Dator inkopplad till routern, står på internetkartan att det är en switch emellan.

Permalänk
Medlem

Dator inkopplad till routern, står på internetkartan att det är en switch emellan.

Hej jag har haft problem med internet ett tag nu och jag är inte speciellt kunnig på datorer och nätverk. Jag har haft problem ganska länge nu med mitt internet då jag inte kunnat använda mitt wifi. Idag skulle jag sätta mig in i det för jag var trött på att dra sladden runt i lägenheten.
När jag skriver Ipconfig i kommandotolken och får fram min default ip och sedan skriver den i webbläsaren så får jag fram sidan kan inte visas.
På internetkartan så visar det att min tv som är conecctad via wifi till routern fungerar.
Det visar sig också på kartan att jag har en switch enligt den mellan min dator och router, vilket jag inte har. När jag går in genom tvn på webben och försöker komma in på min ip så visar det även där att jag får upp sidan kan inte visas.

Ipn som jag använder är 192.168.1.1 vilket är standard för de flesta?

Så jag undrar om någon har en teori eller lösning till mitt problem och jag är tacksam för alla tips

Permalänk
Medlem

Det mest logiska är ju om det är så pass enkelt att du kanske har ett separat närverkskort(ej inbyggt i moderkortet) som du satt kabeln i? Du får gärna ta en printscreen på din ipconfig och resultatet av när du trycker in din ip i webbläsaren så kanske vi kan se vad i kan göra.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk

Vad får DIN dator för IP?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alderin:

Hej jag har haft problem med internet ett tag nu och jag är inte speciellt kunnig på datorer och nätverk. Jag har haft problem ganska länge nu med mitt internet då jag inte kunnat använda mitt wifi. Idag skulle jag sätta mig in i det för jag var trött på att dra sladden runt i lägenheten.
När jag skriver Ipconfig i kommandotolken och får fram min default ip och sedan skriver den i webbläsaren så får jag fram sidan kan inte visas.
På internetkartan så visar det att min tv som är conecctad via wifi till routern fungerar.
Det visar sig också på kartan att jag har en switch enligt den mellan min dator och router, vilket jag inte har. När jag går in genom tvn på webben och försöker komma in på min ip så visar det även där att jag får upp sidan kan inte visas.

Ipn som jag använder är 192.168.1.1 vilket är standard för de flesta?

Så jag undrar om någon har en teori eller lösning till mitt problem och jag är tacksam för alla tips

Hemskt ledsen men jag fattar inte vad ditt problem är.
- är det att du inte kan använda wifi?
- är det (som rubriken antyder) att du har en switch mellan din dator och router?
- är det att du inte kan logga i på din "ip" från din TV?
- eller är det att du inte lyckas logga in i din router?

Och så har jag en fråga: vad är internetkartan?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Du har säkerligen inte 1.1 på slutet, det är din gateway
2. Routern har ju en switch
3. Karta?
4. Default gateway ska du klistra in i webbläsaren
5. Tror inget av det egentligen är relaterat till trådlöst nätverk, möjligen om det är felkonfigurerat på din dator. Men då är det ju din dator/wlan-kort.