? Eller dom anda nämnda ställena?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av bgix:

Sorgligt men inte oväntat!

Kan inte någon kunnig starta en tråd med detaljerade instruktioner för hur man bäst möjligt skyddar vad man har på sina diskar och sina kommunikationer över nätet?

Det finns inget skydd alls... eftersom att dom hämtar informationen direkt från källan. Kom ihåg att nu handlar det om din bank. Inte informationens väg mellan din bank och där du befinner dig. Där kan du skydda dig mot en tredje part med en VPN (Som inte heller är ett 100% skydd eftersom att USA kan läsa nycklarna redan)

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa? Jag personligen tycker inte att det är något större problem. Visst kan det kännas obehagligt att någon kan få reda på alla sidor du surfar på, alla sms du skriver osv. Men ser man till helhetsbilden tycker jag ändå att det kan vara värt det. Avlyssna 100 000 - få fast en terrorist eller likande, är det ändå inte värt det? Men bara för att de har tillgång till att avlyssna folk betyder ju inte att de gör det konstant, det sker ju om de har någon anledning till det. Kort och gott drabbas inte vi invånare som sköter oss.

Sen är det ju inte småpojkar som arbetar med avlyssning, som skulle sitta och skratta åt dina sms. Det är ju professionella vuxna män som bara kollar efter potentiella hot. Jag, och de flesta andra, har inget att dölja. Möjligen de pinsamma sms man skickar till vänner och flickvän. Men det blir ju som att gå till doktorn för de röda prickarna du har på pillesnoppen, för oss som patient kan det kännas obehagligt, men för doktorn är det vardag. Han ser ju bara prickarna och granskar inte din kuk som du är rädd att han ska göra.

Självklart kan jag förstå att många av er tycker det är obehagligt men ville bara framföra min åsikt som inte är lika kritisk som de flestas. När man för diskussion med vänner om ämnet känns det alltför ofta som att folk hoppar med i vagnen bara för att, men när man väl börjar diskutera ämnet så visar det sig att de ändå tycker det är okej till viss del.

TL;DR: Jag skulle gärna se en framtid som tar nyfödda bebisars fingeravtryck och DNA, kameror i varje gathörn, mikrofoner i varje mobiltelefon osv. om det kan stoppa kriminaliteten.

Troll.

Vi har ju knappt haft några terroristhot i Sverige. Känns jäkligt obefogat.

Vill man gömma sig så gömmer man sig i alla fall. Det är bara klantar som kommer åka fast. Hyffsat tandlöst med andra ord.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Det finns ju faktiskt något som heter ändamålsglidning. En sådan sker alltid förr eller senare.

Ett exempel som mycket väl skulle kunna hända:

Först sätter man upp fartkameror och säger att de kommer att användas till hastighetsövervakning på stället där kameran är monterad och inget annat. Några år senare säger man att man skall använda dessa till att mäta medelhastigheten mellan kamerorna så att man kan skicka ett inbetalningskort om du kört för fort någon annanstans. Efter ytterligare några år säger man att eftersom vi nu har dessa kameror så är det samhällsekonomiskt riktigt att använda dem till att spåra människor i andra sammanhang.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vi får väl se hur det blir. Bahnhof har ju i alla fall visat att de inte tänker hålla käften om dumheterna börjar igen, så lite hopp finns det allt.

Jo det brukar bli så att dom andra opertörerna hakar på... för att ragga nya kunder...
Vi får hoppas det blir så, jag har mailat Bredband2 men dom verkar inte vilja bekänna färg...

Men hoppas vi som lever idag försöker njuta av det internet vi har idag, för det kommer förmodligen vara helt annorlunda i framtiden..mer reglerat och övervakat precis som det övriga samhället..

Det så kallade darknet eller deepweb kommer öka enormt tror jag... samt vpn tjänster..

Permalänk
Skrivet av AndersF:

Om man tar några terrorister, pedofiler och så kan man väl kanske tycka att det är värt det. Det är väl just automatiseringen av det som bla stadnäts bolagen sätter sog emot. Jag är lite kluven kring det....

Jag tänker aldrig så länge jag lever ge upp min frihet så staten kan "skydda oss" genom tex övervakning. Vad ska komma härnäst? Massövervakning med kameror på varje gatuhörn? Patrullerande skåpbilar som lyssnar på folk i sina lägenheter och hus? Husarrest efter 22:00 eftersom flest brott sker på natten?

Makthavare, som vill inget hellre än att behålla makten, ska de hålla koll på terrorister? Vad definierar de som terrorister? När breddar de den definitionen för att "öka säkerheten av vårt land"?

Permalänk
Skrivet av Thillonoz:

Jag tänker aldrig så länge jag lever ge upp min frihet så staten kan "skydda oss" genom tex övervakning. Vad ska komma härnäst? Massövervakning med kameror på varje gatuhörn? Patrullerande skåpbilar som lyssnar på folk i sina lägenheter och hus? Husarrest efter 22:00 eftersom flest brott sker på natten?

Makthavare, som vill inget hellre än att behålla makten, ska de hålla koll på terrorister? Vad definierar de som terrorister? När breddar de den definitionen för att "öka säkerheten av vårt land"?

London har ju 1 kamera för var 14e innvånare...dom ligger några år före oss..
Bizzart många övervaknignskameror...

Permalänk
Inaktiv

Maintrac surar till

http://feber.se/webb/art/287555/maintrac_hotar_stmma_bahnhof/

Den svenska internetleverantören Bahnhof har skickat ut ett pressmeddelande där man säger att internetleverantören Maintrac hotar dem med stämning efter det att Bahnhof i förra veckan gjorde ett epost-utskick till sina kunder där man kritiserade hur Maintrac lagrade kundernas data.

Bahnhofs VD Jon Karlung säger att Bahnhof är beredda att pröva det hela i en rättsprocess och säger:
"Vi var tvungna att som ren konsumentupplysning berätta hur det låg till för kunderna. Och det är detta vi gör i vårt nyhetsbrev. De här frågorna måste ut i ljuset. "

edit:
Bahnhofs pressmeddelande
http://bahnhof.se/press/press-releases/0/175/2013/11/26/varna...
– Vi är redo att ta fighten för integriteten på alla sätt, det har vi gjort förr. Om Maintrac vill ha en rättsprocess, så får de en rättsprocess.

Dags att byta ISP till Bahnhof, den där Jon verkar ju som en bra snubbe.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Maintrac surar till

http://feber.se/webb/art/287555/maintrac_hotar_stmma_bahnhof/

Den svenska internetleverantören Bahnhof har skickat ut ett pressmeddelande där man säger att internetleverantören Maintrac hotar dem med stämning efter det att Bahnhof i förra veckan gjorde ett epost-utskick till sina kunder där man kritiserade hur Maintrac lagrade kundernas data.

Bahnhofs VD Jon Karlung säger att Bahnhof är beredda att pröva det hela i en rättsprocess och säger:
"Vi var tvungna att som ren konsumentupplysning berätta hur det låg till för kunderna. Och det är detta vi gör i vårt nyhetsbrev. De här frågorna måste ut i ljuset. "

Dags att byta ISP till Bahnhof, den där Jon verkar ju som en bra snubbe.

Bra, bahnof är som vanligt dom enda som vågar stå emot...synd att dom inte får med sig dom andra operatörerna...

Maintrac hotar att stämma för att bahnof hotar att dom sysslar med olagligheter.... öööh..vem fan har sagt att det dom gör är olagligt ?
Hade väl däremot varit det om operatörerna inte skrivit på avtalet...

Känns mer och mer som säpo är inspirerade av usa hur dom fungerar... det där med att anlita ett extern företag..är soklart något som inspirerats från usa...
Så mkt lättare att avsäga sig allt ansvar då om eventuell information missbrukas...då bara kastar man ut skiten och anlitar ett nytt företag och byter företagskylt.. Ska dom börja med gag orders nu som i fucking usa.

Så satans fegt av staten att använde ett jävla företag till denna massövervakning!
Vem i helvete litar på ett jävla "företag" som har alla data om alla svenskar ?

Blir så sjukt lack när man ser bit för bit hur internet håller på att förstöras och jag kan inte lova att jag kommer använda internet
i framtiden om det enbart ska användas för att spioneri och makt och kontroll.

Tror att man kommer få göra mer och mer ansträngningar för att få vara anonym på internet...om sånna här lagförslag går igenom.

må maintrac brinna i helvetet

Permalänk

http://www.allabolag.se/5566846936/Maintrac_AB

verkar gå bra för Maintrec med alla fina skattepengar dom får..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Dags att byta ISP till Bahnhof, den där Jon verkar ju som en bra snubbe.

Hade gjort det för länge sedan om jag kunnat, men de levererar inte hit där jag bor..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Efter jag varit inne på http://www.maintrac.se/ så upplever jag att internet går betydligt långsammare!
inte alls samma responstid.. undrar om man blir triggad som misstänkt terrorist för att man var inne på deras hemsida ?
Jag menar, om man som en vanlig svensson är inne på maintrecs hemsida..så måste man ju anses var ett hot..

Förresten verkar det dom alla stadsnät redan IDAG använder maintrac för att för att klara det så kallade datalagringsdirektivet så Maintrec har redan idag all data... viktigt att tillägga..

http://www.maintrac.se/

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Hade gjort det för länge sedan om jag kunnat, men de levererar inte hit där jag bor..

Kanske bara är ett PR stunt...

Jag har bahnof just nu..men har beställt byte inom någon månad.
Bahnof supprts är världskass, man blir inte bra behandlad som kund, och dom svarar inte på mail,
och man blir inte tagen på allvar när man pratar om hastighets problem.

Jag sa upp skiten då uppladnings hastigheten inte var 100 mb, snarare hälften och att nedhastigheten var ostabil...
ibland 25 mbit. ibland 130