Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, fast nu skrev ju inte jag om privatpersoner heller, utan var mer ute efter varför man vill rösta in folk som inte kan stå för sina politiska åsikter till maktpositioner att styra vårt land. Vidare har ju SD ingen annan än sig själva att skylla när det som kommer upp i media anses vara av negativ klang.

Vem har sagt att de vill rösta in personer som inte står för sina åsikter?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vem har sagt att de vill rösta in personer som inte står för sina åsikter?

Nu menade jag inte det som ett påhopp mot någon specifik, utan snarare rent allmänt. Vad jag tycker om dessa saker gäller samtliga partier, skulle vilket annat parti som helst framstått som lika splittrat inbördes skulle jag knappast vilja anförtro det partiet att ta beslut i riksdagen.
Jag anser att har man inte koll på vad det är man röstar på så bör man omvärdera huruvida man bör rösta överhuvudtaget eller kanske snarare rösta blankt för att visa sitt missnöje. I Sverige håller vi allt för sällan folkomröstningar om viktiga frågor och det är min åsikt att alldeles för mycket folk lägger allt för lite värde i en av de möjligheterna vi har att faktiskt påverka landets framtid.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nu menade jag inte det som ett påhopp mot någon specifik, utan snarare rent allmänt. Vad jag tycker om dessa saker gäller samtliga partier, skulle vilket annat parti som helst framstått som lika splittrat inbördes skulle jag knappast vilja anförtro det partiet att ta beslut i riksdagen.
Jag anser att har man inte koll på vad det är man röstar på så bör man omvärdera huruvida man bör rösta överhuvudtaget eller kanske snarare rösta blankt för att visa sitt missnöje. I Sverige håller vi allt för sällan folkomröstningar om viktiga frågor och det är min åsikt att alldeles för mycket folk lägger allt för lite värde i en av de möjligheterna vi har att faktiskt påverka landets framtid.

Men rent konsekvent då. Är det ok att skapa ett systematiskt register som man sedan samkör med andra källor om t.ex. vänsterpartister som inte betalar sina parkeringsböter eller som blivit ertappade för något som ej är brottsligt men ändå kanske något som inte är lämpligt för en vänsterpartist? Åsiktsregister är alltså Ok egentligen? Så länge det gäller politiker? Nu pratar vi alltså inte enskilda politiker utan ett systematiskt register som samkörs med andra. Dvs inte Sven Svensson gör ditten eller datten utan systematiskt registrering.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men rent konsekvent då. Är det ok att skapa ett systematiskt register som man sedan samkör med andra källor om t.ex. vänsterpartister som inte betalar sina parkeringsböter eller som blivit ertappade för något som ej är brottsligt men ändå kanske något som inte är lämpligt för en vänsterpartist? Åsiktsregister är alltså Ok egentligen? Så länge det gäller politiker? Nu pratar vi alltså inte enskilda politiker utan ett systematiskt register som samkörs med andra. Dvs inte Sven Svensson gör ditten eller datten utan systematiskt registrering.

Jag vet inte vad du avser med systematiskt register, men jag tror att man ska passa sig för en generell uppfattning i frågan om man får upprätta ett register för samköring med andra register.
Om detta avser det register journalister upprättade över medlemmar på Axpixlat, menar du att det skulle vara brottsligt, eller moraliskt problematiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men rent konsekvent då. Är det ok att skapa ett systematiskt register som man sedan samkör med andra källor om t.ex. vänsterpartister som inte betalar sina parkeringsböter eller som blivit ertappade för något som ej är brottsligt men ändå kanske något som inte är lämpligt för en vänsterpartist? Åsiktsregister är alltså Ok egentligen? Så länge det gäller politiker? Nu pratar vi alltså inte enskilda politiker utan ett systematiskt register som samkörs med andra. Dvs inte Sven Svensson gör ditten eller datten utan systematiskt registrering.

