Personbil körde in i mitt hus idag (bilder finns)

Permalänk
Medlem

Personbil körde in i mitt hus idag (bilder finns)

Hej en personbil crashade rakt in i mitt hus i full gallop. Tur att inte min 6mån sov i barnvagnen som han brukar göra vid den tiden utanför trappan. Frugan och philip är hos hans mormor. Mannen vart skadad, förflyttan från framsätet till baksätet där jag hittade han i ihopkrupen. brandpersonal fick skära av taket för att få ut han. Mer info kommer senare.

Update: Jag hade precis släppt ut mina katter, satte mig vid datorn och kollade swec, aftonbladet och blocket. 1-3 minuter efter det hörde jag en jäkla smäll. Gick mot hallen och där såg jag kraftig rökutveckling utanför fönstret. När jag väl öppnade dörren exploderade det nåt ifrån motorn och vart ennu mer rök. Tog med mig brandsläckaren och for ut, klättrade upp på bilen, öppnade förarsidan, fanns ingen vid ratten?. Ropade "hallåå nån där?" och fick höra nåt stön ifrån baksätet, där låg mannen ihopkrupen i abstrakt ställning och bad om hjälp. Frågade om han var skadad och fick svar ja. En bil stannade utanför och jag lyckades få in ett snällt par som hjälpte mig. Sprang sedan in och ringde efter 112. Brandkåren kom snabbt i följd av ambulans och polis.

http://imgur.com/WsqkwRw,SwsdVhC,5MEt8uf,32FEH8g,G1ewFOp,4o3D...

Moderator får flytta denna tråd till rätt ställe, visse inte vart jag skulle lägga tråden.

Vad ska jag göra? Vad gäller i försäkring?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tack för infon.

Bra att ingen kom till allvarlig skada. Undrar hur han gjorde för att lägga bilen på sidan..

"Kul" att du även tar bilder först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tack för infon.

Bra att ingen kom till allvarlig skada. Undrar hur han gjorde för att lägga bilen på sidan..

"Kul" att du även tar bilder först.

Först kollade jag hur han mådde, efter att vittnen tog över sprang jag snabbt in och larmade SOS, i väntan på ambulans och brandbil tog jag bilder ja. Han hade över 1.0 promille samt var drogpåverkad.

Han är tydligen allvarligt skadad.

läs mer http://na.se/nyheter/karlskoga/1.2326444--mitt-spadbarn-bruka...

Permalänk
Medlem

Haha, min första tanke var; "full eller drogad?" ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Haha, min första tanke var; "full eller drogad?" ..

Skickades från m.sweclockers.com

Och det stämde, vittnena som såg detta sa att han accelererade ifrån ca: 200m och rätt in i betongtrappan hos mig, utan att ens bromsa. Fanns inga broms spår på grusuppfarten, Vilken dåre! Jag som brukar ha min pöjk i barnvagnen där vid den tiden på dagen. Jag har fått höra att föraren inte har några allvarliga skador och kommer repa sig. ben brott samt förstörda lungor, nåt i den stilen. Hans dotter har varit hemma och pratat med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ok, jag får väll be om ursäkt herr lättstödd. Men "tänk om" är faktiskt något som cirkulerade i mitt huvud efter chocken lagt sig. Och jag antar att du själv inte har barn eller hur?

Och sen är det inte jag som har puplicerat artikeln utan dom har intervjuvat mig. Har du problem med det eller?

Jag tyckte det var kul att läsa...

Iaf bättre än alla "hjälp mig plocka ihop en kundvagn för jag kan inte /är för lat" - trådar som översvämmar swec nuförtiden....

Edit; rätt kul att en kollega till mig ev funderade på att söka ett jobb i Karlskoga, och frågade mig hur det var där för några dagar sedan, jag har lite kopplingar till bygden... Han hade hört att det bara bodde knarkare i kga... Nä sade jag... Bara pensionerade Boforsarbetare...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som stred mot forumreglerna § 1.2 och § 1.6.

I övrigt är det svårt att hitta någon direkt passande avdelning i ÖÄ, men det får väl räknas som nutidshistoria. Tänk dock på att tanken med trådar inte är att bara berätta något, utan att skapa diskussion. Tråden gränsar mot att hamna under § 3.4.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Vilken tur att han dammade in i stentrappan och inte i nån trävägg eller liknande. Gissar att det inte blev några allvarliga skador på huset?

