Inet är årets datorbutik 2013 – Cdon och Webhallen starkast utmanare

Permalänk
Medlem

Sådär god är nu ändå inte en pingvinstång :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som det är lite motstridiga resultat i undersökningen. Ta CDON t.ex. Tappat två placeringar på årets butik. Med andra ord var de "bättre" förra året. Samtidigt går de framåt som "uppseglande utmanare"? Nä, den logiken får jag inte riktigt ihop...

Och ja, jag inser givetvis att det går att få ett sådant resultat, men då har de svarande inte varit helt konsekventa i sin objektivitet.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

CDON skulle kunnat vinna. Om det inte vore för att deras hantering av reklamationsärenden behöver... Öh... Finnas? Runtslussad som en flipperkula blir man och det hela slutar med att jag köper samma produkt på Webhallen, skickan in den gamla till CDON, och ber om pengarna tillbaka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Webhallen har nu tagit 2-3 veckor med ett RMA ärende, får grejjen imorgon. Det är väl bra i relation till andra?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Visst, jag köper att Inet är en riktigt bra och förtjänar priset som årets butik men jag tror många röstar inet på alla frågor bara för att de vill att Inet ska vinna allt. Inet har sämst sortiment av alla deltagande butiker, bara att göra en jämförese på prisjakt och se hur många artiklar de har indexerade och se hur inet ligger hästlängder efter.

Prisjakts indexerade produkter:
CDON: 176 800st
Webhallen: 35699st
Dustin: 14152st
Komplett: 8483st
Netonnet: 6046st
Inet: 3833st

Nu vinner så klart cdon på grund av att de är så mycket bredare utanför datorkomponenter & liknande. Min egna känsla efter att ha besökt dessa butikerna dagligen i flera år och köpt från dem alla är ändå att placeringarna ovan även gäller för datorkomponenter.

Att inet vinner en kategori där det som avgör är sortiment är så löjligt och det visar hur sjukt dåligt insatta många medlemmar på Sweclockers är. Och folk pratar om fanboys AMD vs Intel.....

Grattis Inet dock till vinsten för Årets datorbutik.

Bäst utbud är INTE detsamma som störst.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

En butik man knappt hört talas om. Jaja gg kan man väl säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Det är något fel på detta forumet, Inet är inte som det en gång var, och alla på forumet är så extremt kåta i Inet.

Jämfört med komplett som har förbättrats rejält, fri frakt, priserna är lägre, dom har roliga tävlingar på facebook och kör många give-aways och är väldigt generösa.

Sweclockers medlemmar kommer nog för alltid vara kära i Inet, så det känns som om detta pris inte har någon betydelse längre för det är ett så subjektivt forum.

Det är den underbara pingvinstången som gör det.. inte förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

CDON skulle kunnat vinna. Om det inte vore för att deras hantering av reklamationsärenden behöver... Öh... Finnas? Runtslussad som en flipperkula blir man och det hela slutar med att jag köper samma produkt på Webhallen, skickan in den gamla till CDON, och ber om pengarna tillbaka.

Vet inte hur det ligger till, men CDON är nästintill värre än Pixmania på att hantera serviceärenden och för den delen ens agera kundservice.
Lite ironiskt då Pixmania varit en pionjär i att ha värst kundservice av alla.
Det enda man får av cdon om man kontaktar deras s.k kundservice är autogenereade svar i inkorgen med noll som helst relevant svar på den frågan man ställde. Bäst chans att få nånting gjort verkar ju vara att kontakta deras representant Josefine här inne.

Skrivet av klemze:

Webhallen har nu tagit 2-3 veckor med ett RMA ärende, får grejjen imorgon. Det är väl bra i relation till andra?

Beror ju vilka du jämför med. Alla mina 3 serviceärenden hos Inet har varit avklarade på under en arbetsvecka, 4 dagar. Det innefattar en komplett dator, en död/trasig skärm, och ett grafikkort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Grattis Inet, själv föredrar jag komplett ur utbud och pris synpunkter. Samt gratis frakt nu för tiden vilket är ett grymt stort plus enligt mig. Har bara haft med komplett och göra vid service ärende, och de sköttes utomordentligt då (4 år sedan typ)..

Permalänk

Att Inet vinner år efter år är bara en brist på kunskap om hur bra inet egentligen är. Det som fått nästan alla användare att rösta på Inet är bara grupptryck.

Permalänk
Medlem

Röstade Inet som årets datorbutik, men skulle även velat sätta netonnet.
Får bli nästa år om de sköter sig som de brukar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Visst, jag köper att Inet är en riktigt bra och förtjänar priset som årets butik men jag tror många röstar inet på alla frågor bara för att de vill att Inet ska vinna allt. Inet har sämst sortiment av alla deltagande butiker, bara att göra en jämförese på prisjakt och se hur många artiklar de har indexerade och se hur inet ligger hästlängder efter.

Prisjakts indexerade produkter:
CDON: 176 800st
Webhallen: 35699st
Dustin: 14152st
Komplett: 8483st
Netonnet: 6046st
Inet: 3833st

Nu vinner så klart cdon på grund av att de är så mycket bredare utanför datorkomponenter & liknande. Min egna känsla efter att ha besökt dessa butikerna dagligen i flera år och köpt från dem alla är ändå att placeringarna ovan även gäller för datorkomponenter.

Att inet vinner en kategori där det som avgör är sortiment är så löjligt och det visar hur sjukt dåligt insatta många medlemmar på Sweclockers är. Och folk pratar om fanboys AMD vs Intel.....

Grattis Inet dock till vinsten för Årets datorbutik.

Dagens bästa inlägg!

Hade inte tänkt på att man kunde kolla det sådär enkelt men man märker ju direkt bara av att kolla runt på allas hemsidor att inets sortiment inte är något särskilt direkt. helt okej dock.

Personligen tycker jag även CDON har mycket bra priser och även där tar inet hem vinsten..
http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141&cat=32...

Den som vill säga emot kan ju kolla länken ovan först............... Dags att ta bort omröstningen för prissättning och låta faktiska siffror avgöra kanske?
Slutligen ska jag dock säga att Inet är en värdig vinnare, grattis!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Inet har blivigt det nya apple, dem förtjänar verkligen inte det. jag har haft så jäkla mycket problem med dem. en av min dators främsta usb-port funkade inte så jag ville reklarmera det. fast Inet ville ha 500 jäkla spänn för att kolla på det. Tänker fan aldrig köpa där igen. Webhallen skulle vunnit, har inte haft ett enda problem med dem. om ni tänker på att köpa från Inet, gå in på prisjakt så ser du hur fett överprisade Inets saker är. Inet har förlorat en kund, och förhoppnings vis fler i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i5 3450 I Geforce GTX 760 Twin frozr I Corsair Carbide 400R I Razer Deathadder 2014 I Razer Blackwidow 2014 I Steel series QCK mousepad Fnatic Edition I Antec VP650PM 650W I Razer Kraken Pro I BenQ GL2450 I Xbox 360 wireless PC controller I 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB I MSI Z77A-G45 I Corsair Hydro H60v2 I Och en annan Random 250GB Hårddisk

Permalänk
Medlem

Seriöst, Inet igen... Dyrast, sämst utbud... Den pingvinstången måste vara jävligt god!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

En butik man knappt hört talas om. Jaja gg kan man väl säga.

Du riskerar bara att skämma ut dig med det uttalandet.
Inet är faktiskt väldigt bra, även om det ibland blir lite väl mycket kärlek.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Cdon tappar på sin hemsida, tycker den är usel. Samma med webhallens.Där är faktiskt Inet bäst, de har en bra layout och bra funktioner. Brukar oftast titta på prylar på inet för att sedan köpa där de är billigast..

NetonNet tycker jag faktiskt börjar se helt OK ut. Köpt lite saker där då de ligger bra till i priser och dessutom har en av deras lagershopar i närheten. 14 dagar öppet köp i butik, sjukt awsome.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Så jäkla onödig kommentar så det är larvigt, dom har inte bäst pris nej, dom har inte bäst utbud. Dom vinner på helheten.
Kolla bara vilka vinnarna är hos pricerunner och prisjakt så får du se...dock håller jag med om att folk röstar på sin favoritbutik här inne. Men att sqäga att det enbart beror på pingvinstången är du ju bara ute efter att få tjafsa om saken, för det är inte.

Nej då, många väljer bara inet pga. fri frakt(som är inbakat i priset) och pingvinstången (som också är inbakat i priset). Min poäng är ändå att andra aktörer har minst lika bra service och bättre priser. Men Men heliga Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken butik anser du har bäst prissättning? Inet
Vilka LjugeR?

Vissa är helt blåsta tydligen, eller så anser de att högre pris är bättre

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141&cat=32...

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=113&ftgid2=141&cat=32...

