The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Sitter med samma typ av kort, har aldrig upplevt dina problem men vi börjar med några frågor?

1. Har du testat att köra på absolut lägsta nivån utan high-texture delen? Funkar det eller har du samma problem?
2. Har du testat att verifiera cachen via steam så att inget är korrupt?
3. Vad kör du med för upplösning?
4. Kanske dum fråga men det är bara Skyrim som knasar sig?
5. Temperaturer på kortet när du kör?
6. Vad har du mer för komponenter i maskinen, RAM, CPU, HDD?

1. Testat disable texturepack och disablat shadows och disablat Vsync
2. har raderat spelet och installerat från scratch
3. 1920x1080 (samma fel fullscreen som windowed)
4. endast skyrim som jag har märkt av något knas
5. temperatur är under kontroll, ingen överklockning eller någonting som överstiger 65 grader.
6. Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition . i7 3770k 3.5ghz . Corsair 16gb 1600 Vengeance . Samsung SSD 840 250gb

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

1. Testat disable texturepack och disablat shadows och disablat Vsync
2. har raderat spelet och installerat från scratch
3. 1920x1080 (samma fel fullscreen som windowed)
4. endast skyrim som jag har märkt av något knas
5. temperatur är under kontroll, ingen överklockning eller någonting som överstiger 65 grader.
6. Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition . i7 3770k 3.5ghz . Corsair 16gb 1600 Vengeance . Samsung SSD 840 250gb

Hmm, underligt, ingen skillnad med/utan Vsync, tänkte att det kanske kunde vara skärmen om det är på 144Hz, lite långsökt kanske men man vet inte. Trodde att något kanske kunde vara boven men då har jag nog inte mer att komma med tyvärr.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Skyrim buggar ur för mig när fpsen stiger över 60fps, så lås fpsen till 59-60 om du kör med 144hz skärm eller dyl.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Skyrim buggar ur för mig när fpsen stiger över 60fps, så lås fpsen till 59-60 om du kör med 144hz skärm eller dyl.

Hur låser du fps?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Hur låser du fps?

Nu har jag en paus från Skyrim men det fanns en fps locker på nexus innan, vet inte om den är kvar.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Skrivet av daevilb:

Hur låser du fps?

Här är länk till FPS Limiter.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Här är länk till FPS Limiter.

Tack! flyter som en dröm!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Annars kan du köra MSI Afterburner

Har låst min FPS till 96 allt utöver det så blir fysiken i spelet hel knasig.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Ber om ursäkt ifall det här tagits upp tidigare i tråden. Men 142 sidor känns lite tungt att läsa.

Men hur avaktiverar man v-sync? Är hur segt som helst att svänga sig runt plus att musen svarar väldigt dåligt i menyn.

Hittade hur man skulle ändra i config men funkade inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Ber om ursäkt ifall det här tagits upp tidigare i tråden. Men 142 sidor känns lite tungt att läsa.

Men hur avaktiverar man v-sync? Är hur segt som helst att svänga sig runt plus att musen svarar väldigt dåligt i menyn.

Hittade hur man skulle ändra i config men funkade inte för mig.

Jag skulle inte rekommmendera dig (eller någon) att avaktivera v-sync, då det talas om en bugg som startar när du väl stängt av v-sync, vilket tydligen ska orsaka att tiden i spelet går helt ur synk och har möjlighet att förstöra tidsbaserade event och liknande. Sen har vi de lite mer kända fysik-buggarna som börjar när man går över 60FPS...

"FPS-limiters" kanske hjälper för att inte ha FPS över 60, men jag har märkt att de drar ner prestandan rejält. Dock så skyddar tydligen inte FPS limiters en från tids- och fysikbuggarna heller.
För att avaktivera v-sync behövde jag skriva in "iPresentinterval=0" i både skyrimprefs.ini och skryim.ini under "[Display]".

Permalänk
Skrivet av Majora:

Jag skulle inte rekommmendera dig (eller någon) att avaktivera v-sync, då det talas om en bugg som startar när du väl stängt av v-sync, vilket tydligen ska orsaka att tiden i spelet går helt ur synk och har möjlighet att förstöra tidsbaserade event och liknande. Sen har vi de lite mer kända fysik-buggarna som börjar när man går över 60FPS...

"FPS-limiters" kanske hjälper för att inte ha FPS över 60, men jag har märkt att de drar ner prestandan rejält. Dock så skyddar tydligen inte FPS limiters en från tids- och fysikbuggarna heller.
För att avaktivera v-sync behövde jag skriva in "iPresentinterval=0" i både skyrimprefs.ini och skryim.ini under "[Display]".