Permalänk
Medlem

Grunden är förstörd, meter vida sprickor på insidan, buktar ut lite. va kan detta kosta tro?

Permalänk
Medlem

Granen klarade sig också. Berätta gärna vad han var drogad på utöver oh, när och om du får veta. Hoppas föraren verkligen inser att han skulle kunnat köra på ett barn om inte för slumpen, och därmed låter bli drogerna i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Granen klarade sig också. Berätta gärna vad han var drogad på utöver oh, när och om du får veta. Hoppas föraren verkligen inser att han skulle kunnat köra på ett barn om inte för slumpen, och därmed låter bli drogerna i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som svar på ditt sista, antagligen inte och han kommer köra drogpåverkad nästa gång han är ute ur häktet.

Men ett jävla flyt att det inte blev värre. Skönt att han träffade trappan och inte kom in i källaren

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hur ska du göra med grunden då? Det kan ju bli värre med tiden med tanke på sprickorna...

Det var tur att din pöjk och dina kissar klarade sig! Huset kan man ju ta....men usch så hemskt om det hänt något med barn/katterna

Hoppas de löser sig med försäkringsbolaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Hur ska du göra med grunden då? Det kan ju bli värre med tiden med tanke på sprickorna...

Det var tur att din pöjk och dina kissar klarade sig! Huset kan man ju ta....men usch så hemskt om det hänt något med barn/katterna

Hoppas de löser sig med försäkringsbolaget!

Ska ta hit en besikningsman. Japp det var jobbigt tycker jag. Laga grunden kommer inte bli billigt för bilägaren, i detta fallet var det hans mamma som stog på bilen. Och när han körde utan körkort samt rattfylla så kommer hon få stå för hela kalaset själv, sa hennes försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ska ta hit en besikningsman. Japp det var jobbigt tycker jag. Laga grunden kommer inte bli billigt för bilägaren, i detta fallet var det hans mamma som stog på bilen. Och när han körde utan körkort samt rattfylla så kommer hon få stå för hela kalaset själv, sa hennes försäkringsbolag.

Återkom gärna med besiktningsmannens uppskattade repkostnad (om han ger ngn. ) lär ju röra sig om reparationer för över 100 000 om det inte ska göras ett slarvjobb?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Återkom gärna med besiktningsmannens uppskattade repkostnad (om han ger ngn. ) lär ju röra sig om reparationer för över 100 000 om det inte ska göras ett slarvjobb?

hände en liknande incident här i närheten för några år sedan dock träffade han väggen och inte grunden men blev bara den väggen som var lite bucklig och ful och att reviteringen trillat ner på den sidan möjligen att grunden blivit skadad också.

killen fick lösa in hela kåken för marknadsvärdet det hade innan olyckan ur egen ficka och familjen tvingades flytta för reparationerna skulle gå på mer än värdet på kåken tydligen (relativt ny kåk 90tal iaf).

men får väll hoppas att de inte blir så ganska tråkigt att tvingas flytta för att kåken blir utdömd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Återkom gärna med besiktningsmannens uppskattade repkostnad (om han ger ngn. ) lär ju röra sig om reparationer för över 100 000 om det inte ska göras ett slarvjobb?

Japp det ska jag göra. Även en vägg buktar ser jag, fönsterfoder glapp mellan vägg ca: 2-4mm, nåt fyrkantigt syns från insidan av huset, man ser och känner det genom tapeten. Bärande tro?

Skrivet av Rouge of Darkness:

hände en liknande incident här i närheten för några år sedan dock träffade han väggen och inte grunden men blev bara den väggen som var lite bucklig och ful och att reviteringen trillat ner på den sidan möjligen att grunden blivit skadad också.

killen fick lösa in hela kåken för marknadsvärdet det hade innan olyckan ur egen ficka och familjen tvingades flytta för reparationerna skulle gå på mer än värdet på kåken tydligen (relativt ny kåk 90tal iaf).

men får väll hoppas att de inte blir så ganska tråkigt att tvingas flytta för att kåken blir utdömd.

Usch, ja har sovit dåligt inatt pga migrän. Och så fort man vaknar springer man ner i källaren och kollar. Jag har hört att gjuta om grund och laga bärande saker kostar multum. Aja, ska man skratta eller gråta? Det är frågan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min första tanke: om bilen kommit lite annorlunda, lite snabbare och trappan fungerat som en ramp istället - du kunde haft ett stort hål genom hela kåken !

Nä det är tråkigt med såna människor som saknar respekt för andras liv och med blodet fullt av droger och berusningsmedel så brukar omdömet inte bli bättre heller, har själv varit först på plats vid en singelolycka med stulen bil, föraren klarade sig med det räddningspersonalen kallar "änglavakt", när en brandman säger att den som suttit i bilen hade osannolik tur så...
(Bilen höll på att först ramma oss, sen efter en omkörning såg vi på långt avstånd hur den roterade ett antal varv då strålklastarna svepte i mörkret, fann en skrothög efter 3 kapade lyktstolpar modell större, taket avskalat, dörrarna avskalade, en balk genom förarsätet, delar utspridda minst 50 meter, föraren klarade sig med ett glasblästrat ansikte och en stor glipa i svålen in till skallbenet, hittade honom gnyendes i ett dike, han hade minsann inte kört utan skulle promenera iväg, hade dock turen att en polis ej i tjänst kom efteråt och hjälpte oss lite)

En lösning vore om man kunde sätta höger hand på vänster arm på dessa (handflatorna utåt), blir svårt o hålla i ratten då

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är huset?
Vad är det byggt av trä/betong/sten?

Hur hög är själva källaren vid det påkörda stället?
Och hur är källaren byggd murad/lekablock/etc?

Frågar för är det en lågt uppstickande källare (dvs sticker upp ca 2-3dm) med ett trähus ovanpå är det ju mer tåligt för rörelser än en högre murad källare och betonghus.
Är det sen ett gammalt hus är det oftas lite bättre tilltagen stomme än dagens hus.

Tex var det en kompis här hålan som fick huset påbackat (och det var på varvstoppet med backen i så det gick ju ganska fort) av en idiot.
Dragkroken gick precise över sten/murade grunden och tog på trähuset (med plåtfasad) det som hände var att en stående regel klippte av spiken som den satt fastspikad med i syllen och trycktes inåt 2-3cm så det vart en liten utbuktning på vägen inne i vardagsrummet.
Det som behövdes var att såga upp en 3x3dm lucka utifrån och dra tillbks den stående regeln och sätta fast den i syllen och även i grunden för säkerhetskull innerväggen följde med så fint att inget behövde göras med den.

Sen fick dom byta 4 brädor på utsidan vid själva skadan och även fixa fram en likadan plåtfasad som fick målas i rätt färg och det ko stora problemet försäkringsbolaget hade ju färgkoden men den existerande fasaden var ganska solblekt.
Detta sket dom i först men kompisen godtog det inte utan krävde rätt färg och dom fick inte till den rätta nyansen genom att bryta färgen så till slut efter 8 olika försök (fråga inte mig vilka idioter dom anlitade?) så fick han förslaget att dom skulle måla om hela huset i den "rätta" färgkoden (vart väl billigare än att ge idioterna mer försök att bryta fram rätt nyans).

Allt som allt fundera minst ett par gånger innan ni godkänner ett förslag från försäkringsbolagen och ställ gärna lite krav på dom även lite halvt orimliga som dom kan dra ner till en rimlig nivå så dom känner sig nöjda med att ha dragit ner nivån en bit.

I alla fall så var det en ganska rolig historia så här efteråt.
Det började med att på tor kväll började några 18-20 åringar att skrota (+ett par pallar öl) ner en volvo 340 i delar på hyreshusparkeringen som ligger nära kompisens hus och fick för sig att dom skulle börna slut på däcken vilket dom gjorde (och satte fram däcken bak och en gång till) efter det så blev det en motorsprängning vid 11 tiden på kvällen och sen höll dom på till 3tiden att skruva ner resten.
Jag kom ner till honom på fre morgon (för vi skulle göra nåt men kommer inte ihåg vad) och han knorrade lite om att han sovit dåligt för dom där idioterna börna/söp,etc.

Sen på fred kvällen runt 11 tiden igen så började dom att hoppa,slå med slägga,etc på volvon och söp igen detta höll på lite då och då fram till 3-4 tiden.
Jag kommer ner till kompisen runt 12 tiden på lörd och såg 340 som var "taksänkt" till instrumentbrädan och både kortare o smalare efter hoppande,slägga.
Kompisen knorrade lite mera över idioterna då han sov dåligt igen och skulle dom hålla på i kväll igen så fick det bli baseboll trä och ett snack med dom.

