Samsung Galaxy S5 kan ta steget till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S5 kan ta steget till 2 560 x 1 440 pixlar

Nästa generation av Samsungs flaggskeppstelefon kan utrustas med AMOLED och närmare 560 pixlar per tum, vilket innebär att Galaxy S5 ser ut att slå nytt pixelrekord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vi har fortfarande ingen vettig upplösning på 22-24"...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Häftigt, men varför? Man kommer ju knappast se alla pixlar ändå och det kommer dra onödigt mycket prestanda?

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Varför måste mobila enheter ha så hög PPI men datorskärmar ha så låg PPI?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Och vi har fortfarande ingen vettig upplösning på 22-24"...

4K 24" verkar bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Och det ska (tydligen) vara så svårt att få till 1080p till Occulus Rift!? högupplösta miniskärmar har funnits länge. till projektorer har 1080p funnits i minst 10år.. och de panelerna är rätt små!

Permalänk
Medlem

Vad finns det för mening med en sån hög upplösning på en telefon, inget har stöd för att utnyttja det i vilket fall i nuläget.

Fokusera på att göra batteritiden mer optimal istället (jag förstår att användandet varierar). Men fokusera på att hitta mer pålitliga batterier istället.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Och det ska (tydligen) vara så svårt att få till 1080p till Occulus Rift!? högupplösta miniskärmar har funnits länge. till projektorer har 1080p funnits i minst 10år.. och de panelerna är rätt små!

Är kanske ont om tillverkare för 960*1080 skärmar? För det är väll sånt de har i oculus rift?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Och fortfarande kalle anka plastleksak antar jag?

Varför kan inte företagen kosta på utveckling kring höljet till mobilerna.
Fan plast mobilerna låter som Gizmokvack "brackelikrankelfnatt" när man klämmer runt på dom :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Verkar onödigt om man inte tänkt använda telefonen under mikroskop...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Rykten är följande:
- Exynos 5430 ARM Cortex A-50 architecture
- Äkta 8 core (big.LITTLE kombinerad med Heterogenous Multi-Processing)
- 4GB RAM DDR4 (Exynos 5430 har stöd för DDR4)
- Olika varaianter - Snapdragon 805 (för LTE stöd) och Exynos 5430
- Metal och plast design.

Fortsättning följer....

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Är det någon som vet varför det är så mycket utveckling med upplösning på mobilfronten men inte på datorskärmar? 4K börjar väl komma sakta men säkert men det har ju fortfarande tagit väldigt lång tid att komma dit jämfört med hur snabbt mobilernas upplösning har förbättrats.

Permalänk
Medlem

Meningen med upplösningen är att hela deras marknadsföring bygger på penismätning (dvs större = bättre). Nackdelen är väl att prestandan blir onödigt lidande utan någon märkbar förbättring i visuell kvalitet.

Dessutom tror jag att den strategin funkar ganska bra. Har sett ett otal recensenter beklaga sig över iPhones låga upplösning trots att dom har legat runt 330 ppi i evigheter.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning är alltid bra, men frågan är om vi har nytta av högre PPI än vad dagens telefoner har.

När vi får samma PPI på 30-35" datorskärmar då jäklar

Permalänk
Medlem

Totalt meningslöst.
Satsa på andra saker än värdelös upplösning på mobiler.

Permalänk
Medlem

Megapixelrace i ny tappning. Trist att dom inte fokuserar på viktigare saker.

Permalänk
Medlem

Nån som har kolla på vid vilken PPI som AA inte längre behövs? Asus 4k 31.5" skärm 'måste' man ju ha AA på men den är visserligen 'bara' ~140dpi. Min HTC One har bara ~469dpi så det är ju pixelfest 2000 på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag såg inte skillnaden på Note och Note2. Är 600ppi nödvändigt?
Personligen funkade 190ppi med det fruktade pentile för mig, upplevde det som skarpt och det gjorde alla jag visade den med. Det var den första galaxy s med amoled.

Slöseri på prestanda, skulle gärna se en alternativ modell med 1080p som max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Och fortfarande kalle anka plastleksak antar jag?

Varför kan inte företagen kosta på utveckling kring höljet till mobilerna.
Fan plast mobilerna låter som Gizmokvack "brackelikrankelfnatt" när man klämmer runt på dom :S

Då har du aldrig hållit i en S4...Att hålla i en glas och aluminium telfon låter knacelibrakkrossklirr....bra logik där...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Okej det här börjar bara bli löjligt jag kan inte ens se pixlarna på mina enheter som har 1080p, stor nytta man kommer att ha av de där skärmarna.
Kan vi får lite vettiga priser på vanliga skärmar & laptops med bra upplösning istället =_=
4K ja tack!!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Det som tillverkarna inte verkar förstå är när de lägger in ny teknik i mobiler och gör de större.

Visst man måste ibland göra produkterna större för att få plats med mer och bättre grejjer, men över 5 tum? Typ 2 år sen var 4 tum där alla slogs och där de tog fram mobiler, nu verkar de ha skitit i att hålla mobilerna små och gör de större bara för att få plats med bättre grejjer.

Snart introduceras väl 6 tums mobiler, seriöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Det som tillverkarna inte verkar förstå är när de lägger in ny teknik i mobiler och gör de större.

Visst man måste ibland göra produkterna större för att få plats med mer och bättre grejjer, men över 5 tum? Typ 2 år sen var 4 tum där alla slogs och där de tog fram mobiler, nu verkar de ha skitit i att hålla mobilerna små och gör de större bara för att få plats med bättre grejjer.

Snart introduceras väl 6 tums mobiler, seriöst...

Tillverkarna gör oftast produkter efter efterfrågan. Det är helt enkelt fler som vill ha stora skärmar. 5.2" tycker jag är perfekt, men det kommer säkert fortsätta stiga.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Då har du aldrig hållit i en S4...Att hålla i en glas och aluminium telfon låter knacelibrakkrossklirr....bra logik där...

Ok, vad är det jag har hållit i då tro, du som verkar veta det.
Hoppas du inte menar att S4 är gjord i alu.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Spelar roll, på tok för hög upplösning i en mobil. Dessutom kommer den ju vara täckt av plast runt hela telefonen eller deras fejkade metall variant dom använder. Tyvärr Samsung! Skaffa er lite kvalitet runt själva telefonen är ni bussiga?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gött väntar på s5 the king! 2014 Årets telefon:D

Permalänk
Medlem

Oj vad alla hatar
Visst kanske meningslöst med så hög uppplösning och ppi på en sådan liten skärm. Visst kanske de borde lägga ner pengarna på att utveckla "nya" batteri. Men jag tycker det är kul att det händer någonting iaf! Gillar du det inte så köp det inte.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är kanske ont om tillverkare för 960*1080 skärmar? För det är väll sånt de har i oculus rift?

Det är en 1920x1080 skärm som avdelas mellan ögonen så det upplevs som två skärmar.

Mer on topic: Håller med de flesta andra att det troligen inte behövs högre upplösning på dagens mobiler. Det vore bättre att satsa mer på att få ner strömförbrukningen så att man kanske skulle klara sig med att ladda varannan dag...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Jag kör N4 och har inte nå problem med den undermåligt pissdåliga upplösningen (720).. JK..
Hade en Xperia Z, men ser ärligt inte skillnad på dom. Jag har rätt stora händer (size 10 i jobb handskar) men tycker att N4an e lite stor. 4,5tum skulle vara lagom.. Då blir det "mini"-versionerna av telefonerna.. Ganska sjukt..

För ett år sen skrev alla "1080 på mobil, dom måste va galna".
Nu är 1080 norm o alla skriver att 1080 är lagom..
Om 2-3år när det kommer 4k i mobilerna så kommer alla säga att 1440/1600 (som kommer va highend då) är lagom..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Datavetare

Upplösningshysterin har definitivt nått löjliga nivåer, tur att GPUerna blir snabbare i ungefär samma takt som antal pixels ökar så upplevd prestanda blir ungefär konstant.

Men 8 kärnor måste vara minst lika korkat, gissar att Apple är rätt nöjd med att Android-tillverkarna mer eller mindre tvingas till att använda SoCer med många CPU-kärnor då 2 starka CPU-kärnor (även de senaste iPhone/iPad har "bara" 2 CPU-kärnor) i praktiken ger en bättre upplevd prestanda än 4/8 något svagare. Tydligen är hysterin än värre i delar av Asien där 8 kärnors SoCer redan finns och det är PR-mässigt kört att försöka lansera en telefon med "bara" CPU 2 kärnor.

Både Intel och Qualcomm har ju insett att det handlar om PR, båda har designer som är extremt effektiva på att totalt stänga av de CPU-kärnor som ändå inte används, men man kan ändå i reklamen skylta med många CPU-kärnor.

En 4-kärnig Silvermont baserad SoC är i praktiken två st 2-kärniga CPUer där man snabbt och extremt effektivt kan totalt strypa strömmen till ena "modulen" med 2 CPU-kärnor. De "optimeringar" för Silvermont som Intel jobbar med kring Android går mycket ut på att se till att Linux-schemaläggaren i så stor utsträckning som möjligt lägger ut jobben så att den ena "modulen" aldrig behöver väckas upp. Tanken är att båda "modulerna" (alla 4 kärnor) bara ska användas i de (ytterst få) program som faktiskt kan använda alla kärnor på ett vettigt sätt. Idag handlar det nog bara om benchmarks och de är ju viktiga ur PR-syfte...

Hur många använder sina telefoner som HPC? Hur många kör race-tracers och transcoding på sin mobil? Har man programmerat Android så vet man att det finns bra hjälpfunktioner för att köra saker i en bakgrundstråd, d.v.s man kan relativt enkelt använda 2 CPU-kärnor. Ska man använda fler CPU-kärnor finns inte ens vettiga APIer utan man får göra allt själv via väldigt lågnivå APIer -> dyrt -> lär knappast hända i relativt simpla och extremt billiga "appar".

Man kanske borde skapa en "app" som visar hur ofta telefonen/pekplattan faktiskt kunnat använda ett visst antal CPU-kärnor, rätt säker på att resultatet skulle bli ungefär 1 CPU-kärna >95% av tiden, 2 CPU-kärnor <5% av tiden, >2 kärnor ~0%.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

fokusera på batteritid istället.

Visa signatur

Citera för svar!