Vet inte om du missförstod något jag skrev men vart lade jag mig i diskussionen om åsiktsregistrering av privatpersoner egentligen?
Skrev att man för sig själv som person bör ha koll vad det är man faktiskt röstar på och att folk borde värdera den möjlighet vi har vart fjärde år att påverka lite mer än vad många, mitt tycke, verkar göra. Kan ha formulerat mig lustigt men hoppas att detta hjälper till att förtydliga vad jag pratade om.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Vet inte om du missförstod något jag skrev men vart lade jag mig i diskussionen om åsiktsregistrering av privatpersoner egentligen?
Skrev att man för sig själv som person bör ha koll vad det är man faktiskt röstar på och att folk borde värdera den möjlighet vi har vart fjärde år att påverka lite mer än vad många, mitt tycke, verkar göra. Kan ha formulerat mig lustigt men hoppas att detta hjälper till att förtydliga vad jag pratade om.

Jag pratade inte om privatpersoner. Jag pratade om folkvalda offentliga politiker. Är det mer ok då att skapa register angående deras åsikter och samköra det med andra instanser för att sedan sammanställa dem och publicera i media? Hade man reagerat likadant på expressen och DN om några av deras politiska motståndare började göra likadana register och "aktioner" fast med utgångspunkt i en annan politisk agenda?

badcash: moraliskt förkastligt. Att arbeta på det där sättet (eller främja sådant arbete) ena dagen och andra dagen gnälla över övervakningssamhället är lite väl mycket hyckleri. Det är en annan femma att lyfta fram nån enskild politiker och peka på oegentligheter och det här sättet att arbeta. I vart fall bör media ta avstånd från sådan åsiktsregistrering och "spårning" av oliktänkande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag pratade inte om privatpersoner. Jag pratade om folkvalda offentliga politiker. Är det mer ok då att skapa register angående deras åsikter och samköra det med andra instanser för att sedan sammanställa dem och publicera i media? Hade man reagerat likadant på expressen och DN om några av deras politiska motståndare började göra likadana register och "aktioner" fast med utgångspunkt i en annan politisk agenda?

Ja okej, kanske jag som missförstod då verkar det som, kanske för mycket glögg på jobbet.

Offentliga politiker hör ju till ett parti och således är det väl inte helt orimligt att utgå från att dessa delar åtminstone de grundläggande åsikter som partiet gör. En offentlig politiker har ju i princip åsiktsregistrerat sig själv och om sagda politiker inte delar de grundläggande åsikter hans/hennes parti har kan man ju undra vad i hela världen de gör på sin post egentligen.
Som jag ser det när det gäller offentliga politiker finns det inget åsiktsregister man behöver framställa... bara gå in på partiernas respektive hemsidor så finns oftast dokumentation av vad partiet säger sig stå för, en del adresser, telefonnummer och e-postadresser. Går ju också att kolla i telefonkatalogen i de flesta fall. När det gäller partiledarna brukar det dock oftast vara talespersonernas kontaktuppgifter man får fatt i. Kan en politiker inte stå för sitt parti eller sina egna åsikter offentligt så bör man kanske syssla med något annat istället.

Huruvida det är olagligt att jämföra diverse offentliga uppgifter mot varandra har jag uppriktigt sagt ingen koll på men vi hade ju haft svårt att ha koll på en hel del här i landet om det vore så.
Vill för övrigt minnas att det var ett påtagligt mediedrev efter valet när alliansen tog makten också, där det letades skelett i garderoben bland de nyblivna makthavarna.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja okej, kanske jag som missförstod då verkar det som, kanske för mycket glögg på jobbet.

