Permalänk
Medlem

Lagg i BF4

Hejsan!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd så de blev i bf4 forumet då de handlar om de spelet, hoppas de e okej.

Men nu till saken, jag känner att jag har lagg i bf4, allt flyter in på så bra, här är mina specs

MSI Z77A GD-65 Gaming
Intel core i5 3570k
Kingston 8GB 1600Mhz Beast series
MSI Geforce GTX 780
Corsair HX 750w Gold Modulärt

Jag tycker själv att det borde flyta på fint me mina komponenter men tydligen inte, de e lite smålagg ibland och man ser att fpsen kan flyga ner.

Permalänk
Medlem

Settings, upplösning, uppdaterade drivers, klock på processor?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Settings, upplösning, uppdaterade drivers, klock på processor?

Allt på low, 1920x1080, nyaste drivers o 4.6ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av siexa:

Allt på low, 1920x1080, nyaste drivers o 4.6ghz

Skickades från m.sweclockers.com

testa äldre drivers ev clean install av nyaste

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

testa äldre drivers ev clean install av nyaste

Gjorde en clean install av nyaste när ja tryckte in mitt 780, men ja kan testa, alltid värt ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har också haft lagg på sistone i BF4 spelar ingen roll vilka settings jag har. Kanske ska testa göra en clean install med.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Någon får rätta mig om jag har fel, men om du har alla inställningar på low så får processorn jobba arslet av sig medan grafikkortet går på lågvarv. Testa ställa in allt på Ultra och se hur det flyter då, kör så själv utan problem, se min dator i sign.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Några speciella banor? Siege of Shanghai är väldigt ostabilt med mitt 780 också, men de andra flyter på bra faktiskt.

Testat att unparka cores?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Någon får rätta mig om jag har fel, men om du har alla inställningar på low så får processorn jobba arslet av sig medan grafikkortet går på lågvarv. Testa ställa in allt på Ultra och se hur det flyter då, kör så själv utan problem, se min dator i sign.

Okej, de låter ju lite knäppt men de ska ja absolut testa

Skrivet av Reyintaz:

Några speciella banor? Siege of Shanghai är väldigt ostabilt med mitt 780 också, men de andra flyter på bra faktiskt.

Testat att unparka cores?

Siege of shanghai är väl där de märks mest, men även smått på andra banor, ger även de ett försök att unparka cores!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siexa:

Okej, de låter ju lite knäppt men de ska ja absolut testa

Siege of shanghai är väl där de märks mest, men även smått på andra banor, ger även de ett försök att unparka cores!

Men innan 780, hade du ett AMD kort? Tänkte om en gammal AMD drivrutin låg och skräpade som ger dig dålig fps.

Vilken fps ligger du på btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Men innan 780, hade du ett AMD kort? Tänkte om en gammal AMD drivrutin låg och skräpade som ger dig dålig fps.

Vilken fps ligger du på btw?

Hade ett 660ti innan så inga AMD drivisar som kan ligga o skräpa Ja har iaf 90-100+ fps alltid, men sen ibland bara droppas den ner till t.ex 65 o de e då man känner en liten spike i spelet, har visat de för en polare och han tyckte me de va skumt me tanke på vad jag har för saker i burken.

Permalänk
Medlem

Hade själv sjuka problem i bf4, efter jag testat andra drivrutiner, ominstallationer och "clean installs" så gjorde jag en driver sweeper i felsäkert läge och kunde köra High utan problem.
Gjorde sen en nyinstallation av os samtidigt som jag installera windows 8.1 och nu kör jag ultra/high utan ambient och låg AA och dippar nästan aldrig under 100 fps

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av siexa:

Hade ett 660ti innan så inga AMD drivisar som kan ligga o skräpa Ja har iaf 90-100+ fps alltid, men sen ibland bara droppas den ner till t.ex 65 o de e då man känner en liten spike i spelet, har visat de för en polare och han tyckte me de va skumt me tanke på vad jag har för saker i burken.

Har du en 60hz skärm? Har du det så testa att låsa frames på 60 för att slippa tearing (skärmen visar 60 bilder/sek och grafikkortet matar ut 100 bilder/sek. Ta ner konsolen och skriv gametime.maxvariablefps 60.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hade själv sjuka problem i bf4, efter jag testat andra drivrutiner, ominstallationer och "clean installs" så gjorde jag en driver sweeper i felsäkert läge och kunde köra High utan problem.
Gjorde sen en nyinstallation av os samtidigt som jag installera windows 8.1 och nu kör jag ultra/high utan ambient och låg AA och dippar nästan aldrig under 100 fps

Kanske ska köra en snabb liten formatering, de skadar ju aldrig

Skrivet av Wolifan:

Har du en 60hz skärm? Har du det så testa att låsa frames på 60 för att slippa tearing (skärmen visar 60 bilder/sek och grafikkortet matar ut 100 bilder/sek. Ta ner konsolen och skriv gametime.maxvariablefps 60.

Nope, har 120hz, men ja unparka alla cores o körde en runda på operation locker, de verkar gå rätt så mycket bättre, känns som de hjälpte en hel del

Permalänk
Skrivet av siexa:

Gjorde en clean install av nyaste när ja tryckte in mitt 780, men ja kan testa, alltid värt ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

kolla även i Uheaven om du får samma score som andra med 780 så det inte underpresterar

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

kolla även i Uheaven om du får samma score som andra med 780 så det inte underpresterar

Kan testa de, har även formaterat om datorn och unparka cores på nytt, men fortfarande samma problem, känns inte som de e flyt i de för 5 öre =/

Permalänk
Medlem

Körde Unigine Heaven och fick detta som restultat, vet varken om det är bra eller dåligt ^^

http://imgur.com/nhi2aQe

Permalänk
Medlem

Hade detta problem med.. Läste lite om coreparking som sker i win7 så jag bytte till 8.1 å nu flyter det hur bra som helst..

Visa signatur

- Corsair Carbide 330R - MSI Z87-S02 INET EDITION ATX - Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) - MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming - Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB - Cooler Master Hyper 212 EVO - XFX Pro Series 750W 80+ Bronze - 2TB WD Green 5900rpm 64MB -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proach87:

Hade detta problem med.. Läste lite om coreparking som sker i win7 så jag bytte till 8.1 å nu flyter det hur bra som helst..

Ja har spelat med både unparked och parked cores, märker ingen skillnad :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av siexa:

Ja har spelat med både unparked och parked cores, märker ingen skillnad :s

Jasså? BF4 funkar iaf galant på 8.1 till skillnad ifrån win 7...

Visa signatur

- Corsair Carbide 330R - MSI Z87-S02 INET EDITION ATX - Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) - MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming - Corsair 16GB CL10 1600Mhz VENGEANCE LP - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB - Cooler Master Hyper 212 EVO - XFX Pro Series 750W 80+ Bronze - 2TB WD Green 5900rpm 64MB -

Permalänk
Medlem

Det jag testade nu var att stänga av Triple buffering i Nvidias kontrollpanel (Nividia's kontrollpanel, programinställningar, BF4, triplebuffering off) och vilken jävla skillnad. Jag ligger nu mellan 70-110 fps och åker i princip aldrig ner i 45-60 fps som jag gjorde förut. Det jag fortfarande har kvar sen innan är att jag ibland (inte ofta alls) åker ner till 10-20 fps i en sekund, dvs. en spik, men det är troligtvis spelets fel.

Någon som har någon aning vad triplebuffering egentligen gör? För jag har inte märkt någon skillnad i utseendet eller något liknande.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Det jag testade nu var att stänga av Triple buffering i Nvidias kontrollpanel (Nividia's kontrollpanel, programinställningar, BF4, triplebuffering off) och vilken jävla skillnad. Jag ligger nu mellan 70-110 fps och åker i princip aldrig ner i 45-60 fps som jag gjorde förut. Det jag fortfarande har kvar sen innan är att jag ibland (inte ofta alls) åker ner till 10-20 fps i en sekund, dvs. en spik, men det är troligtvis spelets fel.

Någon som har någon aning vad triplebuffering egentligen gör? För jag har inte märkt någon skillnad i utseendet eller något liknande.

Ja kan testa och stänga av de med, måste testa alla lösningar för jag är trött, ja droppar inte ens under 60-70 men de blir ändå en liten spik