Permalänk
Medlem

Ny systemkamera

Vill skaffa en kamera inför en utlands resa och vill satsa på något som håller ett bra tag.

Jag har inte mycket erfarenhet så vill att det ska vara lätt att förstå/fota, vill ha det mesta automatiskt. Kanske någon inställning hit och dit och att röra på objektivet men vet inte hur mycket mer det kan vara att göra.

Funderar på:

NIKON D5300 + OBJEKTIV AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR - GREY

+

HOYA FILTER UV(C) HMC 52MM

+

LOWEPRO TOPLOADER ZOOM PRO 70 AW

+

SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME SDXC 128 GB 80MB/S (Hur många bilder får plats på ett 128GB ? Kanske bör gå ner till 64GB?)

Sen hur är det med objektiv? är det som ingår ett bra "all-around" ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

18-55 är ganska alround dock skulle du försöka få den med 18-105 linsen för de tillfällen då du känner att du inte kan komma så nära.

dock är runt 50mm rätt lagom zoom för både natur och porträtt men kan komma tillfällen när man har 100m till nått man vill fota men kan inte gå närmre. (bra exempel är t.ex zoo där ta mig fan alltid djuren envisas med att stå lääängs bort i hagen så långt från staketet som möjligt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

18-55 är ganska alround dock skulle du försöka få den med 18-105 linsen för de tillfällen då du känner att du inte kan komma så nära.

dock är runt 50mm rätt lagom zoom för både natur och porträtt men kan komma tillfällen när man har 100m till nått man vill fota men kan inte gå närmre. (bra exempel är t.ex zoo där ta mig fan alltid djuren envisas med att stå lääängs bort i hagen så långt från staketet som möjligt...

Okej, så 18-55/3,5-5,6 G VR, är 18-55 mm zoom? vad är resten 3,5 - 5,6 G VR ?

Nikon D5300 verkar inte finnas med 18-105 och om man ska köpa objektivet separat blir det till en kostnad på 2 440 kr (http://www.dustinhome.se/product/5010191202/nikon-objektiv-af...) då skulle jag lika gärna köpa NIKON D7100 + OPTIK AF-S DX 18-105 MM ED VR + 16GB + VÄSKA till samma pris ungefär?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Köp en D7000 (eller D7100 om pengarna finns)
Den kommer du att komma så mycket längre med, om du så skall köpa den begagnat.

Det jag menar med att du kommer att komma så mycket längre, är att du kommer behålla din D70xx så mycket längre än än D3xxx eller D5xxx serien.

D3xxx eller D5xxx serien är absolut inga dåliga kamror, men man växer ur dom rätt fort. Och desto större intresse ju fortare växer man ur dom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Orici:

Okej, så 18-55/3,5-5,6 G VR, är 18-55 mm zoom? vad är resten 3,5 - 5,6 G VR ?

Nikon D5300 verkar inte finnas med 18-105 och om man ska köpa objektivet separat blir det till en kostnad på 2 440 kr (http://www.dustinhome.se/product/5010191202/nikon-objektiv-af...) då skulle jag lika gärna köpa NIKON D7100 + OPTIK AF-S DX 18-105 MM ED VR + 16GB + VÄSKA till samma pris ungefär?

japp mm värdet som anges är hur lång zoomen är

3,5-5,6 är lägsta F-värde (värde som avgör hur bra objektivet är på att släppa in ljus) vid min/max inzoomning ju lägre F-värde desto bättre 3,5-5,6 funkar bra ute med bra blysning eller bra ljus öht
men vid nattfoton vill man ofta gärna ner till iaf minst 2,5 för att slippa höja iso så mycket och få sämre bilder pga artefakter som blir av höga ISOvärden (ISO värde är ett mått för hur mycket fotosensorn ska förstärka ljus)

om du inte vill höja priset nått speciellt men ändå ha 18-105mm lins kan det även vara värt att kolla på 2012 års modell ur 5xxx serien dvs D5200
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1487186

i stort sett samma kamera med förra årets modell på innehåll är ganska minimala skillnader mellan dem förutom på mx isovärde som har dublerats sen förra modellen från 6400 till 12800men man vill sällan upp så högt i isovärde för då försöker man nog fota i en kolsvart grotta utan blixt för att behöva iso 12000+...

jämförelse mellan 5200 och 5300 med 18-105 lins
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1487186,2296974

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

japp mm värdet som anges är hur lång zoomen är

3,5-5,6 är lägsta F-värde (värde som avgör hur bra objektivet är på att släppa in ljus) vid min/max inzoomning ju lägre F-värde desto bättre 3,5-5,6 funkar bra ute med bra blysning eller bra ljus öht
men vid nattfoton vill man ofta gärna ner till iaf minst 2,5 för att slippa höja iso så mycket och få sämre bilder pga artefakter som blir av höga ISOvärden (ISO värde är ett mått för hur mycket fotosensorn ska förstärka ljus)

om du inte vill höja priset nått speciellt men ändå ha 18-105mm lins kan det även vara värt att kolla på 2012 års modell ur 5xxx serien dvs D5200
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1487186

i stort sett samma kamera med förra årets modell på innehåll är ganska minimala skillnader mellan dem förutom på mx isovärde som har dublerats sen förra modellen från 6400 till 12800men man vill sällan upp så högt i isovärde för då försöker man nog fota i en kolsvart grotta utan blixt för att behöva iso 12000+...

jämförelse mellan 5200 och 5300 med 18-105 lins
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1487186,2296974

Ok, tror att D5300 passar bättre då (även om det inte är huvudfunktionen) så kan den filma bättre, har WiFi, GPS. D5200 och D7100 har inte det (lika bra iaf).

Vad säjer du om minneskort vilken storlket räcker? Hur många bilder kan man ta på högsta upplösning?

Är det objektivet jag länkade bra för det du sa innan om 18-105?

Vad är "Förstoringsgrad" i prisjakt? D5300 verkar var lite sämre i det aspectet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Ok, tror att D5300 passar bättre då (även om det inte är huvudfunktionen) så kan den filma bättre, har WiFi, GPS. D5200 och D7100 har inte det (lika bra iaf).

Vad säjer du om minneskort vilken storlket räcker? Hur många bilder kan man ta på högsta upplösning?

Är det objektivet jag länkade bra för det du sa innan om 18-105?

Vad är "Förstoringsgrad" i prisjakt? D5300 verkar var lite sämre i det aspectet.

tja vill man ha GPS och Wifi som ett måste så åker väl 5200 bort då personligen ser jag det bara som meningslöst lull men vill du ha det så visst.

personligen tycker jag 30hz 1080p film räcker för det lär gå åt dubbla utrymmet för samma film inspelad i 30 vs 60 hz och ända skillnaden kommer vara att du tycker 30hz filmen hackar om du skulle se bägge filmerna samtidigt brevid varandra

normala köpfilmer körs oftast i 24hz och tycker du inte dessa hackar pga för låg uppdatering så kommer du inte märka något från dina privatfilmer med 30hz

angående minneskort så kör jag själv på ett 16gb kort som jag inte ännu lyckats fylla iaf är väll bortåt 200 foton eller nått men beror ju på om du sparar i raw eller jpg mina raw-bilder tar bortåt 50mb/foto medans jpg ligger runt 7-10mb/foto brukar köra jpg formatet även om jag förlorar lite bildkvalité för tycker inte det väger upp 40mb extra utrymme för den lilla skillnad det är.

har bara provat filma med min kamera en gång med 720p 30hz i typ 10 min och den filmen tog väll runt 300mb tror jag

så du får nog räkna iaf dubbla för 1080p 30hz och fyrdubbla mitt utrymme för 60hz.

så personligen för endast foton i jpg räcker lätt 64gb för film skulle jag försöka ta så stort som möjligt

bästa är ju om ni kan släpa med typ en laptop med möe utrymme på resan som du kan lagra filmerna på för säkerhets skull så att du kan börja varje dag med ett tomt kort oavsett vilket du tar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja vill man ha GPS och Wifi som ett måste så åker väl 5200 bort då personligen ser jag det bara som meningslöst lull men vill du ha det så visst.

personligen tycker jag 30hz 1080p film räcker för det lär gå åt dubbla utrymmet för samma film inspelad i 30 vs 60 hz och ända skillnaden kommer vara att du tycker 30hz filmen hackar om du skulle se bägge filmerna samtidigt brevid varandra

normala köpfilmer körs oftast i 24hz och tycker du inte dessa hackar pga för låg uppdatering så kommer du inte märka något från dina privatfilmer med 30hz

angående minneskort så kör jag själv på ett 16gb kort som jag inte ännu lyckats fylla iaf är väll bortåt 200 foton eller nått men beror ju på om du sparar i raw eller jpg mina raw-bilder tar bortåt 50mb/foto medans jpg ligger runt 7-10mb/foto brukar köra jpg formatet även om jag förlorar lite bildkvalité för tycker inte det väger upp 40mb extra utrymme för den lilla skillnad det är.

har bara provat filma med min kamera en gång med 720p 30hz i typ 10 min och den filmen tog väll runt 300mb tror jag

så du får nog räkna iaf dubbla för 1080p 30hz och fyrdubbla mitt utrymme för 60hz.

så personligen för endast foton i jpg räcker lätt 64gb för film skulle jag försöka ta så stort som möjligt

bästa är ju om ni kan släpa med typ en laptop med möe utrymme på resan som du kan lagra filmerna på för säkerhets skull så att du kan börja varje dag med ett tomt kort oavsett vilket du tar.

Vid eftertanke är inte Wifi eller GPS viktigt. Men jag ser att D5300 filmar i ett bättre format, inte .mov som D5200.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

rätt säker på att bägge sparar i .mov container bara olika codecs som används vid komprimeringen men bägge är en avart av h.264 mepeg4 kodning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt säker på att bägge sparar i .mov container bara olika codecs som används vid komprimeringen men bägge är en avart av h.264 mepeg4 kodning.

ok, gillar inte mov för att jag associerar det till QuickTime.

Så;

D5200 nästan lika bra som D5300 men 720p video och sämre skärm och sökarförstorning men bättre "Förstoringsgrad" (vad nu det är) och 3000 kr billigare om man beställer D5300 ifrån dustin med extra objektiv.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

ok, gillar inte mov för att jag associerar det till QuickTime.

Så;

D5200 nästan lika bra som D5300 men 720p video och sämre skärm och sökarförstorning men bättre "Förstoringsgrad" (vad nu det är) och 3000 kr billigare om man beställer D5300 ifrån dustin med extra objektiv.

d5200 har 1080p 30hz eller 720p 60hz video

medans 5300 har 1080p 60hz video

så bägge kan filma i full hd men bara 5300 i full hd med 60hz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Välj för guds skull inte hus efter funktioner så som GPS, Wifi osv. som andra redan sagt. Med din budget hade jag köpt D7000 med 18-105mm, komplettera senare med Nikkor 35/1.8G eller liknande. Där har du en grym bas som du kan växa fritt i. Även en fjärrutlösare och tripod (billigt duger bra vid stillbilldsfoto) är roligt vilket kan vara bra om du vill prova på långexponerings-fotografi vilket är mycket trevligt (men kallt vintertid, så ta med vantar och termos).

Angående minneskortet klarar du dig utan feta 128GB. Jag har ett 16GB och där har det aldrig blivit fullt. Så kör på 64GB, eller mindre.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vid eftertanke är inte Wifi eller GPS viktigt. Men jag ser att D5300 filmar i ett bättre format, inte .mov som D5200.

Är det bild eller film som är i focus?

Du skriver: "som håller ett bra tag"

skall du köra på Sjutusenserien!

Jag gör inte det misstaget som jag gjorde...

Som att köpa en instegskamera...köpte kameran, utan att vara vidare insatt, då det verkade så bra.

Men nä, när man väl kommit in i alla termer och fått allting att klicka, då är inte intstegs så roligt längre, tvärtom skulle jag verkligen kalla det bortkastade pengar OCH tid.

Det fattas knappar, det fattas menyer, det fattas att man kan fjärrutlösa blixtar direkt från kameran (för jag lovar du kommer ditt när du vill göra/utnyttja/eller rent ut av kräver det)
Man blir bara så (ursäkta uttrycket) djävla lack, när man kommer på att dom riktigt fina sakerna, ja....dom finns inte

Lite som på dom billigaste moderkorten Och då snackar vi billiga (runt 3-400kr) dom gör vad dom skall men inte mer.

Som tips, skulle jag läst på om femtusen serien och sjutusen serien.

Och även gå in i fysiska butiker, och be om att jämföra dom båda fysiskt d v s hålla dom i handen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Fujifilm x100s håller ett bra tag om du klarar dig med fast brännvidd (dvs den har ett objektiv som inte går att zooma eller byta). Bildvalitén hos denna är på topp. Objektivet är ljustarkt och sensorn ger lågbrusiga bilder vid högt iso.

D7000 är ett kanon hus. Men om du inte är intresserad av att använda andra lägen än Auto kan det vara borkastade pengar... Denna är också något tyngre än de billigaste... Men om du nu är så våghalsig att du använder P läget kanske du ändå skall skaffa en mer avancerad modell. Men om det är Auto är det förmoligen lika bra att välja den billigaste med de funktioner du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vad är "Förstoringsgrad" i prisjakt? D5300 verkar var lite sämre i det aspectet.

Förstoringsgraden säger bara hur stor sensor kamerorna har jämfört med fullformat. Alla kameror du kollat på har samma storlek på sensorn (APS-C), det står bara fel på prisjakt för D5300. Att de kallar det för förstoringsgrad beror på att sensorstorleken påverkar hur stor bildvinkel man får vid en viss brännvidd.

Men hur intresserad är du av fotografering? Vill du köpa en systemkamera för att du är intresserad och vill lära dig mer om fotografering, eller vill du bara ha en kamera som tar bra bilder? Om du bara vill ha en bra kamera skulle jag rekommendera dig att kolla på t.ex. Sony DSC-RX100 (eller v2). En sån kamera är mycket mindre och smidigare att ha med sig, och just RX100 tar också riktigt bra bilder (se t.ex. denna tråd på FM). En systemkamera har så klart potential att ta ännu bättre bilder, men det krävs en hel del kunskap för att få ut det bästa ur en systemkamera.

Permalänk
Medlem

Nikon D5200: - 7490 kr Nikon D5300: - 9106 kr (1616 kr mer än D5200) Nikon D7100: - 9990 kr (884 kr mer än D5300, 2500 kr mer än D5200)

Tycker att det är ganska små steg upp för en bättre model, visst 1616 är lite men om man tänker på hur länge man har en kamera så är det inte så mycket pengar. Men en D7100 kanske är för avancerad för men vilket gör att jag tror mer på en D5300 även om steget till D7100 är litet. Vad tycker ni?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är det bild eller film som är i focus?

Du skriver: "som håller ett bra tag"

skall du köra på Sjutusenserien!

Jag gör inte det misstaget som jag gjorde...

Som att köpa en instegskamera...köpte kameran, utan att vara vidare insatt, då det verkade så bra.

Men nä, när man väl kommit in i alla termer och fått allting att klicka, då är inte intstegs så roligt längre, tvärtom skulle jag verkligen kalla det bortkastade pengar OCH tid.

Det fattas knappar, det fattas menyer, det fattas att man kan fjärrutlösa blixtar direkt från kameran (för jag lovar du kommer ditt när du vill göra/utnyttja/eller rent ut av kräver det)
Man blir bara så (ursäkta uttrycket) djävla lack, när man kommer på att dom riktigt fina sakerna, ja....dom finns inte

Lite som på dom billigaste moderkorten Och då snackar vi billiga (runt 3-400kr) dom gör vad dom skall men inte mer.

Som tips, skulle jag läst på om femtusen serien och sjutusen serien.

Och även gå in i fysiska butiker, och be om att jämföra dom båda fysiskt d v s hålla dom i handen

Bild är i focus Ska kolla runt lite mer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nikon D5200: - 7490 kr Nikon D5300: - 9106 kr (1616 kr mer än D5200) Nikon D7100: - 9990 kr (884 kr mer än D5300, 2500 kr mer än D5200)

Tycker att det är ganska små steg upp för en bättre model, visst 1616 är lite men om man tänker på hur länge man har en kamera så är det inte så mycket pengar. Men en D7100 kanske är för avancerad för men vilket gör att jag tror mer på en D5300 även om steget till D7100 är litet. Vad tycker ni?

D7100 har exakt samma autoläge som D5xxx!
Men D5xxx har inte det som D7xxx har.

Som sagt, har du pengarna, så är det inget att tveka på.

Och om du blir intresserad av foto, när du får din kamera (vilket dom allra flesta blir) så kommer det en dag, när du blir sugen på dom lite mer manuella inställningarna, då kommer du att tacka dig själv att du körde på D7xxx. Annars kommer du att liga sömnlös Tro mig, jag har varit i det sömnlösa läget. Inget roligt alls, och som sagt, bortkastade pengar o tid.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

D7100 har exakt samma autoläge som D5xxx!
Men D5xxx har inte det som D7xxx har.

Som sagt, har du pengarna, så är det inget att tveka på.

Och om du blir intresserad av foto, när du får din kamera (vilket dom allra flesta blir) så kommer det en dag, när du blir sugen på dom lite mer manuella inställningarna, då kommer du att tacka dig själv att du körde på D7xxx. Annars kommer du att liga sömnlös Tro mig, jag har varit i det sömnlösa läget. Inget roligt alls, och som sagt, bortkastade pengar o tid.

Vad är det för funktioner som D5xxx inte har?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vill skaffa en kamera inför en utlands resa och vill satsa på något som håller ett bra tag.

Jag har inte mycket erfarenhet så vill att det ska vara lätt att förstå/fota, vill ha det mesta automatiskt. Kanske någon inställning hit och dit och att röra på objektivet men vet inte hur mycket mer det kan vara att göra.

Funderar på:

http://img0.dustin.eu/image/1855844

NIKON D5300 + OBJEKTIV AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR - GREY

+

HOYA FILTER UV(C) HMC 52MM

+

LOWEPRO TOPLOADER ZOOM PRO 70 AW

+

SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME SDXC 128 GB 80MB/S (Hur många bilder får plats på ett 128GB ? Kanske bör gå ner till 64GB?)

Sen hur är det med objektiv? är det som ingår ett bra "all-around" ?

Kolla på Cyberphoto.se . De är visserligen en butik som vill sälja kameror. Men de har utmärkta test, och de säljer i princip alla märken och kameror så har inget intresse att framhäva vissa kameror framför andra. Utöver de är de en utmärkt butik, men självklart kan man läsa där och handla från andra sidor.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ring och prata med Dustinhome, du kan få ett paketerbjudanden från dem när du köper en kamera med valfritt objektiv som sänks lite i pris för att göra det mer bjudande.

Gällande minne så ska 5000-serien klara av som högst 128 GB SD-minne.

Objektiv, objektiv.. Vad ska du fota, främst?
Det är nog viktigaste frågan...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Ring och prata med Dustinhome, du kan få ett paketerbjudanden från dem när du köper en kamera med valfritt objektiv som sänks lite i pris för att göra det mer bjudande.

Gällande minne så ska 5000-serien klara av som högst 128 GB SD-minne.

Objektiv, objektiv.. Vad ska du fota, främst?
Det är nog viktigaste frågan...

Inget specifikt, vad som helst egentligen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar fler och mindre minneskort av hög kvalite. Lägger ett halvfullt 128gb kort av blir man ganska trött.

Hus är 7000 serien fin, den kommer man bra långt med. Själv har jag just den första 7000.
Använder mig av 8-32gb kort. Endast Sandisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vad är det för funktioner som D5xxx inte har?

Jämfört med D7x00 har den lite långsammare blixtsynk (1/200 vs 1/250-320FP),
långsammare maxslutare (1/4000 vs 1/8000) och inget CLS via den inbyggda blixten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vill skaffa en kamera inför en utlands resa och vill satsa på något som håller ett bra tag.

Jag har inte mycket erfarenhet så vill att det ska vara lätt att förstå/fota, vill ha det mesta automatiskt. Kanske någon inställning hit och dit och att röra på objektivet men vet inte hur mycket mer det kan vara att göra.

Funderar på:

http://img0.dustin.eu/image/1855844

NIKON D5300 + OBJEKTIV AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR - GREY

+

HOYA FILTER UV(C) HMC 52MM

+

LOWEPRO TOPLOADER ZOOM PRO 70 AW

+

SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME SDXC 128 GB 80MB/S (Hur många bilder får plats på ett 128GB ? Kanske bör gå ner till 64GB?)

Sen hur är det med objektiv? är det som ingår ett bra "all-around" ?

Måste bara flika in med att jag är sjukt nöjd med min sony rx-100 eftersom jag funderade på att köpa mig en systemkamera. men denna har givit mig så bra bilder och bättre än många andra äldre systemkameror!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inget specifikt, vad som helst egentligen.

I så fall, ring Dustinhome, eller chatta med dem, och kolla om du kan få ett paketerbjudande med kamerahuset + 18-105mm objektivet + 16 GB SDHC + väska. De brukar vara generösa av sig om man vet hur man snackar med dem. Det är precis som med företagsdelen som de har, där man pratar om serverpaket osv, dock denna är ju privata delen som det handlar om.

Med tiden kommer du även att vilja lära dig mer om kameran och objektiven, hur du fotar alla möjliga häftiga foton som man kan hitta bl.a. på Flickr som exempel. Om du vill lära dig mer om foto så har du en hemsida som är specifikt skapt för fotografering; http://www.fotosidan.se
Där kan du få hjälp från de lite äldre fotografer om vilka objektiv som passar till vad, men kom ihåg att de kan lätt börja snacka om sitt eget race och med varandra istället än dig då de är som sagt gamla och konstiga!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har du pengarna är d7100 det bästa köpet. Denna har bättre AF än d7000 och ger möjlighet att med ett knapptryck få 100 % inzoomning i lcd displayen (för att snabbare kolla om bilden är skarp). Och om d7000 jämförs mot d5xxx serien fås också fler snabb knappar, AF motor, sökare som täcker 100 %, möjlighet att justera AF själv (denna funktion är väldigt trevlig att ha ifall objektivet t ex ger bakfokus), fler blixtfunktioner, om i mitt tycke bättre grepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Förstoringsgraden säger bara hur stor sensor kamerorna har jämfört med fullformat. Alla kameror du kollat på har samma storlek på sensorn (APS-C), det står bara fel på prisjakt för D5300. Att de kallar det för förstoringsgrad beror på att sensorstorleken påverkar hur stor bildvinkel man får vid en viss brännvidd.

Jag har aldrig hört termen förstoringsgrad användas i det avseendet. Däremot är det en funktion som säger hur stort motivet blir i filmplanet (detta kallas för "reproduction ratio" på engelska, vanligtvis). Dvs förstoringsgrad 1:3 (eller 0.33x) för att ett motiv som är 3mm i verklignehten blir 1mm på sensorn. Detta är oavsett hur stor sensorn är.
Det finns även ett annat tänkbart svar på frågan och det är förstoringen i sökaren, som man normalt bara kallar "förstoring" (eller "magnification" på engelska). Här väger tillverkarna in brännvidden vilket kan vara lite förvirrande. Det kan lätt bli så att man tror att en APS-C-kamera har högre förstoring av sökarvilket, dvs att motivet blir större att titta på, bara för att den har en högre siffra, men 0.75x på APS-C och 0.5X på FF ger samma storlek på motivet, däremot ser man ju mer runtomkring motivet med FF (större bildvinkel).

Edit:
Om D7100 levereras med 18-105 och D5300 med 18-55 så får man större förstoring med 18-55-objektivet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nikon D5200 över Nikon D7000 och ångrar det stort nu, 4 månader efter köpet. Nikon d7000 har layout som fullformatskamrorna, vilket är mycket lättare när du vill fotografera mer avancerat.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har aldrig hört termen förstoringsgrad användas i det avseendet.

Jag svarade bara på hur termen används på prisjakt, där förklaringen som ges är :"Anger sensorns brännviddsförändring i förhållande till 35mm filmformat". Det är en dålig term att använda i det syftet eftersom den oftast betyder något annat som du påpekar, men det är tyvärr så prisjakt valt att göra.