OK. Har för mig jag bara skrev det i ena när jag prova. Körde igenom det på PS3 när det var nytt så jag tänkte mest fara runt och lalla. Nå får testa bara med limiter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat TES Skyrim förut, men det förefaller vara ett fränt spel för en skogsgubbe som jag.
Bör man skaffa Legendary Edition på en gång, eller räcker det med originalet?
Vilka för- och nackdelar finns det (förutom priset) på de olika versionerna?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Har aldrig spelat TES Skyrim förut, men det förefaller vara ett fränt spel för en skogsgubbe som jag.
Bör man skaffa Legendary Edition på en gång, eller räcker det med originalet?
Vilka för- och nackdelar finns det (förutom priset) på de olika versionerna?

Med Legendary Edition medföljer 3 DLC som släpps till spelet sedan release.

Dawnguard:
"The Vampire Lord Harkon has returned to power. By using the Elder Scrolls, he seeks to do the unthinkable - to end the sun itself. Will you join the ancient order of the Dawnguard and stop him? Or will you become a Vampire Lord yourself? Featuring an all new faction questline and locations, the ultimate choice will be yours."

Heartfire:
"With this official add-on to The Elder Scrolls V: Skyrim, you can purchase land and build your own home from the ground up - from a simple one-room cottage to a sprawling compound complete with an armory, alchemy laboratory, stable, garden, and more. Use all-new tools like the drafting table and carpenter’s workbench to transform quarried stone, clay, and sawn logs into structures and furnishings. Even transform your house into a home by adopting children."

Dragonborn:
"With this official add-on for The Elder Scrolls V: Skyrim, journey off the coast of Morrowind, to the island of Solstheim. Encounter new towns, dungeons, and quests, as you traverse the ash wastes and glacial valleys of this new land. Become more powerful with shouts that bend the will of your enemies and even tame dragons. Your fate, and the fate of Solstheim, hangs in the balance as you face off against your deadliest adversary – the first Dragonborn."

Bara "Dragonborn" och "Dawnguard" ger dig "riktiga" quester, medan Hearfire expanderar lite på gameplay sidan.

Jag anser att du bör köpa Legendary Edition. Det kommer ge dig en massa mer content när du spelar och det är nog roligare att uppleva dom alla direkt istället för att köpa dom när du börjar känna dig trött på Spelet. Det handlar ändå bara om 80-90kr mer vilket är mycket billigare än att först köpa spelet och sedan alla DLC.

Finns även möjlighet för att vissa buggar har blivit fixade i expansionerna. Utöver detta så kommer du kunna ta del av fler mods av användare om du har alla expansioner.

Lycka till!

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallkotten:

Med Legendary Edition medföljer 3 DLC som släpps till spelet sedan release.

Dawnguard:
"The Vampire Lord Harkon has returned to power. By using the Elder Scrolls, he seeks to do the unthinkable - to end the sun itself. Will you join the ancient order of the Dawnguard and stop him? Or will you become a Vampire Lord yourself? Featuring an all new faction questline and locations, the ultimate choice will be yours."

Heartfire:
"With this official add-on to The Elder Scrolls V: Skyrim, you can purchase land and build your own home from the ground up - from a simple one-room cottage to a sprawling compound complete with an armory, alchemy laboratory, stable, garden, and more. Use all-new tools like the drafting table and carpenter’s workbench to transform quarried stone, clay, and sawn logs into structures and furnishings. Even transform your house into a home by adopting children."

Dragonborn:
"With this official add-on for The Elder Scrolls V: Skyrim, journey off the coast of Morrowind, to the island of Solstheim. Encounter new towns, dungeons, and quests, as you traverse the ash wastes and glacial valleys of this new land. Become more powerful with shouts that bend the will of your enemies and even tame dragons. Your fate, and the fate of Solstheim, hangs in the balance as you face off against your deadliest adversary – the first Dragonborn."

Bara "Dragonborn" och "Dawnguard" ger dig "riktiga" quester, medan Hearfire expanderar lite på gameplay sidan.

Jag anser att du bör köpa Legendary Edition. Det kommer ge dig en massa mer content när du spelar och det är nog roligare att uppleva dom alla direkt istället för att köpa dom när du börjar känna dig trött på Spelet. Det handlar ändå bara om 80-90kr mer vilket är mycket billigare än att först köpa spelet och sedan alla DLC.

Finns även möjlighet för att vissa buggar har blivit fixade i expansionerna. Utöver detta så kommer du kunna ta del av fler mods av användare om du har alla expansioner.

