Vf får jag bara 7,7 i windows poäng?

Permalänk

Vf får jag bara 7,7 i windows poäng?

Till att börja med, Min processor fx-8350 får min kusin 7,8 poäng med, jag får bara 7,7...
Och det andra mina nya ram minnen 2x8gb får bara 7,7 och mina förra 3x2gb fick också det...
Vad är det för fel?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Inaktiv

kvantitet har inget med kvalitet. Sen så kan resultaten som du jämför emot vara gamla. Din vän kan också ha överklockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Till att börja med, Min processor fx-8350 får min kusin 7,8 poäng med, jag får bara 7,7...
Och det andra mina nya ram minnen 2x8gb får bara 7,7 och mina förra 3x2gb fick också det...
Vad är det för fel?

Vad spelar det för roll?

Permalänk
Skrivet av anon185723:

kvantitet har inget med kvalitet. Sen så kan resultaten som du jämför emot vara gamla. Din vän kan också ha överklockat.

ok, ne jag uppdaterade resultaten, Nepp han har inte överklockat.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av fogger:

Vad spelar det för roll?

Tråkigt och han typ skrattar åt mig för att jag får sämre

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

ok, ne jag uppdaterade resultaten, Nepp han har inte överklockat.

Vem har grönaste gräsmattan? Men ärligt talat så har det ingen som helst betydelse vad detta värde är då det ju inte är ett program/spel du kör, så varför bry sig om detta högst värdelösa test?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

strunta i windows benchmark program och använd 3dmark istället för och mäta prestanda (det är ganska värdelöst test egentligen) har t ex 7,7 på mitt grafikkort trots att det är snart 3 år gammalt mellanklass kort....

dessutom inte mycket som behöver göras för att kunna ändra detta till högre siffror...

http://www.howtogeek.com/71500/stupid-geek-tricks-hacking-the... för att ändra siffrorna själv om du känner för o trolla honom kör på 8,0
(ger dig inte mer än en högre siffra där i stort sett (windows eller spel blir inte snabbare av bättre siffror där )
bara följa detta om du nu stör dig på det (ta det lungt dock och ge stegen en läsning extra ifall det går snett blir det bluescreen eller att windows kassa prestandamätning slutar funka helt.)

(datorn har prestanda som är högre (en bit högre) men mätningarna är sjukt kassa när det gäller verklig prestandamätning som visar något istället för något kort och snabbt som det är (det mäter inte noggrant alls och går efter klock och cache samt kärnors antal i beräkningarna bland annat (hur mkt multitasking maskin kan göra kan ge stora poäng i det.
Men fortfarande ett värdelöst testprogram för att mäta datorns prestanda.

Och ojämna alltid för mig mellan 7.3 och 6,9 på mina minnen som exempel...

kör benchmark med 3dmark med samma inställningar på båda datorerna så kommer det bli poängskillnad och prestanda skillnad som syns bättre.

http://www.futuremark.com/benchmarks/3dmark

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Som ODallis sa, vad spelar det för roll? Windows poängen säger absolut ingenting, om du vill jämföra prestanda så är det t.ex. 3DMark m.fl. som gäller. Du kan ta en titt på Sweclockers "testmetod och mjukvara" om du vill ha tips på bra program att mäta prestana med.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Till att börja med, Min processor fx-8350 får min kusin 7,8 poäng med, jag får bara 7,7...
Och det andra mina nya ram minnen 2x8gb får bara 7,7 och mina förra 3x2gb fick också det...
Vad är det för fel?

Strunta i Windows prestandaindex och kör ett ordentligt benchmark. (Det är skit )

T.ex. Cinebench eller x246 Benchmark HD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Strunta i Windows prestandaindex och kör ett ordentligt benchmark. (Det är skit )

T.ex. Cinebench eller x246 Benchmark HD

Haha, jag ska göra det och tvinga han att göra det också

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrN:

Så otroligt barnsligt.

"Bort"

samma min min cpu, oklockad får den 7.7 och klockad får den 7.8, minnena får 7.8 vid 1600mhz och 7.6 vid 1333mhz om jag har resetat bios och glömt höja dem i bios

kör med 4x4gb 1600mhz corsair vengance LP och en i7 3770k

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Till att börja med, Min processor fx-8350 får min kusin 7,8 poäng med, jag får bara 7,7...
Och det andra mina nya ram minnen 2x8gb får bara 7,7 och mina förra 3x2gb fick också det...
Vad är det för fel?

Finns en anledning att dom tagit bort de där siffrorna i Win 8.1:P

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gå bara in och ändra i filen som resultaten ligger i så kan du få 7,9 på allt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Windows benchmark beräknar automatiskt på lägsta poängen, säg att GPU, CPU, Minnen får 10 och hårddesken får 3 då får du en 3'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Vad är det för fel?

Windows Experience Index är felet. Rena rama skroten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

WEI är så att säga...missvisande lindrigt sagt. Rena skiten ärligt med äkta karlastämma Lite inte på nått som kommer ur det :S får typ 4.5 med min i5:a eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TS Windows experience center ska du aldrig lita på, du får tex högre scores om du har fler kärnor osv.. ^^ kolla med något benchmark program, tex 3dmark som någon annan skrev här. Ni kan ju också jämföra FPS i spel.

Permalänk
Medlem

Egentligen suger väl Experience index ganska hårt för jämförelser, jag tippar att det är därför MS skrotade det i win8, men visst om du tar det på allvar så.

Jag skulle hellre jämföra hur många fps har jag med någon annans dator, det känns mer relevant.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Tråkigt och han typ skrattar åt mig för att jag får sämre

Då kan du skratta åt okunskapen hos dina polare. Windows point system är så katastrofalt dåligt att det är inget att bry sig om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Till att börja med, Min processor fx-8350 får min kusin 7,8 poäng med, jag får bara 7,7...
Och det andra mina nya ram minnen 2x8gb får bara 7,7 och mina förra 3x2gb fick också det...
Vad är det för fel?

varför bryr du dig om det? vad har du märkt för skillnad i spel/program?

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att köra win 8.1 där slipper man det där trams testet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Ännu en anledning till att köra win 8.1 där slipper man det där trams testet

Det där måste nog vara den skummaste anledning varför man skulle välja Windows 8 jag någonsin hört.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Windows poängen vet jag många hatar, just för att de är allmänt onödiga och felvisande. Jag har haft bra användningen av detta som en slags bekräftelse på att mina överklockningar har gett resultat.

T.ex. ifall min CPU från början har 7.0 poäng, och jag sedan överklockar den. Får jag då 7,4 poäng så är det ett ganska bra kvitto på att jag har ökat prestandan.

Men för övrigt så skulle jag aldrig jämföra resultaten med andra då det är miljoner parametrar som spelar in i poängsystemet. Sedan som tidigare nämt så är poängsystemet väldigt felvisande och inte att lita på

EDIT: Kan även meddela att när datorn benchar för att få ut alla dessa poäng så är det tydligen tung information som t.ex. CPU:n har att göra med, då jag upplevt många gånger att den kraschar i windows poängen men inte i Prime 95

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

§1

Rensade lite onödiga kommentarer och svar på dessa.

Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Gå bara in och ändra i filen som resultaten ligger i så kan du få 7,9 på allt.

Vart ligger den!?

Skrivet av lappen81:

Windows benchmark beräknar automatiskt på lägsta poängen, säg att GPU, CPU, Minnen får 10 och hårddesken får 3 då får du en 3'a.

Japp det vet jag men jag kollar inte delresultaten utan jag kollar på helheten, Men kan det ha med min hårddisk som nu har 5,2 kan den göra att processorn eller ram minnerna stannar på 7,7 ?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Vart ligger den!?

Japp det vet jag men jag kollar inte delresultaten utan jag kollar på helheten, Men kan det ha med min hårddisk som nu har 5,2 kan den göra att processorn eller ram minnerna stannar på 7,7 ?

http://www.howtogeek.com/71500/stupid-geek-tricks-hacking-the...

Följ guiden så kan du ändra.

Permalänk
Medlem

Windows prestandaklassificering suger. Säger ingenting. Du får dessutom din "poäng" utefter din svagaste beståndsdel. Du kan ha värdens grymmaste setup men ha en seg 5400rpm hårddisk så får du dålig poäng...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Till att börja med, Min processor fx-8350 får min kusin 7,8 poäng med, jag får bara 7,7...
Och det andra mina nya ram minnen 2x8gb får bara 7,7 och mina förra 3x2gb fick också det...
Vad är det för fel?

Jag får 7,6.. men vad säger det egentligen.. det datorn inte vet har datorn inte ont av!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless