Klassiska USB ersätts av nytt kontaktdon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

HDMI-Nej
VGA-Nej
DVI-Nej
DisplayPort-Nej
Toslink-Nej
Firewire-Nej
Nätkabell (230V)-Nej
Ethernetkabel-Nej
The list goes on...
Däremot en assymetrisk kontakt skulle vara något.

Lightning och gamla ipod kontakten.
Nätkabel 230volt

Om du inte frågar efter runda kontakter.

Permalänk
Medlem

Hoppas den nya kontakten kommer att gå att ta i och ur flera gånger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Lightning och gamla ipod kontakten.
Nätkabel 230volt

Om du inte frågar efter runda kontakter.

Gamla ipod-kontakten gick bara in åt ett håll.

Med 230-volts nätkabel tror jag han menar änden i nätdelen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SebboD:

USB är det som gör att dagens ultrabooks inte längre går att göra tunnare

Detta kan jag inte hålla med om. Min ultrabook är betydligt tjockare i mitten än vid kanten, där USB-portarna sitter. Det lär dröja några år innan allt annat i laptopen är tunnare än en USB-port.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

Nätkabell (230V)-Nej

Wait what? Vi har ju en hel uppsjö olika CCE 7-kontakter till nätström och alla är vändbara. Vanligast är väl Typ-F och europlug. De enda vanligen förekommande kontaktdonet för 230 V växelström som inte går att vända är C5 och C13 där C5 är relativt ovanlig. Det brukar var C13 för jordade uttag och C7, som för övrigt också är vändbar, för ojordade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

HDMI-Nej
VGA-Nej
DVI-Nej
DisplayPort-Nej
Toslink-Nej
Firewire-Nej
Nätkabell (230V)-Nej
Ethernetkabel-Nej
The list goes on...
Däremot en assymetrisk kontakt skulle vara något.

Fast toslink finns det ju faktiskt kontakter som till och med går 360° och kontakter som man kan sätta åt flera håll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Sötast

Oh no, bara jag som blir orolig?
USB designades ursprungligen som en otroligt tålig kontakt, ändå har man lyckats ta sönder ett par stycken genom åren.

Det är just den kontakten som pluggas in/ut mest av antagligen alla i världen (i detta sammanhanget)

Min mini usb till mobilen gillar jag dock inte, de är så enormt ömtåliga att jag är halvt rädd varje gång jag ska sätta i laddaren, kollar alltid 3 gånger så att den verkligen är på rätt håll för att inte sabba mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oh no, bara jag som blir orolig?
USB designades ursprungligen som en otroligt tålig kontakt, ändå har man lyckats ta sönder ett par stycken genom åren.

Det är just den kontakten som pluggas in/ut mest av antagligen alla i världen (i detta sammanhanget)

Min mini usb till mobilen gillar jag dock inte, de är så enormt ömtåliga att jag är halvt rädd varje gång jag ska sätta i laddaren, kollar alltid 3 gånger så att den verkligen är på rätt håll för att inte sabba mobilen.

Iaf aldrig lyckats förstöra mina mini usb kontakter och är inte speciellt försiktig.

Permalänk

Detta borde kommit ungefär vid bytet till usb2.0! Kommer bli en lite jobbig övergång men inget speciellt, jag menar datorer har både usb2 och 3 nu, så de kommer bara ha usb3 och nya usb3.1 sen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oh no, bara jag som blir orolig?
USB designades ursprungligen som en otroligt tålig kontakt, ändå har man lyckats ta sönder ett par stycken genom åren.

Det är just den kontakten som pluggas in/ut mest av antagligen alla i världen (i detta sammanhanget)

Min mini usb till mobilen gillar jag dock inte, de är så enormt ömtåliga att jag är halvt rädd varje gång jag ska sätta i laddaren, kollar alltid 3 gånger så att den verkligen är på rätt håll för att inte sabba mobilen.

Att den ska gå i från båda hållen borde förhindra att folk mosar sina usb'er och förlänga hållbarheten.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

HDMI-Nej
VGA-Nej
DVI-Nej
DisplayPort-Nej
Toslink-Nej
Firewire-Nej
Nätkabell (230V)-Nej
Ethernetkabel-Nej
The list goes on...
Däremot en assymetrisk kontakt skulle vara något.

Hur ofta brukar du sätta in och ut de där kontakterna?

Permalänk
Avstängd

jag tycker inte det finns nån större orsak att gå i från vanlig usb och jag skulle vara nöjd att använda dom i 20 år till

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Flinken123:

Hoppas att den blir stadigare än micro-usb

Förstår fortfarande inte varför man övergav Mini-USB som är överlägset mer stabil än Micro-USB. Tror inte jag sätt en enda enhet med Micro-USB som inte kunnat få plats med en Mini-USB port men ändå tvingas vi använda den nästan glappande Micro-USB porten på våra mobiler, mp3/4-spelare, kameror etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenboije:

http://i.imgur.com/lLcxrwG.png

Hoppas bara att de löser superpositions-problemet...