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=2&ftgid2=141&cat=328

Inet är endast billigare än komplett i snitt. Övriga 3 butiker i omröstningen är alla billigare än inet.

De som argumenterar att Inet har "bäst" pris för att man får bättre service och leveranstid har TOTALT missförstått omröstningen.

Service och leveranstid är 2 egna kategorier!!!

Permalänk
Medlem

Handlade mycket på Webhallen och CDON förr men jag tycker att layouten är så oerhört ful och jobbig att navigera på så handlar nästan inget där längre. Inet, Komplett och Dustin tillhör väl de bättre av de jag besöker oftast.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostwokiee:

Inet har blivigt det nya apple, dem förtjänar verkligen inte det. jag har haft så jäkla mycket problem med dem. en av min dators främsta usb-port funkade inte så jag ville reklarmera det. fast Inet ville ha 500 jäkla spänn för att kolla på det. Tänker fan aldrig köpa där igen. Webhallen skulle vunnit, har inte haft ett enda problem med dem. om ni tänker på att köpa från Inet, gå in på prisjakt så ser du hur fett överprisade Inets saker är. Inet har förlorat en kund, och förhoppnings vis fler i framtiden.

Precis.
Råkade ut för precis samma sak när jag köpte min dator på Inet. Grafikkortet kraschade titt som tätt om man inte klockade ner det lite.
Det var en uppenbar defekt på grafikkortet. Olika drivrutiner påverkade inte saken det minsta.
Jag ville byta grafikkortet, men det fick jag inte. Däremot skulle de ha 500 spänn för att kolla på det om de efter en undersökning inte tyckt sig hitta något fel (trots garanti, datorn inklusive grafikkortet var nyinköpt).
Det är inte bra service. Då betalar jag hellre lite mindre någon annanstans och får en service värd namnet.
Där kommer jag aldrig att köpa någon dyrare pryl igen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ännu ett år med alla som håller på en butik likt ett fotbollslag och förlorar.

Jag förstår fullt varför man skulle anse Inet som bäst i samtliga kategorier även om jag kanske inte håller med på allt. Men att det är årets butik håller jag fullt med om. Alla val i röstningen är subjektiva och efter vad som stämmer för en viss person.

Service: Detta är Inets triumphkort och ryktet om deras kundservice är väletablerat. Det kanske finns bättre eller likvärdiga butiker men Inet är i varje fall i toppen. Man får också tänka på att de flesta nog inte röstar för en kundsupport som dem aldrig använt. Generellt sätt över vad man ser på om man söker runt på Internet är det nog denna rankning som jag håller mest med om.

Sortiment: Ja, CDON har säkert flest varor. Du kan ju till och med hitta barnleksaker där. Men har butiken vad du tänker köpa? Inet har vad dess besökare letar efter. Sortiment är inte bara en kvantitativ faktor. Dessutom har Inet ett tillräckligt utbud av vattenkylning, något som de flesta konkurrenter saknar. Sen räknar vissa, inklusive mig, in lagerstatusen. För en vara i sortimentet men aldrig i lager är egentligen ingen vara i sortimentet.

Leveranstider: Egentligen är alla företag som använder Posten och skickar till Posten samma dag 17:00 lika snabba i leverans (om du inte bor mer än 100 mil från lagret kanske). Men sen väger kunder nog in även beställningar som blivit försenade, reklamerats eller som beställts från leverantör. Men lika svårt som det är att peka på Inet som vinnare är det att peka på att dem inte skulle vara vinnare.

Prissättning: Till skillnad från vad dem flesta i detta forum verkar tro är inte Inet särskilt mycket dyrare än konkurrenterna. Mycket tyder på att dem är billigare. Särskilt om du inkluderar frakt. I prisfighten (Datorer och delar) är dem likvärdiga Webhallen, dyrare än CDON men billiagre än Komplett (vet någon i tråden som påståd motsatsen). Den har priset, precis som sortimentet, också med att ha rätt pris på rätt saker samt fraktpriset. Oftast skiljer även priset några enstaka kronor på de mest populära produkterna. 5kr gör att man vinner i prisfighten, men det är ganska irrelevant för en kund. Jag brukar jämföra varukorgar och inte varor när jag beställer och i 2/3 fall var Inet billigast av dem största butikerna och dessutom på de dyraste köpen. Men visst är CDON billiga, kanske billigast, om än usla på andra aspekter.

Inet som utmanare förstår jag dock inte. Netonnet är den mest intressanta nykomlingen för mig.

Också:

Skrivet av JesperT:

Precis.
Råkade ut för precis samma sak när jag köpte min dator på Inet. Grafikkortet kraschade titt som tätt om man inte klockade ner det lite.
Det var en uppenbar defekt på grafikkortet. Olika drivrutiner påverkade inte saken det minsta.
Jag ville byta grafikkortet, men det fick jag inte. Däremot skulle de ha 500 spänn för att kolla på det om de efter en undersökning inte tyckt sig hitta något fel (trots garanti, datorn inklusive grafikkortet var nyinköpt).
Det är inte bra service. Då betalar jag hellre lite mindre någon annanstans och får en service värd namnet.
Där kommer jag aldrig att köpa någon dyrare pryl igen.

Alla butiker tar en felsökningsavgift om det inte hittas fel. Det är väl bara Inet som brytt sig om att berätta det för dig. Tro inte att Komplett/Webhallen/CDON/NetonNet/Dustin inte gör det, för då har du fel.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Det som fått nästan alla användare att rösta på Inet är bara grupptryck.

Japp, när Swecs medlemmar sitter själva framför datorn så är dom högst troligen extremt påverkade av grupptrycket från personer dom aldrig någonsin har träffat och troligen aldrig någonsin kommer att göra.....när dom fyller i formuläret för "Årets datorbutik".

PS: Extrem sarkasm då "grupptryck" är ett helt absurt påstående.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tycker ni är alla så löjliga som måste kommentera med pingvinstång godis. Är detta den nivå av sweclockers medlemmar har att komma med när det gäller argument. Är förnedring er sista utväg för att ni anser att resultatet inte var till er åsikt? Tror ni verkligen att era åsikter väger mer än andras?

Permalänk
Medlem

Sjukt trevligt, grattis till Inet!
Återstår att se ifall de behåller sin plats nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Tycker ni är alla så löjliga som måste kommentera med pingvinstång godis. Är detta den nivå av sweclockers medlemmar har att komma med när det gäller argument. Är förnedring er sista utväg för att ni anser att resultatet inte var till er åsikt? Tror ni verkligen att era åsikter väger mer än andras?

Det där godisargumentet är ju faktiskt något som ofta dyker upp som argument för att rösta på Inet när det är dags för omröstning av årets datorbutik, så varför skulle man inte få nämna det när omröstningen sedan är avslutad ?
Självfallet är det väl få som röstar på Inet endast på grund av godiset, men man får iallafall intrycket att det är en liten grej som gjort en enorm positiv inverkan på hur många användare här ser på Inet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Handlar i stort sett endast ifrån webhallen över disk och är nöjd, dock som många säger många brister på hemsidan där inet lyckats bättre.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Dagens bästa inlägg!

Hade inte tänkt på att man kunde kolla det sådär enkelt men man märker ju direkt bara av att kolla runt på allas hemsidor att inets sortiment inte är något särskilt direkt. helt okej dock.

Personligen tycker jag även CDON har mycket bra priser och även där tar inet hem vinsten..
http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141&cat=32...

Den som vill säga emot kan ju kolla länken ovan först............... Dags att ta bort omröstningen för prissättning och låta faktiska siffror avgöra kanske?
Slutligen ska jag dock säga att Inet är en värdig vinnare, grattis!

Nu är ju detta vad du anser.
Om jag vill beställa en dammsugare,en micro samtidigt jag vill köpa datordelar så kan jag nog köra CDON eller komplett.
Komplett,Webhallen,CDON,Alina,dustin har grymt mycket datordelar och bra utbud.
Men har dom rätt utbud för MIG? har dom just det jag söker?
Bara för dom har 1000 olika datordelar, så kanske dom inte har just det jag är ute efter? Jag kanske letar efter ett speciellt nätagg, men rätt antal kontakter etc..
Om då inte komplett,cdon,webhallen har det, men Inet har det bland deras 10 varor, joo då har dom bättre utbud än dom andra butikerna.
Eftersom dom hade det JAG var ute efter.
Du kan inte säga men Inet har sämst utbud dom har bara 10 saker, medans dom andra butikerna har 400 olika.
Har inte dom andra butikerna 1 eller 2 saker Inet har, så har Inet bättre utbud för den varan personen ska ha.
Du kan inte stirra dig blint på X antal dom har, utan folk röstar efter utbud dom söker.
T.ex vill ja ha vattenkylning så är det coolingstuff antagligen folk kommer rekommendera för dom har just det jag söker kanske.

Att blanda ihop prissättning och bäst pris är helt fel och att börja diskutera bäst utbud mellan butiker är också fel.
Erbjuden en butik en vara som ingen annan har, så kommer ju just den butiken ha bäst utbud för den personen som är ute efter det, även att butiken kanske bara har 3 artiklar.

Bara för ni/du anser något, så betyder det inte att alla andra anser det, folk röstar på bäst utbud för dom.
Folk röstar inte på bäst utbud för den som har MEST.
Folk borde lära sig lite skillnad på vad olika frågorna frågar efter och hur folk tolkar dom.
Alla tolkar inte frågor som du gör, folk tolkar allt olika och röstar olika.

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt inte Inet skulle vinna i år men helt klart kul att deras streak håller i sig.
Tycker CDON har rejält med rabattkoder och erbjudanden så är helt klart därifrån jag handlar mest (även fast deras support är allt annat än bra).

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det där godisargumentet är ju faktiskt något som ofta dyker upp som argument för att rösta på Inet när det är dags för omröstning av årets datorbutik, så varför skulle man inte få nämna det när omröstningen sedan är avslutad ?
Självfallet är det väl få som röstar på Inet endast på grund av godiset, men man får iallafall intrycket att det är en liten grej som gjort en enorm positiv inverkan på hur många användare här ser på Inet.

Alla gillar uppskattning. Det är snarare konstigt att andra butiker inte gör liknande saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Ännu ett år med alla som håller på en butik likt ett fotbollslag och förlorar.

Jag förstår fullt varför man skulle anse Inet som bäst i samtliga kategorier även om jag kanske inte håller med på allt. Men att det är årets butik håller jag fullt med om. Alla val i röstningen är subjektiva och efter vad som stämmer för en viss person.

Service: Detta är Inets triumphkort och ryktet om deras kundservice är väletablerat. Det kanske finns bättre eller likvärdiga butiker men Inet är i varje fall i toppen. Man får också tänka på att de flesta nog inte röstar för en kundsupport som dem aldrig använt. Generellt sätt över vad man ser på om man söker runt på Internet är det nog denna rankning som jag håller mest med om.

Sortiment: Ja, CDON har säkert flest varor. Du kan ju till och med hitta barnleksaker där. Men har butiken vad du tänker köpa? Inet har vad dess besökare letar efter. Sortiment är inte bara en kvantitativ faktor. Dessutom har Inet ett tillräckligt utbud av vattenkylning, något som de flesta konkurrenter saknar. Sen räknar vissa, inklusive mig, in lagerstatusen. För en vara i sortimentet men aldrig i lager är egentligen ingen vara i sortimentet.

Leveranstider: Egentligen är alla företag som använder Posten och skickar till Posten samma dag 17:00 lika snabba i leverans (om du inte bor mer än 100 mil från lagret kanske). Men sen väger kunder nog in även beställningar som blivit försenade, reklamerats eller som beställts från leverantör. Men lika svårt som det är att peka på Inet som vinnare är det att peka på att dem inte skulle vara vinnare.

Prissättning: Till skillnad från vad dem flesta i detta forum verkar tro är inte Inet särskilt mycket dyrare än konkurrenterna. Mycket tyder på att dem är billigare. Särskilt om du inkluderar frakt. I prisfighten (Datorer och delar) är dem likvärdiga Webhallen, dyrare än CDON men billiagre än Komplett (vet någon i tråden som påståd motsatsen). Den har priset, precis som sortimentet, också med att ha rätt pris på rätt saker samt fraktpriset. Oftast skiljer även priset några enstaka kronor på de mest populära produkterna. 5kr gör att man vinner i prisfighten, men det är ganska irrelevant för en kund. Jag brukar jämföra varukorgar och inte varor när jag beställer och i 2/3 fall var Inet billigast av dem största butikerna och dessutom på de dyraste köpen. Men visst är CDON billiga, kanske billigast, om än usla på andra aspekter.

Inet som utmanare förstår jag dock inte. Netonnet är den mest intressanta nykomlingen för mig.

Också:

Alla butiker tar en felsökningsavgift om det inte hittas fel. Det är väl bara Inet som brytt sig om att berätta det för dig. Tro inte att Komplett/Webhallen/CDON/NetonNet/Dustin inte gör det, får då har du fel.

Det att inet har ett tillräckligt utbud av vattenkylning stämmer inte. Slang finns typ bara Masterkleer som suger pung. Annars är det EK som gäller enligt Inet. Men jag bryr mig inte så mycket. Handlar min vattenkylning från USA.