Nvidia demonstrerar ljuseffekter med beräkningar i molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Skitbra att videon inte fungerar så man inte kan titta på den.

Högerklickar du och väljer "save link as"?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

Det värsta som kan hända är att utvecklare släpper flera och värre halvfärdiga spel. Bara för att få in pengar för att lätt patcha upp ai och texturer m.m ett halvår senare via molnet.

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha molnet.

Man måste alltid vara uppkopplad, man måste säkert ha något konto, sen hållar dom koll på alla vad dom gör, all beräkning ska gå via dom och man gör ingen beräkning själv. Man blir en slav i molnet och måste godkänna deras Terms of Service (ToS) som dom när som helst kan uppdatera, och då måste du godkänna igen annars blir du avstängd.

Dom kan stänga av dig när som helst, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det värsta som kan hända är att utvecklare släpper flera och värre halvfärdiga spel. Bara för att få in pengar för att lätt patcha upp ai och texturer m.m ett halvår senare via molnet.

Håller med. Simcity är ju tyvärr ett upperligt exempel på ett halvfärdigt spel. Jag la 500spänn på ett spel som inte ens var färdigt... Jag kommer inte att köpa spel från EA någonsin mer.

Skrivet av rektor:

Jag vill inte ha molnet.

Man måste alltid vara uppkopplad, man måste säkert ha något konto, sen hållar dom koll på alla vad dom gör, all beräkning ska gå via dom och man gör ingen beräkning själv. Man blir en slav i molnet och måste godkänna deras Terms of Service (ToS) som dom när som helst kan uppdatera, och då måste du godkänna igen annars blir du avstängd.

Dom kan stänga av dig när som helst, etc.

Exakt. Jag kan fortfarande spela SimCity 3000 och Age of Empires 2, de är nästan 15 år gamla, men jag kommer förmodligen inte kunna spela nya simcity om ett år, (inte för att jag skulle vilja göra det heller) för servrarna lär väl användas till ett annat av EAs halvfärdiga spel då...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Högerklickar du och väljer "save link as"?

Yes

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Vet folk inte om att Xbox One t.ex. ska stödja sånt här? Hur nice som helst i singleplayer spel, vad ska du då med din ping till? Lika bra o få mycket bättre ljus på banorna?

http://attackofthefanboy.com/news/xbox-cloud-gimmick-nvidia-p...

Det är de första jag tänkte på när jag såg de. Har varit väldigt mycket skeptiker om de går att använda MS enorma moln satsning för att leverera vad de lovade till Xbox One. De saknade tyvärr demon som detta, som visar att de är fullt möjligt att använda molnet för att hjälpa konsollen och göra snyggare spel indirekt. (Lägger ljusberäkningar på en annan remote server, så att konsollen i sig kan använda mer av den hårdvara den har).

I och med att Microsofts Azure nätverk är rätt stort, och har många datacenter runt om i världen så borde latency inte vara alltför hög, såvida inte personen i fråga har en dålig anslutning i grunden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Död åt molnet. Detta fungerar med 100 ms delay i ett techdemo, hur nära ligger inte beräkningservern den dator där beräkningarna visas? Här kan man snacka LAG!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Död åt molnet. Detta fungerar med 100 ms delay i ett techdemo, hur nära ligger inte beräkningservern den dator där beräkningarna visas? Här kan man snacka LAG!

Ja. Det är inte sånt här molnet är bra på, eller bra för, jag fattar inte varför alla verkar försöka tvinga det till att göra det ändå.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bananas2thebeat:

Ja. Det är inte sånt här molnet är bra på, eller bra för, jag fattar inte varför alla verkar försöka tvinga det till att göra det ändå.

Det är tekniskt sätt ett online drm. Man kommer behöva ett personligt konto och det gör så att det är svårare att kopiera spelet. Alla företag vill ha pengar och därför är molnet något stort för dem.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Det är tekniskt sätt ett online drm.

Mycket bra poäng. Så långt hade jag inte tänkt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Intressant ide för surfplattor och liknande. Dock så klarar vi oss som har PC.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Intressant ide för surfplattor och liknande. Dock så klarar vi oss som har PC.

Frågan är ju om vi i framtiden kommer undan ändå? I don't like it one bit!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Så många haters här inne. Personligen är jag entusiastisk över de möjligheter cloudcomputing kan innebära för både mobila och stationära enheter. Ni har sett en techdemo på något som är i vaggan av sin utveckling och dömer ut det totalt? Låter mer som att folk är rädda för förändring.

Säg att den här tekniken skulle möjliggöra att ett system som utnyttjar den gör att spel ser dubbelt så bra ut och/eller flyter på dubbelt så bra som ett spel på ett system som inte nyttjar tekniken. Tänk PhysX för Nvidia till exempel. Nu är PhysX endast tillgängligt på Nvidia kort, men tänk om det istället var molnet som var kravet (och att grafikkorten kunde avlastas och producera mer frames eller snyggare effekter). Vem skulle inte vilja använda tekniken?

Nu är det här en teori, men jag tycker inte man ska döma ut något förrän man har belägg för att det är helt åt helvete dåligt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Har ni redan glömt av PRISM? Det är en bra anledning till varför jag motsätter mig all form av "molndatorer"

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Roligaste är nästan att de som är positiva till det verkar tro att det ska bli någon magiskt låg ping till detta från ingenstans

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Det är en riktigt nice idé! Speciellt mellanvarianten för laptops, och om molnservern var ens egna speldator hemma slipper alla foliehattar oroa sig så mycket. Det blir säkert mycket sämre upplevelse om det är snabba ljus, typ blixtar, men om det är långsamma ljus är det riktigt nice

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Så många haters här inne. Personligen är jag entusiastisk över de möjligheter cloudcomputing kan innebära för både mobila och stationära enheter. Ni har sett en techdemo på något som är i vaggan av sin utveckling och dömer ut det totalt? Låter mer som att folk är rädda för förändring.

Säg att den här tekniken skulle möjliggöra att ett system som utnyttjar den gör att spel ser dubbelt så bra ut och/eller flyter på dubbelt så bra som ett spel på ett system som inte nyttjar tekniken. Tänk PhysX för Nvidia till exempel. Nu är PhysX endast tillgängligt på Nvidia kort, men tänk om det istället var molnet som var kravet (och att grafikkorten kunde avlastas och producera mer frames eller snyggare effekter). Vem skulle inte vilja använda tekniken?

Nu är det här en teori, men jag tycker inte man ska döma ut något förrän man har belägg för att det är helt åt helvete dåligt.

Det spelar ingen som helst roll ett år eller tre efter release när servrarna stängs och man sitter där med sitt icke-fungerande spel som man helt plötsligt blivit lite sugen på att köra igenom igen... Dock är tekniken i sig rätt så intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Det spelar ingen som helst roll ett år eller tre efter release när servrarna stängs och man sitter där med sitt icke-fungerande spel som man helt plötsligt blivit lite sugen på att köra igenom igen... Dock är tekniken i sig rätt så intressant

Fast då är det ju inget fel på molnbaserad beräkningskraft i sig, då är det ju leverantören/tjänsten som failar. Eller det kanske är precis det du vill ha sagt?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Shit vad ni är negativa... det är ju skitcoolt detta.

Jag gissar att väldigt få här ens har testat Onlive eller Gaikai? Där är det inte bara ljusrendering som sköts i molnet utan hela faderullan. Jag har spelat både Dirt 3 och Witcher 2 på surfplattan och de var helt klart spelbara!

Sen är det klart, är man nån sorts counterstrikenörd som ojjar sig över att någon annan har 5 ms bättre ping ja då är detta inte för er...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Shit vad ni är negativa... det är ju skitcoolt detta.

Jag gissar att väldigt få här ens har testat Onlive eller Gaikai? Där är det inte bara ljusrendering som sköts i molnet utan hela faderullan. Jag har spelat både Dirt 3 och Witcher 2 på surfplattan och de var helt klart spelbara!

Sen är det klart, är man nån sorts counterstrikenörd som ojjar sig över att någon annan har 5 ms bättre ping ja då är detta inte för er...

/hulle.

Men det är väl inte samma sak?
Onlive renderar väl allt på sin server och streamar sedan det till dig?
Här kommer ju din konsol stå för större delen av renderingen och samtidigt så räknar en server ut lite smått och gott och skickar det till dig?
Ser det lite som i GTA IV när texturerna inte riktigt hinner med..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Men det är väl inte samma sak?
Onlive renderar väl allt på sin server och streamar sedan det till dig?
Här kommer ju din konsol stå för större delen av renderingen och samtidigt så räknar en server ut lite smått och gott och skickar det till dig?
Ser det lite som i GTA IV när texturerna inte riktigt hinner med..

Det var ju exakt det jag skrev också.

Poängen är att om det fungerar att spela när hela spelet renderas i molnet ser jag inte något problem när det endast är indirekt ljus som molnrenderas.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det var ju exakt det jag skrev också.

Poängen är att om det fungerar att spela när hela spelet renderas i molnet ser jag inte något problem när det endast är indirekt ljus som molnrenderas.

/hulle.

Nej du förstod inte.
Det jag menar är att när du spelar på Onlive så renderas allt på plats (servern) och du får allt skickat till dig som ett youtube klipp(dåligt exempel..).
Här kommer din dator rendera större delen av spelet och sedan skicka information till en server som renderar ljuset och skickar tillbaka det, alltså får du en fördröjning där.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Nej du förstod inte.
Det jag menar är att när du spelar på Onlive så renderas allt på plats (servern) och du får allt skickat till dig som ett youtube klipp(dåligt exempel..).
Här kommer din dator rendera större delen av spelet och sedan skicka information till en server som renderar ljuset och skickar tillbaka det, alltså får du en fördröjning där.

Jag vet precis hur onlive fungerar. Om du läser vad jag skrivit så ser du det.

Jag menar att om det går helt ok att spela med onlive som har 200ms inputlag så bryr jag mig verkligen inte om att radiositylösningen laggar 100ms.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Problemet med den här tekniken är att man måste ändra sättet man renderar ljus på, till en teknik som vi använde mer förr och som påminner om bakat statiskt ljus snarare än dynamiskt i viewspace. För om vi skulle använda viewspace så skulle fördröjningen göra att ljuset "hoppar efter" när man ändrar vinkeln på kameran och det skulle ju inte fungera.

Skrivet av zhrooms:

Vet folk inte om att Xbox One t.ex. ska stödja sånt här? Hur nice som helst i singleplayer spel, vad ska du då med din ping till? Lika bra o få mycket bättre ljus på banorna?
http://attackofthefanboy.com/news/xbox-cloud-gimmick-nvidia-p...

Det är klart du tycker det är hur najs som helst när du inte begriper vad dem pratar om. Att du spelar singleplayer är bara en ännu större anledning att ljuset inte kommer se bra ut, eftersom du där inte har någon större fördröjning. Om både ljuset och spelet är fördröjt (som i multiplayer) så kommer det se bättre ut än när den ena är fördröjd och den andra inte.

Permalänk

Jag fattar inte att folk gillar detta, kan det bero på att man är gammal? I hyllan har jag många klassiker, ibland kan jag ta fram ett spel som jag inte rört på åratal, visst det krävs lite trixande för att köra det på ett modernt OS men det är en annan sak. Poängen är att jag köpt spelet och nu äger det. Nu säger någon kanske att det är en licens men så länge jag har CD/DVD:n och det är det enda som krävs så är det en akademisk fråga.

Med den här tekniken så hyr man bara spelet och på obestämd tid dessutom. Det finns många exempel på spel som inte blev någon succé och då gick servrarna ned redan efter något år utan minsta tanke på de som lagt ut sina surt förvärvade slantar och faktiskt gillade spelet. Det behöver inte ens röra sig om fiaskon utan bara om spel som inte sålde riktigt så bra som man ville/förväntade sig.

Nej tack till molnlösningar när det gäller singleplayer.