BIOS-låst dator HP Elitebook 9470m ultrabook

Permalänk
Medlem

BIOS-låst dator HP Elitebook 9470m ultrabook

Hej

Jag kan genom jobbet få köpa två HP datorer snorbilligt, 5500 kr för båda.
http://www.dustinhome.se/product/5010673343/hp-elitebook-foli...

Problemet är dock att båda datorerna är bios-låsta , och ingen här på supporten har någon kunskap i vad sjutton vi ska göra. Så jag får köpa dem om jag vill, men det känns ju tämligen ovärt om jag ändå inte kommer kunna använda dem.

Har efter lite privatspaning, genom mig och min kompis, funnit en kille i Rumänien som kan låsa upp bios man först dumpar bios och sedan skickar dumpen till honom. Detta kräver att man först köper en programmerare genom honom samt ett Ponomo 5250 clip från ex. eBay för att kunna läsa ut BIOS.

Tänkte nu om det kanske istället finns någon här på detta forum som redan har kunskaper i detta och skulle vilja hjälpa mig. Mot betalning givetvis.

Permalänk
Medlem

Kan man få fråga varför du låsa upp BIOS?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Kan man få fråga varför du låsa upp BIOS?

Förmodligen för att det sitter ett lösenord när du startar datorn som gör att du kommer aldrig förbi för att kunna boota OS
(såvida du inte vet lösenordet då)

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorblade86:

Förmodligen för att det sitter ett lösenord när du startar datorn som gör att du kommer aldrig förbi för att kunna boota OS
(såvida du inte vet lösenordet då)

en simpel bios reset löser det.

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Vem har gjort bios till den datorn?

AMI, Biostar eller något?

Vissa av tillverkarna har konstigt nog standardlösenord som fungerar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Troligtvis inte.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Inte riktigt så enkelt på alla maskiner, vissa kommer t.o.m med fristående kretsar för lösenord och skydd som inte påverkas av batteriet, kanske för 15 år sedan.

http://www.biosflash.com/e/bios-passwords.htm#Notebooks

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Eller inte.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Det är säkert en TPM(trusted platform module) Modul som ställer till det.
Hittade detta på HP
http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

Follow steps (a) through (I) below to restore the nonvolatile memory that can contain personal data. Restoring or re-programming nonvolatile memory that does not store personal data is neither necessary nor recommended.

Enter BIOS (F10) Setup by powering on the system and pressing F10 when prompted near the bottom of the display, or press the ESC key to display the start up menu, then press F10 . If the system has a BIOS administrator password, enter the password at the prompt.

Select the File menu, then Restore Defaults .

Select the System Configuration menu, then Restore Security Defaults .

If an asset or ownership tag is set, select the Security menu and scroll down to the Utilities menu. Select System IDs , and then select the tag that has been set. Press the spacebar once to clear the tag, then press Enter to return to the prior menu.

If a DriveLock password is set, select the Security menu, scroll down to DriveLock , then select DriveLock password . Select the desired hard drive. Click Disable protection , enter the existing master DriveLock password, then press Enter to confirm and return to the prior menu. Repeat this procedure if more than one hard drive has a DriveLock password.

If an Automatic DriveLock password is set, select the Security menu, scroll down to Automatic DriveLock , then select the desired hard drive and disable protection. Repeat this procedure if more than one hard drive has an Automatic DriveLock password.

Select the File menu, then Reset BIOS Security to factory default. Click yes at the warning message.

Select the File menu, then Save Changes and Exit .

Reboot the system. If the system has a Trusted Platform Module (TPM) and/or fingerprint sensor, one or two prompts will appear. One to clear the TPM and the other to Reset Fingerprint Sensor; press F1 to accept or F2 to reject.

If the HP notebook model number ends in a ‘p’ or ‘w’ and includes Intel® Centrino with VProTM, reboot the PC and enter BIOS Setup by pressing F10 when prompted. Select System Configuration , then AMT Options . Then select Un-configure AMT on next boot . Select Save then Yes . Select the File menu, and then select Save Changes and Exit . Reboot the system and confirm that you want to un-configure AMT.

If the optional Intel® Anti-Theft Technology (AT) was activated, contact the provider to de-activate it.

If the optional Absolute® Software Computrace® management and tracking service was activated on the notebook PC, contact the provider to deactivate it.

Remove all power and system batteries for at least 24 hours.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hittade detta på HP

Follow steps (a) through (I) below to restore the nonvolatile memory that can contain personal data. Restoring or re-programming nonvolatile memory that does not store personal data is neither necessary nor recommended.

Enter BIOS (F10) Setup by powering on the system and pressing F10 when prompted near the bottom of the display, or press the ESC key to display the start up menu, then press F10 . If the system has a BIOS administrator password, enter the password at the prompt.

If an asset or ownership tag is set, select the Security menu and scroll down to the Utilities menu. Select System IDs , and then select the tag that has been set. Press the spacebar once to clear the tag, then press Enter to return to the prior menu.

If a DriveLock password is set, select the Security menu, scroll down to DriveLock , then select DriveLock password . Select the desired hard drive. Click Disable protection , enter the existing master DriveLock password, then press Enter to confirm and return to the prior menu. Repeat this procedure if more than one hard drive has a DriveLock password.

If an Automatic DriveLock password is set, select the Security menu, scroll down to Automatic DriveLock , then select the desired hard drive and disable protection. Repeat this procedure if more than one hard drive has an Automatic DriveLock password.

Select the File menu, then Reset BIOS Security to factory default. Click yes at the warning message.

Reboot the system. If the system has a Trusted Platform Module (TPM) and/or fingerprint sensor, one or two prompts will appear. One to clear the TPM and the other to Reset Fingerprint Sensor; press F1 to accept or F2 to reject.

If the HP notebook model number ends in a ‘p’ or ‘w’ and includes Intel® Centrino with VProTM, reboot the PC and enter BIOS Setup by pressing F10 when prompted. Select System Configuration , then AMT Options . Then select Un-configure AMT on next boot . Select Save then Yes . Select the File menu, and then select Save Changes and Exit . Reboot the system and confirm that you want to un-configure AMT.

If the optional Intel® Anti-Theft Technology (AT) was activated, contact the provider to de-activate it.

If the optional Absolute® Software Computrace® management and tracking service was activated on the notebook PC, contact the provider to deactivate it.

Fast detta föll ju redan på första punkten. Eller missförstår jag texten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hittade detta på HP

Tror inte det är TPM, man aktiverar det visserligen från bios (vilket förövrigt kräver att det finns ett bios-lösenord), men vill man använda en dator med TPM aktiverad och inte har nåt lösenord kan man bara formatera disken med tex en boot cd och installera OS.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Även om man alltid kan ta sig förbi det så kräver det på EliteBooks och ProBooks att du fysiskt löder bort och dit ett nytt BIOS-chip eftersom det inte finns några inbyggda koder från HP (som det finns generator för på andra modeller) som gör att man kan låsa upp den. Vet inte heller något program för att knäcka/patcha bort det för just den modellen. Du behöver däremot inte läsa ut BIOS:et alltid, det räcker med ett nytt som är flashat för just din modell. För att starta och gå att använda. Eller att du programmerar ett själv med en flashprogrammerare. För att det ska bli som nytt behöver du däremot läsa in sånt som serienummer, och lite mer specifika saker osv från bios-chippet.

Är du beredd på det är det ett bra köp däremot.

Men självklart måste någon på jobbet ha lösenorden, för jag antar ändå att det är BIOS-administrator det talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även om man alltid kan ta sig förbi det så kräver det på EliteBooks och ProBooks att du fysiskt löder bort och dit ett nytt BIOS-chip eftersom det inte finns några inbyggda koder från HP (som det finns generator för på andra modeller) som gör att man kan låsa upp den. Vet inte heller något program för att knäcka/patcha bort det för just den modellen. Du behöver däremot inte läsa ut BIOS:et alltid, det räcker med ett nytt som är flashat för just din modell. För att starta och gå att använda. Eller att du programmerar ett själv med en flashprogrammerare. För att det ska bli som nytt behöver du däremot läsa in sånt som serienummer, och lite mer specifika saker osv från bios-chippet.

Är du beredd på det är det ett bra köp däremot.

Men självklart måste någon på jobbet ha lösenorden, för jag antar ändå att det är BIOS-administrator det talas om.

Jo någon måste ju veta men av de kontakter som jag kontaktat hos det andra bolaget som haft datorerna är BIOS-lösenord inget som de använder och ingen vet vart jag ska vända än mindre vad lösenordet är. Det andra bolaget ska sägas är också tämligen stort (ett antal hundra datorer i omlopp) och intresset från deras sida att vi ska kunna låsa upp de här datorerna för omformatering och vidare försäljning är tämligen svagt. De skiter liksom i att två datorer har kommit tillbaka med ett udda "fel" och de är en stor kund till oss så vi vill inte heller "gnälla" allt för mycket. Därav att jag kan få köpa de här datorerna extremt billigt istället. Men som jag sagt tidigare är det tämligen värdelöst om jag ändå inte kan använda den mer än att plocka ur minne och SSD...

Permalänk
Medlem

Vi hade samma "problem" med två Elitebook 84-nånting för nåt år sedan. Eftersom företaget faktiskt ägde maskinerna så kontaktade vi Fujitsus support och genom att maila över serienummer och någon kod som vi fick ut från maskinen när vi hade dem på telefon så fick vi en upplåsningskod tillbaka. För att detta skulle fungera så gällde det att datorerna var registrerade på rätt ägare.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Hej

För att få bort bios lösen på dessa maskiner måste man ha ett program som supporten gör med hjälp av buildid på maskinen som man sedan bootar upp med. alla maskiner har unika idn. så ring supporten, Detta kan dock bara göras om maskinen är innanför garantin.

Mvh
Martin

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Hej

För att få bort bios lösen på dessa maskiner måste man ha ett program som supporten gör med hjälp av buildid på maskinen som man sedan bootar upp med. alla maskiner har unika idn. så ring supporten, Detta kan dock bara göras om maskinen är innanför garantin.

Mvh
Martin

På maskiner som använder HP Sparekey så måste de som satt upp lösenordet registrerat det hos HP för att det ska gå att låsa upp enkelt, i andra fall när det gäller datorer som inte är EliteBooks eller ProBooks har de lösenordsgenerator som fungerar om man lämnar några uppgifter. Dessa är ofta knäckta så man inte behöver vända sig till HP själva. Är inte lösenordet uppskrivet av IT-avdelningen/den som konfigurerat datorn eller registrerat hos HP via Sparekey så finns det inget universellt sett att återställa lösenordet så vitt jag vet. Iaf inte om man inte ens kan boota upp något media, men kontakta supporten i första hand medan de fortfarande står hos originalägarna såklart, UUID/SMC-metoden är det säkraste kortet här och det kräver att företaget står som originalägare går det inte att lösa där så hjälper HP inte dig. Då får man byta ut bios-chippet, och då brukar man behöva läsa in buildid, serienummer och lite DMI-information för att det ska fungera med OEM-media. Kan man lösa det medans de står skrivna på originalägaren så är det givetvis att föredra. SMC-metoden kräver att du kan boota upp från USB-media så är det nerlåst så blir det inte så lätt, men det går att fuska och ersätta hårddisken med USB/CF/SD-media eller läsa in verktygen som behövs på hddn.

Problemet då är väl att de kanske inte vill sälja. Men det går säkert att övertyga om det är du som hjälper till att lösa det.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans men då var problemet löst. Idag hörde det första företaget av sig, av sig själva. Tydligen hade de själva luskat ut vem som haft datorerna och vi fick lösenordet "amanda" (antar att det är frugan är något barn) och så var hela saken biff. Tyvärr betyder ju detta att jag inte får köpa datorerna för skit och ingenting längre...

Får hoppas på att vi får in lite fler låsta datorer även om jag inte precis misstänker att det kommer vara vanligt. haha