Kryptovalutor höjer efterfrågan på AMD-baserade grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Kryptovalutor höjer efterfrågan på AMD-baserade grafikkort

Framväxten av kryptovalutor driver upp efterfrågan på grafikkort, som används för att räkna ut kryptografiska signaturer till virtuella mynt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har väl flera miners här på SweC? Vad är ert expertutlåtande i frågan?

Frågan är hur man kan jämföra en investering i en miningdator + el med t ex aktier eller fonder avkastningsmässigt sett.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Trodde inte det var gynnsamt med att gräva efter bitcoins längre

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Trodde inte det var gynnsamt med att gräva efter bitcoins längre

Är mer Litecoins som gäller nu.

Sitter du på 3st 280X får du in i runda slängar 200:- per dag räknat på dagens kurs av Litecoin.
Dvs 6000:- per månad

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Discokungen

NU kommer det väl ta hus i helvete. Mängden mynt ändras inte, bara antalet folk som får det tilldelat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

En fundering från en som inte är så insatt - varför är AMD-baserade kort mer efterfrågade än Nvidias motsvarigheter? Läste en tråd för någon dag sedan att även AMD:s 5xxx-serie som jag råkar sitta på är populär för detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Litecoin kommer ta över Bitcoin om något år är vad jag tror, så gäller att vara med nu och förhoppningsvis casha in senare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Bra timing på den här nyheten. Beställde precis 2*R9 280X från webhallen för just detta ändamål

Permalänk
Medlem

Kontrar Nvidia med ett "bitcoin-kort" snart då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är mer Litecoins som gäller nu.

Sitter du på 3st 280X får du in i runda slängar 200:- per dag räknat på dagens kurs av Litecoin.
Dvs 6000:- per månad

Dock så tjänar man mycket mera på andra coins, litecoins ligger väl på 20-30:e plats eller något.

Jag minar Worldcoins hela dagarna med mina 280x, ger mycket mera profit

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

De faktiska användningsområdena är begränsade och samtidigt finns farhågor om att kryptovalutorna bidrar till den svarta marknaden och underlättar penningtvätt.

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är mer Litecoins som gäller nu.

Sitter du på 3st 280X får du in i runda slängar 200:- per dag räknat på dagens kurs av Litecoin.
Dvs 6000:- per månad

Har du tur och får 800 KH/s (genomsnitt ligger mellan 600-700, nån enstaka ligger på 800) så är det inte mer än 115 kr per dag

Permalänk
Medlem

...och underlättar penningtvätt.

Sköter inte HSBC större delen av denna aktivitet redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

Håller helt med dig, det är som vilken valuta som helst. men fördelen med att slippa avgifter. Så skall man prata om penningtvätt skall det belysas lika mycket att det gäller och sker med andra valutor.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Hehe, letar man runt lite på marknaden så kan man allt hitta något! Nu får vi se vad ett 5870 kan bidra med till gruvan. Tack spel565 för affären!

Skrivet av spel565:

Kontrar Nvidia med ett "bitcoin-kort" snart då eller?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att det var CIA som låg bakom Bitcoin och så är det AMD!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Inaktiv

Om någon vill köpa dina WDC ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

En fundering från en som inte är så insatt - varför är AMD-baserade kort mer efterfrågade än Nvidias motsvarigheter? Läste en tråd för någon dag sedan att även AMD:s 5xxx-serie som jag råkar sitta på är populär för detta ändamål.

AMD spöar skiten ur Nvidia när det kommer till compute power @ pris/prestanda, rätt och slätt (och särskilt när det kommer till bitcoin mining.)

Ett 7970 är i runda slängar 65 % snabbare än ett GeForce Titan samtidigt som det kostar en bråkdel. Källa: http://www.extremetech.com/computing/153467-amd-destroys-nvid...

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

...och underlättar penningtvätt.

Sköter inte HSBC större delen av denna aktivitet redan?

och alla andra banker, sker över allt, de pratar bara inte om det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

De flesta länder har regler och mekanismer för banker/transaktioner för att motverka penningstvätt som inte finns i BTC/LTC. Sure, staten kan inte se om du handlar dödsdroger för dina kronor och ören men kryptovalutor är att föredra för detta pga. distans och anonymitet. Blir det tillräckligt stort kommer det att förbjudas/regleras, var så säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Har du tur och får 800 KH/s (genomsnitt ligger mellan 600-700, nån enstaka ligger på 800) så är det inte mer än 115 kr per dag

Ja, men tre kort hamnar rätt lätt på +2000 KH/s, vilket genererar 1 LTC per dag, eller?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Jag kör för tillfället ett 6870 och ett (nvidia!) 670 i samma dator. Mest för att det är kul

Om valutan Bitcoin/litecoin stabiliseras om några år är det ju kul att ha några få coins

Vet folk som precis fått hem sina trifires med 280x... AMD bör nästan kunna gå om nvidia i entusiastgrafikkort pga av detta, i alla fall under en kort tid :P.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men tre kort hamnar rätt lätt på +2000 KH/s, vilket genererar 1 LTC per dag, eller?

Jäklar!

Var helt övertygad om att du skrev 2 kort

Men dåså, då är det 0.9 LTC per dag, dvs drygt 175 kr per dag sen minus el på det

Permalänk
Skrivet av PekkaJukkasson:

Hehe, letar man runt lite på marknaden så kan man allt hitta något! Nu får vi se vad ett 5870 kan bidra med till gruvan. Tack spel565 för affären!

5870 är inte så pjåkigt, borde ligga på lite över 400kh/s

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Jäklar!

Var helt övertygad om att du skrev 2 kort

Men dåså, då är det 0.9 LTC per dag, dvs drygt 175 kr per dag sen minus el på det

Inte riktigt så heller. Då räknar väl på den aktuella kursen. Värt att tänka på är att den hoppar rätt krafigt från dag till dag. Bara sälja vid peaken så får man in bra mycket mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag är mest skeptisk till att det mest är pyramidspel.
Bitcoin börjar nå sin implosionsfas verkar det som.
Litecoin är fortfarande nytt men kommer också implodera så småningom tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

En fundering från en som inte är så insatt - varför är AMD-baserade kort mer efterfrågade än Nvidias motsvarigheter? Läste en tråd för någon dag sedan att även AMD:s 5xxx-serie som jag råkar sitta på är populär för detta ändamål.

ATI kort är snabbare för detta, därav efterfrågan.

Varför det är så är för att ATI kort väljer att satsa på fler ALUs i långsammare clock vs. Nvidia som väljer att satsa på färre ALUs men mycket mer komplicerade och i snabbare clock.

Detta syns inte enbart i mining, utan i all ALU GPGPU baserade beräkningar, så som pw bruteforce (hashcat) m.m.

Vad det är för algoritmer påverkar detta också, självklart men det är den korta beskrivningen om varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte riktigt så heller. Då räknar väl på den aktuella kursen. Värt att tänka på är att den hoppar rätt krafigt från dag till dag. Bara sälja vid peaken så får man in bra mycket mer.

Går åt båda hållen

Påminner mig om när man sålde vid "peaken"! och gick miste om flera 100 USD per BTC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är mest skeptisk till att det mest är pyramidspel.
Bitcoin börjar nå sin implosionsfas verkar det som.
Litecoin är fortfarande nytt men kommer också implodera så småningom tror jag.

Att det är en bubbla kan man ju tycka, eller att de är övervärderade, eller vilken liknande invändning som helst, men att det skulle vara just ett pyramidspel är väl ganska långsökt. Det finns ju inga likheter med MLM eller pyramidspel.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag är mest skeptisk till att det mest är pyramidspel.
Bitcoin börjar nå sin implosionsfas verkar det som.
Litecoin är fortfarande nytt men kommer också implodera så småningom tror jag.

Vad baserar du detta på? Jag ser inga tecken överhuvudtaget på att btc skulle vara nära en krash. 90% av alla nyheter har varit positiva de senaste månaderna. Menmen, finns ett forum att diskutera detta på nu, kan ta det där.