Kryptovalutor höjer efterfrågan på AMD-baserade grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är pyramidspel i den aspekten att ju tidigare du går med desto mer tjänar du.
Det blir svårare och svårare att tjäna pengar ju längre tid det går och desto tidigare du gick med desto mer tjänar du.

Precis som pyramidspel.

Med det sagt kan jag ha helt fel och att det stabiliserar sig framöver.

Att man tjänar på att satsa pengar på det tidigt har den ju gemensamt med vilket företag som helst egentligen. Om du hade fått satsa några kronor i Google när det startade hade du nog varit rik idag. Pyramidspel däremot kräver ju exponentiell tillväxt av människor som rekryterar andra människor, och det gör ju att befolkningen snabbt tar slut. Bitcoin är ju designat för att tvärtemot ett pyramidspel växa långsammare och långsammare för att sedan i princip stanna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Ni som tänker investera i nya miningriggar, tänk på att svårighetsgraden höjts ganska rejält nu. http://bitcoinwisdom.com/litecoin/difficulty

Om några dagar ligger den på över 3000, dvs du behöver ca 4 r290 kort för att få ut 1 coin om dagen, och den kommer fortsätta att höjas med hypen som slått till.

Att sen asics är runt hörnan även till scrypt är även att ha i åtanke, alla kommer troligen vilja sälja sin kort på begagnatmarknaden när dessa väl har fått lite grepp då korten kommer vara en piss i nilen av den hastighet en asic leverar.

Såklart kan jag ha fel, men mitt tips är. Har du inte minat innan, så satsa hellre en slant och köp coins, du får ändå 50 coins för en 13-14k.
Att köpa en rigg som presterar 1 coin om dagen kostar mer om du inte köper begagnat. Och då måste du ändå mina i ca två månader innan du fått ihop 50 coins.... med exakt samma svårighetsgrad som när du började.

Jag håller med dig... Jag tänkte utöka min rigg för 3 veckor sedan, men köpte istället coins för 13000 kr, då kostade dom ~$9,6 st... snacka om att jag bestämde mig i rätt tidpunkt, 3 dagar efter hade dom gått upp till 40

Känns som att det är värt att hålla på sina mynt ändå, den dagen det kryllar av asics och fpga så kommer nog värdet öka rätt så

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Med risk för att verka lite dum, vad representerar de två linjerna på bitcoinwisdom.com? Något annat att ha i åtanke när man funderar på trade med bitcoin o använder sig av den grafen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av random1234:

Med risk för att verka lite dum, vad representerar de två linjerna på bitcoinwisdom.com?

http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_average

Permalänk
Hjälpsam

Vad härligt nu kan man skita i utbildning och jobb, det är bara att köra i gång några datorer och "mina".
Sen kan man ligga på sofflocket, spela eller vad man nu vill göra hela dagarna.
Låter det för bra för att vara sant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad härligt nu kan man skita i utbildning och jobb, det är bara att köra i gång några datorer och "mina".
Sen kan man ligga på sofflocket, spela eller vad man nu vill göra hela dagarna.
Låter det för bra för att vara sant?

Så är det, typ.

Dock krävs det ju en ganska stor investering för att få ut en svensk medellön genom enbart mining.

Själv så har jag haft min rigg ganska länge och den står bara där och drar in diverse mynt. Finner mera pengar i att utnjytta spreaden mellan olika exchanges och köpa/sälkja bitcoins med små skillnader, tex idag köpt btc på bitstamp för~$830 styck sedan sålt dom för 860, nu är dom igen nere på 840 så dags att kasta in ett tiotaltusen

har man tid och ork att sitta på alla olika exchanges och att man alltid ser til latt ha dollar och btc på dessa så är det ganska lätt att tjäna några tusen om dagen, utan att överdriva

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Skrivet av random1234:

Med risk för att verka lite dum, vad representerar de två linjerna på bitcoinwisdom.com? Något annat att ha i åtanke när man funderar på trade med bitcoin o använder sig av den grafen?

Instinktivt skulle jag säga eftersom du inte visste vad det 2 linjerna var, handla inte överhuvudtaget fören du förstår lite mer om att läsa av grafer för att trejda dvs teknisk analys.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stefffe:

Så är det, typ.

Dock krävs det ju en ganska stor investering för att få ut en svensk medellön genom enbart mining.

