FIck 8 vattenkylare istället för 1

Permalänk
Medlem

FIck 8 vattenkylare istället för 1

Var med om något jätte konstigt, beställde datorkomponenter och hade beställt 1 sluten vattenkylare. Något måste blivit fel för jag fick en hel låda med 8 stycken. Jag köpte grejerna från en nätbutik så jag har verkligen ingen ork att behöva posta tillbaka dem, men samtidigt vill jag inte göra något olagligt så vad gör jag?

tyckte i och för sig att det var jävligt konstigt att ett av paketen vägde så mkt.... frågan är hur fan kan man göra ett sånt misstag från butikens sida?

Permalänk
Avstängd

Kan man inte låta företaget hämta tillbaka dem?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Nemran:

Var med om något jätte konstigt, beställde datorkomponenter och hade beställt 1 sluten vattenkylare. Något måste blivit fel för jag fick en hel låda med 8 stycken. Jag köpte grejerna från en nätbutik så jag har verkligen ingen ork att behöva posta tillbaka dem, men samtidigt vill jag inte göra något olagligt så vad gör jag?

tyckte i och för sig att det var jävligt konstigt att ett av paketen vägde så mkt.... frågan är hur fan kan man göra ett sånt misstag från butikens sida?

Kontakta företaget så löser det sig säkert

§ 8 raderat
Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken kylare det var?

Permalänk
Medlem

haha, någon trött person som klistrade på fel adresslapp på fel paket ^^

Permalänk
Medlem

De kommer mest troligt märka det, så det bästa är väl att berätta det för butiken? Vem vet, du kanske får någon "kompensation"

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Ring företaget, dom skickar garanterat en returadresslapp till dig som du smetar på
paketet efter att du plockar ut 1 som du ska ha.
Vem vet, kanske du blir belönad på nåt sätt för din ärlighet..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemran:

Var med om något jätte konstigt, beställde datorkomponenter och hade beställt 1 sluten vattenkylare. Något måste blivit fel för jag fick en hel låda med 8 stycken. Jag köpte grejerna från en nätbutik så jag har verkligen ingen ork att behöva posta tillbaka dem, men samtidigt vill jag inte göra något olagligt så vad gör jag?

tyckte i och för sig att det var jävligt konstigt att ett av paketen vägde så mkt.... frågan är hur fan kan man göra ett sånt misstag från butikens sida?

Kontakta företaget och be dem hämta sju av dem hemma hos dig. Du har ingen skyldighet att lägga någon som helst tid eller energi på detta. De har skickat fel, de får lösa det.

Dock så kan du kanske överväga om det är något du vill ha i ersättning för att lägga lite jobb på det. För någon vecka sedan levererade tex Amazon ett paket hem till mig som inte var till mig. Jag gick två gator bort och lämnade det till rätt mottagare och fick en presentcheck som tack. Det passade bra eftersom jag ändå hade tänkt handla lite grejer från Amazon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Var med om något jätte konstigt, beställde datorkomponenter och hade beställt 1 sluten vattenkylare. Något måste blivit fel för jag fick en hel låda med 8 stycken. Jag köpte grejerna från en nätbutik så jag har verkligen ingen ork att behöva posta tillbaka dem, men samtidigt vill jag inte göra något olagligt så vad gör jag?

tyckte i och för sig att det var jävligt konstigt att ett av paketen vägde så mkt.... frågan är hur fan kan man göra ett sånt misstag från butikens sida?

kontakta butiken, de blir säkert glada.. och om du nu vet att något är fel så är det väl olagligt att behålla prylarna.

har hänt en gång innan med mig med.. beställde ett grafikkort från en mindre butik.. de hade de inte i lager, så när jag väl fick den så kom det en låda med 5 stycken...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv

Det är vid sådana här tillfälle man hoppas att en invidivid som dig själv har så pass mycket samvete i kroppen att kunna lämna tillbaka sakerna som inte är dina egna.

Permalänk
Medlem

Antingen är du hederlig och kontakar företaget för att sedan skicka tillbaka varorna.

Eller använder du bara en av dem som du beställt medan du låter resten ligga kvar i lådan några dagar/veckor och ser om de hör av sig.
Om de inte hört av sig efter nån vecka eller två så är det nog fritt fram att sälja dem, ha de som prydnad, spränga dem, eller vad du nu hade tänkt dig om du väl behåller dem.

Förmodligen är det som någon redan nämnt, personalen som blandat ihop addresslapparna vid packning. Och förmodligen finns det en arg kund som bara har fått 1 istället för 8, vilket gör att företaget kommer söka upp var dessa 8 finns. Det är ju dock inte säkert att de hittar felet och hajjar att grejerna ligger hemma hos dig

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Tagit bort ett inlägg. Vill inte se några som helst försök att försöka köpa kylarna.

Du ska självklart kontakta företaget och berätta vad som hänt. Ingen frågan om saken. Då får du hjälp att lösa det. Dom skickar säkert en returlapp som du kan klistra på samma paket och bara ge till posten.

Permalänk
Medlem

Bara kontakta företaget att be dom kommer och hämta dom extra kylarna eller be om ersättning för att du ska orka och gå till posten med dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

En gång köpte svärmor och sambo en barngrind på IKEA "men du får hämta den själv i bilen eftersom paketet är jättetungt".

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50226520/

Nog var det tungt alltid: Dom hade råkat plocka med sej en kartong med 10 grindar á 5 kg från självplocken, utan att någon reagerat!
Körde tillbaka med nio överskottsgrindar, värda över 4000:- och fick ett "tack" i servicedisken...

Permalänk

Om något uppenbarligen är fel är det olagligt att inte säga till.

Sen bör du kunna kräva någon form av kompensation för merarbetet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Du bör såklart kontakta företaget i fråga, allt annat är bara fel. Du kan säkert få någon kompensation för det också.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget, du kommer antagligen få någon slags kompensation för att få dig att palla dig till närmsta inlämningsställe (dvs. förutsatt att de inte kan komma och hämta sakerna själv.)

Dessutom så är det som några sagt olagligt att behålla något som man vet att man inte har rätt till. Betalade du för 1 eller 8?

Skrivet av Darkus:

Körde tillbaka med nio överskottsgrindar, värda över 4000:- och fick ett "tack" i servicedisken...

Har IKEA någonsin haft rykte om sig att ha bra service?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur du gjorde..är nyfiken

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

En gång köpte svärmor och sambo en barngrind på IKEA "men du får hämta den själv i bilen eftersom paketet är jättetungt".

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50226520/

Nog var det tungt alltid: Dom hade råkat plocka med sej en kartong med 10 grindar á 5 kg från självplocken, utan att någon reagerat!
Körde tillbaka med nio överskottsgrindar, värda över 4000:- och fick ett "tack" i servicedisken...

Ouch, haha. Man kan ju naturligtvis inte kräva en belöning, men jag tycker ändå att man borde få det för att visa tacksamhet. Det är inte alla som är snälla nog att gå tillbaka med så mycket värde när man likaväl kan behålla det själv.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

Du har inte rätt att behålla dem, och det är ganska tydligt att du inte missat att du fått förmånga. Du är skyldig att lämna tillbaka dem.

Samma gäller om du mystiskt får pengara instatta på ditt bankkonto eller ett paket skickat till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

En gång köpte svärmor och sambo en barngrind på IKEA "men du får hämta den själv i bilen eftersom paketet är jättetungt".

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50226520/

Nog var det tungt alltid: Dom hade råkat plocka med sej en kartong med 10 grindar á 5 kg från självplocken, utan att någon reagerat!
Körde tillbaka med nio överskottsgrindar, värda över 4000:- och fick ett "tack" i servicedisken...

Om jag har förstått det rätt så var det alltså ni som tagit 9st för mycket? alltså inte företaget som har gjort fel. I sånt fall är det väl stöld och då ligger det väl i erat intresse att lämna tillbaka och göra rätt för er?

Permalänk
Medlem

Lugn å fin! Jag är en ärlig person så jag kommer ringa butiken och säga som det är. Men jag är verkligen inte sugen att bära bort den här lådan till posten, för den väger väldigt mkt och det är rätt långt dit samt att jag inte har någon bil. SÅ jag hoppas dem kan lösa det här på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Ouch, haha. Man kan ju naturligtvis inte kräva en belöning, men jag tycker ändå att man borde få det för att visa tacksamhet. Det är inte alla som är snälla nog att gå tillbaka med så mycket värde när man likaväl kan behålla det själv.

Nej så klart inte, men jag körde ju trots allt någon egenbekostad mil, så ett wienerbröd eller nå't innan hemfärden hade ju varit en trevlig gest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Lugn å fin! Jag är en ärlig person så jag kommer ringa butiken och säga som det är. Men jag är verkligen inte sugen att bära bort den här lådan till posten, för den väger väldigt mkt och det är rätt långt dit samt att jag inte har någon bil. SÅ jag hoppas dem kan lösa det här på bästa sätt.

http://i41.tinypic.com/312k2s1.jpg

Hur den kommer tillbaka till dom är deras ansvar, inte ditt
Uppdatera oss gärna sen om hur det gick.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Lugn å fin! Jag är en ärlig person så jag kommer ringa butiken och säga som det är. Men jag är verkligen inte sugen att bära bort den här lådan till posten, för den väger väldigt mkt och det är rätt långt dit samt att jag inte har någon bil. SÅ jag hoppas dem kan lösa det här på bästa sätt.

http://i41.tinypic.com/312k2s1.jpg

De kommer säkert att lösa det bra på något sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Samma sak hände mig idag xD samma kylare och förmodligen samma företag också Lite klantigt att det händer 2 gånger ju...

Jag pratade med kundservice och de sa att de skulle skicka en fraktsedel till mig så jag kan skicka tillbaka dem.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Lugn å fin! Jag är en ärlig person så jag kommer ringa butiken och säga som det är. Men jag är verkligen inte sugen att bära bort den här lådan till posten, för den väger väldigt mkt och det är rätt långt dit samt att jag inte har någon bil. SÅ jag hoppas dem kan lösa det här på bästa sätt.

http://i41.tinypic.com/312k2s1.jpg

Dem kan inte tvinga dig att posta varorna åt dem heller, skriv bara ett tydlig meddelande att dem får stämma av en tid att skicka bud hem till dig om dem vill ha tillbaka produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Nej så klart inte, men jag körde ju trots allt någon egenbekostad mil, så ett wienerbröd eller nå't innan hemfärden hade ju varit en trevlig gest

Med ditt resonemang bör man mer eller mindre skicka tackkort till varenda människa som man mött för att de inte har rånat/mördat/osv. en (än).

Nej. Det du gjorde var att du, retroaktivt såg till att du inte begick ett brott.

TS är i en annan sits då TS inte har orsakat felet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Nej. Det du gjorde var att du, retroaktivt såg till att du inte begick ett brott.

....såg till att inte svärmor begick ett brott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

....såg till att inte svärmor begick ett brott...

Okej. Då är det ju solklart. Det är givetvis HON som ska stå för bakelserna. Ingen annan.