AMD bundlar Battlefield 4 med A10 "Kaveri"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Av alla nysläppta spel väljer AMD att "bundla" med Fjollfält 4? Vilket skämt!

Ja men verkligen liksom. Det är ju bara så dåligt att de bundlar med spel överhuvudtaget eller hur? Nej tacka vet jag Intel som inte bundlar och har jättesuperprisvärda processorer för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jlindholmen:

Jag har en MSI GX70 med A10-5750 på 2.5Ghz Turbo 3.5, med ett Readon 8970M

På low i 720p ligger jag runt 5 i fps.. förstår inte varför när Requirements ligger på AMD Athlon x2 och readon 3870...?

Något är väldigt fel här. Gå in på datortillverkarens sida och tanka dom moderkort/chipset-drivrutiner, sen går du in på amds hemsida och tanka dom senaste drivisarna, om det fortfarande är knas så tanka ccleaner (gratis) och sök igenom registret efter fel och kolla vad för skit som startar när du startar datorn (också i ccleaner om du vill) , eventuellt kan du tanka Auslogics Disk Defrag (gratis) sätt på Defragmentera och optimera (långsam körning)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jlindholmen:

Jag har en MSI GX70 med A10-5750 på 2.5Ghz Turbo 3.5, med ett Readon 8970M

På low i 720p ligger jag runt 5 i fps.. förstår inte varför när Requirements ligger på AMD Athlon x2 och readon 3870...?

tror du inte ändrat så du har datorn på hög prestanda så cpun inte klockar ned sig under 2,5 ghz och att gpun används som finns dedikerad istället för APU'n

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proskjim:

Hoppas bara att intel stödjer/kommer stödja mantle....

Det är grafikkretsen som Mantle är till för, CPU:n berörs inte.

(som jag har förstått det, iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

känns ju som att detta kommer att lagga rätt rejält

Vissa verkar tro att processorprestanda har stor betydelse i spel, man kan köra med dagens AMD processorer jämsides med ett bra grafikkort och få bra resultat, möjligen att fåtal fps i skillnad mot Intels i modeller.

Fast ja, om du menar integrerade grafiken så är den begränsad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Det är grafikkretsen som Mantle är till för, CPU:n berörs inte.

(som jag har förstått det, iaf).

CPU berörs i allra högsta grad om man får tro de utvecklare som redan hoppat på mantletåget. Som jag har förstått det så finns det två primära problem med DirectX och CPU användning. För det första så skalar det dåligt med flera trådar och för det andra så är overhead ett problem med vissa anrop tex. Draw calls.
Det är svårt och säga vad mantle har för inverkan på GPU prestandan, det får vi väl se när Dice släpper patchen till BF4, men jag tror att det kommer vara procentuellt mindre skillnad för GPU prestandan jämfört med CPU prestandan.

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043479_1.jpg

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043480_1.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vissa verkar tro att processorprestanda har stor betydelse i spel, man kan köra med dagens AMD processorer jämsides med ett bra grafikkort och få bra resultat, möjligen att fåtal fps i skillnad mot Intels i modeller.

Fast ja, om du menar integrerade grafiken så är den begränsad..

Och med dagens AMD-processorer så menar du FX-serien?

Skrivet av Azodan:

CPU berörs i allra högsta grad om man får tro de utvecklare som redan hoppat på mantletåget. Som jag har förstått det så finns det två primära problem med DirectX och CPU användning. För det första så skalar det dåligt med flera trådar och för det andra så är overhead ett problem med vissa anrop tex. Draw calls.
Det är svårt och säga vad mantle har för inverkan på GPU prestandan, det får vi väl se när Dice släpper patchen till BF4, men jag tror att det kommer vara procentuellt mindre skillnad för GPU prestandan jämfört med CPU prestandan.

