Skrivet av jagardaniel:
Oj, du är så ute och cyklar så jag nästan blir gråtfärdig. Men det är rätt standard när man läser dina inlägg. Mycket klagomål, som vanligt. De som vann gjorde mest för laget, med tanke på vad tävlingsresultatet baserades efter. Vad en bra spelare är för någonting är en definitionsfråga. Bra spelare som jag spelar emot och med är folk som jobbar mycket på flagg. Folk som håller sig så pass långt bak som du beskriver det är folk jag anser endast spelar för K/D. Oftast i en tank, med ett repair-crew och klagar på resten av laget för att man inte tar flaggor. Och anser sig bäst i världen givetvis. Detta är standardbeteende från dessa människor. Det fanns många sådana under tävlingens gång och dessa hamnade inte högt upp på topplistan, vilket är helt rätt. Man spelar bara efter kills.
En nybörjare som du beskriver skulle aldrig lyckas lista ut hur man får så många flagcaptures och defends under en runda. Aldrig lyckas nå något toppresultat heller. Att basera en tävling på K/D (som du verkar vilja) är ett otroligt bra sätt att få folk att INTE spela efter vinst, och främja campande. Men det är tydligen så en bra battlefield-spelare spelar, eller hur? Eftersom du heller inte var med och deltog, men ändå har väldigt många uppfattningar så kan jag förtydliga att Zavod var den mest effektiva kartan, där en tank inte är särskilt effektiv alls. Zavod är mer inf-fokuserad där det är viktigt att hålla E, C och D. Det var den effektivaste kartan eftersom det är lätt att få ett jämnt resultat, och det är nära mellan mittenflaggorna; dvs, det går snabbt att få flag caputure/defends. Jag såg heller ingen som "röjde" med flygplan eller helikopter. Inte ens i närheten. Glöm inte bort att det är HC som spelas och det är inte lika enkelt att flyga runt och dominera.
Dessa mätvärden (som var svåra att lista ut under tävlingens gång (annars hade vii haft ännu fler spelare med högre capture/defends)) tycker jag var klockrena. Spelare som fick ett litet "hum" om vad som behövde göras förstod att det handlade om något i denna stil. Och dessa spelare för sitt lag, ingen tvekan om saken. Folk som satt och tryckte i en tank hela rundan med 60-1 i stats hamnade långt ner. Perfekt! Har inte sett någon server som haft så jämna rundor tidigare i BF4 och jag tror tävlingen hjältpe till med detta (på både gott och ont).
Har du ens läst vad jag skrev? Du skriver själv "Bra spelare som jag spelar emot och med är folk som jobbar mycket på flagg.", jag påpekade tydligt i mitt inlägg att det är det man gör som tank förare, bara för att du personligen inte tar flaggan betyder inte att du inte tog flaggan. Det handlar om att vinna eller hur? Vem som får poäng är orelevant, en flag capture är just det, poäng, det är lika illa som att endast jaga K/D, du offrar ditt liv endast för att få en flag capture för att sedan dö på fläcken en sekund efter, du hjälper inte laget för fem öre. Samma som att rusha fienden för att försöka få 1-2 kills helt utan syfte för att sedan dö.
Anledningen för att folk som campar tank ser sig själva som bättre är oftast för att dom just är bättre, tank är det absolut bästa fordonet i spelet, inget är ens i närheten, Tank med riktigt duktig förare är verkligen overpowered, du har mer eller mindre en garanti på 20 kills per death och flera flag captures/defends, och det är utan någon som reparerar dig, har du det kan du få 40+ kills enkelt och enkelt vända hela hela matchen till vinst, dessa spelare använder Tanken just därför, för dom vet att den är kraftfullast i spelet, du verkar tro att alla som kör tank är sämst, när det i verkligheten är folk som vet precis vad dom håller på med och gör bra mycket mer för laget än dig.
Sedan skriver du om att Tank förarna "klagar på resten av laget för att man inte tar flaggor." Det är fullt förståeligt, som jag förklarat i mitt inlägg så är INTE det deras jobb, det är en LÅG prioritering för en tank förare att ta flaggan, det är LAGET som ska ta flaggan.
En nybörjare ser flaggor som det enda målet, dom springer in som infanterister och försöker ta över den, det är prio ett, fordon kommer inte ens på tanke, inte heller att defenda.
Nämnde aldrig något ens i närheten om att basera en tävling på K/D, .. kan inte skriva det jag vill just nu för att reglerna är så pass hårda här på SweClockers så jag måste välja mina ord ytterst noga annars blir det avstängning.
Hur som, du skriver "Att basera en tävling på K/D är ett otroligt bra sätt att få folk att INTE spela efter vinst, och främja campande."
Detta är är helt och hållet fel, tror man detta har man verkligen inte koll på hur spelet fungerar.
Säg mig detta, jag är endast ute efter att få en hög med kills och låg death ratio,
Var är fienden?: Flaggorna
Var är jag?: Min Bas
Vad gör jag?: Campar
Får jag några Kills?: Nej
Jaha, hur får du det till hög K/D? Du kanske kan snipra ett par spelare men 5-0 är inte ens nämnvärt.
Så här ser det ut i verkligheten
Var är fienden?: Flaggorna
Var är jag?: Flaggorna
Vad gör jag?: Slåss vid Flaggorna
Får jag några Kills?: Ja, massvis, och är du duktig så dör du sällan vilket resulterar i hög K/D (25-5 som exempel)
Att få hög K/D är inte så lätt som du får det att låta heller, du får det att låta som att man står kvar i sin bas med tank och skjuter massa skott på random ut över kartan och får 40-0..
Tog denna bild under Betan, 60-0 med Anti-Air Tanken, laddade upp den på reddit och ett par personer nämnde ordet "camper" och att jag inte hjälpte laget, jag gissar att det är det första du tänker på när du ser bilden också.
Men vad betyder det egentligen?
60-0, när bilden togs hade det endast gått 24 minuter av rundan, vilket betyder att det var 1 kill varje 24 sekunder, tänk också på att det är Obliteration och att dom sprängde 1 av våra, vi 2 av deras när bilden togs, jag var tvungen att åka runt som en jädra tok verkligen, blev beskjuten av dussintals missiler. Jag hade aldrig någonssin kunnat få 60 kills om jag stått kvar på min sida av kartan och skjutit över vattnet vilket är flera hundra meter, med Anti-Air Gun, som har världens största spridning, jag höll mig på uppskattningsvis 25-100 meter max för att kunna ta död på någon. Jag spelade game modet till 100%, jag åkte runt och skyddade våra bomb platser, jag sköt ner deras helikoptrar, jag sköt på deras pansarvagnar, jag sköt deras anti-air infanteri och anti-tank infanteri, även flera snipers uppe på hustaken plockade jag ner, och vad fick jag för det? Vårt lag vann, jag fick Most Valued Player, nästan 12.000 score, 60 kills med 0 deaths, väldigt sannolikt högsta K/D under hela Betan.
Men, enligt dig så är jag en usel spelare? Jag är en camper och spelar endast för K/D, jag fick inga bomb plants eller bomb disarms så jag spelade inte game modet.
Hör du inte hur galet det låter? Skulle SweClockers göra en ny tävling där endast antalet Kills räknas per runda, så skulle folk bli helt tokiga och anfalla fienden mer än någonssin, för att det är det ENDA sättet för dom att få kills, genom att ATTAKERA fienden, spela spelet, ta över flaggor, då vet fienden att du är vid flaggan, och dom attakerar flaggan och du dödar dom, det är det enda sättet att få kills på. Skulle man Campa då så skulle man aldrig vinna, inte ens i närheten av dom som kör på frontlinjen och röjer ner fiender.
"Eftersom du heller inte var med och deltog, men ändå har väldigt många uppfattningar"
Jag valde att inte vara med för att det var slöseri med min tid, att inte veta vad tävlingen gick ut på skrek slöseri med tid, och jag hade rätt, hade jag varit med hade jag kört mest fordon för då hjälper jag laget mest, och det var det tävlingen gick ut på, men såklart gick det ut på flag captures endast, som jag misstänkte, hade jag alltså varit med och kört tank så hade jag fått väldigt få flag captures, och hade gett alla dom till mitt lag istället.
"Många uppfattningar", ja du, jag har spelat Battlefield sedan det inte ens existerade (Codename Eagle), ~15 år aktivt, köpt varenda Battlefield vid release, spelat dussintals olika moddar hundratals timmar, är det någon som vet hur man spelar Battlefield så är det jag.
Du verkar inte förstå hur slagfältet fungerar, du nämner i slutet av ditt inlägg att du såg någon som hade 60-1, du säger att han hamnade långt ner på listan och det var du glad över, utan den Tanken hade laget troligtvis haft det klart svårare och inte fått lika många flag captures, 60 personer är inte lite, han har inte drainat tickets från sitt eget lag, bara fiendens, säkerligen dödat x antal fiende tanks som tillåter hans lag att avancera frammåt och ta över fler flaggor, han var en av dom som gjorde absolut mest för sitt lag den rundan utan minsta tvekan. Säg mig, vad ska 10 infanterister göra mot en tank? Absolut ingenting, sålänge någon inte blir dödad och spawnar Engineer, och en Engineer tar inte ner en Tank själv, nu tvingas fler gå Engineer, blir bara färre Assault som kan ressa och ge health packs, blir bara enklare för hans lag då dom kan fortsätta ha en massa Assault spelare, eftersom han tar ut alla deras tanks så dom inte behöver oroa sig för det, till slut är det alltså 10 engineer mot 10 assault i hans lag, vilka tror du vinner?
Ett till exempel ovan, försvarar våra MCOM's med M98B, tog ut alla deras snipers så mitt lag kunde springa fram i mitten och trycka deras spawn, vi vann och jag blev MVP, körde defensivt för att defenda våra MCOM's, kan verkligen inte kalla det "campa" i det fallet. Detta är bara så man ska spela. Allt som krävs är rätt person med rätt verktyg vid rätt tillfälle. Tror du jag spawnade med M98B och 12x Scope på Rush på en av dom minsta banorna med väldigt korta avstånd till fienden, endast för att få en hög K/D Ratio? Resten av mitt lag stog vid MCOM's, kastade granater och blev sniprade, vad hade jag gjort för nytta om jag spawnade och gjorde precis samma sak som dom? En extra granat mot fienden, hade verkligen hjälpt laget, sedan blivit dödad av en sniper från deras spawn. Jag gjorde det ingen annan gjorde, och för det blev jag belönad med som MVP, hög K/D och vann. Men jag fick inga Defends eller Disarms, så det gör mig till en dålig spelare såklart, jag borde sluta campa och rusha in med shotgun istället. Poängen är att det är mer till spelet än "Flag Captures".
Även ovan, spelar med M98B på Rush Canals som Attacker, 59-3, varav dom 3 gångerna fick jag slut på ammunition och var tvungen att springa och suicida, alltså dödade jag 59 personer med M98B och blev dödad 0 gånger, campade jag? Det skulle man nog kunna säga, men varför? Jag höll mig på extrem avstånd, så långt bort det gick men att jag fortfarande kunde skjuta folk effektivt, det betydde att jag kunde ta ut deras snipers men dom kunde inte ta ut mig då dom inte var tillräckligt bra, men notera bakgrunden i bilden, det är 2 tickets kvar och var är jag? Jo, 50 meter ifrån deras SPAWN, för att fortsätta vara effektiv var jag tvungen att spela aggressivt sista basen, tog ut minst 10 personer där men det var inte tillräckligt för att vi skulle lyckas hålla bomben aktiv, efter rundan förstog jag ju såklart att risken var stor att det var mitt fel att vi förlorade, för att jag dödade dom på flanken, vilket resulterade i att dom slutade gå på flanken utan gick rakt på att defenda sina objective, från deras spawn inne i stora huset så kan dom se MCOM'en, eftersom jag sköt alla som försökte flanka så tvingade jag dom att stanna inne i deras spawn, där dom alltså kunde se deras sista MCOM och välja att gå dit och defenda istället för att försöka ta sig runt vid mig. Men vad gjorde jag egentligen för rundan? Ja du, bra jädra mycket, jag tog ut precis varenda av deras snipers, till slut slutade dom spela det för jag dödade dom om och om igen, vårat lag hade knappast lyckats planta alla dessa bomber (vi lyckades komma till absolut sista MCOM'en), om dom hade haft 10 snipers som satt bakom stenar långt bakom och sköt på alla som försökte springa fram och armera MCOM, det är ingen tvekan om saken, jag sköt 60 personer, varav majoriteten deras snipers, flera medics, flera personer som försökte springa fram och disarma MCOM, att "Campa" är verkligen inte alltid dåligt, hade jag varit en dålig spelare som endast lyckats få 12 kills kanske, då hade jag säkerligen gjort mer nytta att rusha fram som Assault. Alltså, för femtioelfte gången, det är MER till spelet än att bara rusha objectives, hoppas du förstår det nu.
Dom bästa Battlefield spelarna gör oftast grovjobbet, låter dom sämre spelarna göra det enklare. Just därför denna tävling var pointless för mig, då den riktar sig till den stora massan och huvudsakligen infanterister.
Fordon är verktyg, dessa verktyg är kraftfullare än någon enskild infanterist, vill en duktig spelare vinna så är prio 1 att få tag på ett bra verktyg, då det kommer hjälpa hans lag att vinna mer än han någonssin skulle kunna göra som infanterist, denna tävling var verkligen Anti-fordon. Du nämnde Zavod, hur ska en Tank förare kunna ta flaggorna inne i alla hus, det fungerar inte. Han som fick 60 kills som exempel med tank, han gör mest för laget, han dödar flest personer, han dör ingen gång, han får mest poäng, han får MVP medalj, han får mest ribbons, han får best squad.. men han var en av dom längst ner i listan på denna tävling, men räddade säkert livet på vinnaren som blev kronad "SweClockers absolut bästa spelare i Battlefield 4" minst 10 gånger, sanningen är ju att utan Tank föraren hade han troligtvis aldrig fått så många flag captures och vunnit.
Kul idé med tävlingen som jag nämnde i mitt förra inlägg, kul att andra uppskattade det, men absolut ingenting för mig. Och det är mer till spelet än enbart Objectives.
Gott Nytt Battlefield År
Edit:
Skrivet av Raven cc:
Vi tar gärna emot feedback och vill gärna veta vad du tyckte var uselt och vad vi kunde gjort bättre?
Som sagt, jag förstår varför ni valde det, ytterst svårt att hitta något som "alla" kan vara med på, alltså för mig var det uselt då jag inte kunde vara med i tävlingen då min spelstil är helt emot tävlingens spelstil, att räkna flag captures kan mycket möjligt vara det absolut bästa valet ni kunde gjort, frågan är hur det hade gått annorlunda om folk vetat om det innan, det första jag kan komma att tänka på är att ett par vänner skulle joina olika lag och ta över en flagga konstant någonstans avsides på kartan så skulle dom vinna, slutsatsen enligt mig är att det helt enkelt inte fungerar, endast ett fåtal personer kan ens vara i närheten av att vinna, då det finns så mycket olika tävlingar man skulle kunna göra, det syns tydligt på listan att så är fallet, dom 2 översta hade 5 respektive 7 fler captures/defends än dom 8 resterande vinnarna, det är så ytterst specifikt verkligen.
Det enda som har någon sorts balans är att köra 4v4 eller 8v8, men det är alldeles för mycket jobb och då är det lag och inte enskilda individer, och är såklart inte längre på SweClockers Large Conquest server. Jag ser det såhär, det var ett bra försök till att göra något men det blev inte så lyckat som tänkt skulle jag säga. Nu är det över och ingen idé att fortsätta med det, får brainstorma några andra idéer om tävlingar i framtiden.
Det jag mycket hellre skulle vilja se är SweClockers spelkvällar, som annonseras som nyhet på framsidan, då chansen ökar kraftigt att man faktiskt skulle få panga lite med folk man känner igen här på SweClockers, går jag in och tittar på servern nu så känner jag inte igen några namn alls, skulle det bli spelkvällar som det har varit förut)så skulle jag nog kunna tänka mig hoppa in några timmar för att spela mot folk här på SweClockers som annars inte skulle spela på servern som mig själv.