Permalänk
Medlem

Webbserver på Ubuntu

Yo!

Jag har en VPS hos digitalocean.com som jag hade tänkt att använda för att lära mig lite mer om webbservrar.
Har testat LAMP med Phpmyadmin som har fungerat genom alla steg.

Men när det kommer till FTP biten med att ladda upp filer, i mitt fall en WP site, så får jag det inte att lira!
Har kollat en del guider men ingenting fungerar.

Kan logga in som root, testar med att kasta in en bild och gå in på "123.456.78/bild.png". Men den hittar inte filen!

Har börjat från scratch nu säkert 10 gånger med olika metoder. Zpanel, LAMP, och en image med WP förinstallerat(som fungerar, men jag vill kunna ha flera installationer).

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Vart lägger du bilden?
Om du vill komma åt den genom adressen du skriver så måste den ligga i /var/www som default.

Har du installerat vsftpd för att kunna använda FTP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Vart lägger du bilden?
Om du vill komma åt den genom adressen du skriver så måste den ligga i /var/www som default.

Har du installerat vsftpd för att kunna använda FTP?

Japp. Har gjort båda dom punkterna.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Vad får du för felmeddelande? 404 Not found eller något annat?

Vad har du för rättigheter och ägare på filen? Chmod 644 är en bra start, liksom att www-data äger filen (chown).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad får du för felmeddelande? 404 Not found eller något annat?

Vad har du för rättigheter och ägare på filen? Chmod 644 är en bra start, liksom att www-data äger filen (chown).

404 not found. Jo det bör vara rättigheterna. Men jag har kört chmod 755 på hela rasket.

Ska köra om allt igen nu ^^

EDIT: Har kört om allt från början nu. Min FTP klient säger att lösenordet är fel. Men visst fan är det samma inloggning på FTP som på SSH?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

FTP och SSH lösenord är oberoende av varandra.Mern om du engång redan har SSH installerat så använd det istället för osäkra FTP. För att flytta filer med SSH använder du kommandot sftp eller scp. Endel FTP-klienter stöder SFTP (t.ex. filezilla). Bara att ändra porten från 21 till 22.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det är som sagt två skilda saker, användaren måste vara medlem i både ftp- och ssh-gruppen. Det ena innebär inte automatiskt det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

FTP och SSH lösenord är oberoende av varandra.Mern om du engång redan har SSH installerat så använd det istället för osäkra FTP. För att flytta filer med SSH använder du kommandot sftp eller scp. Endel FTP-klienter stöder SFTP (t.ex. filezilla). Bara att ändra porten från 21 till 22.

Skrivet av zarkov:

Det är som sagt två skilda saker, användaren måste vara medlem i både ftp- och ssh-gruppen. Det ena innebär inte automatiskt det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Oh!
Men jag har loggat in med mina SSH uppgifter genom sFTP och då får jag bara en tom directory.

Ska testa igen

EDIT: Körde en ny clean LAMP-install och lyckades logga in med sFTP så som ni beskrev. Men det är fortfarande helt tomt?!

EDIT2: Går jag till ip-adressen får jag upp

It works! This is the default web page for this server. The web server software is running but no content has been added, yet.

Så där är det inga problem

EDIT3: Solved it! Det var så enkelt som att gå upp en directory! Vet inte om Cyberduck är rutten eller om det är jag som är dålig, haha.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se