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043479_1.jpg

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043480_1.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Mantle gör ingenting med CPU. Så den "berörs" bara såtillvida att den blir ledig. Oavsett om det är Cyrix, VIA eller Intel som tillverkat den. Frågan var ifall Intel kunde stödja Mantle vilket de/ingen inte kan med deras cpuer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Och med dagens AMD-processorer så menar du FX-serien?
Fast Mantle gör ingenting med CPU. Så den "berörs" bara såtillvida att den blir ledig. Oavsett om det är Cyrix, VIA eller Intel som tillverkat den. Frågan var ifall Intel kunde stödja Mantle vilket de/ingen inte kan med deras cpuer.

Ja givetvis jag slarvläste lite, det skyller jag på mobilen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast Mantle gör ingenting med CPU. Så den "berörs" bara såtillvida att den blir ledig. Oavsett om det är Cyrix, VIA eller Intel som tillverkat den. Frågan var ifall Intel kunde stödja Mantle vilket de/ingen inte kan med deras cpuer.

Mantle har visst något att göra med CPUn precis som han påstod.

Permalänk
Medlem

Lite mer info: Nvidia & Carmack on Mantle ;)

AMD Mantle - John Carmack, Tim Sweeney, & Johan Andersson

Mantle Technical Deep Dive

Permalänk

100% prestanda ökning pga Mantle känns gött nu när man har 7990 :), 240fps i Battlefield 4 på Ultra är ju aldrig fel.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

100% prestanda ökning pga Mantle känns gött nu när man har 7990 :), 240fps i Battlefield 4 på Ultra är ju aldrig fel.

Tror du på tomten också?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Mantle har visst något att göra med CPUn precis som han påstod.

Well. Det är en API för GPUer. Och grafiken i APUer förstås. Men den använder ju CPUn. Så på så sätt så stödjer Intel redan Mantle.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Av alla nysläppta spel väljer AMD att "bundla" med Fjollfält 4? Vilket skämt!

Med inriktning på smutsig krigsföring, mitt i fjollträsk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mantle lär i alla fall öka fps för dem som har en prolle som flaskar gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast Mantle gör ingenting med CPU.

Det är precis det mantel gör. Mantle möjliggör bättre utnyttjande av processorn.

Permalänk

Fast i slutändan var det bara de som köpte processor Z ur låda X på Varuhuset Y och hade röda kalsonger på sig samt om säljare B jobbade på McDonalds i Ulan Bator den dagen. Annars får man inte med det...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

tror du inte ändrat så du har datorn på hög prestanda så cpun inte klockar ned sig under 2,5 ghz och att gpun används som finns dedikerad istället för APU'n

Okej ska kolla,

Uppdaterade bios, samt Windows och orgin. Har redan dom senaste drivrutinerna för hela datorn då jag installerade om Windows på mon SSd istället. Samt satte bf4.exe på hög prioritet. Fick upp den på minst 30fps. Ligger runt 40 nu. Klart spelbart. tack för tips o trix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Något är väldigt fel här. Gå in på datortillverkarens sida och tanka dom moderkort/chipset-drivrutiner, sen går du in på amds hemsida och tanka dom senaste drivisarna, om det fortfarande är knas så tanka ccleaner (gratis) och sök igenom registret efter fel och kolla vad för skit som startar när du startar datorn (också i ccleaner om du vill) , eventuellt kan du tanka Auslogics Disk Defrag (gratis) sätt på Defragmentera och optimera (långsam körning)

Installerade om Windows på min SSd nyligen så har dom senaste drivrutinerna redan. Testade först anda drivrutiner för 8970n men skärmen blinkade hela tiden så jag använde dom på msis hemsida. Uppdaterade bios igår så kanske ska testa dom igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

http://www.youtube.com/watch?v=O07YOk4nLyo

30 fps med DirectX medium settings och 1920x1080

Om mantle levererar så blire naaaajss

I Singleplayer..................................

Skrivet av Goldfinger:

Vaporware AMD har fortfarande inte levererat Mantle!

Att börja kalla det vaporware redan nu är ganska patetiskt.

Skrivet av ouchbeck:

Vänta, vänta, vänta. Man fick Battlefield 4 om man köpte ett R9-kort? Vad i hela... Varför sa ingen detta till mig när köpte mitt?!

För att det inte alltid har bundlats med R9 280X. De började bundla BF4 med just de korten i slutet av November.

Skrivet av RzrTrek:

Av alla nysläppta spel väljer AMD att "bundla" med Fjollfält 4? Vilket skämt!

Måste tagit dig hela 2 minuter att komma på det skämtet.. Fjollfält? Vad är det här? Dagis?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I Singleplayer..................................

Still it works!

Och Mantle kanske förbättrar prestandan ytterligare men det får vi se i Januari. Hopes it work

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Still it works!

Och Mantle kanske förbättrar prestandan ytterligare men det får vi se i Januari. Hopes it work

Att det fungerar har jag aldrig ifrågasatt. Däremot så är inte BF4 ett spel man köper för SP direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är precis det mantel gör. Mantle möjliggör bättre utnyttjande av processorn.

De låter speltillverkarna programmera närmare grafikkortet. Därmed undviks omvägar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

De låter speltillverkarna programmera närmare grafikkortet. Därmed undviks omvägar.

Vilket i sin tur gör att man förlitar sig mindre på CPU = mindre CPU bundet = mer teoretisk prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Aster:

bara invänta mantle uppdateringen då denna kommer göra gott för din dator då mer kommer krävas av grafiken och mindre av cpu:n
Processorn är okej, dock ganska långt bakom desktopproppar då dom är betydligt högre klockade i den skepnaden.

Okej, när kommer den uppdateringen cirkus? I år?

Min A10-5750, vilken intel processor kan man jämföra den med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja men verkligen liksom. Det är ju bara så dåligt att de bundlar med spel överhuvudtaget eller hur? Nej tacka vet jag Intel som inte bundlar och har jättesuperprisvärda processorer för konsumenterna.

Jag tror att han velat fått med "Cod ghosts" bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket i sin tur gör att man förlitar sig mindre på CPU = mindre CPU bundet = mer teoretisk prestanda.

I så fall har ju Mantle med Firefox att göra också. Eftersom Mantle låter mindre minne fyllas upp i onödan = man kan ha fler flikar öppna i Firefox = Firefox <3 Mantle

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Av alla nysläppta spel väljer AMD att "bundla" med Fjollfält 4? Vilket skämt!

AMD kanske vill bli av med BF4 dom har i lager, så därför skickar dom ut en kopia med hårdvaran istället för att dumpa skräpet i soptunnan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Well. Det är en API för GPUer. Och grafiken i APUer förstås. Men den använder ju CPUn. Så på så sätt så stödjer Intel redan Mantle.

Det är en API för (främst) GCN GPUer, men även ett sätt att optimera användandet av kärnor/trådar hos CPUn. Visst skulle mantle teoretiskt sätt fungera med nVidia och Intel, men då den är speciellt utformad för GCN tror jag inte alls att det blir någon stor förändring jämfört med DirectX för dessa två aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är en API för (främst) GCN GPUer, men även ett sätt att optimera användandet av kärnor/trådar hos CPUn. Visst skulle mantle teoretiskt sätt fungera med nVidia och Intel, men då den är speciellt utformad för GCN tror jag inte alls att det blir någon stor förändring jämfört med DirectX för dessa två aktörer.

Ja APIn är utvecklad med GCN i åtanke. Det ska bli spännande att se om det slår igenom och hur det blir vid eventuella arkitekturändringar hos AMD. Kommer förmodligen vara en bråkdel av jobbet att anpassa Mantle till en ny arkitektur jämfört med att skriva drivrutiner utifrån varenda nytt spel som kommer ut.

Och jag syftade inte på Intels gpuer då de inte stödjs av/stödjer Mantle, utan att deras CPUer fungerar för att driva Mantle.
Och nej Mantle optimerar ingenting med CPUn men det nyttjar CPUn bättre än DirectX och låter programmerarna koda för grafikkortet på ett sätt som kan använda CPU-kärnorna effektivare, om de vill.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N