Själv så har jag haft min rigg ganska länge och den står bara där och drar in diverse mynt. Finner mera pengar i att utnjytta spreaden mellan olika exchanges och köpa/sälkja bitcoins med små skillnader, tex idag köpt btc på bitstamp för~$830 styck sedan sålt dom för 860, nu är dom igen nere på 840 så dags att kasta in ett tiotaltusen

har man tid och ork att sitta på alla olika exchanges och att man alltid ser til latt ha dollar och btc på dessa så är det ganska lätt att tjäna några tusen om dagen, utan att överdriva

Day trading kräver en hel del dock. Och om alla som sparar inte säljer så kanske man får stå för den förlusten själv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Day trading kräver en hel del dock. Och om alla som sparar inte säljer så kanske man får stå för den förlusten själv.

Jo precis! Sen att de flesta ser bitcoins som en investering, och inte en valuta underlättar inte heller.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stefffe:

Jo precis! Sen att de flesta ser bitcoins som en investering, och inte en valuta underlättar inte heller.

Nej precis. De som sparar säljer förmodligen inte riktigt än, bara om det är något stort som att Kina förbjöd. Men det lugnade sig lite. Trenden pekar dock neråt just nu. Men om man kan tjäna pengar på gungningarna så är det riktigt värt. Med pengar man har råd att förlora då!

Man bör inte heller använda sidor som wallets, det är inte så smart. När de ligger där så måste de vara säkra, alltså bör de inte ligga där så länge och hos en bra exchange.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Finns det ingen som kan svara på hur ni beskattar era egna grävda mynt? Ser en massa uträkningar vad ni kommer tjäna men ingen verkar ta med skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Finns det ingen som kan svara på hur ni beskattar era egna grävda mynt? Ser en massa uträkningar vad ni kommer tjäna men ingen verkar ta med skatt.

Mjaa det är ju en bra fråga Men man har ju identifierat sig med personbevis, körkort osv så om skatteverket vill ha uppgifter så kan dom väl begära ut det antar jag.

men det kan ju jämföras lite med spread betting som inte beskattas inom EU, det är ju lite turspel när man köper en valuta på en sida och "hoppas" att den ska öka på en annan sida typ....

Vad beträffar mining så vet jag inte hur det ska beskattas?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Skrivet av stefffe:

Mjaa det är ju en bra fråga Men man har ju identifierat sig med personbevis, körkort osv så om skatteverket vill ha uppgifter så kan dom väl begära ut det antar jag.

men det kan ju jämföras lite med spread betting som inte beskattas inom EU, det är ju lite turspel när man köper en valuta på en sida och "hoppas" att den ska öka på en annan sida typ....

Vad beträffar mining så vet jag inte hur det ska beskattas?

Vid ren valutahandel finns ju redan tydliga och klara blanketter hur du ska deklarera dessa.

Betting inom EU är skattefritt.

Men att köpa utrustning för 100K för att sen sälja coins för ett värde av 100K. Hur ser skatteverket på det? Ska man skatta på 100k när man egentligen är +-0?

Permalänk
Skrivet av stolproten:

Vid ren valutahandel finns ju redan tydliga och klara blanketter hur du ska deklarera dessa.

Betting inom EU är skattefritt.

Men att köpa utrustning för 100K för att sen sälja coins för ett värde av 100K. Hur ser skatteverket på det? Ska man skatta på 100k när man egentligen är +-0?

Eftersom man gör det i syfte att göra vinst så uppfyller det kriterierna för att räknas som näringsverksamhet och du bör registrera dig som näringsidkare hos SkV. Sedan gör man som alla företag gör, dvs drar av för de kostnader man har i verksamheten (exempelvis mining-riggen) och sedan skattar på det man tjänat i slutet av året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Skrivet av JagHeterFelix:

Eftersom man gör det i syfte att göra vinst så uppfyller det kriterierna för att räknas som näringsverksamhet och du bör registrera dig som näringsidkare hos SkV. Sedan gör man som alla företag gör, dvs drar av för de kostnader man har i verksamheten (exempelvis mining-riggen) och sedan skattar på det man tjänat i slutet av året.

Hur många tror du har registrerat sig som näringsidkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Att man tjänar på att satsa pengar på det tidigt har den ju gemensamt med vilket företag som helst egentligen. Om du hade fått satsa några kronor i Google när det startade hade du nog varit rik idag. Pyramidspel däremot kräver ju exponentiell tillväxt av människor som rekryterar andra människor, och det gör ju att befolkningen snabbt tar slut. Bitcoin är ju designat för att tvärtemot ett pyramidspel växa långsammare och långsammare för att sedan i princip stanna helt.

Bitcoin är en valuta, inte ett "företag". Förstår du skillnaden där?

Dom som satsade tidigt har haft exponentiell tillväxt.

Vi får se hur det utvecklas framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Vid ren valutahandel finns ju redan tydliga och klara blanketter hur du ska deklarera dessa.

Betting inom EU är skattefritt.

Men att köpa utrustning för 100K för att sen sälja coins för ett värde av 100K. Hur ser skatteverket på det? Ska man skatta på 100k när man egentligen är +-0?

Men har verkligen bitcoin en formell status som en valuta i sverige? Skattverket ville ju momsa bitcoin och då är det ju ingen valuta

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Vad finns det egentligen att gå på att kryptovalutor skulle driva på efterfrågan på grafik-kort? Noll, nada, zip ingenting. Bara rykten och spekulation. Jag tror Minecraft driver mer efterfrågan på grafik-kort än gruvdrift efter nästa gyllene krypto-peng.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, tro mig. Det är verkligen soprent på ATI kort på Blocket, är själv på jakt efter ett till nu, för 2 veckor sedan kunde man välja och vraka fritt, men nu är det nästan omöjligt att hitta ett kort till vettigt pris.

Permalänk
Skrivet av SkAliz:

Det stämmer, tro mig. Det är verkligen soprent på ATI kort på Blocket, är själv på jakt efter ett till nu, för 2 veckor sedan kunde man välja och vraka fritt, men nu är det nästan omöjligt att hitta ett kort till vettigt pris.

Jag kollade nyss runt på 280x kort på Newegg. Slutsålt överallt. Likadant på Inet som hade kort igår. Gansa lustigt, men kul att AMD drar inte lite extra $. När ASICs väl tar över så är väl det guldägget slut också.

Är det förresten någon som kan länka till en vettig artikel som förklarar ASICs? Jag blir inte klok på hårdvaran och hur de egentligen fungerar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenseilon:

Jag kollade nyss runt på 280x kort på Newegg. Slutsålt överallt. Likadant på Inet som hade kort igår. Gansa lustigt, men kul att AMD drar inte lite extra $. När ASICs väl tar över så är väl det guldägget slut också.

Är det förresten någon som kan länka till en vettig artikel som förklarar ASICs? Jag blir inte klok på hårdvaran och hur de egentligen fungerar.

En Asic är en logisk krets, beräkningen sköts inte via en processor utan en avancerad logisk krets.

http://sv.wikipedia.org/wiki/ASIC

Lite om en krets man kan programmera själv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/FPGA

http://sv.wikipedia.org/wiki/VHDL

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av stolproten:

Hur många tror du har registrerat sig som näringsidkare?

Det är nog ytterst få om ens någon Nu är jag tveksam till att så många kommer tjäna några större summor på detta i längden, då svårighetsgraden på altcoinsen antagligen kommer gå upp och göra det olönsamt att mine:a med vanliga grafikkort, åtminstone om man betalar vanligt svenskt elpris. Precis som med Bitcoins. Jag tror inte Skatteverket kommer börja jaga de småfifflare som dragit in ett fåtal hundra- eller tusenlappar under någon månad, men funderar man på att göra en seriös investering (kanske i någon ASIC om det kommer till scrypt också) så gör man nog klokt i att göra rätt för sig

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Webhallen har både AMD 280x, 290 och 290x i lager. Häromdagen hade de nedsatt pris på 280x, tog inte slut vad jag kunde se.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bitcoin är en valuta, inte ett "företag". Förstår du skillnaden där?

Dom som satsade tidigt har haft exponentiell tillväxt.

Vi får se hur det utvecklas framöver.

Om du kan jämföra en valuta med ett pyramidspel så kan väl jag få jämföra en valuta med ett företag? Eller gäller olika regler för dig och mig? Det kanske kraschar imorgon, det gör det fortfarande inte till ett pyramidspel eftersom det inte har något av de karaktäristika som ett pyramidspel har.

Permalänk
Medlem

Dustin har inte heller någon direkt brist på grafik-kort, flera olika 290 i lager. När jag tittar på leverantörs-sidor så verkar det mera skralt. Tillgången verkar alltså begränsad, och det är Jul, den tiden på året då försäljningen alltid brukar vara som bäst, dvs efterfrågan som högst.

Klassisk tillgång och efterfrågan?

Edit: Eller vadå skral tillgång, Inet tex har gott om kort, ingen brist alls. Bara dumheter att det skulle vara svårt att få tag i 280X, 290 eller 290X. Alla butiker jag kollat nu har grön lagerstatus på flera olika kort. Bara att köpa.

Edit2: Och vilka kort är det som har radikalt högre priser? Betrakta prisutvecklingsgraferna på prisjakt, inget alls som är anmärkningsvärt där. Det är Jul och efterfrågan är högre, inget konstigt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Tråkigt att Sweclockers väljer att sprida bank och övervakningspropaganda.

Hur kan man inte se något praktiskt användningsområde i en valuta som saknar överföringskostnader och går att föra över till andra sidan världen på någon sekund?

Att påstå att kryptovalutor i sig underlättar svarta marknaden och penningtvätt är exakt samma argument som att påstå att internet underlättar dessa.

Precis som internet ger oss frihet att kommunicera och dela data/information så ger kryptovalutorna oss frihet att föra över pengar på någon sekund, till vem som helst var som helst, utan någon som helst avgift.

En välbalanserad och opartisk artikel hade även nämnt detta faktum samt potentialen i valutan.

Osäker valuta eftersom stora markander när som helst kan banna valutan. Såg du inte vad som hände med bitcoin när Kina stoppade all Bitcoin-handel utom den mellan privatperasoner?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebboD:

Osäker valuta eftersom stora markander när som helst kan banna valutan. Såg du inte vad som hände med bitcoin när Kina stoppade all Bitcoin-handel utom den mellan privatperasoner?

Problem nummer ett:
http://4.bp.blogspot.com/-FMNW1dq8Jvo/UqhfwAMI5BI/AAAAAAAAOKg...
Knarkhandeln kommer inte vara anledningen till att regeringarna kommer banna kryptovalutor utan de som får betalt utan att betala skatt genom dessa valutor,politiker och banker stoppar detta utan större problem.

Står sig AMDs kort bra mot ASIC ett par veckor kanske det kan va värt att mina om man ändå tänkt att uppgradera sedan är det ganska mysigt med lite värme under vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Vid ren valutahandel finns ju redan tydliga och klara blanketter hur du ska deklarera dessa.

Betting inom EU är skattefritt.

Men att köpa utrustning för 100K för att sen sälja coins för ett värde av 100K. Hur ser skatteverket på det? Ska man skatta på 100k när man egentligen är +-0?

100k är definitivt mer än "hobbyverksamhet" så du har två alternativ om du vill vara laglig som jag förstått det:

1.) Registrera ett företag och redovisa investeringar och utgifter.
2.) Köra på som privatperson och skatta på rubbet utan att få dra av för investeringen.

Som privatperson får man tjäna mindre summor upp till cirka en normal månadslön per år ungefär om jag minns rätt skattefritt som hobby, det kan röra sig om allt från att köpa sälja gamla möbler, plocka bär eller sälja hobby hantverk. Mine:a kryptovalutor passar ganska bra in som hobbyverksamhet, men jag håller nog med skatteverket att köper man in prylar för 100 tusen är det inte riktigt en hobby längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Dustin har inte heller någon direkt brist på grafik-kort, flera olika 290 i lager. När jag tittar på leverantörs-sidor så verkar det mera skralt. Tillgången verkar alltså begränsad, och det är Jul, den tiden på året då försäljningen alltid brukar vara som bäst, dvs efterfrågan som högst.

Klassisk tillgång och efterfrågan?

Edit: Eller vadå skral tillgång, Inet tex har gott om kort, ingen brist alls. Bara dumheter att det skulle vara svårt att få tag i 280X, 290 eller 290X. Alla butiker jag kollat nu har grön lagerstatus på flera olika kort. Bara att köpa.

Edit2: Och vilka kort är det som har radikalt högre priser? Betrakta prisutvecklingsgraferna på prisjakt, inget alls som är anmärkningsvärt där. Det är Jul och efterfrågan är högre, inget konstigt.

Tror folk köper 7950 i första hand, dom har bäst pris per kh/s
Eller så kan man köpa 7970 och byta firmware så får man ett 280

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Tror folk köper 7950 i första hand, dom har bäst pris per kh/s
Eller så kan man köpa 7970 och byta firmware så får man ett 280

Både 7950 och 7970 har väl slutat tillverkas? Inte så konstigt att tillgången på dem är begränsade? Betalar folk multum för 7950/7970 när 280 finns så är de väl deras förlust. Konstigare saker har hänt utan att det har nåt att göra med nån kryptovaluta.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.