Sen på sön morgon var jag med en annan kompis och åt på max i karlsgoga när han ringde runt 10 tiden (och jag hade just talat om att idioterna hade hållt på nätterna innan och undrade om dom hade hållt på igår natt med) och sa att idioterna hade börnat med ford granada kombin (största o tyngsta europeiska bil du kan hitta) 4-5 gånger runt 6tiden på morgon men dom hade varit tysta innan det och sen att dom backat in i huset.

Ha,ha tänkte jag o trodde först att det var garagelängan han menade för det var där dom höll på men näe det var hans hus och inte nog med det utan han som körde hade lyckats att träffa "grindhålet" (som är för smalt för liten golf och granada är bredare och det är bara buskar).
Detta utan att det syndes i busken sen kört slalom (bakåt) mellan två andra buskar och den gjutna trappan (backspegeln togs av trappräcket dock så det var nära men inga skador på buskar/räcke/trappa) och sen in i huset brevid trappan.
Och det var för att han backade och sen slängde i ettan+max varv för att börna men fick hjärnsläpp och glömde växla till ettan av nån anledning (kan ha varit för att han var full så han knappt kunde gå?)

Grannen som satt på altan hade sett allt och sa att det var med fullt varv på motorn med varvstoppet igång som han åkte in i huset och sen studsade han ut från huset lite (vilket är naturligt) och hade då fått i ettan och ut på samma sätt från tomten igen och upp på parkeringen och in fort som fan i hyreshuset så han ringde polisen o knackade på kompisens dörr.
Kompisen ner å öppna för dom hade ju hört det men inte märkt att det var deras hus dom backat in i å när grannen sa det så tog det ju eld på med en jacka (o kallingar,baseboll trä) fly förbannad samtidigt som han ringde polisen han med och sen försökte få reda på vem som kört osv.
När han berättat klart så kunde man ju inte mer än skratta samtidigt som man berättade för dom andra i bilen om detta.

Efter detta har det dock inte hörts ett knyst från den person som körde och det var han som bodde där och ägde vovlon,granadan,osv för kompisen sa ju några väl valda ord innan polisen hade kommit (vilket tog 47min suck).

Det mest otroliga var dock att inga skador (syndes inte ett skit alls) alls på buskar/räcke/trapp det fanns enbart däck spår i gräset och det syndes ju att han kört slalom för att komma in till huset.
Vi mätte till och med spårvidden på granadan på sönd kvällen och sen grindhålet och grindhålet var 4mm bredare och då var det från dom två stammarna i busken så snacka om att ha träffat rätt två gånger!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Ska ta hit en besikningsman. Japp det var jobbigt tycker jag. Laga grunden kommer inte bli billigt för bilägaren, i detta fallet var det hans mamma som stog på bilen. Och när han körde utan körkort samt rattfylla så kommer hon få stå för hela kalaset själv, sa hennes försäkringsbolag.

Antingen betalar mammans försäkringsbolag och ställer i sin tur krav gentemot sonen, eller så ersätter de inte alls och ni (alt. ert försäkringsbolag) får fixa saken och ställa krav mot föraren.
Mamman kan i normalfallet inte hållas ansvarig för vad hennes vuxna son gjorde med hennes bil, särskilt inte de skador som han genom kriminella handlingar orsakat.

Jag förutsätter dock här att det rör sig om en myndig individ och att mamman inte lånat ut bilen med vetskap om sonens rådande tillstånd etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Avstängd

Allt det här dokumenterar du (bra att du tog bilder) och sedan tar du ett snack med ditt försäkringsbolag som kommer stå för all kostnad, du behöver inte oroa dig. Sedan om ditt försäkringsbolag vill gå på föraren så är det deras ensak

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinite Wisdom:

Antingen betalar mammans försäkringsbolag och ställer i sin tur krav gentemot sonen, eller så ersätter de inte alls och ni (alt. ert försäkringsbolag) får fixa saken och ställa krav mot föraren.
Mamman kan i normalfallet inte hållas ansvarig för vad hennes vuxna son gjorde med hennes bil, särskilt inte de skador som han genom kriminella handlingar orsakat.

Jag förutsätter dock här att det rör sig om en myndig individ och att mamman inte lånat ut bilen med vetskap om sonens rådande tillstånd etc.

Det är bilens trafikförsäkring som träder in. Det har jag kollat upp med min villa försäkring samt så är utredningen redan på gång ifrån hans försäkringsbolag. Jag har pratat med dom och rattfylleri täcker inte ägaren av bilens omkostnader, som hon förklarade för mig så kommer jag få ersättning för skadorna och dom i sin tur kommer kräva pengar ifrån den person som har ansvar för bilen och därmed täcknat försäkringen. På Facebook har han tydligen skrivit ifrån sin mobil på intensiven att han har krockat med sin bil som han tänkte ge bort till sin dotter i nyårspresent. Jovars!

Mamman (som jag inte är säker på att det är mamma, kan va syster eller fru.) håller ytterst ansvarig för sitt fordon, om den nu inte har blivit stulen så att säga. Och eftersom han skriver att det är hans egna bil på Facebook så... gorde han bort sig ifall han yttrar sig om stöld osv tycker jag.

Permalänk
Medlem

Man borde bli av med sitt körkort på livstid för sånt här. Nästa gång lyckas han kanske att köra in i skolans mattsal eller in i ett dagis.
Han är nog inte så jäkla populär bland grannarna längre Men det är nog lika bra det, då flyttar han kanske och då slipper ni bekymmer.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Man borde bli av med sitt körkort på livstid för sånt här. Nästa gång lyckas han kanske att köra in i skolans mattsal eller in i ett dagis.
Han är nog inte så jäkla populär bland grannarna längre Men det är nog lika bra det, då flyttar han kanske och då slipper ni bekymmer.

Problemet med dom som tycker det är en bra idé att köra bil efter några supar /alt en sil är att dom sällan har körkort... Dom kör i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är bilens trafikförsäkring som träder in. Det har jag kollat upp med min villa försäkring samt så är utredningen redan på gång ifrån hans försäkringsbolag. Jag har pratat med dom och rattfylleri täcker inte ägaren av bilens omkostnader, som hon förklarade för mig så kommer jag få ersättning för skadorna och dom i sin tur kommer kräva pengar ifrån den person som har ansvar för bilen och därmed täcknat försäkringen. På Facebook har han tydligen skrivit ifrån sin mobil på intensiven att han har krockat med sin bil som han tänkte ge bort till sin dotter i nyårspresent. Jovars!

Mamman (som jag inte är säker på att det är mamma, kan va syster eller fru.) håller ytterst ansvarig för sitt fordon, om den nu inte har blivit stulen så att säga. Och eftersom han skriver att det är hans egna bil på Facebook så... gorde han bort sig ifall han yttrar sig om stöld osv tycker jag.

Att trafikförsäkringen träder in och täcker skadorna håller jag med om, skulle det sen vara så att din hemförsäkring täcker ev. skador initialt (för snabb avhjälpning av akuta fel el. dyl.) så riktar de i sin tur krav gentemot det andra försäkringsbolaget.
Däremot är det självklart gentemot skadevållaren som bilägarens försäkringsbolag i sin tur ställer krav emot, jag har svårt att se ett scenario där försäkringsbolaget kan kräva regress av försäkringstagaren i ett fall som detta.

Oavsett vilket är det viktigaste att ingen kom till skada och att du ska hållas helt skadeslös rent ekonomiskt i denna fråga.
Om man sen vet med sig att idioten som körde förhoppningsvis får "skaka galler", samt blir återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget för hela beloppet så är det bara en bonus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Hej igen, Jag väntar på besiktningsmannen men det är mkt ledighet nu så vet inte när han hör av sig. Jag har lagt upp bilder på skador, den spricka i källarväggen är 2 meter bred upp mot taket. I gillestugan kan jag dock inte se eftersom det är träpanel över grundväggen. Det är bilder på sprickor som går nära elcentralen som är placerad nära mitten av huset.

Nån som har en susning om vad omfattande arbete det här blir? Kostnad? Nån som kanske känner en duktig byggare/mästare som kan kolla på bilderna?

http://imgur.com/a/UocRG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ska ta hit en besikningsman. Japp det var jobbigt tycker jag. Laga grunden kommer inte bli billigt för bilägaren, i detta fallet var det hans mamma som stog på bilen. Och när han körde utan körkort samt rattfylla så kommer hon få stå för hela kalaset själv, sa hennes försäkringsbolag.

Det där kan ju omöjligt stämma. Det var ju sonen som körde bilen och är således den person som kommer dömas att betala skadestånd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

Det där kan ju omöjligt stämma. Det var ju sonen som körde bilen och är således den person som kommer dömas att betala skadestånd.

Det är bilens försäkring som betalar kostnaderna för skador. Och va föraren full blir försäkrings tagaren ansvarig. Hade han stulit bilen hade det varit en annan.

Bilföraren får nog sina böter trottsallt.

Detta är informationen från hans försäkringsbolag. Källa på dina påståenden?

Permalänk

Några relevanta utdrag ur Folksams villkor, liktydiga regler finns även hos bl. a. Trygg Hansa, IF och Länsförsäkringar.
Dessa delar av villkoren baseras i stort på Trafikskadelagen & Skadeståndslagen, således är skiljer sig detta endast marginellt i hur det framställs i villkoren (men har samma innebörd oavsett bolag).

Citat:

Aktsamhetskrav
100. Du ska se till att bilen inte körs av förare som
• saknar giltigt körkort
• kan göra sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri.
Du ska se till att vid övningskörning såväl lärare som elev uppfyller de regler som gäller vid övningskörning.
Du ska också se till att bilen inte körs när körförbud meddelats av polis eller annan behörig besiktningsman.

101. Om du bryter mot aktsamhetskraven kan vi göra avdrag på ersättningen.
Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt.
Avdraget kan i allvarliga fall leda till att du inte får någon ersättning alls.
Vi gör inget avdrag om försummelsen är lindrig.

Bilägaren kan få reducerad eller helt nedsatt ersättning för bil och annan egendom i densamma, om denne lånar ut bilen till någon med vetskap att föraren saknar körkort eller kör påverkad.
I regel nedsätts ersättningen med 100% i sådana fall.

Citat:

Återkrav
121. I samma utsträckning som vi har betalat ersättning för skada övertar vi din rätt att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan.
För trafikförsäkring gäller, att i samma utsträckning som vi har betalat ersättning, har vi enligt trafikskadelagen rätt att kräva tillbaka ersättning av den som vållat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller genom vårdslöshet i förening med rattfylleri eller grovt rattfylleri.
Dessutom kan vi enligt trafikskadelagen framställa återkrav mot innehavare av järnväg eller spårväg samt mot den som är ansvarig för skada enligt lagen om produktansvar.
Om vi förskotterar pengar eller ställer betalningsgaranti måste du betala tillbaka om det visar sig att du inte hade rätt till ersättningen från försäkringen.

Försäkringsbolaget ges rätten att kräva fullvärdig ersättning från skadevållaren för det belopp som betalats ut, om denna genom vårdslöshet eller rattfylleri orsakat skadan.

I det aktuella fallet kan och kommer sannolikt försäkringsbolaget kräva föraren på ersättning för alla kostnader som uppkommit av dennes framfart, att några krav skulle riktas mot bilägaren mer eller mindre uteslutet.
Detta då huvudregeln i Skadeståndslagen (2:a Kap §.1) är: "Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan"
Den enda möjligheten att åtsidosätta detta vore i sådana fall om avtalet innehåller en inomobligatorisk skadeståndsskyldighet, om detta ens är tillämpbart gällande trafikförsäkringar överlåter jag dock någon med mer juridiska kunskaper besvara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinite Wisdom:

Några relevanta utdrag ur Folksams villkor, liktydiga regler finns även hos bl. a. Trygg Hansa, IF och Länsförsäkringar.
Dessa delar av villkoren baseras i stort på Trafikskadelagen & Skadeståndslagen, således är skiljer sig detta endast marginellt i hur det framställs i villkoren (men har samma innebörd oavsett bolag).

Bilägaren kan få reducerad eller helt nedsatt ersättning för bil och annan egendom i densamma, om denne lånar ut bilen till någon med vetskap att föraren saknar körkort eller kör påverkad.
I regel nedsätts ersättningen med 100% i sådana fall.

Försäkringsbolaget ges rätten att kräva fullvärdig ersättning från skadevållaren för det belopp som betalats ut, om denna genom vårdslöshet eller rattfylleri orsakat skadan.

I det aktuella fallet kan och kommer sannolikt försäkringsbolaget kräva föraren på ersättning för alla kostnader som uppkommit av dennes framfart, att några krav skulle riktas mot bilägaren mer eller mindre uteslutet.
Detta då huvudregeln i Skadeståndslagen (2:a Kap §.1) är: "Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan"
Den enda möjligheten att åtsidosätta detta vore i sådana fall om avtalet innehåller en inomobligatorisk skadeståndsskyldighet, om detta ens är tillämpbart gällande trafikförsäkringar överlåter jag dock någon med mer juridiska kunskaper besvara.

Ok, ja han saknade körkort också. hur som så kommer inte jag bli lidande ialf