Dator som klarar Minecraft 2000-3500~

Permalänk

Dator som klarar Minecraft 2000-3500~

Som titeln lyder så letar jag efter en laptop som klarar minecraft rätt bra runt 2000-4000ish, datorn är till en familjemedlem.

har inte så jättekoll på laptops.

skärm storlek är inget som är ett krav utan bara den klarar minecraft så är det lungt.

datorn skall inte flyttas runt så mycket/användas till mer avancerade saker.

Edit: kan nog gå upp till 4500-5000som MAX men hoppas inte det behöves.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Minecraft är inte så krävande men en i5 eller i3 med 660m eller mindre skulle jag kunna tro. Undrar om han kommer att leka med lite intensiva saker som explosioner och sånt.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Minecraft är inte så krävande men en i5 eller i3 med 660m eller mindre skulle jag kunna tro. Undrar om han kommer att leka med lite intensiva saker som explosioner och sånt.

En sådan ligger på 7000+, det vill säga massivt övet budget som TS angav.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En sådan ligger på 7000+, det vill säga massivt övet budget som TS angav.

Ok, hum hum hum... Då skulle en pentium processor med nåt hd4xxx eller hd5xxx funka... Annars en i5 med integrerad grafik.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Du skulle iofs kunna köpa min gamla laptop c; j/k
Men det finns ganska många benchmarks på Internet. Prova dem.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Ok, hum hum hum... Då skulle en pentium processor med nåt hd4xxx eller hd5xxx funka... Annars en i5 med integrerad grafik.

Nej, en Pentiumprocessor skulle inte funka

TS: Kolla begagnat

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en "snabb" processor, samt rätt så "gott om" RAM.
Sen rent grafikmässigt, du kan sänka alla detaljer på det så bör det flyta på rätt okej, förvänta dig inte för mycket dock.

Rekommenderar mer än ett inbyggt grafikchip om det ska klara med alla detaljer påslaget och acceptabel FPS/upplösning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gabinono:

Ok, hum hum hum... Då skulle en pentium processor med nåt hd4xxx eller hd5xxx funka... Annars en i5 med integrerad grafik.

Finns inga pentium så vitt jag vet som har HD serie iGPU utan de har endast Intel GMA.

En i5:a med iGPU är just HD-serien....

Till TS:
En dator med i3:a eller en i5:a med ett billigt nVidia kort ger ganska bra Minecraft prestanda. Bör gå att hitta för runt 3-4000kr om man letar lite och inte är kräsen.

Kommer vara stor, dålig upplösning etc men det är vad man får ta.

GT 710m kan du skita i helt då den presterar sämre än haswells senaste integrerade mer eller mindre.
Undvik AMD E-series då de processorerna är så extremt slöa. Att emulera en virtuell maskin och kompilera javakoden samtidigt är lite för tungt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Minecraft är inte så krävande men en i5 eller i3 med 660m eller mindre skulle jag kunna tro. Undrar om han kommer att leka med lite intensiva saker som explosioner och sånt.

nej då, är till en liten grabb så kommer nog bara spela minecraft och andra mindre spel.

Skrivet av Atlas Tasume:

En sådan ligger på 7000+, det vill säga massivt övet budget som TS angav.

precis lite därför man letar här om någon vet något som skulle passa

Skrivet av Anitramane:

Du skulle iofs kunna köpa min gamla laptop c; j/k
Men det finns ganska många benchmarks på Internet. Prova dem.

Det är sant, har googlat lite men inte hittat någon i den prisklassen jag letar, behöver inte klara allt på MAX ultra då jag vet att det är proccessor krävande osv..

Någon annan som har koll på de ovan? ser helt klart intresanta ut

Skrivet av friskybob:

Nej, en Pentiumprocessor skulle inte funka

TS: Kolla begagnat

det skall vara en julklapp så begagnat är uteslutet tyvärr

Skrivet av krilleoh:

Rekommenderar en "snabb" processor, samt rätt så "gott om" RAM.
Sen rent grafikmässigt, du kan sänka alla detaljer på det så bör det flyta på rätt okej, förvänta dig inte för mycket dock.

Rekommenderar mer än ett inbyggt grafikchip om det ska klara med alla detaljer påslaget och acceptabel FPS/upplösning.

ram är inte ett måste då oftast kan man plugga in ett till ram kort, men interegerad grafik är nog att utesluta som du säger, men får se vart man kommer, ultra är inget måste.

Skrivet av DavidtheDoom:

Finns inga pentium så vitt jag vet som har HD serie iGPU utan de har endast Intel GMA.

En i5:a med iGPU är just HD-serien....

Till TS:
En dator med i3:a eller en i5:a med ett billigt nVidia kort ger ganska bra Minecraft prestanda. Bör gå att hitta för runt 3-4000kr om man letar lite och inte är kräsen.

Kommer vara stor, dålig upplösning etc men det är vad man får ta.

GT 710m kan du skita i helt då den presterar sämre än haswells senaste integrerade mer eller mindre.
Undvik AMD E-series då de processorerna är så extremt slöa. Att emulera en virtuell maskin och kompilera javakoden samtidigt är lite för tungt.

oh ok man får tacaka för all info, blir att leta haswell eller bättre då, som sagt datorn sakll bara användas till minecraft/mindre spel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har en MacBook Air (Mid 2012) som jag spelade på innan jag byggde min nuvarande speldator.
Då gick MC på render distance far utan problem om man tog bort Clouds och lite annat.
Tror det blivit lite mer krävande nu men inga större skillnader.

Den har Intel HD 4000

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

vart nästan köpt på länken, men såg sedan att den inte har en CD läsare, tror nog det är ett måste när en grabb ska ha datorn och spela sina spel, tex mminecraft och andra små spel

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Jag skall hjälpa dig med detta.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle själv köpt ifrån blocket, monterat isär alla delar och lagt ny kylpasta (Arctic Silver 5) !

http://www.blocket.se/stockholm/Asus_N53SV_51165592.htm?ca=11... (FULL HD)

http://www.blocket.se/stockholm/Dell_inspiron_17r_51090239.ht... (FULL HD) (Bättre Grafikkort än den första)

http://www.blocket.se/stockholm/Gaming_spel_notebook_MSI_GE62... (FULL HD) (Bättre Grafikkort än den första, men sämre CPU)

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

http://www.siba.se/product/14000908/entv11cm-10468g1tm Den ska klara av alla spel men på lägre settings beroende på spel.

Länk till grafikkortet http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7670M.69483.0.html Står vad den klarar av osv.

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

vart nästan köpt på länken, men såg sedan att den inte har en CD läsare, tror nog det är ett måste när en grabb ska ha datorn och spela sina spel, tex mminecraft och andra små spel

Cd läsare är ju rätt överprisat dock, de flesta spelen idag kan man köpa som digital nedladdning eller bara direkt via steam/origrin etc. Om man MÅSTE ha en cd läsare så är det bara att köpa en extern och använda när man måste ha den. Finns för några hundralappar http://www.inet.se/produkt/7100552/lacie-slim-dvd-rw-usb-2-0

En begagnad är ju riktigt prisvärd men visst som julklapp så är det nog roligast med nytt Finns dock många nu på reor runt om som är sänkta med tusenlappar, så håll koll på typ komplett, cdon, inet, webbhallen så lär du hitta en fin guldklimp.

Edit: Hittade denna på webbis, verkar vara rätt ok http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180716-lenovo_g500_15... 4500:- ser ut som att den är på rea också varav det röda priset. Ngn annan får gärna kolla på denna också och konfirmera att den är ok då jag ska sova nu

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Cd läsare är ju rätt överprisat dock, de flesta spelen idag kan man köpa som digital nedladdning eller bara direkt via steam/origrin etc. Om man MÅSTE ha en cd läsare så är det bara att köpa en extern och använda när man måste ha den. Finns för några hundralappar http://www.inet.se/produkt/7100552/lacie-slim-dvd-rw-usb-2-0

En begagnad är ju riktigt prisvärd men visst som julklapp så är det nog roligast med nytt Finns dock många nu på reor runt om som är sänkta med tusenlappar, så håll koll på typ komplett, cdon, inet, webbhallen så lär du hitta en fin guldklimp.

Edit: Hittade denna på webbis, verkar vara rätt ok http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180716-lenovo_g500_15... 4500:- ser ut som att den är på rea också varav det röda priset. Ngn annan får gärna kolla på denna också och konfirmera att den är ok då jag ska sova nu

digital nerladning har du ju poäng i..tror nog hans spel kommer vara steam games(?) men måste han ha en cd läsare kanske man kan köpa med en och få ner priset lite?, sen så hörde jag att minecraft var rätt så cpu krävande så klarar i3'an av det? annars får det nog bli utan cd läsare och usb till han som hart

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

kollade lite nogare på dina länkar och hittade även några andra intresanta.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

och så klart den ovan som vart länkad som det lutar åt. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

men hur skulle de 3 stå sig i minecraft?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

har minecraft fått någon vettig hårdvaru acceleration? annars är det ju att satsa på cpu som gäller, valfri i5 borde göra jobbet utan problem

är grafik inblandat numera samt för att kunna spela andra spel så har jag för mig att Inet visar 3dmark poäng för sina datorer

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

har minecraft fått någon vettig hårdvaru acceleration? annars är det ju att satsa på cpu som gäller, valfri i5 borde göra jobbet utan problem

är grafik inblandat numera samt för att kunna spela andra spel så har jag för mig att Inet visar 3dmark poäng för sina datorer

helt klart, aldrrig spelat minecraft men vet att det drar på cpu'n, men vad tänker du om http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... ? skulle den klara av jobbet tror du?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

allt du behöver är en i5, 4gb ram och typ 560m+

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

digital nerladning har du ju poäng i..tror nog hans spel kommer vara steam games(?) men måste han ha en cd läsare kanske man kan köpa med en och få ner priset lite?, sen så hörde jag att minecraft var rätt så cpu krävande så klarar i3'an av det? annars får det nog bli utan cd läsare och usb till han som hart

Det finns externa optiska enheter som kör på USB. Bara skaffa en sådan vid behov istället, och ha den till alla datorer. Optisk media är ändå föråldrat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

kolla med elektronikskroten i din kommun. där finns det garanterat en dator för 500-1000kr som klarar dina krav. jag köpte en i Jönköping bärbar 500kr Att köpa en ny dator med så låga krav är inte motiverat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

kolla med elektronikskroten i din kommun. där finns det garanterat en dator för 500-1000kr som klarar dina krav. jag köpte en i Jönköping bärbar 500kr Att köpa en ny dator med så låga krav är inte motiverat.

tror itne grabben vill ha en gammal laptop på julafton har fått i uppdrag från hans föräldrar att kolla runt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

har ingen riktig rekommendation på laptop till minecraft men antar dom flesta lär klara det ganska bra även billigare tänkte mer säga att köpa beg laptop som du inte ville ha är ett bra val för många beg är skit sen brukar dom flesta inte vara av så hemskt bra kvalitet så jag köper häldre billigaste skiten nytt med garanti än beg

minecraft vet jag inte vad som krävs mest för cpu/gpu men den här skulle jag tycka själv var intressant om jag letade bärbar http://cdon.se/hemelektronik/packard-bell/15inch-packard-bell... sen brukar det finnas typ frifrakt / 50kr rabattkod och liknande om man vill snåla lite mer
EDIT: 2013XMAS 100kr rabattkod om man handlar över 500kr kanske finns nån bättre med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

helt klart, aldrrig spelat minecraft men vet att det drar på cpu'n, men vad tänker du om http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... ? skulle den klara av jobbet tror du?

skulle våga säga, inga problem!

testade på lite olika laptops jag hade:

i5-2450 / 4gb / intel4000 =funkade kanon med allt på max, även på stora multiplayer banor

i5 450m / 4gb / HD5870m = 256x256 texturepack, max på allt, 1920x1080pixlar, runt 120fps

dell inspiron k15 n5111 = samma som över

hp elitebook 4540s = samma som över

lenovo t61 = funkar med lagom inställningar

kollar man på graferna på cpubenchmark.net så får cpun i laptopen du tänkt köpa 3300poäng, vilket är rätt snarlikt de två översta datorerna jag precis testa på

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

skulle våga säga, inga problem!

testade på lite olika laptops jag hade:

i5-2450 / 4gb / intel4000 =funkade kanon med allt på max, även på stora multiplayer banor

i5 450m / 4gb / HD5870m = 256x256 texturepack, max på allt, 1920x1080pixlar, runt 120fps

dell inspiron k15 n5111 = samma som över

hp elitebook 4540s = samma som över

lenovo t61 = funkar med lagom inställningar

kollar man på graferna på cpubenchmark.net så får cpun i laptopen du tänkt köpa 3300poäng, vilket är rätt snarlikt de två översta datorerna jag precis testa på

Då vågar man nog ta och kolla in laptopen lite mer då men är intergerad grafik stark nog för minecraft? men jag tar dit ord för det så får nog bli den jag länkade då! tack :)!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W