Jailbreak för Apple Ios 7 kantas av kontroverser

Permalänk
Medlem

Hoppas glasklart är uppdaterat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Objektiviteten sprudlar med sin frånvaro.

Kanske för att jag skriver subjektivt?

Skrivet av Dunde:

Förutom lagget, problemen med antenn/Wifi, laddkabel-problemet etc. Jo, förutom alla problemen så verkar det ju helt perfekt.

Inga problem alls på 5S i alla fall. Laggar dock en del på min 4:a, men den är ju över 3 år gammal också..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Den där härliga jailbreakkänslan infinner sig tyvärr inte.

  • Vanilla iOS är så väldigt mycket bättre nu när Apple implementerat hack efter hack från communityt

  • Saurik har inte givit sin välsignelse

  • Ingen spänd förväntan, rykten, tjatiga tweets o.s.v. som brukligt

  • Kinakontroversen

Med det sagt så är det ändå självklart att jailbreaka och jag vill passa på att uppmana alla med kompatibla iEnheter som inte är beroende av ultrasn0w att se till att uppdatera dessa till iOS 7.0.4 innan Apple släpper patchen och släcker signeringen av 7.0.4, man vet aldrig hur snabba de är.

Väldigt imponerande Evad3rs !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orka_krull:

Man kanske inte vill ha en plastleksak som kör java?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske man inte vill ha en glas leksak som kör ett OS lika låst som den amerikanska kongressen? Android är inte java, utan linux...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Hur kan du ha fullt förtroende för någon som smyger in oönskad och suspekt mjukvara på din telefon?
Till råga på allt verkar det inte ens att gå att få Cydia att fungera om man har Taig installerat.

För att jag har följt deras arbete under flera år och vet att de är pålitliga hackers. Förresten så är det väl ingen som klagar när Cydia "smygs" in? Gillar man inte Taig så är det väl bara att ta bort det? Svårare än så är det inte. Att dom valde att förinstallera Taig beror på att många som jailbreakar är ute efter att installera piratkopierade spel, sen fick dom nog en slant för det också, för att i framtiden kunna fortsätta utveckling av jailbreaks då det har gått och blivit mycket tuffare.

Att Cydia inte fungerar om man har Taig installerat beror nog på att allt inte är felfritt. Dom var tvungen att stressa ut det pga säljryktet som bara dök upp för någon dag sen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Asså kan någon förklara vad det här EGENTLIGEN betyder, samt vad konsekvenserna kan bli (rakt svar på svenska )? Jailbreak har ju liksom alltid varit en "skadlig" kod ju. Sen har dom bundlat en tredje-parts app tydligen som heter då Taig. Detta "Taig" då, är det en app som cydia eller vafan är det för nåt? Och "bundlat"? Vad menar dom med bundlat? Som t.ex. man får med 3 spel med ett grafikkort eller? Kan man ta bort det sen utan att få konsekvenser? Har någon ens testat?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Satt på iOS 6.1.1 och var så jävla slö, så jag uppdaterade och jailbreakade, inga problem. Vi får väll se vad som händer med allt detta om skadlig kod...

Rätt glad att jag kan jailbreaka, dock är det knappt inga "appar" som fungerar till iOS 7 från Cydia. Men jag har ingen brådska, vill känna på iOS 7 "stock" lite innan jag gör det hemma...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

5 icon here i come blir ju tokig på att inte kunna ha mer än 4 start genvägar när man har blivit van vid 5st genom cydia alla dessa år.

Samma här, tror jag körde 7 ikoner på dockan senast jag använde iphone..
O så vill man få plats med fler ikoner per rad i allmänhet, tycker att ikonerna är allt för stora..
Nej skala ner och få plats med fler..
Teman som glasklart som gör ikonerna mer enhetliga..
Mer JB åt folket..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Spontant känns det ju som att "kunna ändra inställningar" är ett svepskäl för att kunna köra piratkopierade appar på iOS. Har själv en iPad och ser ingen anledning till att jailbreaka?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ser inte heller vitsen med jailbreak.
Har förvisso jailbreakat min ipod touch 4gen, bara för att ha provat och jailbreaka.

Varken min iphone5, eller ipad4 är jailbreakad. Ser ingen nytta med det.

Permalänk
Medlem

Varför upprörs folk av att det finns ökad risk för "skadlig programvara"?
Är väl precis samma risk folk har om dom tankar ner piratade spel och/eller crack till spel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nej smaken e som baken.. har alla mina devices jailade.
Sen kan juh folk säga va de vill, men den program ja använder köper jag. har även köpt mängder av program via cydia, nu har väll äntligen apple lyssnat lite på sina användare o de har snott lite ifrån de jailbreakade tweaken.
men verkligen skönt att kunna jaila ios7.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

iOS 7.04

Jag har IOS 7.04 på min Ipad 3. Allt fungerar bra tills man skall surfa på till exempel Dagens Industri eller Facebook. iOS slår bakut och stänger ner webbläsaren. Har provar med 3 olika webbläsare med samma resultat. Alla verkar ha samma problem med Safari (och övriga webbläsare) och till och med Ipad Air har samma problem och många vill gå tillbaka 6.1.4

Nu är inte allt dåligt med iOS 7 men den fungerar inte på alla webbsidor och många använder surfplatta just till att surfa med.

Appel verkar ha tappat spåret. Tidigare köpte man Apple produkter för att slippa problem. Tyvärr är det inte så längre.

Permalänk
Medlem

"Preventing piracy is also extremely important to us. We are deeply sorry and embarrassed about the piracy that was seen today. All of us have spoken out vehemently against piracy in the past. We don’t believe it’s right for developers to not get paid for their work. In our agreement with Taig, we contractually bind them to not have piracy in their store. "

HAHAHAHA. Nej, denna jailbreak sk*t kan de behålla. Nu verkar det handla om pengar och inte att förbättra.

Permalänk
Medlem

Jag har Android på min telefon och iOS 7 på min platta. Jag tycker inte att iOS 7 flyter bättre än Android 4.3. Många säger att iOS flyter mycket bättre än Android men det är bara struntprat.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vad är jailbreaka?

Nä allvarligt jag har inte en tanke på att göra det med min 4S, det är ju bara en lur att ringa på och vill jag ha nån rolig app leka med (jag brukar tröttna snabbt på dom) så kan jag gott betala några tior för den.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Man kanske inte vill ha en plastleksak som kör java?

Skickades från m.sweclockers.com

Android använder Linux. Inte java.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hur kan du jämföra ett operativsystem (Linux) och ett run time environment (Java)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Man kanske inte vill ha en plastleksak som kör java?

Skickades från m.sweclockers.com

IOS kör Java också. Gå in på Safari inställningar så kan du stänga av den om du inte gillar det programmet. Du kommer dock inte kunna öppna alla sidor om du stänger av Java.

Permalänk
Medlem

Han menar förstås att de flesta apparna skrivs i Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolsso:

IOS kör Java också. Gå in på Safari inställningar så kan du stänga av den om du inte gillar det programmet. Du kommer dock inte kunna öppna alla sidor om du stänger av Java.

Dock är det där java applets och inte vanlig java som i Android.

Skrivet av Cooling23:

Android använder Linux. Inte java.

Android sitter och använder Linux ja utan tvekan. Men den sitter med Dalvik som är en JWM. Största delen av Android är också byggt med hjälp av Android SDK vilket använder språket Java 6.

Men förstår inte bråket angående Java numera, sedan de senare versionerna så har det blivit bättre och är lika snabbt om inte snabbare i tillfällen än exempelvis C#

Jailbreak != rootning heller då det enda rootning gör är att man får sudo med andra ord du kan installera applikationer som skall ha tillgång till core om man skall säga så. Man kan fortfarande installera APKs och använda andra källor än Google Play utan root samt att på senare Android versioner har många applikationer skippat behover av att ha rootad telefon.

Är jailbreak opensource btw?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Man kanske inte vill ha en plastleksak som kör java?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja för en överprisad och ömtålig glasbit för 7000kr är så mycket bättre?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Redan gjort det, ops

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jailbreakade min i5 igår, funkar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Man kanske inte vill ha en plastleksak som kör java?

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar lite hur du resonerar,

Android är uppbyggt på linux, det är appar som kör i java, och det andra är, var är det för plastleksak du menar? jag har inte hört talas om någon sådan.

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Intressanta skribenter på twitter att kolla upp:
@pimskeks @planetbeing @pod2g @MuscleNerd (evad3rs)
@saurik (ansvarig för cydia)
@p0sixninja (ios hacker)
@i0n1c (ios hacker som hatar allt och alla)

Jo det är det. Just medlemmarna i evad3rs är veteraner inom ios-hacking mycket respekterade av communitin. Kanske blev frestelsen för stor när kineserna viftade dollarsedlar framför näsorna på dom.

Deras dollarsedlar luktar säkert bränd plast och förorening.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Är jailbreak opensource btw?

Misstänker starkt att det är closed source. Annars hade väl någon kunnig kollat igenom koden och kunnat dementera/bekräfta uppgifterna kring skadlig programkod. Men jag vet ju inte heller.

Min första tanke var att om de verkligen vill dementera detta rykte borde de släppa källkoden, men det är ju uppenbarligen svårt för många.

Till flamewararna: Vissa gillar iOS bättre än Android och vice versa. Vill man ha full kontroll över sitt system finns det dock bara ett alternativ (OK, Firefox OS och Ubuntu också), men det betyder ju inte att alla andra har fel. Var glad för att ni gillar er plattform istället för att tycka dåligt om andras val.

Denna nyhet är ju ett tydligt exempel på problem som kan uppstå på en stängd plattform. Menar inte att det är Apples fel såklart, men i öppna system är det svårare för folk/myndigheter att sprida rykten/muta*/implementera skadlig kod. (Jag är också väl medveten om att detta kan hända och har hänt även inom fri programvara, men inte i samma utsträckning).

*Jo, visst kan det finnas problem med donatorer som kan styra utvecklingen, men syftar såklart på det som skrivs i artikeln.

EDIT:

Skrivet av Nautilus011:

Varför upprörs folk av att det finns ökad risk för "skadlig programvara"?
Är väl precis samma risk folk har om dom tankar ner piratade spel och/eller crack till spel.

Att hackingcommunityn är upprörd över skadlig programvara i ett hack som utförs av en (tydligen) rätt respekterad grupp är väl inte så konstigt. Likaså blir pirater upprörda om en känd releasegrupp helt plötsligt skulle smyga in trojaner i deras releaser. Visst risken blir större när man lämnar de stora app-butikernas trygga värld, men tror det handlar mer om en tillit och respekt som har brutits. Hade det varit en helt okänd grupp så hade det såklart varit snack om det och folk hade blivit upprörda, men man väntar sig mer av en känd grupp än vem som helst.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Är jailbreak opensource btw?

Skrivet av Xburk:

Misstänker starkt att det är closed source. Annars hade väl någon kunnig kollat igenom koden och kunnat dementera/bekräfta uppgifterna kring skadlig programkod. Men jag vet ju inte heller.

Min första tanke var att om de verkligen vill dementera detta rykte borde de släppa källkoden, men det är ju uppenbarligen svårt för många.

Jailbreaks är inte öppen källkod. Man vill nog inte göra det alldeles för enkelt för Apple att göra deras jailbreak obrukbart i framtida uppdateringar, först när exploitsen är fixade så brukar dom avslöja hur jailbreaket fungerar.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Kanske man inte vill ha en glas leksak som kör ett OS lika låst som den amerikanska kongressen? Android är inte java, utan linux...

Vem tror du att du är? Köper du en telefon för att leka hacker eller? Förresten är ju Android jätteöppet, eller hur var det nu igen? Host roota host..

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180