Det där är faktiskt sjukt störande när man ska sätta i en kontakt man inte ser, typ bakom skärmen. Sen missar man att den va rätt på första försöker för man inte lyckades hålla kontakten rätt fast den va rättvänt så står man där å fipplar till svetten rinner på pannan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Så länge den är minst lika hållbar som den nuvarande kontakten så kommer jag vara nöjd. Nu om dom kunde ändra RJ-45 till något hållbart, då skulle jag dansa naken under månsken!

Permalänk
Medlem

Slipp vända även före 2015;

Kontakten/den tjocka sidan på USB sladden är i regel alltid mot moderkortet.

Permalänk
Medlem

detta var tråkigt usb sitter så bra i datorn inte som micro usb som nästan trillar ur bara man tittar på den, inte lika hållbar heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

Så länge den är minst lika hållbar som den nuvarande kontakten så kommer jag vara nöjd. Nu om dom kunde ändra RJ-45 till något hållbart, då skulle jag dansa naken under månsken!

Usch fyfan nej, rör inte RJ-45. Jag säger inte att det är en bra kontakt men det skulle bli ett helvete. Låt den leva tills sladdarna inte behövs längre

Permalänk
Medlem

Känns lite som när USB kom. Det tog minst tio år innan den seriella porten försvann och visst var man lite sur för att alla ens tillbehör inte längre fungerade.

Detsamma kommer väl förmodligen gälla USB som av mig varit väldigt uppskattat, men det lär finnas på alla nya datorer i minst tio år till. Så det är lite för tidigt för att sörja.

USB (i dagens form) kommer förmodligen leva minst lika länge som Apples Thunderbolt...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

3 år hit eller dit.

3 ljusår hit eller dit. Du kommer allt bra långt på tre ljusår!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Med fokus på att göra så att kontakten ger möjlighet för ännu tunnare enheter så har jag inga direkta förhoppningar på tåligheten, men med en vändbar design så kanske man slipper se lika många vuxna människor som mulat sönder USB-kontakterna i sina bärbara datorer.

Tänkte på tåligheten direkt jag med, man får hoppas att det kommer att användas ett bra material till dom.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Så jävla skönt med vändbar kontakt. Det var det första jag uppskattade på iPaden, man slipper sätta I kontakten åt fel håll. Jag menar, USB har 50% att komma åt rätt håll, men blir fel minst 2 gånger i rad hur man än gör!

Om du inte använder en USB hub via kabel så kan jag garantera dig att det bara är att ha USB tecknet upp och blanka sidan ner.Det finns också chansen att chassit är byggt av fransmän som inte vet skit om teknik och bara vände upp och ner på hela grejen och kalla det inovation.

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jaha intressant ska bli skoj å se hur denna övergång kommer se ut och hur länge till dagens USB kommer hänga med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

HDMI-Nej
VGA-Nej
DVI-Nej
DisplayPort-Nej
Toslink-Nej
Firewire-Nej
Nätkabell (230V)-Nej
Ethernetkabel-Nej
The list goes on...
Däremot en assymetrisk kontakt skulle vara något.

Inga av de du nämner är några grejer man kopplar in och ut ofta. Det är USB.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst, förutom möjligen på telefoner och annan skit. På stationära kommer ju kabeln åka ut av sig själv, eller brytas av, för att kontakten är för liten och klen! Kanske om man sätter skruvfästen likt VGA, DVI med mera att det duger. Men det lär de väl aldrig göra.

(nu tänkte jag mest på "permanenta" tillbehör, inte minnen o dyl.)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta här är ju hållbarheten. Hur många insättningar kan man göra. Som det är nu håller mikro alldeles för kort tid.

Hoppas den nya kontakten håller för åtminstone tre insättningar om dagen i fem år. Minst fem tusen insättningar måste klaras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

3 ljusår hit eller dit. Du kommer allt bra långt på tre ljusår!

Tja, du kommer exakt tre ljusår... det är ett längdmått...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Usch fyfan nej, rör inte RJ-45. Jag säger inte att det är en bra kontakt men det skulle bli ett helvete. Låt den leva tills sladdarna inte behövs längre

Ni tar ALDRIG mina kablar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ersättas? säg inte att våra usber inte kommer passa när detta kommer . Isåfall lever vi i de good old days innan denna iden förstörde allt...
2015 nice denna iden är dålig bra att den kommer sent så slipper vi adapters o shit

Kommatecken...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas forskning i ämnet USB minnens opassbarhet. Man måste alltid vända dem 2 gånger förän de passar xd. Hur är det möjligt? Finns väl btw en kabel dom passar båda vägarna. Den skjuter undan där det tar emot och går ner perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com