Cryorig släpper jättekylaren R1 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tystare, säkrare.

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Be Quiet:s Dark Rock pro 2 är också ganska biffig:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Tycker den va snygg. Hoppas den presterar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Behövs ny teknik på luftkylarfronten. Nu är det endast att större = bättre, och det går ju inte att bygga större i princip. Finns ju inga chassin som är kompatibla med större kylare än Nh-D14. Har en silver arrow i mitt XL R2 och det får verkligen inte plats större kylare. Inte konstigt att noctua inte släppt bättre kylare. Det går ju inte, förutom att göra NH-D14 större, men då får ju ingen plats med den i chassit. Nästan lite sorgligt, man vill ju ha bättre luftkylare nu.

Nu försöker tillverkare bara försöka maximera storleken så mycket så möjligt och göra dem snygga. Ny teknik för fan!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Har du någonsin hört det hända? Jämfört med sluta system som ger upp.
Pumpar som pajar och läckage verkar ju vara standard.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Som någon sade, man går väl inte direkt på lan med en sådan kylare i burken, även om man kan det. Ett moderkort klarar väldigt mycket vikt innan det knäcks.

Kom igen nu Noctua, släpp eran nya större CPU kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Finns det någon statistik över hur många moderkort som gått sönder pga för tung kylare?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Var en biffig sak, men när luftkylare börjar närma sig dessa mått och vikter blir det inte så intressant längre, utan man går på custom vattenkylning istället, om inte tex NH-D14 och liknade, eller färdiga vattenkylningslösningar inte räcker till.

NH-D14 är ju nästan lika stor.

sen för personer som mig som vill klocka ganska hårt men inte har överdrivet stor budget är en sån här luftkylare för 650-750~ grymt bra, ganska mycket pris / prestanda jämfört med vatten

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Ser ut ungefär som en mycket snyggare Noctua kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Försök att bryta ett kretskort i samma material som ett moderkort, de är jävligt hållbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Lär bryta sönder även det mest stabila moderkortet efter några LAN..

Alltid får man höra detta om "tunga" kylare. Allvarligt talat, har du försökt knäcka av ett moderkort någon gång? Ja skulle inte oroa mig fören vikten börjar närma sig si sådär 20-30kg...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Ett moderkort är inte ett knäckebröd. Det klarar otroliga påfrestningar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Såhär gjorde jag när jag tyckte kylarna började bli lite tunga för några år sedan...
Kanske var onödigt, men jag tyckte det kändes bättre.

På burkarna efter den har jag dock struntat i stöd...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Phanteks PC-TC14PE någon?

Väldig snarlika. Har en sån phanteks-kylare själv som jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Snygg men shit va STOR

That's what she said!

OnTopic: Den var rätt snygg.. Men när vi närmar oss 1kg så känns det nästan liiite för mycket

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Viktigast är nog att man inte skippar några distanser på moderkortet som att t.ex. bara köra 4 hörnen och inga i mitten/centerlinjen då lär moderkortet bukta en hel del som långa grafikkort utan backplate. Stora luftkylare äger förövrigt, Har själv Noctua NH-D14 och den var lätt värd pengarna. Noctuafläktarna på 5v och har bra temps även klockat sommar som vinter så denna best lär vara rätt grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Behövs ny teknik på luftkylarfronten. Nu är det endast att större = bättre, och det går ju inte att bygga större i princip. Finns ju inga chassin som är kompatibla med större kylare än Nh-D14. Har en silver arrow i mitt XL R2 och det får verkligen inte plats större kylare. Inte konstigt att noctua inte släppt bättre kylare. Det går ju inte, förutom att göra NH-D14 större, men då får ju ingen plats med den i chassit. Nästan lite sorgligt, man vill ju ha bättre luftkylare nu.

Nu försöker tillverkare bara försöka maximera storleken så mycket så möjligt och göra dem snygga. Ny teknik för fan!!

Det lilla jag kan om fysik säger att avgiven effekt beror på luftgenomströmning och yta på kylaren. Det enda jag kan tänka mig är att dom kan göra är fläktar som är effektivare, men där är man nog ganska långt framme också.

Källa: Ventilationstekniker

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Phanteks PC-TC14PE någon?

http://cdn.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/...

Väldig snarlika. Har en sån phanteks-kylare själv som jag är väldigt nöjd med.

ja men rött ska det va!

aldrig varit mer nöjd med en kylare, tyst och håller bra temps på ganska hög OC

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ett moderkort är inte ett knäckebröd. Det klarar otroliga påfrestningar.

"Det klarar otroliga påfrestningar".....Hmm. För mig som jobbar som statiker så känner ju jag att en otrolig påfrestning är ca 5000 kN... Dvs ~500 ton.

Men ok.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

ja men rött ska det va!

http://i.imgur.com/iu59zIE.jpg

aldrig varit mer nöjd med en kylare, tyst och håller bra temps på ganska hög OC

Jag har den blåa versionen och visst är den tyst och håller bra temps vid stress men mina idletemps är jättehöga med den. Vet inte vad det beror på riktigt.

Permalänk

Moderkortet knäcks inte lätt men det böjs så saker som är fastlödda t.ex. processorsockeln kan nog "knäckas" men då måste man nog ha glömt några distanser eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samus.fl:

"Det klarar otroliga påfrestningar".....Hmm. För mig som jobbar som statiker så känner ju jag att en otrolig påfrestning är ca 5000 kN... Dvs ~500 ton.

Men ok.

Bra att du tänker till innan du går och gymmar då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja sätta en sån här på mitt grafikkort som låter alldeles för mycke..

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

"Det klarar otroliga påfrestningar".....Hmm. För mig som jobbar som statiker så känner ju jag att en otrolig påfrestning är ca 5000 kN... Dvs ~500 ton.

Men ok.

Otrolig=osannolik. Lägsta osannolika belastningen är mycket mindre än 5 kN, snarare 50 N

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Luftkylare all the way! För paranoid för att ha vätskor inne i datorn och det blev tyst men ändå svalt då jag kopplade på motstånden till min NH-D14. Min förra rumskompis hade ett sånt där slutet system från Corsair som han lyckades få att frysa en gång när han lämna datorn liggande i bilen några timmar.

Under elläran i gymnasiet så övade vi på lödning och som en del av uppgifterna fick vi bryta av en bit av ett mönsterkort, man behövde verkligen ta i så någon risk att moderkort går sönder av en klump på 1 kilo någonstans på mitten ser jag som osannolikt. Större risk den får dålig kontakt mot processorn om man inte skruvat ordentligt istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alibaba123:

Behövs ny teknik på luftkylarfronten. Nu är det endast att större = bättre, och det går ju inte att bygga större i princip. Finns ju inga chassin som är kompatibla med större kylare än Nh-D14. Har en silver arrow i mitt XL R2 och det får verkligen inte plats större kylare. Inte konstigt att noctua inte släppt bättre kylare. Det går ju inte, förutom att göra NH-D14 större, men då får ju ingen plats med den i chassit. Nästan lite sorgligt, man vill ju ha bättre luftkylare nu.

Nu försöker tillverkare bara försöka maximera storleken så mycket så möjligt och göra dem snygga. Ny teknik för fan!!

Fast vad ska man göra tycker du? Problemet är egentligen inte storleken på kylflänsarna, i alla fall inte över en viss storlek. Det som begränsar är överföringen från IHS till heatpipes. Sen är kylningen effektiv. Problemet är att det steget blir svårare och svårare i takt med att värmefluxet ökar då processorer blir mindre och mindre. Ett Danskt företag försökte hitta på något nytt genom att använda en aktiv cirkulation med flytande metall och en elektromagnetisk pump. Den blev dyr och var fortfarande inte bättre. Det är svårt att hitta nya system som inte samtidigt blir orimligt dyra. Har för mig kylaren med flytande metall kostade ca 1000 kr vilket var ett antal hundralappar mer än konkurrerande luftkylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nä, men kan du inte sätta siffror och tal i sitt sammanhang så är det inte så konstigt.

Om nu kylaren väger 1 kg så är vertikalkraften aka tvärkraften (beroende på om moderkortet är upprätt eller liggande) på 4 infästningar 1/4 kg. Det vill säga 0.25 kg och vidare ~2.5 N.

Sen kan man ju gå vidare och räkna utdragskraft vid infästningarna och moment mellan infästningspunkterna, men jag antar att de som skapade den här kylare redan har kollat så att det ska hålla.

Det handlar inte om några otroliga påfrestningar.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samus.fl:

Om nu kylaren väger 1 kg så är vertikalkraften aka tvärkraften (beroende på om moderkortet är upprätt eller liggande) på 4 infästningar 1/4 kg. Det vill säga 0.25 kg och vidare ~2.5 N.

Sen kan man ju gå vidare och räkna utdragskraft vid infästningarna och moment mellan infästningspunkterna, men jag antar att de som skapade den här kylare redan har kollat så att det ska hålla.

Det handlar inte om några otroliga påfrestningar.

Ja, det låter verkligen inte som du prövat knäcka ett moderkort iaf

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det låter verkligen inte som du prövat knäcka ett moderkort iaf

Nej det har jag inte heller. Jag har satt yxan i ett däremot.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samus.fl:

Nej det har jag inte heller. Jag har satt yxan i ett däremot.

Nej precis. Tänk på att både socketen och eventuell backplate som alla ordentliga tornkylare använder sig av sprider ut trycket ännu mer. Det är riktigt många kilos tryck när dom väl sitter fast.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB