Valve publicerar Steam OS 1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror att det bli en flopp...

Jag hade hoppats att Valve skulle styra upp lite och lansera en spelkonsol som kunde gå head to head med PS4 och XBO. Tyvärr så tror jag att deras "öppenhet" och "hackbarhet" kommer att bli ett problem. Eftersom att det inte finns någon tydlig hårdvarudefdnition, utan bara en rekommendation så tror jag att vi kommer att se massor av billiga steamboxar som inte håller måttet hårdvarumässigt och helt plötsligt så måste man fortfarande ha stenkoll på hårdvaran i sin box. Inte som en vanlig konsol där man vet att alla spel kommer att fungera problemfritt.

Visst kommer det alltid finnas en användarnas men jag tror att det riskerar att bli en nisch.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär som nischen Android?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror att det bli en flopp...

Jag hade hoppats att Valve skulle styra upp lite och lansera en spelkonsol som kunde gå head to head med PS4 och XBO. Tyvärr så tror jag att deras "öppenhet" och "hackbarhet" kommer att bli ett problem. Eftersom att det inte finns någon tydlig hårdvarudefdnition, utan bara en rekommendation så tror jag att vi kommer att se massor av billiga steamboxar som inte håller måttet hårdvarumässigt och helt plötsligt så måste man fortfarande ha stenkoll på hårdvaran i sin box. Inte som en vanlig konsol där man vet att alla spel kommer att fungera problemfritt.

Visst kommer det alltid finnas en användarnas men jag tror att det riskerar att bli en nisch.

Skickades från m.sweclockers.com

Steambox indikerar ju enbart egentligen att PC'n har StamOS installerat, eller eventuellt att den är kompatibel med SteamOS (har Valve nämnt vad ordet 'steambox' i marknadsföring skall innebära?), ungefär som man markerade datorer med klistermärken från Microsoft förr där det stod "Windows-ready pc" ..

Men det är lika bra att du inser det, PC är den dominerande spelplattformen, bar none, har alltid varit och kommer alltid att bli, och sanningen är den att vi kommer förmodligen inte se fler konsoler efter Xbone och PS4, hårdvaran är ju nu helt x86, vilket betyder att man i stort sett bara i framtiden skulle kunna köra en Xbox eller PS4 launcher av något slag, det enda som konsoler gör är att ligga långt efter hårdvarumässigt, t.om nu (av ekonomiska skäl förstås), men ingenting kommer nånsin att se lika snyggt ut på en konsol som på en PC ..

#PCMASTERRACE

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Om Windows också blir gratis kanske vi kan sänka kraven lite

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns drivrutiner till xbox360 reciever till Debian?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

UEFI... Om det verkligen är så, så sätter ju det käppar i hjulen. Hade tänkt installera och testa SteamOS på min gamla i7-920.
Någon som vet något, är det verkligen så? Någon som provat installera över ett "vanligt" BIOS? (Legacy, eller kalla det vad man vill)

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Avstängd

"Endast för erfarna Linux-användare". Kan man endast få något gjort genom att gå via terminalen då?

Permalänk
Medlem

De flesta som hänger runt här på Sweclockers plockar ändå ihop sina delar själva. Då känns Steambox genast mindre lockande, åtminstone för min del. Är inte heller så förtjust i handkontrollen men vill ändå testa den så klart.
Valve kanske skulle skippa maskinen och fokusera på OS istället och låta andra företag komma ut med själva "konsolen".
En annan nackdel är att vi inte får uppleva exklusiva titlar utan multiformat som ändå finns att spela på vanlig hederliga Windows med Big Picture.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Blupparen:

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är väl mer att det här är gjort för en specifik grej, spel på TVn. Windows 8 med Modern UI är bara något Microsoft har prackat på desktopanvändare där det egentligen inte passar speciellt bra.

Så det är rätt stor skillnad. Jag hoppas att det här driver fram utvecklingen av spel och drivrutiner till Linux. Det är en bra bit på vägen med den här betan. Jag har inget behov av Windows egentligen men är mer eller mindre tvingad att använda det på grund av spel. Det är jag inte så sugen på att fortsätta med.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Med rätt målgrupp så har allt en potential att fungera

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

"över ån efter vatten" är ju ett milt uttryck.

Detta kan man ju inte lägga in på en burk som man vill ha till andra saker.
Men att bygga en burk som enbart är till för Steam OS kan nog bli rätt fet, om något år.

Lite för mycket bebisstadiet för mig detta, då jag inte vill offra en burk för att agera försökskanin.
Men jag återkommer mer än gärna.

Jag tycker synd om er som lagt ner tid och besvär för ingenting.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Att kalla det "Steam OS" är det enda misstaget utav Valve här. Detta eftersom folk inte förstår att detta endast är avsett för att användas i en dedikerad spelmaskin i vardagsrummet på en stor fet TV med en spelkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Är det bra jg som irirterar mig lite på versionsnumreringen? 1.0 brukar ju normalt sett i mångas ögon stå för "Fullt funktionerande"..

Ja och är det inte det då?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja och är det inte det då?

Det är väl en betarelease? Dvs inte en releaseversion? .. Ingen aning om hur Valve tänkt, men det är en mindre grej som jag noterade bara .. Inte för att det spelar så stor roll.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Någon som vet om det finns drivrutiner till xbox360 reciever till Debian?

Xpad (brukar följa me dom flesta distros, vet inte om det finns i Debian) och xboxdrv finns, jag har själv bara använt dessa till 360-kontroll med sladd men såvitt jag vet ska de även funka med trådlösa kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Att kalla det "Steam OS" är det enda misstaget utav Valve här. Detta eftersom folk inte förstår att detta endast är avsett för att användas i en dedikerad spelmaskin i vardagsrummet på en stor fet TV med en spelkontroll.

Det är väl rätt så uppenbart med vad som menas. Vad skulle det annars kallas för? Ett OS är ju just ett operativsystem, och ett sådant används ju "dedikerat" för att användas i en dator. Och i det här fallet för att spela spel.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

SteamOS är till för att konkurrera med konsoler. Då vill Valve att det ska finnas ett förkonfigurerat system där allt fungerar out of the box så användaren inte ska behöva installera massa paket och flippla med konfigurationer.

Känns som det är några versioner kvar till det. Gissar ett halvår. (med erfarenhet av nVidia och AMDs oförmåga att få ut FUNGERANDE drivrutiner till linux.)

Sparkade in Mint med Mate på laptopen, tog inte ens en kvart. och så mycket pillande är det verkligen inte.
Debian som SteamOS är i grunden, brukar dock vara ett mer pillande. Dock är det för mig iaf, enklare att konfa än tex Win8 (Fan boys undanbedes, jag sa "för mig".)

Skrivet av Monolithic:

Edit: Det är ju i första han inte tänkt att användas på din desktop-pc utan på en media-pc (pc-konsol) kopplad till tv:n. Och att det ska finnas förinstallerat på div SteamBox:ar du kommer kunna köpa.

Det förstår jag med.

Skrivet av Monolithic:

På en desktop-maskin är det ju så klart bättre att använda sig av en vanlig distro och installera steam manuellt.

Jepp.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

"Systemkraven talar om att det krävs en dator med UEFI", nu förstår jag inte riktigt?

Skrivet av Skirner:

UEFI... Om det verkligen är så, så sätter ju det käppar i hjulen. Hade tänkt installera och testa SteamOS på min gamla i7-920.
Någon som vet något, är det verkligen så? Någon som provat installera över ett "vanligt" BIOS? (Legacy, eller kalla det vad man vill)

Detta undrar jag också över. Går det att komma runt och installera på en dator som använder BIOS?
Vad är det som orsakar detta kravet, när alla andra Linux-distar jag känner till inte har det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja själv hurrar jag inte över det precis, men man blir ju inte tvingad att använda det som man var
när W8 kom, 8.1 ska ju ha fixat detta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Så du har inte läst om att FRA är Usas närmaste sammarbetspartner efter storbritanien!?? Storbritanien har dessutom börjat fundera på att sluta med viss övervakning för det strider mot deras egna lagar... Men FRA strider mot flera svenska lagar och dom bryr sig inte ett skit... Om du bor i sverige så är du mer övervakad av USA än om du skulle bo i iran.

Nja, FRA ligger efter den stora anglosaxiska gruppen: GB, Kanada, Australien osv, säkert i samma klass som div. andra Europeiska länder.
GB lär aldrig sluta med "övervakning" de är bäst i världen (mycket bättre än USA), har alltid spelat in allt och alla, insynen är ännu mindre än i USA, falskheten ännu större. skillnaden är dock att USA håller på med mera industrispionage då de "äger" all programvara.
Visst FRA och "ägget" vill vara med och leka med de stora i väster, de har svalt all propaganda med hull och hår, patetiskt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Detta undrar jag också över. Går det att komma runt och installera på en dator som använder BIOS?
Vad är det som orsakar detta kravet, när alla andra Linux-distar jag känner till inte har det problemet?

Antar att det snarast handlar om att underlätta för Valve att inte behöva supporta flera olika typer av system. Allt någorlunda nytt kör ju UEFI så det är ju inte helt orimligt på det sättet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så just nu är steamOS bara ett taskigt gränssnitt för folk som vill spela på sin tv?

Jag hade hoppats på ett spel OS som med lite möjligheter för annat på sidan av (läs Office, surf o stream).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Så just nu är steamOS bara ett taskigt gränssnitt för folk som vill spela på sin tv?

Jag hade hoppats på ett spel OS som med lite möjligheter för annat på sidan av (läs Office, surf o stream).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att de annonserade det från start som: "Available soon as a free operating system designed for the TV and the living room."

Tror inte de vill göra ett desktop-operativ, det kan man använda andra Linux för. Så länge spelen som görs för SteamOS går att köra på andra Linux med Steam är allt lugnt, problemet börjar när det inte fungerar pga specialanpassningar.

Permalänk
Medlem

Det är dock synd att det bara finns några få speltitlar som fungerar än så länge, hur frekvent kan vi vänta oss att se uppdateringar?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av grynnan:

Känns som det är några versioner kvar till det. Gissar ett halvår. (med erfarenhet av nVidia och AMDs oförmåga att få ut FUNGERANDE drivrutiner till linux.)

Ja det är ett tag kvar, det är klart. Men man måste ju börja någonstans.

Vi får bara hoppas på att Valves satsning får grafikkortstillverkarna att släppa bättre drivrutiner. Nvidia verkar iaf blivit lite mer tillmötesgående med open source-utvecklarna sedan de fick fingret av Linus.
http://arstechnica.com/information-technology/2013/09/nvidia-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Så just nu är steamOS bara ett taskigt gränssnitt för folk som vill spela på sin tv?

Jag hade hoppats på ett spel OS som med lite möjligheter för annat på sidan av (läs Office, surf o stream).

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns, allt du precis bad om finns och är tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Taget från artikeln "Den som är nyfiken bör dock vara medveten om att Valve än så länge enbart rekommenderar erfarna Linux-användare att installera det nya operativsystemet." Nej det verkar inte lättare att installera.

Nej, det är lite det jag försöker förmedla, att detta är högst ointressant för oss som bygger egna "spelboxar". Varför låsa sin dator till detta "OS" när det i princip är deras big picture det handlar om. Då installerar jag hellre t.ex. Ubuntu och installerar steam på det OS:et. Så kan jag göra tusen andra saker på den datorn förutom att spela.

Det är en beta avsedd att testas av linuxnördar, vilket de själva säger. Den färdiga produkten med steamos förinstallerad på hårdvara i ett paket kommer vara lika simpel som vilken konsol som helst idag.

Ingen stoppar dig att installera vad du vill heller, det är Debian i grunden, vilket är en utmärkt distro. Vad jag sett på bilder så får du välja session vid login, gnome eller steamos, men du kan även nå gnome från steamos.

Dock är det inte bara vanilla Debian med steam installerat. Det är en custom 3.10 kernel (Debian kör 3.2) och ett gediget antal patchar till olika program och drivrutiner (tex xinput för 360 controller). Alltså en distro baserad på Debian anpassad för gaming, där du förmodligen kommer slippa krångla med drivrutiner som det ofta är i andra, vilket ger denna en distro en enorm fördel över andra.

Själv kan jag tänka mig att köra detta på min desktop i framtiden, om man kan använda en annan DE/wm utan större krångel (deras custom xcompmgr kanske ställer till det, får hoppas på wayland i framtiden). Men den är mer tänkt att konkurrera med konsoler, dock kanske vore trevligt med en Intel NUC kopplad till tvn och streama från pc.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Så just nu är steamOS bara ett taskigt gränssnitt för folk som vill spela på sin tv?

Jag hade hoppats på ett spel OS som med lite möjligheter för annat på sidan av (läs Office, surf o stream).

Skickades från m.sweclockers.com

Debian erbjuder ju det, behöver ju bara gå till desktop läget?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att det snarast handlar om att underlätta för Valve att inte behöva supporta flera olika typer av system. Allt någorlunda nytt kör ju UEFI så det är ju inte helt orimligt på det sättet.

Möjligen, men det låter lite långsökt. Det kan dock bara vara tillfälligt för att det är det enda de kan "garantera" fungera på för tillfället. BIOS och UEFI gör inte mycket med systemet när OSet väl är igång. Och båda systemen är platformsoberoende. Så jag vill veta vad jag missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Ungefär som nischen Android?

Ett problem där kan vara att Google och Valve har vitt skilda huvudinkomster. Android är inte vad Google tjänar de stora pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Sweclockers: Microsoft gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Buuuu. Valve gör ett OS med startmeny som tar upp hela skärmen. Hurra! Verkar ju kasst på desktop men i TV rummet är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte riktigt samma sak, Linux är gratis och har tonvis med valmöjligheter gällande skrivbordsmiljöer. Windows 8 var det menat till att användas i vardags rummet först och främst? NEJ

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)