Microsoft Surface Pro 2 vs Dell Venue 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Det enda jag kan se just nu är:

Dell Venue 8 Pro;
Intel Atom Z3740D , 2gb ram, 64gb ssd - 2999kr

Dell Venue 11 Pro;
Intel Atom Z3770, 2gb ram, 64gb ssd - 5049kr

Tack! Är det inkl moms? Du kan inte se några priser på tillbehören, fr a tangentbords- och desktopdockan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Tack! Är det inkl moms? Du kan inte se några priser på tillbehören, fr a tangentbords- och desktopdockan?

Det är pris inklusive moms, kanske någon/några hundralappar högre i butik, ser inte listpriser än.
Samma gäller nedan priser:

Docka - 1095kr
Dell Tunt tangentbord Pan Nordic - 995kr
Dell Mobile tangentbord Pan Nordic - 1595kr

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Thinkpad Yoga är det 10% rabatt på idag direkt från Lenovo. 2000:- billigare än dustin för toppmodellen.

Exakt samma features som SP2 och Venue, men laptop-first-design istället för tablet-first-design, dvs den är lite större och tyngre men har bättre prestanda och större skärm. TP Yoga har riktig Wacom-digitizer istället för den ruttna N-Trig-lösningen som används i Dellen (och Sonys Flip 13A).

Beställde en själv igårkväll. http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/yoga-series/yog...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Det är pris inklusive moms, kanske någon/några hundralappar högre i butik, ser inte listpriser än.
Samma gäller nedan priser:

Docka - 1095kr
Dell Tunt tangentbord Pan Nordic - 995kr
Dell Mobile tangentbord Pan Nordic - 1595kr

Ok rätt bra pris för dockan. Mobila tangentbordet lite dyrt men det har ju batteri i sig så det förklarar väl priset. Jag undrar vad SP2-dockan kommer kosta när den väl kommer till sverige.

Fortfarande extremt svårt att hitta info om Venue 11an trots att den varit ute i USA ett tag nu. Vill ju veta om i3, i5 eller pentium-versionen har fläkt, och hur tjocka dom är. Atom-versionen finns mer info om.

Permalänk
Medlem

Hittade detta precis

http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Docking-Station-Surface-G5Y...

Det är brittiska amazon och microsofts egna "affär". 479 pund!!! Om det stämmer så borde nån på MS få pris i årets sämsta prissättning. Då blir det V11P utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett reklamblad idag från Dell med deras nya bärbara och tablets. 6700:- för VP11 med Bay Trail Då blir det definitivt ingen sådan. 32 bit och 2 GB RAM med 64 GB minneskort.

Möjligen att det kan bli en VP8 så länge till det kommer något bra. Beror helt på kostnaden men antar att Dell kommer ta hutlöst betalt för denna i Sverige precis som med VP11.

Med tanke på hur desperat jag är efter något bärbart som kan köra Windowsprogram så borde nästan Dell (och dom andra tillverkarna) få medalj i att släppa fel produkter.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fick hem ett reklamblad idag från Dell med deras nya bärbara och tablets. 6700:- för VP11 med Bay Trail Då blir det definitivt ingen sådan. 32 bit och 2 GB RAM med 64 GB minneskort.

Möjligen att det kan bli en VP8 så länge till det kommer något bra. Beror helt på kostnaden men antar att Dell kommer ta hutlöst betalt för denna i Sverige precis som med VP11.

Med tanke på hur desperat jag är efter något bärbart som kan köra Windowsprogram så borde nästan Dell (och dom andra tillverkarna) få medalj i att släppa fel produkter.

det är alltså utan tangentbord? Jävligt svårt att motivera den prisskillnaden jämfört med asus t100 som har tangentbordsdocka inkluderat för 3990. 2700 mer för att få full-hd och inget tangentbord är inte ok. Jag håller med, det är märkligt att ingen träffat rätt än. Har nu följt utvecklingen i över 2 år, alltså även ett bra tag innan de första windows-plattorna lanserades förra året och hoppats på att nån ska fatta grejen, men det blir nog att vänta vidare. Tråkigt att va i din situation dock som behöver bärbart pronto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

det är alltså utan tangentbord? Jävligt svårt att motivera den prisskillnaden jämfört med asus t100 som har tangentbordsdocka inkluderat för 3990. 2700 mer för att få full-hd och inget tangentbord är inte ok. Jag håller med, det är märkligt att ingen träffat rätt än. Har nu följt utvecklingen i över 2 år, alltså även ett bra tag innan de första windows-plattorna lanserades förra året och hoppats på att nån ska fatta grejen, men det blir nog att vänta vidare. Tråkigt att va i din situation dock som behöver bärbart pronto.

Vill man ha Office blir prisskillnaden ännu större eftersom det inte ingår om man köper V11 Pro i europa (medan det ingår om man köper T100), kostar alltså ytterligare ~1k isåfall. Är tveksam till att den skulle vara värd 3700:- mer även om tangentbord ingår i det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

det är alltså utan tangentbord? Jävligt svårt att motivera den prisskillnaden jämfört med asus t100 som har tangentbordsdocka inkluderat för 3990. 2700 mer för att få full-hd och inget tangentbord är inte ok. Jag håller med, det är märkligt att ingen träffat rätt än. Har nu följt utvecklingen i över 2 år, alltså även ett bra tag innan de första windows-plattorna lanserades förra året och hoppats på att nån ska fatta grejen, men det blir nog att vänta vidare. Tråkigt att va i din situation dock som behöver bärbart pronto.

VP11 ser faktiskt ut att kosta närmare 6000:- på Amazon.com också. Dyrare än dom först skrev i så fall och ja det är alltid utan tangentbord. Inget vidare alls med tanke på t ex 32 bit och 2 GB RAM.

Eftersom jag inte orkar vänta längre på att inte ha någonting, så ser det ut som att det blir en 8 tummare så länge. Frågan är ju bara vilken

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

VP11 ser faktiskt ut att kosta närmare 6000:- på Amazon.com också. Dyrare än dom först skrev i så fall och ja det är alltid utan tangentbord. Inget vidare alls med tanke på t ex 32 bit och 2 GB RAM.

Eftersom jag inte orkar vänta längre på att inte ha någonting, så ser det ut som att det blir en 8 tummare så länge. Frågan är ju bara vilken

Jag hade valt toshiba encore utan tvekan tack vare att den har hdmi ut. 2500:- som dustin home säljer den för är riktigt bra med tanke på att man även får office med, finns i lager också. Två kablar att koppla i, 1 hdmi till skärm och 1 usb till hub med mus, tangentbord, extern hårddisk etc, så har du en fullt fungerande desktop. Vad som hindrar mig från att köpa den är att skärmen är för lågupplöst. Man blir kräsen när man kör skärm med över 300 ppi som det är på min nexus 7a.

Ett till användningsområde man nog inte tänker på i första hand är mediaspelare. Jag har inte lyckats hitta någon info om hur XBMC funkar på den men klarar den hårdvaruavkodning för 1080 så är det faktiskt ett rätt bra alternativ till t ex en NUC då man slipper fläkt. Förra generationens atom klarade inte 1080, iaf inte i VLC eller XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag hade valt toshiba encore utan tvekan tack vare att den har hdmi ut. 2500:- som dustin home säljer den för är riktigt bra med tanke på att man även får office med, finns i lager också. Två kablar att koppla i, 1 hdmi till skärm och 1 usb till hub med mus, tangentbord, extern hårddisk etc, så har du en fullt fungerande desktop. Vad som hindrar mig från att köpa den är att skärmen är för lågupplöst. Man blir kräsen när man kör skärm med över 300 ppi som det är på min nexus 7a.

Ett till användningsområde man nog inte tänker på i första hand är mediaspelare. Jag har inte lyckats hitta någon info om hur XBMC funkar på den men klarar den hårdvaruavkodning för 1080 så är det faktiskt ett rätt bra alternativ till t ex en NUC då man slipper fläkt. Förra generationens atom klarade inte 1080, iaf inte i VLC eller XBMC.

Ja 2500:- är grymt pris, visserligen med 32 GB men 8.1 + Office skall ta ca 20 GB. Lagringen kan man ju ta på SD-kort, förhoppningsvis så kan man ha 64 GB minneskort.

Tycker att Atom Baytrail borde kunna spela upp vanliga 1080p med t ex VLC. Tycker att jag läst detta på både detta forumet och tabletpcreview. Alla bay trail är i stort sett det samma så vitt jag vet. Speciellt grafikdelen skall vara identisk. Du har ju t ex denna

Nu har den ju 800p, men att få 1080p till skärmen borde väl inte heller vara så svårt.

Läste i ett omdöme på Amazon att Encore inte är så plastig som den kanske ser ut.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag hade valt toshiba encore utan tvekan tack vare att den har hdmi ut. 2500:- som dustin home säljer den för är riktigt bra med tanke på att man även får office med, finns i lager också. Två kablar att koppla i, 1 hdmi till skärm och 1 usb till hub med mus, tangentbord, extern hårddisk etc, så har du en fullt fungerande desktop. Vad som hindrar mig från att köpa den är att skärmen är för lågupplöst. Man blir kräsen när man kör skärm med över 300 ppi som det är på min nexus 7a.

Ett till användningsområde man nog inte tänker på i första hand är mediaspelare. Jag har inte lyckats hitta någon info om hur XBMC funkar på den men klarar den hårdvaruavkodning för 1080 så är det faktiskt ett rätt bra alternativ till t ex en NUC då man slipper fläkt. Förra generationens atom klarade inte 1080, iaf inte i VLC eller XBMC.

Beställde en Toshiba Encore, kunde inte hålla mig. Som du kanske vet så behöver jag och letat väldigt länge efter något nytt bärbart. Samtidigt som jag inte är helt nöjd med dom specen dom släppt nu (som t ex 32 bit och 2 GB RAM), utifrån det så känns helt klart en 8 tums Bay trail för 2500:- som det bästa valet och dessutom med HDMI. Dessutom har denna GPS ser det ut som så man kan navigera med google maps eller någon annan tjänst.

Blir spännande att se om det funkar att spela upp alla vanliga filmer med 1080p med VLC till TVn. Givetvis kommer jag skriva hur det går och vad jag tycker om produkten. Detta är min första tablet-pc och tablet överhuvudtaget. Dessutom min första bärbara på ett bra tag

Men 32 GB + 64 GB lagring borde ju funka kombinerat med WIFIn. Köpte en 1440p på 27" för inte så länge sedan och jämfört med det så borde inte 800p på 8 tum vara så illa och det är ju samma pixeldensitet som 1080p på 10.8 tum.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Lagringen kan man ju ta på SD-kort, förhoppningsvis så kan man ha 64 GB minneskort.

Japp den har microsSDXC så går även ha 128gb, finns bara ett listat på prisjakt för 2000:- haha. 64gb kan man få för 375.

Såg nu att du lagt beställning, kul! Ser fram emot åsikter och tester.

Permalänk
Relik 📜

*inlägg utbrutna*

Valde att bryta ut senare delen av tråden till en ny diskussion. Dell Venue 11 Pro verkar vara såpass intressant för många att den förtjänar ett eget ämne.
http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1265932-dell...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S