Lycka till!

1000 tack för ditt omfattande svar!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ligger på 272 timmar i senaste spelomgången, väldigt kul spel i sin genre. Tilläggen tillför mycket och rekommenderas enligt ovanstående. Serana från Dawnguard har jag fortfarande som kompanjon. Alldeles nyss fick hon sällskap av en Riekling från Dragonborn. Nuvarande quest innebär en person till, så nu är vi fyra som springer runt i grottorna.

Var dock beredd på buggar ibland, detta är Bethesda. På PC är det inte så illa eftersom man kan använda konsollen och fixa till de flesta problemen, värre på xbox eller ps3.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag ligger på 272 timmar i senaste spelomgången, väldigt kul spel i sin genre. Tilläggen tillför mycket och rekommenderas enligt ovanstående. Serana från Dawnguard har jag fortfarande som kompanjon. Alldeles nyss fick hon sällskap av en Riekling från Dragonborn. Nuvarande quest innebär en person till, så nu är vi fyra som springer runt i grottorna.

Var dock beredd på buggar ibland, detta är Bethesda. På PC är det inte så illa eftersom man kan använda konsollen och fixa till de flesta problemen, värre på xbox eller ps3.

Kör också med Serana, enda kompanjonen jag känt för att ha kvar. Jag har 207 timmar totalt men jag har startat om så många gånger då jag ändrat moddar och annat.

Nyss börjar Dragonborn så får se vad jag tycker om den, gillade Dawnguard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

kör också med Serana, enda kompanjonen jag känt för att ha kvar. Jag har 207 timmar totalt men jag har startat om så många gånger då jag ändrat moddar och annat.

Nyss börjar Dragonborn så får se vad jag tycker om den, gillade Dawnguard.

Ta ett djupt andetag och var som sagt beredd på buggar, speciellt då i Dragonborn. Har träffat på fler buggar där under 20-30 timmar än under hela tidigare spelet. Verkar helt otestat. Vill du bo i det trevliga Severin manor så var beredd på att dina grejer flyger runt och försvinner eller ändras.

Dragonborn är dock min favorit också, så därför vill jag fortsätta. Gillar det riktigt mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vill du bo i det trevliga Severin manor så var beredd på att dina grejer flyger runt och försvinner eller ändras.

Har du inte satt en FPS limit? Skyrim buggar för mig över 62 fps (eller något sådant).

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mishy:

Har du inte satt en FPS limit? Skyrim buggar för mig över 62 fps (eller något sådant).

Har inget med det att göra, det är riktiga buggar. Vissa vapen går inte att sätta på racken, rustningar ändras eller försvinner om du sätter de på vissa hållare och saker ändras eller försvinner i vissa containers. Bland annat.

Jag har fullt uppdaterad standardversion på Steam, men har råkat ut för oerhört mycket buggar, mer än jag trodde var möjligt, även om det är ett Bethesdaspel.

Huvudquesten med Miraak buggade, flera mindre quester har buggat och krävt konsollkommandon för att kunna fortsätta. Serana har låst sig i fel "mode" flera gånger och krävt konsollkommandon igen osv osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har satt min FPS limit till 70 i enbseries.ini och det har funkat felfritt så långt trots att jag har varit uppe på 68 - 69 fps. Inga objekt flyger omkring eller watersplash som händer vid för hög fps

Jag har lagt ner Skyrim för tillfället tills Nexus fixat sin eländiga sida. Som det är nu så det en pina att använda sidan med NMM

Hur som helst när jag installerat alla moddar jag vill ha så ska jag testa min överlevnadsvilja genom att spela i Legend mode både i spelet och Immersive Creatures modden (tror jag det var) som har extremt svåra monster. Jag mötte en Master Draman Skeleton när jag spelade i expert mode som har en betydligt kraftfullare Unrelenting Force än vad du själv har. Man får en skaplig flygtur kan man lugnt säga ^^. Blev krossad mot en klippvägg

Sorry om det blir en massa felskrivningar. Jag försöker fixa dem jag ser efterhand. Mitt Logitech G11 har gjort sitt och är dags för soptunnan för det tangentbordet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hittade en recension om Legendary Edition på Discshop, betyget blev "Härligare än någonsin": http://www.discshop.se/spelguiden/recension/elder_scrolls_v_s...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hittade en recension om Legendary Edition på Discshop, betyget blev "Härligare än någonsin"

Dawnguard & Dragonborn är riktigt bra DLC:s, Heartfire är en SIMS-expansion, om du frågar mig.

