Sista gången jag använder Blocket :)

Permalänk
Medlem

Råkade ut för något "liknande" för 2 veckor sedan, köpte en S80 T6:a, gav honom 3000 i handpenning då han skulle kontrollbesikta bilen innan jag fick den, dagen efter kom han och knackade på dörren (var hos min syster för att bilen var närmst där) Han sa att allt var klart och visade papper samt kvitto, Tänkte inte mer på det och betalade han dom resterande 20000. Fick nycklarna och allt. Väntade några dagar för att sedan kolla upp ifall försäkringen och allt var klart men tydligen så gick den inte igenom besiktningen, ringde och kollade med han. Fick svaret att den gick igenom varpå jag svarade att jag skulle kolla upp det och återkomma.

Kollade på närmsta station som ägdes av samma besiktningsfirma, tydligen hade han försökt göra en efterkontroll men åkte på samma sak igen, framfjädrarna var för korta och hans lösning var då att svätsa fast dom så dom inte kunde röra på sig (bilen var stel som något man köper på en loppis) han hade ju självklart kapat fjädrarna själv så dom var ju inte alls som dom skulle, ringde honom och han svarade inte.

När han fick papprerna att den inte gick igenom åkte han hem till sig/en kompis till honom och förfalskade nya papper (aldrig varit hos denna firman innan så visste inte hur deras papper såg ut). Han tog bort rutorna där det stod vad som var fel och dylikt, på firman där jag kollade skrev dom ut ett extra exemplar till mig där man såg hur det igentligen skulle se ut, dom tog en kopia på förfalskningen men gav mig ingen info om vad som skulle hända.

Nu, 2 veckor senare har han fortfarande inte svarat, jag har bytt fjädrarna själv (tog dom från en annan s80 hos en kompis skrot), kontrollbesiktat den och den gick igenom med blanka papper och fick även reda på att skrället är chippat så den ger ut 330 hästar istället!

Sensmoral? Även om man möter personen öga för öga och har någon erfaren med sig (min far), allt ser bra ut samt att man fixar ägarbeviset samtidigt som man ger säljaren en handpenning och postar det själv, alla papper ser lagliga och bra ut så kan man inte lita på dom. Så akta er för alla kan vara en sorts bedragare även om dom är trevliga!

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Menlös tråd. Detta är ungefär som att nån skulle satt in 10.000 på en Nigerians konto och tror att en massa miljoner snart kommer att rulla in.

Tack för ett exempel som inte liknar denna situation ens det minsta?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

fan vad jag hatar dessa scammers. ett slagträ å en ett slag mot knäskålen ska dom ha.

skulle nån lura mig. skulle ja fan försöka leta upp personen. och gör hembesök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daevilb:

Tur man har lite skillz på the internets (förutom blocket då)

har grävt fram massor av information om "säljaren" redan på flertalet sajter.

och vad har du tänkt att göra med det? blev lurad av en mr (kfar)

alla vet hans namn hans adress i princip allting fick någon någonsin tillbaka sina pengar? nepp

som tur är så är det småpengar för mig nu jämfört när jag inte hade jobb men självklart blir man ledsen

tyvärr bryr sig inte polisen om sånt här

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på folk som förskottsbetalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag förstår mig inte på folk som förskottsbetalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Till någon som kallar sig Kalle Anka på mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag förstår mig inte på folk som förskottsbetalar.

Skickades från m.sweclockers.com

De två gyllene reglerna vid internethandel som alla borde följa alltså:
1. Betala aldrig för en vara du inte fått.
2. Skicka aldrig en vara du inte fått betalt för.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daevilb:

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

vid handlande på blocket ringer man eller träffas på plats, inte mailar..!

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Du kan inte göra en polisanmälan. Eran deal var att du skulle betala 5000kr upfront. Du ändrar utan att berätta för säljaren och skickar in 3000kr.. rätt korkat.

fast antagligen ska man göra polisanmälan? chansen är ju att TS itne är den enda som blivit lurad, ser polisen att de kommer in flera anmälningar mot samma annons etc så ökar ju chansen att alla får rättelse också. Idiotiskt skrivit av dig där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schnitz:

De två gyllene reglerna vid internethandel som alla borde följa alltså:
1. Betala aldrig för en vara du inte fått.
2. Skicka aldrig en vara du inte fått betalt för.

Ja men skulle alla tänka så skulle det inte uppstå någon handel, jag tror snarare på att man ringer och snackar med människan för att se vem det är. Verkar inget skumt och det står att han haft annonser tidigare (finns inte på blocket, men sweclockers) så är risken inte så stor.
Men jo, en snubbe på blocket som säljer Xbox one redan nu?? luktar skunk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daevilb:

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

Gillar din Rubrik.... Så nu är det Blockets fel att du blev lurad på 3000kr? altså blocket har funnits hur länge som helst. Och det finns möjligheter som gör att du jar garanti mot sånt här. Blocket paket osv. Men du väljer ändå denna väg att betala in pengar i förskott. ändå läser man lite titt som tätt folk som blivit lurade på pengar på blocket.

Att du dessutom skriver att du tidigare blivit lurad är ju nästan bara en dum vibb, jag hade redan första gången tänkt mig för hur skall jag gå tillväga denna gång om jag handlar på blocket.

Det är helt klart synd att detta skall förekomma men det är då inte BLOCKETS fel. Att vi handlar i godan tro

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

De två gyllene reglerna vid internethandel som alla borde följa alltså:
1. Betala aldrig för en vara du inte fått.
2. Skicka aldrig en vara du inte fått betalt för.

Det dära är ju rätt roligt.. Då skulle aldrig några pengar bli överförda, eller några varor bli skickade..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Till någon som kallar sig Kalle Anka på mailen.

Jag skriver inte hans riktiga namn såklart .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

Gillar din Rubrik.... Så nu är det Blockets fel att du blev lurad på 3000kr? altså blocket har funnits hur länge som helst. Och det finns möjligheter som gör att du jar garanti mot sånt här. Blocket paket osv. Men du väljer ändå denna väg att betala in pengar i förskott. ändå läser man lite titt som tätt folk som blivit lurade på pengar på blocket.

Att du dessutom skriver att du tidigare blivit lurad är ju nästan bara en dum vibb, jag hade redan första gången tänkt mig för hur skall jag gå tillväga denna gång om jag handlar på blocket.

Det är helt klart synd att detta skall förekomma men det är då inte BLOCKETS fel. Att vi handlar i godan tro

Om du får ut det av den titeln så borde du nog läsa igen. Var anklagar han själva hemsidan för något?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Om du får ut det av den titeln så borde du nog läsa igen. Var anklagar han själva hemsidan för något?

altså du igen!!! ja va får jag ut av rubriken? kanske du måste träna läsförståelse står ganska tydligt att han "säger sista gången jag använder blocket" hur tolkar man detta jo att han ger blocket skulden för att han inhandlat en vara som han sen blivit blåst på. Ja som sagt förstår du bättre nu va jag menar.

nu spelar det som ingen roll jag ville inte TS något illa med detta, men efter att ha läst 15 trådar minst på swec så vet jag att man bör kanske iakta försiktighet vid annonser som man vet är eftertraktade. i detta fall Xbox one , och ps4. Tänkte bara det nu inte igen.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

näe jag ger mig själv skulden? det går helt enkelt inte att lita på privatpersoner på blocket (eller andra liknande siter)
jag har handlat kopiösa mängder elektronik och annat på nätet i över 15 år och inte EN enda gång har jag råkat ut för bedragare.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Självklart ska du anmäla det, men det första du skulle gjort är att du skulle kontaktat din bank. Dem kan avbryta överföringen direkt.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daevilb:

näe jag ger mig själv skulden? det går helt enkelt inte att lita på privatpersoner på blocket (eller andra liknande siter)
jag har handlat kopiösa mängder elektronik och annat på nätet i över 15 år och inte EN enda gång har jag råkat ut för bedragare.

NÄ det går att lita på privat personer. du ska inte känna så. dom finns dom som lurar, men man ska aldrig handla en vara över 1000kr på förskottsbetalning. Jag har haft tur jag handlade ett PA slutsteg för 4000:- över blocket och valde då postförskott jag sa det till honom att jag vill ha det så för att jag nu skulle känna mig trygg.Och pga detta så skickade han min vara och allt va frid o fröjd , jag har skälv sålt grejor för 4000:- över postförskott. och alla har varit nöjda o glada. så ärliga människor finns det faktist poängen med detta va att vi hade telfonkontakt med varann under hela processen. Idag ska lla bara skicka sms och skicka mail man snackar inte med folk irl och det är på sånt här sätt man kan bli blåst. man förlitar sig på en konvesation. fördelen du har allt på papper men ger i det verkliga ingenting för polisen gör absoult ingenting.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Ditt argument för att aldrig mer handla på blocket är att du är blåögd, litar på alla och förskottsbetalar utom någon som helst garanti. Såna som dig som ger blocket dåligt rykte. Hoppas för blockets skull att du aldrig mer handlar genom dom, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om man på något vis får fram personens namn på konto numret så kan man väl ändå anmäla den personen? Eftersom detta är en scam och pengarna skickas till någons annans konto medvetet eller omedvetet, om den personen vet att det kommer skickas pengar har den väl gjort sig skyldig till brott, och om personen inte vet att pengar ramlat in på sitt konto och använder dem så är väl det också ett brott har jag för mig, okända pengar som ramlar in på kontot ska polisanmälas?

Skrivet av sPIDERFLY:

Självklart ska du anmäla det, men det första du skulle gjort är att du skulle kontaktat din bank. Dem kan avbryta överföringen direkt.

Hans bank kunde ju inte stoppa överföringen tydligen? Låter konstigt

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Direktöverföring till annan bank (iaf swedbank - nordea) skickas normalt samma dag om man gjort överföringen före 1400.
i mitt fall skickade jag på morgonen runt 07 och klockan 10 kollade jag med min bank om jag kunde dra tillbaka överföringen..

svar nej

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande låter sig luras på sådant här. Det finns en massa säkra betalningssätt men ändå så håller folk på och betalar i förskott. Helt ärligt så får du skylla dig själv.

Permalänk
Medlem

Dessa jävla "människor", trist att man inte kan lita på folk!

Kan man inte kontakta banken och säga att man skickade pengar till fel konto?

Permalänk
Medlem

Detta händer ju tyvärr allt för ofta.
Jag köper bara online från välkända ställen, ej privat (har väl dock hänt på swec men inga stora summor).
Annars åker jag alltid och gör affär med personen så allt går rätt till så slipper man bli blåst.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Läst igenom tråden och det verkar inte som om någon har kommenterat det mest uppenbara.

Xboxone har inte kommit till Sverige och förväntas inte komma förrän någon gång i början på 2014. Varför skulle någon sälja det i andra hand för samma peng som det förväntas kosta i Sverige då?

Om man använder sitt huvud och undviker saker som låter för bra för att vara sanna så blir man nog inte lurad alls lika ofta. Men vad vet jag. Jag kanske bara missar en massa pengar med tanke på hur många det är som ger tips om hur man kan tjäna 12000 dollar i månaden hemmifrån.

Permalänk
Medlem

Snälla daevib, köp aldrig ALDRIG dyra saker på blocket (och liknande) utan att mötas och klämma lite på produkten. Visst är det lurendrejeri, men det betyder inte att du har ett intresse att faktiskt få det du betalar för. Så nästa gång råder jag dig verkligen att träffas och se att den faktiskt fungerar (och att det är ett Xbone).

Som en liten anekdot så har jag köpt prylar på blocket sedan jag gick i 5an (10-11år) och har aldrig blivit lurad. Allt handlar om att åka och titta på produkten samt förhoppningsvis även prova den. Förhoppningsvis gör du inte samma misstag igen!

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Medlem

Jag får snällt gå till farbror blå och anmäla och invänta min Xbox One hos webhallen

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Om han bor i Lidköping så kan du dra ett PM till mig med hans namn så kan jag luska fram mer info om personen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodaa:

Snälla daevib, köp aldrig ALDRIG dyra saker på blocket (och liknande) utan att mötas och klämma lite på produkten. Visst är det lurendrejeri, men det betyder inte att du har ett intresse att faktiskt få det du betalar för. Så nästa gång råder jag dig verkligen att träffas och se att den faktiskt fungerar (och att det är ett Xbone).

Som en liten anekdot så har jag köpt prylar på blocket sedan jag gick i 5an (10-11år) och har aldrig blivit lurad. Allt handlar om att åka och titta på produkten samt förhoppningsvis även prova den. Förhoppningsvis gör du inte samma misstag igen!

Ja, bokar du ett flyg från Malmö till Kalix om jag ska köpa något för 5k då? Eller ska Blocket stå för det?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ändra titel till : Sista gången jag använder Blocket eller andra liknande siter.
Nu verkar det som om om bedragarna finns bara på Blocket.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200