Offentliga politiker hör ju till ett parti och således är det väl inte helt orimligt att utgå från att dessa delar åtminstone de grundläggande åsikter som partiet gör. En offentlig politiker har ju i princip åsiktsregistrerat sig själv och om sagda politiker inte delar de grundläggande åsikter hans/hennes parti har kan man ju undra vad i hela världen de gör på sin post egentligen.
Som jag ser det när det gäller offentliga politiker finns det inget åsiktsregister man behöver framställa... bara gå in på partiernas respektive hemsidor så finns oftast dokumentation av vad partiet säger sig stå för, en del adresser, telefonnummer och e-postadresser. Går ju också att kolla i telefonkatalogen i de flesta fall. När det gäller partiledarna brukar det dock oftast vara talespersonernas kontaktuppgifter man får fatt i. Kan en politiker inte stå för sitt parti eller sina egna åsikter offentligt så bör man kanske syssla med något annat istället.

Huruvida det är olagligt att jämföra diverse offentliga uppgifter mot varandra har jag uppriktigt sagt ingen koll på men vi hade ju haft svårt att ha koll på en hel del här i landet om det vore så.
Vill för övrigt minnas att det var ett påtagligt mediedrev efter valet när alliansen tog makten också, där det letades skelett i garderoben bland de nyblivna makthavarna.

ja mediadrev får vi allt leva med. Att de sökte uppgifter om enskilda ministrar likaså. Här handlar det om att söka upp, identifiera personer som uppenbarligen försöker vara anonyma. Detta systematiskt och i registerform alltså. Något som media vanligen inte är sena att förkasta. Självklart är det lagligt att göra så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

ja mediadrev får vi allt leva med. Att de sökte uppgifter om enskilda ministrar likaså. Här handlar det om att söka upp, identifiera personer som uppenbarligen försöker vara anonyma. Detta systematiskt och i registerform alltså. Något som media vanligen inte är sena att förkasta. Självklart är det lagligt att göra så.

Ärligt talat så har jag inte orkat sätta mig in i på djupet vad gäller just det här fallet. Vad SD gör eller har gjort är totalt ointressant för min egen del.
Men i stora drag så skulle jag nog säga att det känns ju lite skevt att som offentlig politiker föra en helt annan politisk agenda anonymt, vid sidan av sitt arbete för partiet och hur ett parti i sådant fall vill ha folk i sin organisation, som successivt motarbetar den politik man strävar efter att föra, tycker jag inte är särskilt logiskt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ärligt talat så har jag inte orkat sätta mig in i på djupet vad gäller just det här fallet. Vad SD gör eller har gjort är totalt ointressant för min egen del.
Men i stora drag så skulle jag nog säga att det känns ju lite skevt att som offentlig politiker föra en helt annan politisk agenda anonymt, vid sidan av sitt arbete för partiet och hur ett parti i sådant fall vill ha folk i sin organisation, som successivt motarbetar den politik man strävar efter att föra, tycker jag inte är särskilt logiskt.

jo SDs partimedlemmar i det här fallet har varit exceptionellt idiotiska. Men jag tycker inte media ska arbeta på det sättet enligt deras etiska regler. Media lika lite som nån annan bör föra åsiktsregister.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kan ju vara så att researchgruppen har egna forum där dom spyr ut sitt hat. Vi får kanske ett scoop om dom en dag?

Researchgruppen består av dömda vänsterextremister, AFA folk som borde klassas som terrorister. Dessa grupperingar samarbetar Aschberg och Expressen med. Fy fan!

"En av centralfigurerna är Martin Fredriksson. Han har ett gediget kriminellt CV."
"Fredriksson är välkänd hos polis och domstolar. Det handlar om fylla, slagsmål och misshandel, olaga hot (mordhot), brott mot knivlagen, mordbrand, innehav av dokument om tillverkning av brandbomber, dataintrång (tillsammans med personer på Piratbyrån) för att komma åt skyddade personuppgifter hos myndigheter osv."
http://avpixlat.info/2013/12/13/mot-martin-fredriksson-pa-res...

Den här tonen håller de "goda" antirasiterna i sina grupper.

http://avpixlat.info/2013/12/13/de-hatande-antirasisterna/

Och här får ni se sambandet mellan AFA och Expressen.
"Anställda på Expressens redaktion sympatiserar med vänsterextrema grupperingar och har själva deltagit i terrororganisationen AFA:s aktioner. Det uppger Expressens reporter Niklas Svensson."
http://www.friatider.se/expressens-journalister-deltog-i-afa-...

Sjukare kan det inte bli, Sverige är inte värt att kalla en demokrati längre.

Permalänk
Medlem

Ser inte sambandet mellan att det finns vänster extrema som vädrar sina omogna åsikter på twitter och att någon anställd i en kvällsblaska deltagit i en aktion som de vänster extrema har organiserat och att Sverige inte längre är en demokrati, förklara gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ser inte sambandet mellan att det finns vänster extrema som vädrar sina omogna åsikter på twitter och att någon anställd i en kvällsblaska deltagit i en aktion som de vänster extrema har organiserat och att Sverige inte längre är en demokrati, förklara gärna.

Nu är det ju inte så att sverige inte skulle vara en demokrati längre som är det intressanta. Snarare att media är väldigt hycklande med sina åsikter om registrering. Ena stunden är det nya övervakningssamhället hemskt och i andra stunden är det fullt ok att använda sig av sådana metoder själva.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S1im:

Researchgruppen består av dömda vänsterextremister, AFA folk som borde klassas som terrorister. Dessa grupperingar samarbetar Aschberg och Expressen med. Fy fan!

"En av centralfigurerna är Martin Fredriksson. Han har ett gediget kriminellt CV."
"Fredriksson är välkänd hos polis och domstolar. Det handlar om fylla, slagsmål och misshandel, olaga hot (mordhot), brott mot knivlagen, mordbrand, innehav av dokument om tillverkning av brandbomber, dataintrång (tillsammans med personer på Piratbyrån) för att komma åt skyddade personuppgifter hos myndigheter osv."
http://avpixlat.info/2013/12/13/mot-martin-fredriksson-pa-res...

Den här tonen håller de "goda" antirasiterna i sina grupper.
http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2013/12/hat.jpg

http://avpixlat.info/2013/12/13/de-hatande-antirasisterna/

Och här får ni se sambandet mellan AFA och Expressen.
"Anställda på Expressens redaktion sympatiserar med vänsterextrema grupperingar och har själva deltagit i terrororganisationen AFA:s aktioner. Det uppger Expressens reporter Niklas Svensson."
http://www.friatider.se/expressens-journalister-deltog-i-afa-...

Sjukare kan det inte bli, Sverige är inte värt att kalla en demokrati längre.

Jag antar att du tycker att det är sjukt att både expressen och avpixlat hänger ut folk?

Detta minskar dock inte av betydelsen av själva avslöjandet som gjordes tidigare i veckan, men det kanske vi inte ska diskutera, att folkvalda politiker har rent människovidriga åsikter? _Det_ kan ju vara ett problem för demokratin att dessa ges makt. Ser du problemet även där?

Ang din kommentar om demokrati så får du nog förklara lite tydligare, eller är det oron över att inte kunna skriva "neger" och liknande anonymt som klämmer? Det går fortfarande alldeles utmärkt, men tror ingen använder sin jobbadress nästa gång. Eller är det kopplingen "Expressen - AFA", "SD - Avpixlat" som gör dig upprörd å demokratins vägnar?

edit: Kan vara värt att veta att Expressen nu har blivit hotade:
http://www.expressen.se/gt/hogerextremistens-hot-mot-expresse...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Detta minskar dock inte av betydelsen av själva avslöjandet som gjordes tidigare i veckan, men det kanske vi inte ska diskutera, att folkvalda politiker har rent människovidriga åsikter? _Det_ kan ju vara ett problem för demokratin att dessa ges makt.

Nu är ju det på inget sätt något som är unikt för SD, tvärtom skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Nu är ju det på inget sätt något som är unikt för SD, tvärtom skulle jag vilja säga.

Vad menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Vad menar du?

Att det endast är "högerextrema" åsikter som lyfts fram.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Vad menar du?

Att politiker är människor och bland dem finns både smarta och idioter. Att politiker i gemen självklart döljer saker som man säger runt fikabordet precis som alla vi andra gör det. Det är just inte avslöjandena som är det exceptionella i detta utan sättet att avslöja på. Systematiskt och registrerande av åsikter. Spåra upp personer med hjälp av aktionsgrupper och hänga ut dem i media.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Att det endast är "högerextrema" åsikter som lyfts fram.

Ja visst är det endast högerextrema åsikter som kommit fram i denna granskning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Ja visst är det endast högerextrema åsikter som kommit fram i denna granskning.

Kan du ge mig ett exempel på en liknande kampanj där det är andra åsikter som lyfts fram? Gärna en där privatpersoner får namn och bild publicerat.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Kan du ge mig ett exempel på en liknande kampanj där det är andra åsikter som lyfts fram? Gärna en där privatpersoner får namn och bild publicerat.

Vet inte om det finns någon uthängning i samma omfattning som denna, inte vad jag känner till iaf.

Jag har inte försvarat uthängningen av privatpersoner, ifall du försöker få mig att göra något sådant?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Vet inte om det finns någon uthängning i samma omfattning som denna, inte vad jag känner till iaf.

Jag har inte försvarat uthängningen av privatpersoner, ifall du försöker få mig att göra något sådant?

Anser du att vi ska ge kampanjen uppmärksamhet eller bör vi ta avstånd från den och de som står bakom den?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Anser du att vi ska ge kampanjen uppmärksamhet eller bör vi ta avstånd från den och de som står bakom den?

Jag tar avstånd från den åsiktsregistrering som utförts mot enskilda individer, jag anser alltså att det är fel med åsiktsregistrering, ok? Jag gillar det inte, jag är även motståndare till datalagringsdirektivet samt automatiskt och generell avlyssning av medborgare. För den som tvekar så har jag skrivit inlägg om övervakning/åsiktsregistrering tidigare här på swec, som stödjer det jag nu beskriver.

Kräv ansvar från politikernas vars hyckleri nu har avslöjats. Med hyckleri menar jag här då att dessa personer arbetar för ett parti som påstår att dom inte är främlingsfientliga, men sitter sen anonymt och är just främlingsfientliga (milt uttryckt). Dom verkar nu få avgå, en efter en, det är bra.

Det är min åsikt angående Expressens kampanj, och jag anser fortfarande att debatten bör handla om rasism och främlingsfientlighet, hur fel nu än Expressen har arbetat.

Jag hoppas att jag denna gång har varit tillräckligt tydlig?

TLDR:
Åsiktsregistrering = dåligt
Rasism och främlingsfientlighet = dåligt
Att ta ansvar för sina åsikter = bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Vet inte om det finns någon uthängning i samma omfattning som denna, inte vad jag känner till iaf.

Jag har inte försvarat uthängningen av privatpersoner, ifall du försöker få mig att göra något sådant?

Det är väl just omfattningen och det systematiska som gör den problematiskt, inte olagligt och inte "taskig mot SD" utan problematisk om man nu t.e.x inte gillar åsiktsregistrering samt organisationer som samlar in politiska åsikter och samkör detta med andra register.

Det är skillnad på att lyfta fram Pelle Päronpung SD-politiker i Backtorp City men när man medvetet och helt öppet visar upp att man i princip industrialiserat processen, pekar på att man har x antal tusen kommentarer att "analysera" som det börjar bli lite dåligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa på allt som skrivits men har man åsiktsregistrerat SD-väljare eller SD-politiker?

jag är av åsikten att om man är politiker är det lika med att ens åsikter är offentliga. Gillar man inte detta bör man söka sig till annat yrke.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Kan du ge mig ett exempel på en liknande kampanj där det är andra åsikter som lyfts fram? Gärna en där privatpersoner får namn och bild publicerat.

Aftonbladet, Expressen, DN och SvD kartlade nationalsocialister och medlemmar i MC-gäng 1999 och publicerade namn och bild på ett antal personer. Det var däremot inte för att de bara gett uttryck för mer eller mindre vedervärdiga åsikter. Aftonbladet beskrev sitt urval av de som de publicerade med namn och bild som följer: "De utvalda har antingen själva begått sådana brott som hotar rättssystemet eller är som aktivister genom agitation och propaganda ansvariga för att uppvigla andra".

Inte direkt jämförbart med att någon sitter hemma på kammaren och kommenterar att flyktingar bör gasas ihjäl, men det är det närmaste exemplet jag vet om.

Vi böjer oss aldrig för hoten från nazismen - Aftonbladet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag orkar inte läsa på allt som skrivits men har man åsiktsregistrerat SD-väljare eller SD-politiker?

Man har registrerat kommentatorer på Avpixlat. Några har varit aktiva politiker, de flesta privatpersoner. Ingenting säger (annat än att man har skrivit på just Avpixlast) att det bara rör sig om SD-väljare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Man har registrerat kommentatorer på Avpixlat. Några har varit aktiva politiker, de flesta privatpersoner. Ingenting säger (annat än att man har skrivit på just Avpixlast) att det bara rör sig om SD-väljare.

Det är väl fler ställen, SVD-debatt och andra som de registrerar kommentarer?
Vidrigt med åsiktsregistrering...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalking:

Och varti ligger allmänintresset i uthängningarna?

Detta är en så enkel sak som att skrämma folk till tystnad med hot om att du kommer att ställas inför rätta för hela Sverige och därmed riskera jobb, trakasserad familj mobbade barn för att du lagligt framfört din åsikt och om du röstar "fel" dvs på Sverigedemokraterna.

Detta är svinigt av expressen faktiskt.

Skrivet av Triffid:

Jag orkar inte läsa på allt som skrivits men har man åsiktsregistrerat SD-väljare eller SD-politiker?

jag är av åsikten att om man är politiker är det lika med att ens åsikter är offentliga. Gillar man inte detta bör man söka sig till annat yrke.

Inte helt insatt, men någon vänster grupp fick fram mail-adresser från kommentarsfälten hos avpixlat, fria tider mm (vet ej hur, om det var ett överträde eller inte) och fick därmed tillgång till namn. Sedan jämförde de den listan med partimedlemmar, om det bara var SD vet jag inte. Sedan gick expressen ut med namnet och bild på politikerna och några enstaka privatpersoner som de ansåg hade varit flitiga med att sprida främlingsfientlighet på dessa sidor, så det var väl deras ursäkt varför de hände ut privatpersonerna. Privatpersonerna som de hängde ut var inte vanliga knegare utan de verkade vara mer egen företagare och någon vd. Kan ha fel någonstans så rätta gärna, men de är den information jag läst mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man har registrerat kommentatorer på Avpixlat. Några har varit aktiva politiker, de flesta privatpersoner. Ingenting säger (annat än att man har skrivit på just Avpixlast) att det bara rör sig om SD-väljare.

Okej, det är ju väldigt stor skillnad på ifall man hänger ut politiker eller ifall man hänger ut privatpersoner. Privatpersoner skall givetvis inte hängas ut av uppenbara skäl.

Skrivet av ilstallione:

Det är väl fler ställen, SVD-debatt och andra som de registrerar kommentarer?
Vidrigt med åsiktsregistrering...

jag tycker inte riktigt det räknas som åsiktregistrering ifall det görs av någon annan privatperson eller organisation; isåfall är ju google med mera precis lika vidraga som kartlägger surfvanor osv (vilket man mycket väl kan argumentera för såklart). Jag tycker dock man borde hålla isär på när staten registrerar åsikter och när andra gör det. Skulle vi förbjuda all form av åsiktsregistrering (kartläggning) av privatpersoner hade det blivit mycket lustigt med saker som riktad reklam osv...

Bryr man sig om att vara anonym finns det många sätt att vara det på och det är lite ens eget ansvar faktiskt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss