Bärbar dator med dubbla skärmar

Permalänk
Medlem

Bärbar dator med dubbla skärmar

Hej Sweclockers!
Först lite kort bakgrund: Jag har försökt hitta den datorn jag vill köpa, men har stött på lite problem iochmed min kravbild. Skickade då ett mail till Inet (som jag även chattade med, men då besvarade de inte mina frågor utan hänvisade till mailen). Så då tänkte jag komma hit och hoppas att det finns någon med lite kunskap.

Kravbild:
jag vill kunna använda två skärmar samtidigt (typ 21"-24") på samma upplösning, något som de flesta bärbara inte stödjer. Jag vet dock inte vilka möjligheter det finns att köra två skärmar från en displayport dock, har fått för mig att det är något som går att lösa med mjukvara, ifall datorn stödjer ordentlig upplösning ut. Datorn kommer främst användas för surfande, lite office-jobb och några äldre spel, inga krävande spel alltså.

Krav:
Kompatibel med två skärmar på bra upplösning.
Relativt tyst - mest eftersom att kravbilden inte kräver någon monstermaskin.
Trevlig och smidig - lite kräm i maskinen. Skulle vara otroligt trevligt med en 11-13.3"
Dockningsstation där allt går att koppla in.

Övrigt av vikt:
Jag kan göra lite granna själv ifall det skulle vara så att det bästa alternativet är att bygga själv, inte de mest avancerade grejerna dock :-).
Har ingen direkt budgetgräns utan jag vill ha en maskin som jag absolut inte blir missnöjd på.

//Mvh Nesvop

Permalänk
Avstängd

De flesta komponenter stöder absolut två skärmar, problemet ligger snarare i att det är få datorer som har två skärmutgångar (av bra kvalitet, en VGA och en DP/HDMI är ganska vanligt). Köper du en laptop som är riktad mot företag med tillhörande docka så lär de flesta ha åtminstone ett par utgångar av bra kvalitet. Min elitebook på jobbet har exempelvis en DVI, en DP och en VGA på dockan, men bara DP och VGA på själva datorn.

Privat har jag en Thinkpad X220 som också är en företagsmodell då jag prioriterade byggkvalitet, litenhet, batteritid och skärm framför exempelvis spelprestanda eller utseende. Efterföljaren till den heter X230 och är ett mycket bra val. De finns att få med väldigt bra prestanda (förutom grafikkortet) och du kan stoppa i en m-SATA-SSD som ett komplement till den vanliga disken/SSD:n, och den har förstås en bra docka osv. Ganska dyr dock.

Permalänk
Medlem

Macbook air?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Borde inte HP ProBook/EliteBook eller Lenovo ThinkPad ha det i sin docka?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej Sweclockers!
Först lite kort bakgrund: Jag har försökt hitta den datorn jag vill köpa, men har stött på lite problem iochmed min kravbild. Skickade då ett mail till Inet (som jag även chattade med, men då besvarade de inte mina frågor utan hänvisade till mailen). Så då tänkte jag komma hit och hoppas att det finns någon med lite kunskap.

Kravbild:
jag vill kunna använda två skärmar samtidigt (typ 21"-24") på samma upplösning, något som de flesta bärbara inte stödjer. Jag vet dock inte vilka möjligheter det finns att köra två skärmar från en displayport dock, har fått för mig att det är något som går att lösa med mjukvara, ifall datorn stödjer ordentlig upplösning ut. Datorn kommer främst användas för surfande, lite office-jobb och några äldre spel, inga krävande spel alltså.

Krav:
Kompatibel med två skärmar på bra upplösning.
Relativt tyst - mest eftersom att kravbilden inte kräver någon monstermaskin.
Trevlig och smidig - lite kräm i maskinen. Skulle vara otroligt trevligt med en 11-13.3"
Dockningsstation där allt går att koppla in.

Övrigt av vikt:
Jag kan göra lite granna själv ifall det skulle vara så att det bästa alternativet är att bygga själv, inte de mest avancerade grejerna dock :-).
Har ingen direkt budgetgräns utan jag vill ha en maskin som jag absolut inte blir missnöjd på.

//Mvh Nesvop

Är det helt uteslutet med en stationär alltså?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Vad du letar efter är en Lenovo x230. (Ev kommer x240 snart.) (eller beg x220)

Otroligt kompetent maskin som tillsammans med en av deras standard dockor ger dig valfrihet till 2xDvi och 2xDP (kan ej använd alla 4 samtidigt dock, utan 2 i taget)

Dock så kostar dom en hel del, om jag var du kolla med tex greentech/reuseit efter andrahands maskiner med garanti kvar från lenovo.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De flesta komponenter stöder absolut två skärmar, problemet ligger snarare i att det är få datorer som har två skärmutgångar (av bra kvalitet, en VGA och en DP/HDMI är ganska vanligt). Köper du en laptop som är riktad mot företag med tillhörande docka så lär de flesta ha åtminstone ett par utgångar av bra kvalitet. Min elitebook på jobbet har exempelvis en DVI, en DP och en VGA på dockan, men bara DP och VGA på själva datorn.

Privat har jag en Thinkpad X220 som också är en företagsmodell då jag prioriterade byggkvalitet, litenhet, batteritid och skärm framför exempelvis spelprestanda eller utseende. Efterföljaren till den heter X230 och är ett mycket bra val. De finns att få med väldigt bra prestanda (förutom grafikkortet) och du kan stoppa i en m-SATA-SSD som ett komplement till den vanliga disken/SSD:n, och den har förstås en bra docka osv. Ganska dyr dock.

Ser ut som ett mycket bra alternativ, men då kanske jag har missuppfattat det hela, jag vill att möjligheten till två skärmar ska finnas vid dockat läge och det kan alltså skilja mellan vad datorn har och vad den har vi dockning?

Skrivet av JamesBanana:

Borde inte HP ProBook/EliteBook eller Lenovo ThinkPad ha det i sin docka?

Se ovan.

Skrivet av SmOOthy:

Macbook air?

Av flera anledningar köper jag inte en Macbook, men den diskussionen bör inte äga rum här :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Är det helt uteslutet med en stationär alltså?

Nej, egentligen inte. Jag har gjort en liknande post i den stationära delen av forumet.
Men det vore ju smidigt med en bärbar, men är nog egentligen inget krav.

//Nesvop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Vad du letar efter är en Lenovo x230. (Ev kommer x240 snart.)

Otroligt kompetent maskin som tillsammans med en av deras standard dockor ger dig valfrihet till 2xDvi och 2xDP (kan ej använd alla 4 samtidigt dock, utan 2 i taget)

Dock så kostar dom en hel del, om jag var du kolla med tex greentech/reuseit efter andrahands maskiner med garanti kvar från lenovo.

Det verkar vara den gängse åsikten, så det ska undersökas noggrant!
Lär ju även kika lite på x240 i sådana fall.

//Nesvop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Nej, egentligen inte. Jag har gjort en liknande post i den stationära delen av forumet.
Men det vore ju smidigt med en bärbar, men är nog egentligen inget krav.

//Nesvop

Jag tänker att kravet på två skärmar gör att valfriheten i den bärbara delen blir ganska tunn och förmodligen ganska mycket dyrare än priset för motsvarande prestanda i stationärt format. Men eftersom du redan har en tråd angående stationärt alternativ så förstår jag att tanken redan slagit dig.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Avstängd

Om du funderar på en Thinkpad, vilket jag tycker du borde, och har någon bekant som är student kan du köpa en relativt billigt från campusdiscount.de . Jag har gjort det och flera här på forumet. Lenovos garanti gäller i tre år (även om du köper därifrån, dock inte om du köper från USA) och är väldigt bra, framför allt för att de litar på en som kund, man behöver inte skicka in en trasig del för att bevisa att den är trasig innan de skickar en ersättare osv.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ultimat bärbarhet så varför inte satsa på en Surface Pro 2 med dockningsstationen? Den stödjer två skärmar, en via displayport och ännu en via USB 3.0 porten. USB-skärmen lämpar sig inte jättebra om du hade tänkt att spela på den, men för vardagssysslor lär det fungera prima!

Nackdel att du ej kan uppgradera i framtiden men det kan du inte göra med de flesta bärbara datorerna idag ändå som jag förstått det.

+att du kan använda den som platta
+ priset(ca 8400+ dockningsstation+ tangentbord) vet inte exakta priserna på dockan och tangentbordet men det lär ändå bli billigare än en Lenovo med docka...

//Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Vi kör med bärbara på jobbet och har den i en docka. Blir enklare med riktigt tangentbord,mus,skärmar och så vidare.

Vi kör på Dell Latitude serien här är ett exempel som inte var speciellt dyrt:
http://www.dustinhome.se/product/5010761152/dell-latitude-e54...

Med:
http://www.dustinhome.se/product/5010641957/dell-e-port-ii-re...

Till dockan kan du koppla in 2 skärmar och använda dom istället för 14" skärmen.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du funderar på en Thinkpad, vilket jag tycker du borde, och har någon bekant som är student kan du köpa en relativt billigt från campusdiscount.de . Jag har gjort det och flera här på forumet. Lenovos garanti gäller i tre år (även om du köper därifrån, dock inte om du köper från USA) och är väldigt bra, framför allt för att de litar på en som kund, man behöver inte skicka in en trasig del för att bevisa att den är trasig innan de skickar en ersättare osv.

Låter som ett mycket bra val, får utnyttja någon man känner helt enkelt :-).

Skrivet av mrtazz:

Om du vill ha ultimat bärbarhet så varför inte satsa på en Surface Pro 2 med dockningsstationen? Den stödjer två skärmar, en via displayport och ännu en via USB 3.0 porten. USB-skärmen lämpar sig inte jättebra om du hade tänkt att spela på den, men för vardagssysslor lär det fungera prima!

Nackdel att du ej kan uppgradera i framtiden men det kan du inte göra med de flesta bärbara datorerna idag ändå som jag förstått det.

+att du kan använda den som platta
+ priset(ca 8400+ dockningsstation+ tangentbord) vet inte exakta priserna på dockan och tangentbordet men det lär ändå bli billigare än en Lenovo med docka...

//Mrtazz

Låter ganska intressant, men att ha en skärm via DP och en via USB känns som att det kan bli samma fel som jag försöker undvika, nämligen att det blir stor skillnad mellan skärmarna (nåja, stor skillnad kanske är att ta i)

Skrivet av PierreB:

Vi kör med bärbara på jobbet och har den i en docka. Blir enklare med riktigt tangentbord,mus,skärmar och så vidare.

Vi kör på Dell Latitude serien här är ett exempel som inte var speciellt dyrt:
http://www.dustinhome.se/product/5010761152/dell-latitude-e54...

Med:
http://www.dustinhome.se/product/5010641957/dell-e-port-ii-re...

Till dockan kan du koppla in 2 skärmar och använda dom istället för 14" skärmen.

Precis det jag är ute efter, smidigt! Vi kör också bärbar, docka + dubbla skärmar på jobbet, men dock så har dockan bara 1 DP och en VGA, något som retar mig bra mycket mer än vad det borde, men det känns inte bra.