Permalänk

Stadsnät/Fiber 100/100 eller 100/10?

Hej, jag skall precis ta steget från kopparlina till fiber. Jag undrar om jag har någon märkbar användning av de extra upp som 100/100 kostar.
Jag har ingen server eller sånt som kräver massa upload. Det jag har hört är att snål upp kan strypa nedhastigheten. Är det något som kommer märkas vid en 100/10 uppkoppling?

Jag ber om ursäkt om jag missat relevant info men internet/nätverk är något som jag vet väldigt lite om.

Frågan blir väl som enklast: Har jag som vanlig svensson någon användning av de extra 90/Mbit upp med tanke på att det läggs på nån hundring i månadskostnad? Eller klarar jag mig gott med 100/10?

Till en början så är det bara internet via fiber men i framtiden kan det bli aktuellt med annat. (tv ip-tfn etc)

/Anders

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Du klarar dig bra med 100/10.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Jag har ingen server eller sånt som kräver massa upload.

/Anders

Jag tycker att du själv svarar på frågan faktiskt, din nedladdningshastighet kommer inte att strypas. Du klarar dig gott och väl på 100/10, sitter med samma hastighet och jag kan säga att jag är glad att jag inte betalar 100:- extra/mån eller 1200 extra/år.
Även om du som du säger skulle komplettera med tv, iptele etc. så är det nedladdningshastighet som är det väsentliga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Tror också att du lugnt kan välja 100/10. Om du skulle tycka att det inte räcker i framtiden så kommer det nog inte att vara något problem att öka den. De flesta leverantörer säger inte nej till att leverera mer till dig även om du har bindningstid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Sötast

Då det är en fiberlina så stryps inte hastigheten varken upp eller ner beroende på trafik, det är en teknisk svaghet i ADSL tekniken

De enda som har nytta/glädje av 100UPP är fildelare och folk som hostar tungtrafikerade servrar, du skulle aldrig någonsin märka någon skillnad på 100/10 som en "Svensson" utan 100/10 är redan Porschen

Permalänk
Medlem

Som vanlig Svensson klarar du dig gott och väl på en 100/10 lina. Hade du däremot suttit på en massa servrar, laddat upp mycket filmer/streamar spel osv blir det andra bullar : )

Det du säger att du hört om att låg upp kan strypa nedhastighet, har jag absolut ingen erfarenhet utav. Har aldrig hört talas om det, ej heller upplevt det själv. Jag betalar själv för en 100/10 lina, får dock 125/25, detta utan router direkt ur väggen. Med router får jag runt 95/15. Givetvis handlar ju allt om var du bor och din leverantör, men tror som sagt inte att 100/10 kommer begränsa dig över huvud taget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då det är en fiberlina så stryps inte hastigheten varken upp eller ner beroende på trafik, det är en teknisk svaghet i ADSL tekniken

De enda som har nytta/glädje av 100UPP är fildelare och folk som hostar tungtrafikerade servrar, du skulle aldrig någonsin märka någon skillnad på 100/10 som en "Svensson" utan 100/10 är redan Porschen

ADSL 1/1mbps är minst lika bra som LAN/fiber 1/1mbps. Det är TCP som har "brister". ADSL är precis som LAN/fiber whatever full-duplex. Däremot kan nerladdnings farten påverkas om uppladdnings farten diffar mycket och man skickar/tar emot i "hög" fart via tcp oavsett adsl/fiber/etc.

Kör på 100/10. Om du inte vet att du ofta skickar stora filer kommer du inte behöva mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Kör på 100/10 du, om du kommer på senare att "fan, skulle haft högre hastighet upp pga X och Y." så är det bara att peta på din ISP och säga att du vill byta till 100/100. Det är nog lättare att byta upp sig än att byte ned sig. Tror dock inte du kommer behöva byta från 100/10, man klarar sig riktigt bra på det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Tackar för svaren! Skönt att alla ni tycker i stort sett lika. Då får det bli 100/10.
Jag sitter idag med 1,4MByte ner och typ 90KByte upp när jag mäter.

Kanske dumt med följdfråga i tråden då den kanske bör läggas på annat ställe men:
Det nämndes router, finns det lite tips där? Vad man skall ha alt undvika? Handlar jag en trådlös D-Link eller Netgear för typ en 1000-1500kr så kanske den bör vara i sån klass att jag inte behöver oroa mig?

Eller?

/Anders

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Tackar för svaren! Skönt att alla ni tycker i stort sett lika. Då får det bli 100/10.
Jag sitter idag med 1,4MByte ner och typ 90KByte upp när jag mäter.

Kanske dumt med följdfråga i tråden då den kanske bör läggas på annat ställe men:
Det nämndes router, finns det lite tips där? Vad man skall ha alt undvika? Handlar jag en trådlös D-Link eller Netgear för typ en 1000-1500kr så kanske den bör vara i sån klass att jag inte behöver oroa mig?

Eller?

/Anders

SKulle jag köpa router idag skulle jag nog välja ASUS N66U, kostar ca 1000-1200kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Vill du hålla nere kostnaden så köp ASUS N56U för ca 700kr.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad du är ute efter. Snabbt WLAN (ta reda på vad dina enheter klarar för standard, och vad du tänkt koppla in) eller bara WAN -> LAN hastighet.

Hur som helst så kan du se en bra ranking här och även läsa om styrkor respektive svagheter på routrarna här -> http://www.smallnetbuilder.com/rankers/router/view

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av hulkenstrong:

ADSL 1/1mbps är minst lika bra som LAN/fiber 1/1mbps. Det är TCP som har "brister". ADSL är precis som LAN/fiber whatever full-duplex. Däremot kan nerladdnings farten påverkas om uppladdnings farten diffar mycket och man skickar/tar emot i "hög" fart via tcp oavsett adsl/fiber/etc.

Kör på 100/10. Om du inte vet att du ofta skickar stora filer kommer du inte behöva mer.

Nästa gång innan du tänker korrigera någon så föreslår jag att du har någon kunskap inom ämnet.

Du jämförde just högkvalitativ fiberkabel med lampsladd kombinerad med bristande kunskap inom nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nästa gång innan du tänker korrigera någon så föreslår jag att du har någon kunskap inom ämnet.

Du jämförde just högkvalitativ fiberkabel med lampsladd kombinerad med bristande kunskap inom nätverk.

ADSL/Fiber/isdn/modem/etc använder tcp/ip protocollet för att skicka ta emot data. För varje paket som överför sänds ett som svar att det kom fram. Om det inte finns tillräckligt med ledig bandbredd kommer detta paket köas och därmed sänka farten tills nästa kan överföras.

ADSL är mer drabbad negativt av det då det är såpass stor skillnad mellan upp/ner. Om du däremot överför data via udp så kommer ADSL kunna skicka och ta emot i maximal hastighet = "bristen"! ligger inte i ADSL. Du kan gärna hänvisa mig till fakta som bevisar att det jag skriver är felaktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

ADSL/Fiber/isdn/modem/etc använder tcp/ip protocollet för att skicka ta emot data. För varje paket som överför sänds ett som svar att det kom fram. Om det inte finns tillräckligt med ledig bandbredd kommer detta paket köas och därmed sänka farten tills nästa kan överföras.

ADSL är mer drabbad negativt av det då det är såpass stor skillnad mellan upp/ner. Om du däremot överför data via udp så kommer ADSL kunna skicka och ta emot i maximal hastighet = "bristen"! ligger inte i ADSL. Du kan gärna hänvisa mig till fakta som bevisar att det jag skriver är felaktigt.

Om inte ADSL kan få ut max med tcp är det ju avsevärt mycket sämre än fiber, hur du än vrider och vänder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Sötast
Skrivet av hulkenstrong:

ADSL/Fiber/isdn/modem/etc använder tcp/ip protocollet för att skicka ta emot data. För varje paket som överför sänds ett som svar att det kom fram. Om det inte finns tillräckligt med ledig bandbredd kommer detta paket köas och därmed sänka farten tills nästa kan överföras.

ADSL är mer drabbad negativt av det då det är såpass stor skillnad mellan upp/ner. Om du däremot överför data via udp så kommer ADSL kunna skicka och ta emot i maximal hastighet = "bristen"! ligger inte i ADSL. Du kan gärna hänvisa mig till fakta som bevisar att det jag skriver är felaktigt.

Jag måste anta att du är en av väldigt få som anser att felkorrigering är en brist så som du kallar det.

ADSL teknologin använder en betydligt smalare frekvensbredd för trafik upstream än för downstream vilket gör tekniken tveklöst sämre än fiber, utöver det tillkommer det andra problem så som avstånd och kabelkvalitet.

Detta är endast toppen på isberget om man ska börja jämföra teknologier, och då jag redan har min utbildning i nätverksteknik så lämnar jag det till dig för att själv läsa på mer om intresse finns.

Och nej, ADSL är inte minst likabra som fiber oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

ADSL/Fiber/isdn/modem/etc använder tcp/ip protocollet för att skicka ta emot data. För varje paket som överför sänds ett som svar att det kom fram. Om det inte finns tillräckligt med ledig bandbredd kommer detta paket köas och därmed sänka farten tills nästa kan överföras.

ADSL är mer drabbad negativt av det då det är såpass stor skillnad mellan upp/ner. Om du däremot överför data via udp så kommer ADSL kunna skicka och ta emot i maximal hastighet = "bristen"! ligger inte i ADSL. Du kan gärna hänvisa mig till fakta som bevisar att det jag skriver är felaktigt.

Det här svaret är nog delvis off topic men men.

Du får gärna rätta mig om jag har fe men om jag inte missminner mig från nätverkstekniken som jag nyss läst så rör det sig inte om mer än max 160-500 bitar på ett ack med TCP protokollet. med ADSL har du ca 0.5-3 Mbit/s upp, det är alltså i värsta fall 500'000 bitar per sekund uppströms. om du använder ett ack på i minimala fall 160 bitar så kommer det inte påverka linan märkbart?

Rätta mig om jag har fel, nu gå jag på minnet av två böker på ca 1000 sidor jag läst in på ca 8 veckor men jag ser liksom inga som helst fel i att använda TCP ack uppströms under sämsta tänkbara förhållanden på ADSL så måste det gå ca 1000 TCP paket/s för att du ska fylla länken.

Nu om han har fiber kommer det generera en kapacitet på 10'000'000 bitar/s om han väljer 100/10 Mb/s. det ger 20'000 tcp paket på en sekund.

Det som också är en parameter att ta in i ekvationen är att TCP som protokoll kan reglera segmentens storlek beroende på hur belastad länkar är och hur ofta det blir fel eller liknande och kan variera segemtstorleken mellan 1000 byte-3000 byte? osäker på denna summa med som sagt, vissa saker fastnar inte till 100 % mer än tills tentan är över.

Vad det gäller TCP så kan det skickat mer än ett segemet åt gången dock skickas inte något nytt innan man fått ack från minst 1 segment. och även om det nu skulle vara ett problem med just som du säger responstiden med att det skickas ett paket åt gången så går det fort. Jag kollade just ping mot svd.se som exempel, responstid på 18 ms. det ger i teorin att du kan skicka 55,5 TCP segement per sekund i teorin och jag kom fram till ovan att i teorin kan man skicka max 1000 ack per sekund.

Alltså, om du inte räknar med att ha en större ström med data utåt så kommer man inte märka av att man har en asymetrisk uppkoppling som ADSL är.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Jag satt på 100/10 men lyckades på något sätt kringgå begränsningen på nerlänken. Vid ca 320Mbit/s ner så satte 10Mbit/s upp stopp, man hann helt enkelt inte skicka fler ACK.
Man ska alltså upp i en väldigt stor skillnad i ner/upp-hastighet för att det ska begränsa på fiber.

100/10 räcker för i princip alla, men som du säger så är det viktigt med en bra router som klarar att att pressa 100mbit WAN<->LAN. De föreslagna ASUS-routrarna ska klara det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag måste anta att du är en av väldigt få som anser att felkorrigering är en brist så som du kallar det.

ADSL teknologin använder en betydligt smalare frekvensbredd för trafik upstream än för downstream vilket gör tekniken tveklöst sämre än fiber, utöver det tillkommer det andra problem så som avstånd och kabelkvalitet.

Detta är endast toppen på isberget om man ska börja jämföra teknologier, och då jag redan har min utbildning i nätverksteknik så lämnar jag det till dig för att själv läsa på mer om intresse finns.

Och nej, ADSL är inte minst likabra som fiber oavsett.

Poängen som inte verkar gå fram är denna. Om du har fiber 3/3 och ADSL 3/3 så kommer dessa fungera så gott som identiskt för en normal användare. Största skillnaden kommer vara i pingtid.
Det är snarare i så fall att ISP valt sälja ADSL med väldigt obalanserad upp/ner som är en "brist". Det var däremot ett medvetet val, då ADSL fungerar utmärkt ända tills du tex börjar fildela. ADSL var aldrig gjort med det i åtanke.

Om en fiber leverantör skulle börja sälja 100/5 så skulle du få samma problem som en obalanserad ADSL lina 20/1. Dock fungerar 100/10 ok men kan i extrema fall påverkas negativt med under hög upp/ner belastning det med. Det är inte tekniken i sig som är största problemet. Problematiken är att tcp/ip inte är optimerad för stor skillnad på upp/ner.

Jag anser inte att tcp/ip är en "brist" men många kommer felaktigt beskylla vissa tekniska lösningar då det snarare är hur dessa lösningar säljs som är ett problem.

Går min poäng fram? Försöker inte tävla i kunskap eller dylikt. Det är bara "Då det är en fiberlina så stryps inte hastigheten varken upp eller ner beroende på trafik, det är en teknisk svaghet i ADSL tekniken" att det inte stämmer. säljs en 100/1 fiberlina kan jag lova att den kommer strypa ner hastigheten om du maxar upp hastigheten. Har inget med tekniken i sig utan hur en ISP väljer att använda tekniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av hulkenstrong:

Poängen som inte verkar gå fram är denna. Om du har fiber 3/3 och ADSL 3/3 så kommer dessa fungera så gott som identiskt för en normal användare. Största skillnaden kommer vara i pingtid.
Det är snarare i så fall att ISP valt sälja ADSL med väldigt obalanserad upp/ner som är en "brist". Det var däremot ett medvetet val, då ADSL fungerar utmärkt ända tills du tex börjar fildela. ADSL var aldrig gjort med det i åtanke.

Om en fiber leverantör skulle börja sälja 100/5 så skulle du få samma problem som en obalanserad ADSL lina 20/1. Dock fungerar 100/10 ok men kan i extrema fall påverkas negativt med under hög upp/ner belastning det med. Det är inte tekniken i sig som är största problemet. Problematiken är att tcp/ip inte är optimerad för stor skillnad på upp/ner.

Jag anser inte att tcp/ip är en "brist" men många kommer felaktigt beskylla vissa tekniska lösningar då det snarare är hur dessa lösningar säljs som är ett problem.

Går min poäng fram? Försöker inte tävla i kunskap eller dylikt. Det är bara "Då det är en fiberlina så stryps inte hastigheten varken upp eller ner beroende på trafik, det är en teknisk svaghet i ADSL tekniken" att det inte stämmer. säljs en 100/1 fiberlina kan jag lova att den kommer strypa ner hastigheten om du maxar upp hastigheten. Har inget med tekniken i sig utan hur en ISP väljer att använda tekniken.

Alltså, nej. Din poäng framgår fortfarande inte då den är felaktig.

ADSL säljs inte med 20 upp och 2 ner eller 10 ner och 1 upp för att det är jättespännande, utan det säljs så för att det är en begränsnig i tekniken på bl.a antalet tillängliga frekvenser som kan användas för datatrafik beroende på omständigheter som påverkar resultatet för slutkund.

Dessa begränsningar finns inte i en fiberlina, och för att din poäng ska framgå så måste man fabricera liknande omständigheter genom att strypa en anslutning - helt utan anledning - för att få samma resultat.

En fiberleverantör KAN, om den så vill sälja en Fiberanslutning på 20/1, men en ADSL anslutning kan ALDRIG säljas som 1/20.

Har man två olika anslutningar med samma bandbredd - låt säga adsl 1/1 och fiber 1/1 så vinner fibern ÄNDÅ, då den har inte bara lägre pingtider utan den är även mycket mer resistent mot störningar som kan uppstå på grund av hög trafikbelastning, eller andra t.ex elektomagnetiska störningar.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

...säljs en 100/1 fiberlina kan jag lova att den kommer strypa ner hastigheten om du maxar upp hastigheten. Har inget med tekniken i sig utan hur en ISP väljer att använda tekniken.

Är du helt säker på detta? Jag säger inte att du har fel, för jag vet inte vad som är möjligt i detta fall. Men om man tar adsl så finns det tekniska begränsningar som gör att du inte kan maxa din upload och download samtidigt. Grovt förenklat är det ISP:n som sätter taket på hastigheten och som jag ser det skulle de lika gärna kunna bjuda på den extra bandbredden för skicka ack-meddelandena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså, nej. Din poäng framgår fortfarande inte då den är felaktig.

ADSL säljs inte med 20 upp och 2 ner eller 10 ner och 1 upp för att det är jättespännande, utan det säljs så för att det är en begränsnig i tekniken på bl.a antalet tillängliga frekvenser som kan användas för datatrafik beroende på omständigheter som påverkar resultatet för slutkund.

Dessa begränsningar finns inte i en fiberlina, och för att din poäng ska framgå så måste man fabricera liknande omständigheter genom att strypa en anslutning - helt utan anledning - för att få samma resultat.

En fiberleverantör KAN, om den så vill sälja en Fiberanslutning på 20/1, men en ADSL anslutning kan ALDRIG säljas som 1/20.

Har man två olika anslutningar med samma bandbredd - låt säga adsl 1/1 och fiber 1/1 så vinner fibern ÄNDÅ, då den har inte bara lägre pingtider utan den är även mycket mer resistent mot störningar som kan uppstå på grund av hög trafikbelastning, eller andra t.ex elektomagnetiska störningar.

Så kortfattat, poängen gick inte fram.

Det finns ingen begränsning i adsl som hindrar dig från att skicka OCH ta emot i den maximala upp/ner hastighet du får via adsl. Jag är fullt medveten om att hastigheten varierar pga avstånd/kvalite på koppar. Det är inte det poängen jag lagt fram handlar om. Poängen är inte heller att adsl är sämre/bättre än fiber. Det har jag aldrig argumenterat för/emot. Du hänger upp dig på helt fel sak hela tiden. Jag ska sluta kommentera då det är utanför ämnet. Du kan gärna skapa en tråd och ta detta vidare via den om du känner för att argumentera mer om detta.

Skrivet av frostfield:

Är du helt säker på detta? Jag säger inte att du har fel, för jag vet inte vad som är möjligt i detta fall. Men om man tar adsl så finns det tekniska begränsningar som gör att du inte kan maxa din upload och download samtidigt. Grovt förenklat är det ISP:n som sätter taket på hastigheten och som jag ser det skulle de lika gärna kunna bjuda på den extra bandbredden för skicka ack-meddelandena.

Ja. När jag hade ADSL så testade jag att skicka och ta emot data via udp i maximal hastighet samtidigt och det går absolut att göra. Att hastigheten ner påverkas ofta via ADSL beror på den obalanserade upp/ner hastigheten och hur tcp/ip fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Sötast

Herpa derpa herp derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Det nämndes router, finns det lite tips där? Vad man skall ha alt undvika? Handlar jag en trådlös D-Link eller Netgear för typ en 1000-1500kr så kanske den bör vara i sån klass att jag inte behöver oroa mig?

Eller?

/Anders

Dessa verkar vara bra routrar

Ubiquiti EdgeRouter Lite (3 portar) $99
Ubiquiti EdgeRouter POE (5 portar) $199
http://www.ubnt.com/edgemax#EdgeMAXhardware

missade att läsa trådlös, men det finns trådlösa antenner.
http://www.ubnt.com/unifi

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden då jag åxå sitter i valet och kvalet men vill då köra telefoni tjänsten som erbjuds över bredbandet. Är 100/10 tillräckligt för surfa/spela/ringa?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W