Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Medlem

Fängelsetiden hade troligtvis varit istället för samhällstjänsten. Skadeståndet hade varit det samma.

Permalänk

Som kontrast till den här artikeln kan vi titta på vad andra får betala.

http://denvedervardige.wordpress.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Sjukt att ladda ner en film ger såpass högt straff.

Att ett fall av misshandel ger tusen gånger mindre pengar än att ladda ner en film är bara sjukt..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag gillar att man gick efter den redan då fullständigt efterblivna skadeståndsmotiveringen från TPB-målet för att utdöma ännu ett fullständigt efterblivet skadestånd. Tycker att lag och ordning är viktigt och jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man döms för att ha delat ut en upphovsrättsskyddad film, men skadestånden är absurda.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Han kan ju lika gärna gå all in nu när hans liv ändå är förstört. Börja sälja droger, råna folk och misshandla människor så mycket han bara orkar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

För det första vill jag säga att jag inte är för fri fildelning. De som skapar filmer har rätt att ta betalt.

Din jämförelse är helt felaktig. En bättre jämförelse: Du går in på ett galleri och tar ett kort på en av tavlorna. Nu har du en kopia av tavlan i din kamera men galleriet har inte blivit av med sin tavla. Det är möjligt att du, om du inte hade tagit fotot, istället hade köpt en affisch i galleriets butik, men det är inte garanterat att du hade gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Men jag hänger inte med riktigt Tolkar jag det rätt att har han rippat och laddat upp filmerna i domen och inte bara först laddat ner dem och sedan laddat upp ("seedat") dessa 500 filmer för att hålla ratio på swebits?

Det är marcil artikeln handlar om och han var en av de största uppladdarna på Swebits, materialet fick han från scenen. Tror inte han rippade något själv men jag kan minnas fel.

Permalänk
Medlem

Ett skadestånd högre än filmens budget låter ju rimligt..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nu gjorde ja det.
Ändå lite missvisande rubrik?

Nej?

Domen gällde endast för en film.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Löjligt att dem gör så här, lär inte stoppa mig från att ladda ner, deras skrämsel taktik funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Men jag hänger inte med riktigt Tolkar jag det rätt att har han rippat och laddat upp filmerna i domen och inte bara först laddat ner dem och sedan laddat upp ("seedat") dessa 500 filmer för att hålla ratio på swebits?

Fildelning kan definieras som filöverföring via internet, och består av
- olovligt tillgängliggörande (utdelning/uppladdning) och
- olovlig exemplarframställning (kopiering/nedladdning). Själva filerna utgörs av
digitalt material såsom musik, film, spel m.m.

Så står det i domen. Exemplarframställning är alltså nedladdning. Konstigt uttryckt, men visst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Haha. Idag blev Sverige alltså officiellt USA. Välkomna till Uncle Sam, allesammans! Låtom oss glädjas i att stämma varandra på några miljoner för skitsaker, så roligt vi kommer få!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Varför laddar man upp en film som inte ens släppts...får han något för det eller?
Troligtvis är det ju ingen som laddade ned filmen av honom som kommer att betala sin "beskärda del" av summan. Men antar att någon måste göra "The Dirty Work"....

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136857:

Bra artikel!

Läser man artikeln ser man att individen i fråga läckt film som inte än lanserats. Detta är någonting som ytterst få i vårt samhälle gör men den dömde verkar leva med dellusionen "Att få ett sådant hårt straff för att göra något som miljontals andra svenskar sysslar med...". Trist att vissa har svårt att se skillnad på de typer av fildelning som finns.

Jag håller med. Att ladda ner för privatbruk är sin sak (även om man delar med sig till 1,5 människa under tiden), men att aktivt lägga upp torrents är en helt annan sak.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Synd att det inte bara var våldtäkt eller mord som han dömts för, då skulle stackarn fått lindrigare straff.
Jag gillar inte alls hur man sakta men säkert tvingas att börja rösta på Piratpartiet. Tycker att de är en bunt muppar, men de är ju det enda partiet som inser att lagarna angående fildelning är helt åt skogen.

Jag är dock inte för FRI fildelning. Jag skulle dock vilja slippa se piratkopiering bli det värsta brottet man kan begå i samhället, känns som att mord och våldtäkt sjunker till "snatteri" nivå.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld.

Nja, stöld är det inte. Någon form av licensbrott möjligen, men inte stöld. Att stjäla ett fysiskt objekt, som en ssd, är däremot givetvis stöld. Äpplen och päron.

Med det sagt menar jag inte att licensbrott är ok, men jag stör mig på att upphovsrättsmaffian fortsätter använda benämningen "stöld".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är ju jättekul att vara skuldsatt hela livet ut för en sån här skitsak. Leva på existensminimum trots att man jobbar. Vad är det för vits med att jobba överhuvud taget tänker man efter ett tag, slutar, och börjar gå på bidrag och jobba svart istället. Eller varför inte ringa upp dom där killarna man träffade på fängelset, dom hade ju en bra idé sa dom...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Hjälpsam

När någon sparkas i huvudet så att hälften av hans hjärna är kvar kan ha få ett skadestånd på hundra tusen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

Jag är ganska skeptisk till att "miljontals" svenskar sitter och laddar upp filmer.

I torrent trafik så laddar alla upp, så miljontals är nog inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ladda upp, ladda ner, båda parter bidrar....kan nog sätta min dator i pant på att miljontals svenskar fildelar!

Miljontals svenskar laddar upp filmer?

Skrivet av Killbom:

I torrent trafik så laddar alla upp, så miljontals är nog inte orimligt.

Nu handlar det ju om att han har laddat upp en film (dvs delat filmen så att andra kan ladda ner den)

Skrivet av rinosaur:

Sjukt att ladda ner en film ger såpass högt straff.

Att ett fall av misshandel ger tusen gånger mindre pengar än att ladda ner en film är bara sjukt..

Inte ladda ner. Han laddade upp en film.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

var det inte dom själva som lyckades "läcka" filmen innan den ens gick på bio

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

Oavsett om man tycker att det är rätt eller fel att dela filmer så får du hålla isär olika brott. Att ladda ner en film är inte stöld oavsett hur olagligt, fel eller allmänt omoraliskt du tycker att det är.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

"Det höga skadeståndet visar vilka skador kreatörer och rättighetshavare drabbas av genom illegal fildelning av en film."

Nej du herr Pontén, det visar bara hur effekiv er lobbyverksamhet och köp av lagstiftning varit.

Det är nästan så man borde våldta sopan analt medelst 4-hästars aktersnurra, och sedan med ett glatt leende på läpparna betala honom standardskadeståndet på 20000 kr eller vad det är som brukar utdömas vid våldtäktsdomar, tillsammans med ett "var glad att jag inte tjuvkopierade en film istället, det hade ju varit 215 gånger värre än det jag utsatte dig för enligt dina kalkyler".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Lagen är ganska tydlig avseende ersättningsskyldighet, sen att man kommit upp i sådana fantasisummor tyder ju på en uppenbar brist i verklighetsföränkring hos yrkande och dömande parter. Särskild kritik kan riktas mot bedömning av rekvisitet "skälig ersättning", hur man kan se detta belopp som skäligt understryker ytterliggare problematiken med att verka ur ett preventivt/avskräckande syfte.

54 § URL

Den som i strid mot denna lag eller mot föreskrift enligt 41 § andra stycket utnyttjar ett verk ska betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen eller hans eller hennes rättsinnehavare.
Sker det uppsåtligen eller av oaktsamhet, ska ersättning även betalas för den ytterligare skada som intrånget eller överträdelsen har medfört. När ersättningens storlek bestäms ska hänsyn särskilt tas till
1. utebliven vinst,
2. vinst som den som har begått intrånget eller överträdelsen har gjort,
3. skada på verkets anseende,
4. ideell skada, och
5. upphovsmannens eller rättsinnehavarens intresse av att intrång inte begås. Andra stycket gäller även den som annars uppsåtligen eller av oaktsamhet vidtar en åtgärd, som innebär intrång eller överträdelse enligt 53 §.

Dold text
Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Starta en kickstarter och samla in pengar. Det hade jag gjort och anklagat pontén osv för lobby verksamhet. Säga att dom ger sig på små folk så att lobby snubbarna i USA ska kunna driva in mer pengar för tydligen har priset på barn prostitution i Thailand gått upp.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

kan dom inte lägga på en summa på bredbandet eller skatten och göra det lagligt i sverige? tror dom skulle dra in mer pengar på det än försäljning. jag skulle lätt kunna betala 100-200 kr i månaden för laglig nerladdning.
Om halva befolkningen skulle betala 100kr/mån (oftast en i hemmet som betalar) skulle dom dra in 450miljoner/mån (om jag inte räknar fel) 900m/mån om det skulle va 200kr/mån.
Eller drar dom in så mkt varje månad bara från sverige?
Och svensk film industi får redan in en hel del pengar från alla via tv-licensen. tror även film bolag får en summa när man köper lagring?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Nja, stöld är det inte. Någon form av licensbrott möjligen, men inte stöld. Att stjäla ett fysiskt objekt, som en ssd, är däremot givetvis stöld. Äpplen och päron.

Med det sagt menar jag inte att licensbrott är ok, men jag stör mig på att upphovsrättsmaffian fortsätter använda benämningen "stöld".

Håller med. Vid stöld skall ena parten bli av med någon pryl och någon annan skall få prylen i fråga. Om någon kommer hem till mig för att titta på film har han väl ändå inte stulit den?

Varför måste vi titta på filmen tillsammans, kan inte han bara skicka över den och vi kommer överens om att inte titta på den samtidigt? Hur skiljer det sig från att använda den riktiga DVD kopian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

Du, Dumsnuten, jag tror inte riktigt att du förstått hela situationen om du gör en sådan jämförelse. Ska du göra jämförelser med fysiska varor får du istället säga att du tar fram din dupliceringsmaskin och duplicerar föremålet, i detta fall SSDn. Håller dock med om att det egentligen inte är rätt att piratkopiera, tycker dock inte heller att det är okej för spelföretag att sälja ovärdiga spel som aldrig når upp till beskrivningen de gett.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av backfeed:

Haha. Idag blev Sverige alltså officiellt USA. Välkomna till Uncle Sam, allesammans! Låtom oss glädjas i att stämma varandra på några miljoner för skitsaker, så roligt vi kommer få!

Svensk film, svenskt bolag, svensk medborgare, svensk domstol... Vart får du in USA?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

4,3 mille för fildelning? Hur fan går det ihop? Skadestånd vid riktiga brott typ våldtäkt, mord, misshandel osv är inte i närheten av dessa belopp. Jag vet att det är skillnad på äpplen o päron osv, men ngn rimlighet måste det väl ändå vara? Helt sjuka belopp detta.

Ja, det brukar ju heta att straffet ska stå i proportion till brottet och det kan man ju inte säga att det gör här...

Skrivet av Ratatosk:

När någon sparkas i huvudet så att hälften av hans hjärna är kvar kan ha få ett skadestånd på hundra tusen.

[ironi] Eftersom copyrightmaffian verkar ha blivit av med hela hjärnan och inte bara halva så kanske det är berättigat [/ironi]

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX