DayZ Standalone ute! (ALPHA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag personligen avstår från att köpa Alpha. Håller inte riktigt med att de tar pengar för att vi ska vara beta testers.
Gjorde misstaget med Arma 3 och gör inte om det.

Kommer vara dyrare sen. Arma 3 kostade något liknande som DayZ gör nu. Idag kostar det 45€.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får dåligt med fps, även om man har en ganska bra rigg? (specs i sign) typ 40 fps

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Det här med character wipes verkar väldigt buggit just nu. Spelade på en server med hyfsat bra gear, sen berättar en vän till mig att han hittade en server där det var dagtid så jag disconnectar och joinar servern, när jag sen spawnat spelar jag en helt ny character Annars tycker jag att det funkar väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Ganska otroligt långsam utveckling av DayZ standalone. Herregud, ska det ta ett år till innan det släpps i version 1.0? Vid det laget skulle man ju förvänta sig en riktigt bra kommersiell version baserad på Arma3-motorn.

Det känns som att hela spelbranschen och inte minst Bohemia försitter chansen att göra ett riktigt episkt zombie-survival-spel för man inte satsar på det, marknaden finns bevisligen.

Hade hoppats på att Standalone-versionen skulle vara ett riktigt lyft och slå ner med buller och bång i spelvärlden. Det är förmodligen för tidigt att dra några slutsatser än men en alpha nu och release om ett år låter inte lovande alls. Avvaktar tills jag hör mer om denna...

Permalänk
Avstängd

F*n visste inte att den kom utt ska skaffa den idag :D... dock blev man inte lika fast som moden (körde inte så mycket )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Är det bara jag som får dåligt med fps, även om man har en ganska bra rigg? (specs i sign) typ 40 fps

Har 12 i Electro...

Tips kan vara att testa start parametrar, da de tydligen fortfarande ska fungera i SA.

Exempel pa launch parametrar:

-nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=2047 -cpuCount=4 -exThreads=7 -winxp

maxVRAM andras till det som passar(men i A2 sa var 2047 max)
-world=empty kan l'mnas ute, pga att det gor aven hela menyn blank forutom menyalternativen.
cpuCount och exThreads andras sa det passar.

I config filen kan ni testa:

GPU_MaxFramesAhead=1000;
GPU_DetectedFramesAhead=3;

till

GPU_MaxFramesAhead="1";
GPU_DetectedFramesAhead="1";

Har dock inte hunnit prova det sjalv, eftersom jag inte visste ifall det fungerade. Skall testas i kvall. Ifall det fungerar rekommenderar jag att man provar en, och lagger pa dar efter. Som sagt jag har bara last pa DayZ forumet att de ska fungera men har inte en aning om vilka. Config andringen ska tydligen fungera bra for andra.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag personligen avstår från att köpa Alpha. Håller inte riktigt med att de tar pengar för att vi ska vara beta testers.
Gjorde misstaget med Arma 3 och gör inte om det.

Hur kan du säga att det var ett misstag att göra det med Arma 3? Det kostar dubbelt nu än vad det gjorde under alphan. Ska man ändå köpa ett spel så kan man göra det nu när det är billigare, du behöver inte spela under alpha-fasen.

Permalänk
Avstängd

En snabb fråga om man köper den när den är alpha kommer man inte behöva köpa den igen när hela spelet släpps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Har 12 i Electro...

Tips kan vara att testa start parametrar, da de tydligen fortfarande ska fungera i SA.

Exempel pa launch parametrar:

-nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=2047 -cpuCount=4 -exThreads=7 -winxp

maxVRAM andras till det som passar(men i A2 sa var 2047 max)
-world=empty kan l'mnas ute, pga att det gor aven hela menyn blank forutom menyalternativen.
cpuCount och exThreads andras sa det passar.

I config filen kan ni testa:

GPU_MaxFramesAhead=1000;
GPU_DetectedFramesAhead=3;

till

GPU_MaxFramesAhead="1";
GPU_DetectedFramesAhead="1";

Har dock inte hunnit prova det sjalv, eftersom jag inte visste ifall det fungerade. Skall testas i kvall. Ifall det fungerar rekommenderar jag att man provar en, och lagger pa dar efter. Som sagt jag har bara last pa DayZ forumet att de ska fungera men har inte en aning om vilka. Config andringen ska tydligen fungera bra for andra.

andvände parameters på arma, men vart sätter jag dom på dayz sa ?

edit: nvm

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av Panosz:

En snabb fråga om man köper den när den är alpha kommer man inte behöva köpa den igen när hela spelet släpps ?

Det stämmer precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

andvände parameters på arma, men vart sätter jag dom på dayz sa ?

edit: nvm

aterkom garna med resultat

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

En snabb fråga om man köper den när den är alpha kommer man inte behöva köpa den igen när hela spelet släpps ?

Köper du alphan så får du fulla spelet också.

https://twitter.com/rocket2guns/status/412691429865971712

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

aterkom garna med resultat

På skoldatan fick jag ett ca. 5 fps lyft vilket är lätt värt för att bara skriva lite sket grejjer

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

På skoldatan fick jag ett ca. 5 fps lyft vilket är lätt värt för att bara skriva lite sket grejjer

Vilka anvande du? Andrade du in config filen?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

köpa en Alpha?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

köpa en Alpha?

Du köper hela spelet och alpha + beta ingår.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Tar ju alldeles för lång tid för spelet att bli klart..

standalone kommer vara helt värdelöst vid release. Arma 3 dayz modden har garanterat då växt och blivit som dayz till arma 2, dvs så har standalone grävt sin egen grav med att först efter 1 år efter ''ordinarie'' release som det snackades om förra året i december och nu gå ut med att det tar MINST 1 år till tills vi ens får se beta.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

Jeg tror utviklerne har misforstått dette med "survival" hvis det er slik at man tørster/sulter ihjel innen kort tid, for dette vil ikke være realistisk eller engang fantasi, men devs som forsøker ta livet av player chars.

Hvor lang tid tar det før man dauer i DayZ pga. sult/tørst nå? Noen som vet?

Lasta ned DayZ natt til i dag, men har til gode å begynne å spille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Frågan är om det blir bättre om man väntar?

Ligger på under 60 fps i DayZ modden på medium/high... 80+ i Arma 3 med high/ultra

Playable vehicles <--- Som var sagt skulle vara med redan i Gamescom alphan för 1 år sedan
Extensive interactions with the environment and crafting options <--- Något som har snackat om i nästan varje Podcast som dom aldrig verkar få fixat
Upgraded graphics and physics engine (including ragdoll, etc.) <----Något som har snackat om i nästan varje Podcast som dom aldrig verkar få fixat
Control and animations expanded and improved for fluidity <---- Något som har snackat om i nästan varje Podcast som dom aldrig verkar få fixat

Dom har även sagt att modding och servrar skulle vara med i alphan från dag 1...

Dra fram lite citat innan du snackar massa skit, vehicles har det aldrig varit tal om. Det sa han för väääldigt länge sen att detta inte kommer fixas till Alpha då det var viktigare med att optimisera och fixa buggar. Crafting är redan i spelet, sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "interactions with eviroment" men de har ju börjat lite med att du kan öppna dörrar på crashade bilar som ligger runt vägarna i Chernarus.
Nej, nej och nej! Ragdolls har han till och med sagt att det inte var möjligt och att detta såfall kommer ske när spelet är 100% klart då detta kräver väldigt mycket arbete och han fokuserar hellre på annat. Dock sa han nyligen att de har upptäckt att det är mycket lättare och ragdoll physics kommer att ske i framtiden.

Du säger "nånting som han snackat om i varje podcast"
Svar ja, men detta betyder jävlar inte att det kommer vara klart till alpha. Han har snackat om det om framtida planer och vad han hade tänkt sig hur det skulle vara osv. och som sagt om de finns optimiserings problem eller större buggar, då kommer dessa vara nummer ett att bli lösta innan de lägger till massa nya grejor i spelet.

brb, ska gå och slå huvudet i en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

standalone kommer vara helt värdelöst vid release. Arma 3 dayz modden har garanterat då växt och blivit som dayz till arma 2, dvs så har standalone grävt sin egen grav med att först efter 1 år efter ''ordinarie'' release som det snackades om förra året i december och nu gå ut med att det tar MINST 1 år till tills vi ens får se beta.

Som sagt, Dayz modden till Arma 3 finns inte längre på grund av copyright skäl för Dayz.
Kolla zombie moddets hemsida för mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vilka anvande du? Andrade du in config filen?

både config filen och alla parameters o anpassade dom till datan.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

standalone kommer vara helt värdelöst vid release. Arma 3 dayz modden har garanterat då växt och blivit som dayz till arma 2, dvs så har standalone grävt sin egen grav med att först efter 1 år efter ''ordinarie'' release som det snackades om förra året i december och nu gå ut med att det tar MINST 1 år till tills vi ens får se beta.

Med tanke pa att man inte riktigt kan lita pa vad Rocket sager ang tid, sa kan man ju hoppas pa det basta. Jamnfort med tex 7 days to die, som nastan har varit i alpha i 6 manader sa tycker jag 6-12 manader inte ar nagot konstigt.

Sedan har ju Rocket sagt :

"We will be pushing builds to steam on a regular basis, be it monthly, weekly, or even daily as the need allows."

Sa man kan ju hoppas pa att se en update inom den narmsta veckan.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag personligen avstår från att köpa Alpha. Håller inte riktigt med att de tar pengar för att vi ska vara beta testers.
Gjorde misstaget med Arma 3 och gör inte om det.

... Vadå tar pengar?
Du förköper spelet för en mindre summa än vad de kommer vara vid release och du får Alpha och Beta access för att om du vill vara med under spelets gång att bli det spel du förköpt. Jag förstår faktiskt inte varför det är så många som inte förstår vad det är du betalar för eller varför folk gnäller.
Det är ju knappast folk som gnäller på när man måste betala extra för att få beta access exempelvis som med Payday 2.
Och här får du både alpha, beta och riktiga spelet för en mindre summa än vad de kommer bli när spelet är klart, förstår inte riktigt vad som är problemet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Med tanke pa att man inte riktigt kan lita pa vad Rocket sager ang tid, sa kan man ju hoppas pa det basta. Jamnfort med tex 7 days to die, som nastan har varit i alpha i 6 manader sa tycker jag 6-12 manader inte ar nagot konstigt.

Sedan har ju Rocket sagt :

"We will be pushing builds to steam on a regular basis, be it monthly, weekly, or even daily as the need allows."

Sa man kan ju hoppas pa att se en update inom den narmsta veckan.

Blir förmodligen i alla fall en uppdatering innan jul som fixar mus accelerationen

Permalänk
Skrivet av batman:

... Vadå tar pengar?
Du förköper spelet för en mindre summa än vad de kommer vara vid release och du får Alpha och Beta access för att om du vill vara med under spelets gång att bli det spel du förköpt. Jag förstår faktiskt inte varför det är så många som inte förstår vad det är du betalar för eller varför folk gnäller.
Det är ju knappast folk som gnäller på när man måste betala extra för att få beta access exempelvis som med Payday 2.
Och här får du både alpha, beta och riktiga spelet för en mindre summa än vad de kommer bli när spelet är klart, förstår inte riktigt vad som är problemet??

Antar att han precis som mig stör sig på att man numer måste betala för att vara alpha/beta testare, och att detta på något konstigt sätt har blivit accepterat av majoriteten av spelare.

Varför inte släppa 2 versioner, en som är gratis att alpha testa, men du inte får tillgång till beta/slutprodukt och en som kostar att få alpha versionen men på samma gång även få ta del av beta/slutprodukt för samma pris.

Har tidigare själv varit mycket aktiv alpha/beta testare men på sista åren har intresset svalnat en hel del, eftersom man numer måste betala för att få testa ett ofärdigt spel och hitta buggar.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Det är värt att passa på nu att lära sig lite basics som nybörjare nu precis efter att det släppts. Innan kustbanditerna gjort sig för hemmastadda. Jag kom in sent i counterstrike/BF3 och blev bara frustrerad av att dö hela tiden mot mycket skickligare spelare. Ungefär som att i idrott spela i juniorlag innan man hamnar i seniorlaget.

Jag gillar att det inte är fordon ännu av samma anledningar.

Permalänk

Kom igen nu, slaska på med lite bilder när ni spelar!

Hann nätt och jämnt installera och starta det innan det var sovdags igår.
Nu sitter jag på jobbet och längtar efter att gå hem och bli våldtagen av zombies och banditer.

Permalänk
Medlem

Lira i mörkret nån halvtimme. Hitta ett par bananer, ett uppätet äpple och några ficklampor i Cherno. Ah, samt en rörtång och en röd mössa.
Loot finner man inte så lätt alltså. Eh, eller så kanske var det jag som sprang förbi allt.

Gillar iaf att karaktären känns bra mycket mindre fladdrig att spela.

För övrigt så förstår mig inte på vad allt jäkla gnäll i tråden har att göra här. Det var snack om alphan och inte om hur era tankar pyr om hur försent ute de var med provbiten etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Lira i mörkret nån halvtimme. Hitta ett par bananer, ett uppätet äpple och några ficklampor i Cherno. Ah, samt en rörtång och en röd mössa.
Loot finner man inte så lätt alltså. Eh, eller så kanske var det jag som sprang förbi allt.

Gillar iaf att karaktären känns bra mycket mindre fladdrig att spela.

För övrigt så förstår mig inte på vad allt jäkla gnäll i tråden har att göra här. Det var snack om alphan och inte om hur era tankar pyr om hur försent ute de var med provbiten etc.

Jag är helnöjd, har inte hittat nå vapen än dock, o tog mig till devils castle

Såg sacriels stream igår o han hade hittat mycket smått o gott på balota (olivgrön suit, m4, m.m)

Själv har man hittat 5 tomma deerstands....

Tur det är dåligt med Zombies, dom är rätt svåra nu.. Hade gärna hittat något skjutvapen dock så man kände sig lite tryggare i skogen...

Permalänk
Medlem

Behöver administratörer och spelare till den kommande servern!

http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel...

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s