Lian Li släpper PC-Q35 för NAS i hemmet

Permalänk
Melding Plague

Lian Li släpper PC-Q35 för NAS i hemmet

Mycket lagring på liten yta är huvudnumret i nya Lian Li PC-Q35, en aluminiumlåda för hemmasnickrad nätverkslagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, en riktigt schysst NAS man kan sätta ihop tillsammans med en 4770k med sluten vattenkylning och ett 780ti, Not too shabby...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Såg riktigt nice ut, inte helt omöjligt att det blir en sådan i framtiden

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Stilrent as usual Lian Li

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att detta marknadssegment börjar röra lite på sig. Köpte ett U-NAS NSC-800 chassi förra veckan. Nu väntar jag bara på att ASRock C2750D4I ska hitta ut på marknaden.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ser trevligt ut, påminner ganska starkt om NCASE M1 fast med lite annat fokus.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

"Man tar ett steg fram och två steg tillbaka...".

Var många år sen som det kom ut i stort sett likadana chassin. Lian li verkar bara jobba på att utveckla att faktiskt ta sig in i chassit (där de gjort stora framsteg) men väl där inne händer det inte mkt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Snygg men lite dyr, perfekt för en NAS/hemmaserver

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara 4st 3,5"-platser, inte 5?

Inget filter för nätagget om man väljer att vända fläkten utåt?

Inget filter för 3,5"-buren med fläkten?

Inte helt genomtänkt tycker jag. Onödigt stor för att rymma så få diskar.

Sen hade de ju kunnat hitta på någon egen design istället för att stjäla så mycket som möjligt från NCASE M1.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser ju stilren ut med sin Ncase-liknande look, men jag undrar över funktionaliteten:
Det går in ett rätt fett grafikkort, plus massa diskar men jag undrar om lådan klarar av att kyla det: Ventilationen i fronten verkar vara extremt begränsad!

Med tanke på hur hög lådan är, så hade det kanske varit värt att höja den nån centimeter till så nätagget får plats ovanför eller under moderkortet istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara rätt nice med en sån och 5 stycken hårddiskar på 4 TB.
Sen köra ZFS eller btrfs med ownCloud på det.

Permalänk
Medlem

Behåller mitt Node 304, billigare och rymmer mer.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det där är väl bra för en mini-NAS men det finns redan massor av chassin för upp till 6 stycken 3,5-tums hårddiskplatser och den där verkar bara ha 4-5 stycken. Själv skulle jag vilja ha plats med upp till 20 stycken 3,5-tums diskar i ett vettigt hemma-NAS chassi. Har för närvarande klämt in 12 stycken 3,5-tums diskar plus en 2,5-tums SSD-disk i ett Fractal Design XL (den äldre varianten, den nya har färre hårddiskplatser). Varför är alla chassitillverkare så snåla med 3,5-tums platserna?

rektor: Det skulle kännas mer optimalt för ZFS med 6 stycken lagringsdiskar så man kan köra raidz2 med optimal prestanda (man vill ha 2,4 eller 8 lagringsdiskar plus de redundanta diskarna i en ZFS raidz vdev för optimal prestanda). 5 diskar blir klurigt, käns för liten redundans med raidz1. Med raidz2 får man inte optimal prestanda med 5 diskar. Men man har kanske en systemdisk och 4 lagringsdiskar och då blir det mer vettigt att konfigurera det hela. Kanske två stycken mirrors eller en 4 diskars raidz2 vilket i båda fallen ger 8 TB lagringsutrymme med 4TB-diskar.

Permalänk
Snusfri

Ser gärna en recension av detta chassit här på Swec inom en snar framtid

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För det priset får man ju nästan ett DS213j (disklöst). Blir ett dyrt NAS det där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Äntligen en lagringslåda med ett begripligt antal 5,25"-platser som gör att den lämpar sig till mer än hemmabruk. Fractal Design Node 304 faller på att diskarna inte kan bytas i farten, vad tänkte de på egentligen?

Dock har Lian Li PC-Q35 en del uppenbara problem. Portarna på sidan är i regel oanvändbara när den står på sin hylla, inklämd mellan en UPS och en vägg. Sedan finns det fysiskt plats för Micro-ATX, men de snålar till det med att bara köra ITX. Dörren och takfläkten kan jag leva utan.

Idealet hade varit portar på framsidan (eller inga alls) och stöd för Micro-ATX så man kan få in en RAID-kontroller och ett nätverkskort för 10-gigabit ethernet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy/Phenom rymmer fler diskar, är ungefär lika "liten" och kostar oh så mycket mindre..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Äntligen en lagringslåda med ett begripligt antal 5,25"-platser som gör att den lämpar sig till mer än hemmabruk. Fractal Design Node 304 faller på att diskarna inte kan bytas i farten, vad tänkte de på egentligen?

Dock har Lian Li PC-Q35 en del uppenbara problem. Portarna på sidan är i regel oanvändbara när den står på sin hylla, inklämd mellan en UPS och en vägg. Sedan finns det fysiskt plats för Micro-ATX, men de snålar till det med att bara köra ITX. Dörren och takfläkten kan jag leva utan.

Idealet hade varit portar på framsidan (eller inga alls) och stöd för Micro-ATX så man kan få in en RAID-kontroller och ett nätverkskort för 10-gigabit ethernet.

Vad har du för hemmamiljö där det inte fungerar att du stänger av servern om en disk går?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ser trevligt ut, påminner ganska starkt om NCASE M1 fast med lite annat fokus.

Ja det är ju Lian Li som tillverkar NCASE M1 så dom har bara anpassat den för massa diskar istället för kylning osv.

Permalänk
Medlem

VEM skulle få för sig att klämma in ett 30cm grafikkort i en NAS?

Kan ju tänka mig att marknaden kanske inte är så jättestor men det existerar ju (mig veterligt) inga towerchassien med 8 eller fler 3,5" med hotswap-bays till vettigt pris. Tänk ett rackchassie för lagring fast stående på högkant, dvs tower och med plats för stora fläktar i bakkant. Gärna med plats för minst mATX - plats för grafikkort kan man ju vara utan i ett sånt chassie.

Tror inte man vill ha ett chassie med så många diskar i närheten av hemmabion ändå - möjligtvis för transcoding då för dom som gillar sånt

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bitfenix Prodigy/Phenom rymmer fler diskar, är ungefär lika "liten" och kostar oh så mycket mindre..

Det är nog större skillnad du tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

[]http://i.imgur.com/JGo51qo.jpg[/IMG]

Det är nog större skillnad du tror

Vad är det där för chassi?

edit: Ncase M1? Läser på webben att dimensionerna är 160 x 328 x 240mm, medan detta chassi i artikeln ska vara 305 x 210 x 456mm.

Prodigy är 250 x 404 (inkl handtag) x 359mm, alltså störst men ja inte så där mycket.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Fattas en 5.25"-plats i mitt tycke.

Med 5st får man plats med 2st såna här:
http://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large...
Men då blir det en 5.25"-plats över. Med en till 5.25"-plats hade man fått plats med 3st = 9 diskar.

Alternativt kan man stoppa in en sån här:
http://www.icydock.com/product/images/mb155sp-b_eblast_banner...
Men då blir det två 5.25"-platser över. Med en till 5.25"-plats hade man fått plats med 2st = 10 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

http://i.imgur.com/JGo51qo.jpg

Det är nog större skillnad du tror

Men det där är ju inte Q35 på bilden, utan den påtagligt mindre Ncase lådan, så det är ingen rättvis jämförelse.. Det är viss skillnad!
Ncase: W160mm, H 240mm, D 330mm
Q35: W 210mm , H 305mm, D 456mm
Phenom: W250mm, H 330mm, D 374mm
Prodigy: W250mm, H 404mm, D 359mm

Phenom/Prodigy är tjocka och Q35 är väldigt lång kan man konstatera

Skrivet av Ignostic:

Ja det är ju Lian Li som tillverkar NCASE M1 så dom har bara anpassat den för massa diskar istället för kylning osv.

Nja Q35 är knappast en anpassning av Ncase lådan: utseendet verkar ju lånat av Ncase, men internt är de totalt olika skapelser.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Mycket trevligt att detta marknadssegment börjar röra lite på sig. Köpte ett U-NAS NSC-800 chassi förra veckan. Nu väntar jag bara på att ASRock C2750D4I ska hitta ut på marknaden.

Var köpte du det chassit från?
Ser ut precis som jag letat efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

Vad har du för hemmamiljö där det inte fungerar att du stänger av servern om en disk går?

Var skrev jag det?

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

och här har vi mina våta drömmars chassi! Detta ver mycket snyggt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Mycket trevligt att detta marknadssegment börjar röra lite på sig. Köpte ett U-NAS NSC-800 chassi förra veckan. Nu väntar jag bara på att ASRock C2750D4I ska hitta ut på marknaden.

Hoho, du det där var trevliga grejer!
Du har inget datum på moderkortet?

Jag ska bestämt göra om min FreeBSD NAS!

Lite synd om man skulle behöva VT-d dock.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker nog PC-Q25 känns som en bättre genomtänkt design, fler hårddiskar i standardutförande i en mindre låda, och dessutom med hot-swap för 5 av 8 hårddiskar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men det där är ju inte Q35 på bilden, utan den påtagligt mindre Ncase lådan, så det är ingen rättvis jämförelse.. Det är viss skillnad!
Ncase: W160mm, H 240mm, D 330mm
Q35: W 210mm , H 305mm, D 456mm
Phenom: W250mm, H 330mm, D 374mm
Prodigy: W250mm, H 404mm, D 359mm

Phenom/Prodigy är tjocka och Q35 är väldigt lång kan man konstatera

Nja Q35 är knappast en anpassning av Ncase lådan: utseendet verkar ju lånat av Ncase, men internt är de totalt olika skapelser.

Utgick ifrån att det var samma grund och storlek eftersom att det är precis samma design som Ncase M1. Det handlade istället om en förstoring..vilket känns konstigt, N1 borde ha möjlighet att husera ett bra gäng diskar om man möblerar om på insidan.

Jo, jag skrev också att det var anpassat till andra saker.