Rekommenderar även "Falskaar": http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?
som är en mkt välgjord questmod i DLC-klass, fast gratis.
Alexander J Velicky som har gjort modden släppte den som en ansökan om arbete på Bethesda.

Har själv inte riktigt lika mkt bugproblem som t.ex. Multiman, men för Falskaar var jag tvungen
att använda ett par fuskiga spells (force grip+minor push) från den här modden:
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/19270/? för att kasta vissa NPC:s vidare & därigenom
få dom att ladda rätt script, annars gick dom åt fel håll bort från slutstriden, kan vi säga.
(Vill inte posta Falskaar-spoilers, ifall ngn tänkte spela modden.)

Permalänk
Medlem

Nu kommer min pinsammaste fråga nånsin på ett forum...

Köpte mig the elder of scrolls anthology och stoppade i skivan. Dock så hittar jag inte cdkeyn. Ingenstans. Var ska den finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Dawnguard & Dragonborn är riktigt bra DLC:s, Heartfire är en SIMS-expansion, om du frågar mig.

http://forumbilder.se/CGCVV/sky.JPG

Rekommenderar även "Falskaar": http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?
som är en mkt välgjord questmod i DLC-klass, fast gratis.
Alexander J Velicky som har gjort modden släppte den som en ansökan om arbete på Bethesda.

Har själv inte riktigt lika mkt bugproblem som t.ex. Multiman, men för Falskaar var jag tvungen
att använda ett par fuskiga spells (force grip+minor push) från den här modden:
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/19270/? för att kasta vissa NPC:s vidare & därigenom
få dom att ladda rätt script, annars gick dom åt fel håll bort från slutstriden, kan vi säga.
(Vill inte posta Falskaar-spoilers, ifall ngn tänkte spela modden.)

hah, spel tiden själv har jag knappt spelat igenom det med 2 gubbar ( utan nån DLC ) och tror jag ligger på 450~timmar, då har jag ändå rushat igenom det lite mot sluter, en av gubbarna var 100% allt gjort i alla fall

Skrivet av Skrotnisse92:

Nu kommer min pinsammaste fråga nånsin på ett forum...

Köpte mig the elder of scrolls anthology och stoppade i skivan. Dock så hittar jag inte cdkeyn. Ingenstans. Var ska den finnas?

hmm, hade det inte varit så sent hade jag kunnat kila upp till farsan och kika han köpte ett nyligen och en en oteknisk 45+ så nånstans ska den nog finnas

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nu kommer min pinsammaste fråga nånsin på ett forum...

Köpte mig the elder of scrolls anthology och stoppade i skivan. Dock så hittar jag inte cdkeyn. Ingenstans. Var ska den finnas?

Sitter den inte på insidan av fodralet? det gör den på mitt Skyrim fodral.

Övrigt:
Dawnguard och Dragonborn tilläggen gör spelet mycket bättre än enbart grundspelet. Sen ska man dra upp svårighetsgraden till Legend samt lägga till Skyrim Immersive Creatures modden så får man en rejäl utmaning. Den sistnämnde modden har några skitsvåra monster. Falskaar är bra, men när jag spelade den modden senast så var det v1.0 och mycket buggar. Kunde inte ens slutföra en del uppdrag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sitter den inte på insidan av fodralet? det gör den på mitt Skyrim fodral

Efter 15 varv i lådan så hittade jag det äntligen på en lapp som jag trodde var skräp. Sitter ej på insidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Efter 15 varv i lådan så hittade jag det äntligen på en lapp som jag trodde var skräp. Sitter ej på insidan

Ok, bra att det löste sig i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Efter 15 varv i lådan så hittade jag det äntligen på en lapp som jag trodde var skräp. Sitter ej på insidan

Bra att veta

Köpte mig också TES Anthology när det var på blixtrea på amazon, billigare att köpa där då och frakta från US till Sverige än att köpa i Sverige :S
Dock inte fått den än då första gick sönder när den skulle fraktas. Kommer en ny på Onsdag.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Tips till alla nya såväl som äldre spelare: fixa de inofficiella bugfixar patcherna, finns en för varje "variant" av Skyrim - vanilla, dawnguard, hearthfire, dragonborn.

Fixar tusentals buggar, trasiga quests, npcs, osv.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

Tips till alla nya såväl som äldre spelare: fixa de inofficiella bugfixar patcherna, finns en för varje "variant" av Skyrim - vanilla, dawnguard, hearthfire, dragonborn.

Fixar tusentals buggar, trasiga quests, npcs, osv.

Den nyheten är nog mer för nya spelare i såna fall. Vi veteraner kan nog en del redan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare