Permalänk
Medlem

Funkar 144Hz med ett gtx 770?

Hej
Har nyligen återupptäckt gamingvärlden efter många års dvala och nyttjat detta forum för att bl.a få tips och råd kring köp av nya grejor. Kanske har jag missat någon tråd om detta, men jag står i valet att köpa en ny skärm och har spetsat in mig på Asus VG248QE, eller motsvarande BenQ.

Så, min fråga.

Jag kittade upp min nya dator med ett GTX 770 och undrar om det orkar med att dra runt denna monitor (eller annan 144Hz) med hygglig FPS (när det hettar till - average och max är egentligen ointressant). Jag spelar lite olika spel, framför allt FPS och har tänkt mig att köra tex Battlefield 4.

Om du INTE anser att detta kort kan leverera med 144Hz - har du någon rekommendation på annan 24" i denna prisklass (max 3,000 kr) för lämpar sig för ändamålet?

Tacksam för tips!

-- Edit
Har en Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor och 16Gb RAM - om detta kan vara av betydelse..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Fungerar samma skärm med Radeon R9 280x, tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoffen:

Fungerar samma skärm med Radeon R9 280x, tror du?

Ja. Det spelar ingen roll vad du har för kort så länge du använder rätt utgång på kortet, DVI-duallink eller displayport.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skarabe:

Hej
Har nyligen återupptäckt gamingvärlden efter många års dvala och nyttjat detta forum för att bl.a få tips och råd kring köp av nya grejor. Kanske har jag missat någon tråd om detta, men jag står i valet att köpa en ny skärm och har spetsat in mig på Asus VG248QE, eller motsvarande BenQ.

Så, min fråga.

Jag kittade upp min nya dator med ett GTX 770 och undrar om det orkar med att dra runt denna monitor (eller annan 144Hz) med hygglig FPS (när det hettar till - average och max är egentligen ointressant). Jag spelar lite olika spel, framför allt FPS och har tänkt mig att köra tex Battlefield 4.

Om du INTE anser att detta kort kan leverera med 144Hz - har du någon rekommendation på annan 24" i denna prisklass (max 3,000 kr) för lämpar sig för ändamålet?

Tacksam för tips!

-- Edit
Har en Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor och 16Gb RAM - om detta kan vara av betydelse..

OBS! ett gtx 770 på ultra i 1920 1080 i bf4 så får du endast 68 fps som max! försök att köpa ett r9 290 sen ett till när du har råd! (om du nu vill ha mycket fps efter som du ska köpa 144hz skärm)
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...
där kan du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

OBS! ett gtx 770 på ultra i 1920 1080 i bf4 så får du endast 68 fps som max! försök att köpa ett r9 290 sen ett till när du har råd! (om du nu vill ha mycket fps efter som du ska köpa 144hz skärm)
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...
där kan du se

lol, varför skulle han sälja sitt 770 för att köpa ett 290?
Snacka om slöseri med pengar.

Sen behöver man ju inte köra allt i ultra, sänker hellre lite för mer fps.

Annars kan han köpa ett till 770.
Att sälja för att köpa 290 är ju ja.

Till TS, ja klart det orkar dra runt det.
Vissa spel är tyngre än andra såklart, och får ta mindre details bara för att nå 120+ fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

lol, varför skulle han sälja sitt 770 för att köpa ett 290?
Snacka om slöseri med pengar.

Sen behöver man ju inte köra allt i ultra, sänker hellre lite för mer fps.

Annars kan han köpa ett till 770.
Att sälja för att köpa 290 är ju ja.

Till TS, ja klart det orkar dra runt det.
Vissa spel är tyngre än andra såklart, och får ta mindre details bara för att nå 120+ fps.

jaaa läste extra noggrant och såg att han hade en 770 nu

Permalänk
Medlem

Öppnar upp tråden lite

Har ett 770 kort och köpt en 35" Curved 144hz skärm. benq xr3501....! Men vägrar ge mig mer än 60hz i 2560x1080!

Har 770 en mhz begränsning på pixeldelen läste jag någonstans?!
Kör HDMI sladd, spelar väl ingen roll om ja kör DVi eller vad jag kör för hz skull antar jag.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

Öppnar upp tråden lite

Har ett 770 kort och köpt en 35" Curved 144hz skärm. benq xr3501....! Men vägrar ge mig mer än 60hz i 2560x1080!

Har 770 en mhz begränsning på pixeldelen läste jag någonstans?!
Kör HDMI sladd, spelar väl ingen roll om ja kör DVi eller vad jag kör för hz skull antar jag.

Tacksam för svar!

Det finns begränsning beroende på kabel också. Vad är det för HDMI du har? Vad är den specad för?
Annars, prova en korrekt DVI kabel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns begränsning beroende på kabel också. Vad är det för HDMI du har? Vad är den specad för?
Annars, prova en korrekt DVI kabel.

Okej!
Kan de va så jävligt att de skulle gå bättre med DVi?
Prövar direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

Okej!
Kan de va så jävligt att de skulle gå bättre med DVi?
Prövar direkt

Fanns inte ens annat än HDMi bakom skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

Fanns inte ens annat än HDMi bakom skärmen

1920x1080 får ja 120hz... Men vill ej ha annat än 2560x1080

Permalänk
Medlem

@Kungen84: XR3501 är som standard strypt till 60Hz via HDMI, se Sweclockers recension. Kör DisplayPort om du har möjlighet. DVI bör du inte blanda in alls eftersom skärmen saknar DVI-ingång, alla lösningar för att konvertera DVI till HDMI eller DP kommer vara begränsade till 60Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kungen84: Ett 770 är på god väg till att räknas som veterankort. Byggd för vad dåtidens teknik klarade av. Så via HDMI lär du inte få så mycket. Men kan försöka testa en custom resolution då teorin för 2560x1080 pekar på runt 90 Hz med de 9 Gbps som HDMI:n bör klara i ett GTX 770.

Annars ska du köra Displayport. Då bör du få ut full hastighet.

Edit: @perost läste tydligen min text. Så skippa HDMI och kör Displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kungen84: Ett 770 är på god väg till att räknas som veterankort. Byggd för vad dåtidens teknik klarade av. Så via HDMI lär du inte få så mycket. Men kan försöka testa en custom resolution då teorin för 2560x1080 pekar på runt 90 Hz med de 9 Gbps som HDMI:n bör klara i ett GTX 770.

Annars ska du köra Displayport. Då bör du få ut full hastighet.

Edit: @perost läste tydligen min text. Så skippa HDMI och kör Displayport.

Displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

Fanns inte ens annat än HDMi bakom skärmen

Kör Displayport isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kungen84:

Fanns inte ens annat än HDMi bakom skärmen

Finns två DP, en normalstor och en Mini DP. Kör med någon av dem.

Permalänk
Medlem

Okej!
Kommer de gå köra högre hz då menar du?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kungen84:

Okej!
Kommer de gå köra högre hz då menar du?

Inte bara menar. Det är så tekniken fungerar och det är så skärmen är tänkt att köras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarabe:

Hej
Har nyligen återupptäckt gamingvärlden efter många års dvala och nyttjat detta forum för att bl.a få tips och råd kring köp av nya grejor. Kanske har jag missat någon tråd om detta, men jag står i valet att köpa en ny skärm och har spetsat in mig på Asus VG248QE, eller motsvarande BenQ.

Så, min fråga.

Jag kittade upp min nya dator med ett GTX 770 och undrar om det orkar med att dra runt denna monitor (eller annan 144Hz) med hygglig FPS (när det hettar till - average och max är egentligen ointressant). Jag spelar lite olika spel, framför allt FPS och har tänkt mig att köra tex Battlefield 4.

Om du INTE anser att detta kort kan leverera med 144Hz - har du någon rekommendation på annan 24" i denna prisklass (max 3,000 kr) för lämpar sig för ändamålet?

Tacksam för tips!

-- Edit
Har en Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor och 16Gb RAM - om detta kan vara av betydelse..

Tycker inte du ska köpa en skärm som inte har 144hz oavsett om GTX770 klarar av att leverera. För den enkla anledningen att den kommer kunna leverera mer än 60fps, den kommer troligen befinna sig i 60-144 intervallet och när den gör det kommer du vara glad att du har en skärm som orkar med. Dessutom sparar du en uppgradering när du sedan uppgraderar grafikkortet.

För att svara på frågan: Njaäe. 144hz kommer den nog inte kunna leverera, men som jag nämnde innan mellan 60-140 definitivt, så länge du inte maxar inställningarna. Och det är 100% värt att ha en skärm som puttar ut mer än 60fps.

TL;DR: Nej, den klarar inte 144 fps. Ja, du ska köpa en 144hz skärm.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Kungen84: Och där har du anledningen varför det är bättre att du startar en ny tråd istället för att dra upp en flera år gammal tråd: så att du inte lurar personer som @Mithras att slösa tid på att svara användare som inte varit aktiva de senaste fem åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Kungen84: Och där har du anledningen varför det är bättre att du startar en ny tråd istället för att dra upp en flera år gammal tråd: så att du inte lurar personer som @Mithras att slösa tid på att svara användare som inte varit aktiva de senaste fem åren

^ amen to that

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Kungen84: Och där har du anledningen varför det är bättre att du startar en ny tråd istället för att dra upp en flera år gammal tråd: så att du inte lurar personer som @Mithras att slösa tid på att svara användare som inte varit aktiva de senaste fem åren

Lol! Hahaha helt rätt, lade verkligen inte märke till det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |