Displayport 1.3 får stöd för 8K-upplösning och 4K 3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Genom att köpa på Avbet. o skuldsätta sig resten av livet.
(Om man är riktigt efterbliven dvs)

Skulle dock inte kalla 3st titans skuldsatt resten av livet (Om man då inte har riktigt dåligt skadestånd från sin arbetsgivare)

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Avstängd

Komprimering?
Det känns som dom har kompromissa här.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dallebull:

Genom att köpa på Avbet. o skuldsätta sig resten av livet.
(Om man är riktigt efterbliven dvs)

Dock köper jag allt i cash

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gerthoi:

Så otroligt intetsägande och segt.
Varför envisas de med koppar-lösningar så till den milda att de nu överväger komprimering, på ljudsidan har man en konsumentstandard baserad på fiber sedan många många år men på datorsidan/bildsidan (för hemanvändare) händer det nada, det är för i hlvt 2013, och de få försök som gjorts har gått i graven eller omvandlats (se light peak – thunderbolt t.ex.).

Jag håller helt med dig. Har haft fiber till högtalarna i många många år, varför ska det vara så svårt att få in en sådan till skärmen? Ganska tragiskt att vi år 2013 har fullt med 4k skärmar men att det hela brister på att det inte finns några anlsutningsmöjligheter vilket borde vara det absolut enklaste att ordna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

"Strax under 12 bitar" - är det 11,5 bitar eller?

11.999 bitar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gerthoi:

Så otroligt intetsägande och segt.
Varför envisas de med koppar-lösningar så till den milda att de nu överväger komprimering, på ljudsidan har man en konsumentstandard baserad på fiber sedan många många år men på datorsidan/bildsidan (för hemanvändare) händer det nada, det är för i hlvt 2013, och de få försök som gjorts har gått i graven eller omvandlats (se light peak – thunderbolt t.ex.).

Fast S/PDF är inte så imponerande ur ett bandbreddsperspektiv då det inte klarar alla ljudformat som finns till HD-film. Anledningen till att Intel la optisk överföring för Thunderbolt på is var för att optiska komponenter var för dyra. De skrev något om motsvarande ett par hundra kronor för komponenterna och då börjar det bli en rätt stor kostnad. Så fram tills optiska komponenter blir billigare kommer vi inte se en bredare användning av dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast S/PDF är inte så imponerande ur ett bandbreddsperspektiv då det inte klarar alla ljudformat som finns till HD-film. Anledningen till att Intel la optisk överföring för Thunderbolt på is var för att optiska komponenter var för dyra. De skrev något om motsvarande ett par hundra kronor för komponenterna och då börjar det bli en rätt stor kostnad. Så fram tills optiska komponenter blir billigare kommer vi inte se en bredare användning av dem.

Sant men med tanke på att det är en femton år gammal lösning och därtill anpassat att kunna skickas både över fiber och koppar så är det inte så konstigt. Det konstiga är att det inte kommer nyare lösningar, fiber är inte dyrt i dag, det är bull och jag orkar inte gå in på det men om vi säger som så att jag hängt lite på olika fiberlabb och snackat om dylikt samt jobbat med fiber för TV-sändningar m.m.
Det som är dyrt är nya lösningar, nya produktionskedjor etc. En sådan standard kanske skulle behöva subventioneras (iaf så att de går plus minus noll) av tillverkarna till en början men priserna skulle rasa snabbt om den blev vanligt förekommande. Toslink var dyrt i början det med men är det inte i dag. Det är bara feghet och kortsiktighet som leder väg, vilket är synd.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Det har funnits ett tag, du får bara köpa lite dyrare kablar.

Jag köpte en billig kabel till min skärm, och den har lås. Dock föredrar jag Mini-displayport, den sitter bra utan lås.

Permalänk
Medlem

8k Pffft!. 32k is where its at bitches!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Man kommer ju få kisa som en jävel om man ska se något på windows skrivbordet ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur tänker Du då?

Skickades från m.sweclockers.com

En analog signal har oändlig många värden den kan anta och därmed oändligt många bit i varje tidsenhet. att det inte är så är pga störningar korrumperas datan MYCKET mer än digitala och att det blir för svårt att skilja 2.99999V från 3.00000V vilket är varför vi gått över till digitala standarder.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Helt OT men hur har man råd med tre stycken Titan? :S

25.500:-, har man ett normalt jobb och inte är helt inkompetent med pengar är 25 tusen knappast några drömsiffror. Själv skulle jag inte lägga så mycket på grafikkort men det är fritt fram tycker jag.

Det finns många vanliga intressen som kostar minst lika mycket eller mer, musik tex.

Skrivet av Dallebull:

Genom att köpa på Avbet. o skuldsätta sig resten av livet.
(Om man är riktigt efterbliven dvs)

Jag håller med om att köpa komponenter på avbetalning är man riktigt efterbliven, all lyxkonsumtion på avbetalning är korkad.
Dock är man knappast skuldsatt resten av livet för 25 lök.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock köper jag allt i cash

Ja, det var ju inte riktat mot dig.

Men har en gammal polare som alltid skulle ha det senaste, köpte _två_ av första Ares på Avbet o skit, så än är inte sista idioten född!
Köper mina Grejjer i cäsh med, har dock inget som helst sparsinne så blir mest mindre impulsinköp (2-3k) och inte grafikkort för 8-9k

Permalänk
Medlem

Nu börjar det
8bit
16bit!
32BIIIT sega 32x
64bit N6four

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dallebull:

Ja, det var ju inte riktat mot dig.

Men har en gammal polare som alltid skulle ha det senaste, köpte _två_ av första Ares på Avbet o skit, så än är inte sista idioten född!
Köper mina Grejjer i cäsh med, har dock inget som helst sparsinne så blir mest mindre impulsinköp (2-3k) och inte grafikkort för 8-9k

Såg att det inte va till mig.

Men asså man ska aldrig ta på avbetalning inte värt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Såg att det inte va till mig.

Men asså man ska aldrig ta på avbetalning inte värt.

Nope, blir bara dubbelt så dyrt i slutändan än om man hade sparat innan
Enda jag någonsin köpt på avbet var en 360 slim, tror den kostade mig lite över 5 lax innan det var betalt o klart, o jag fick 500 när jag sålde den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Bra! Hellre DisplayPort än HDMI! Och det känns 'framtidssäkert'.

Skrivet av Dentoid:

Som teknikintresserad och spelnörd sen barnsben, byggt otaligt många datorer och investerat i massvis med hårdvara så måste jag erkänna: jag har aldrig använt en HDMIkabel

Skickades från m.sweclockers.com

Samma situation, fast med DisplayPort.

Vad ska man med DP egentligen? Det känns bara som ett onödigt alternativ till HDMI. Jag fattar att den är licensfri, men det finns ju ingen fördel för konsumenten. Kan inte alla enas om HDMI så man slipper ha olika sladdar?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Finns det några nackdelar att man måste komprimera bildströmmen?

Också, varför lämnar man inte HDMI och går över till Displayport på alla skärmar och TV-apparater? Licenskostnader?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Stopp och belägg!

Detta stödjer alltså 4k, 4k 3D och 8k.
Men vad hände med 8k i 3D, va va va?

Framtidssäkert? Pffff....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Samma situation, fast med DisplayPort.

Vad ska man med DP egentligen? Det känns bara som ett onödigt alternativ till HDMI. Jag fattar att den är licensfri, men det finns ju ingen fördel för konsumenten. Kan inte alla enas om HDMI så man slipper ha olika sladdar?

I dagsläget 4k 60Hz tex samt att dom ligger en bra bit före HDMI med stöd för 8k och ev. 4k 120Hz inom synfältet så man kan skrota HDMI för datorers del helt då det bara är ett onödigt alternativ som ligger efter.
Vill hellre ha 4k 60Hz idag med 120Hz inom en inte allt för avlägsen framtid(ca 5-7 år blir bra då man uppgraderar skärm nästa gång) än 4k i skämtet 30Hz där det senare bara knappt duger till TV och det tar ett tag innan HDMI 2 kommer bli standard där HDMI finns tillgängligt och 120Hz dröjer till HDMI 3? när TV har behov av det. Båda fyller sin funktion fast på olika områden så HDMI gör bäst att hålla sig på sin TV kant då dom ligger efter i utvecklingen och TV har lägre behov av prestandan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gerthoi:

Sant men med tanke på att det är en femton år gammal lösning och därtill anpassat att kunna skickas både över fiber och koppar så är det inte så konstigt. Det konstiga är att det inte kommer nyare lösningar, fiber är inte dyrt i dag, det är bull och jag orkar inte gå in på det men om vi säger som så att jag hängt lite på olika fiberlabb och snackat om dylikt samt jobbat med fiber för TV-sändningar m.m.
Det som är dyrt är nya lösningar, nya produktionskedjor etc. En sådan standard kanske skulle behöva subventioneras (iaf så att de går plus minus noll) av tillverkarna till en början men priserna skulle rasa snabbt om den blev vanligt förekommande. Toslink var dyrt i början det med men är det inte i dag. Det är bara feghet och kortsiktighet som leder väg, vilket är synd.

Fiber är billigt ja men nu var det inte kablarna som var problemet utan resten av hårdvaran. Så frågan är än en gång. Vill du betala så mycket extra och vad händer med bakåtkompatibiliteten? En av fördelarna med HDMI är ju just bakåtkombatiliteten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Samma situation, fast med DisplayPort.

Vad ska man med DP egentligen? Det känns bara som ett onödigt alternativ till HDMI. Jag fattar att den är licensfri, men det finns ju ingen fördel för konsumenten. Kan inte alla enas om HDMI så man slipper ha olika sladdar?

DP är bättre på ganska exakt allt. Den har klarat UHD i 60 Hz enligt specifikationer sen 2009. HDMI är fortfarande inte där då HDMI 2.0 precis spikades men det finns inte i praktiken än. Så nästa år kommer DP med en ny revision som kommer springa ifrån HDMI igen. Ska man byta ut alla så borde HDMI dumpas och ersättas med DP.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

I dagsläget 4k 60Hz tex samt att dom ligger en bra bit före HDMI med stöd för 8k och ev. 4k 120Hz inom synfältet så man kan skrota HDMI för datorers del helt då det bara är ett onödigt alternativ som ligger efter.
Vill hellre ha 4k 60Hz idag med 120Hz inom en inte allt för avlägsen framtid(ca 5-7 år blir bra då man uppgraderar skärm nästa gång) än 4k i skämtet 30Hz där det senare bara knappt duger till TV och det tar ett tag innan HDMI 2 kommer bli standard där HDMI finns tillgängligt och 120Hz dröjer till HDMI 3? när TV har behov av det. Båda fyller sin funktion fast på olika områden så HDMI gör bäst att hålla sig på sin TV kant då dom ligger efter i utvecklingen och TV har lägre behov av prestandan.

Skrivet av Zotamedu:

DP är bättre på ganska exakt allt. Den har klarat UHD i 60 Hz enligt specifikationer sen 2009. HDMI är fortfarande inte där då HDMI 2.0 precis spikades men det finns inte i praktiken än. Så nästa år kommer DP med en ny revision som kommer springa ifrån HDMI igen. Ska man byta ut alla så borde HDMI dumpas och ersättas med DP.

Förvisso, men det finns ändå inga skärmar som kan utnyttja det. HDMI utvecklas också och håller jämna steg med övrig utveckling på skärmområdet. HDMI kom före DP och har etablerats starkt och finns i alla hem. Displayport känner jag ingen som använder, och har knappt sett det över huvud taget.

Så det finns ingen anledning att tjafsa med ytterligare en videosignalstandard, som inte tillför annat än tvånget att hushålla med ännu en sladdtyp. Kan göra undantag för MiniDisplayport, då den passar laptops bra, och delar kontakt med Thunderbolt, dvs fyller en funktion.

DP är royaltyfritt nu, men VESA har lämnat en öppning för att kunna införa royaltyavgifter. Jag hittar ing aktuella siffror, men det mesta tyder på att HDMI är flera gånger större än DP, så det är väl ingen bra idé att börja ta betalt. Skulle alla slänga HDMI och köra med DP istället, skulle säkerligen VESA börja ta betalt, så ingenting vore vunnet. Och börja komprimera videosignalen för att ha ett saftigt pappersförsprång i den enda faktor som folk begriper (upplösning) och köra med "nästan" 12 bitar per kanal... Nej, lägg ner.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Förvisso, men det finns ändå inga skärmar som kan utnyttja det. HDMI utvecklas också och håller jämna steg med övrig utveckling på skärmområdet. HDMI kom före DP och har etablerats starkt och finns i alla hem. Displayport känner jag ingen som använder, och har knappt sett det över huvud taget.

Så det finns ingen anledning att tjafsa med ytterligare en videosignalstandard, som inte tillför annat än tvånget att hushålla med ännu en sladdtyp. Kan göra undantag för MiniDisplayport, då den passar laptops bra, och delar kontakt med Thunderbolt, dvs fyller en funktion.

DP är royaltyfritt nu, men VESA har lämnat en öppning för att kunna införa royaltyavgifter. Jag hittar ing aktuella siffror, men det mesta tyder på att HDMI är flera gånger större än DP, så det är väl ingen bra idé att börja ta betalt. Skulle alla slänga HDMI och köra med DP istället, skulle säkerligen VESA börja ta betalt, så ingenting vore vunnet. Och börja komprimera videosignalen för att ha ett saftigt pappersförsprång i den enda faktor som folk begriper (upplösning) och köra med "nästan" 12 bitar per kanal... Nej, lägg ner.

Anledningen till att HDMI är vanligt i alla fall för TV och liknande är för att det var först. Det är på inget sätt bättre och håller på inget vis jämna steg. De ligger ju redan massa år efter och lagom till att HDMI 2.0 kommer börja bli standard så kommer DisplayPort 3.0 vara på väg. Nya HDMI 2.0 har fortfarande lägre bandbredd än Displayport 1.2 som nu är 6 år gammalt.

HDMI kan i princip bara överföra bild och ljud medan DisplayPort har andra möjligheter att skicka generell data också. Som sagt så finns det inga fördelar med HDMI och enda anledningen till att det hänger sig kvar som en igel är för att folk redan har investerat i utrustning med HDMI. Konceptet kallas technology lock in och är generellt dåligt.

Om vi vänder på det. Vad finns det för fördelar med att ha kvar HDMI? Det finns ju bara en fördel idag och det är bakåtkompatibiliteten. Allt hade blivit billigare med Displayport då det inte är massa licensavgifter. Du slipper trassel med DRM-skit som finns integrerat i HDMI vilket ställt till det för folk. På datorsidan är HDMI på väg bort till fördel för DisplayPort. Titta på nya grafikkort och jämför antalet HDMI-portar med antalet Displayport. Den enda egentliga fördelen jag kan se med HDMI är CEC, något som det egentligen inte finns några som helst hinder för att integrera över AUX-kanalen i DisplayPort då den redan klarar av USB 2.0, Ethernet och så vidare.

När det gäller att lösa kompatibiliteten så finns det en väg runt det med DisplayPort Dual-mode som gör att apparaten kan skicka både HDMI och DVI-signaler via ett en DisplayPort-kontakt. Den känner av vilket typ av passiv adapter som används och justerar signalen därefter. På så vis kan man börja integrera Displayport som en ersättning till HDMI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Finns det några nackdelar att man måste komprimera bildströmmen?

Också, varför lämnar man inte HDMI och går över till Displayport på alla skärmar och TV-apparater? Licenskostnader?

Skulle kunna tänka mig att komprimering kan innebära viss latency, men vi får väl hoppas att de har tänkt på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Hur tänker Du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska simplelt. Tänk dig ett analogt foto till exempel där finns ingen begränsning, du kan teoretiskt sett zooma in tills du ser strängarna som bildar atomerna som är del av polymerna som håller negativet samman. Bandbredden för att gåra nått sånt är såklart helt omöjligt i dagsläget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

En analog signal har oändlig många värden den kan anta och därmed oändligt många bit i varje tidsenhet. att det itne är så är pga av störningar korrumperar datan MYCKET mer än digitala och att det blir för svårt att skilja 2.99999V från 3.00000V vilket är varför vi gått över till digitala standarder.

Perfekt svar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

Som teknikintresserad och spelnörd sen barnsben, byggt otaligt många datorer och investerat i massvis med hårdvara så måste jag erkänna: jag har aldrig använt en HDMIkabel

Skickades från m.sweclockers.com

aw jag som just skaffa en hdmi kabel, version 1.3 dock men jaja köpte den för 2 kr och 30 öre

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Ganska simplelt. Tänk dig ett analogt foto till exempel där finns ingen begränsning, du kan teoretiskt sett zooma in tills du ser strängarna som bildar atomerna som är del av polymerna som håller negativet samman. Bandbredden för att gåra nått sånt är såklart helt omöjligt i dagsläget.

Förrutom att det är fel. Du bör kolla upp kornighet i analoga foton. Du har två saker som begränsar upplösningen i ett analog foto. Dels kornigheten i filmen och sen har du Rayleighs upplösningskriterium som sätter en hård fysisk gräns för upplösning hos optik.

Du har inte oändlig bandbredd bara för att en signal är analog.

Edit: Du borde verkligen kolla Nyquist-Shannons samplingskriterium också så ser du varför du har fel angående digitala och analoga signaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3-4 Titan allt max / R9 290X

Jag får 80-120 FPS allt max med 6000x1080.

Okay, där ser man.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron