TV-licens även för datorer. Lagen klubbades igenom idag.

Permalänk
Medlem

TV-licens även för datorer. Lagen klubbades igenom idag.

Vet ej först om detta är fel forumsdel för en sådan här sak men medier kanske passar hm.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab

"TV-licens även för datorer
Avgörande i förvaltningsrätten i dag

Man måste betala tv-licens även om man bara har en dator.
Det meddelade förvaltningsrätten i Luleå i dag i ett 20-tal domar.
De som hade överklagat hade i samtliga fall vänt sig mot Radiotjänsts beslut att de skulle betala tv-avgift för sin dator.
Förvaltningsrättens avgörande motiveras med att definitionen av en tv-mottagare ska vara teknikneutral och följa utvecklingen.
Inte avgjort med surfplattor
Det innebär att man är skyldig att betala avgiften även om man inte har en tv, utan bara har möjlighet att titta via dator.
– Avgiftsskyldigheten grundas på att de har en dator. Vi har andra överklaganden också som rör surfplattor och mobiler, men de är inte avgjorda än. De här låg först i turordningen, Victoria Bäckström, lagman på förvaltningsrätten i Luleå.
Innehav räcker
Det spelar heller ingen roll om man hävdar att man inte använder datorn till att titta på tv på – man måste ändå betala.
– Samma sak gäller ju om man har en tv som man aldrig använder. Det är innehavet som har betydelse, och har man en tv måste man betala, även om man exempelvis inte har en digitalbox, säger Victoria Bäckström.
Domarna kommer troligen att överklagas till kammarrätten."

Permalänk
Medlem

Jahapp, då får man väll framstå som eremit framöver då... Iaf tills man har en fast inkomst och inte behöver betala med lånade pengar...

Permalänk
Medlem

Idiotiskt.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Streamar SVT sina kanaler ? Annars bör man ju kunna hävda att deras material är som att kolla på video / dvd och då behöver man inte betala någon licens ? Eller är det önsketänkande från min sida ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Streamar SVT sina kanaler ? Annars bör man ju kunna hävda att deras material är som att kolla på video / dvd och då behöver man inte betala någon licens ? Eller är det önsketänkande från min sida ?

Har ingen betydelse.
Om du har en dator,vhs,tv som står i garaget måste du betala.

PS. Jag är eremit sedan ett tag tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har ingen betydelse.
Om du har en dator,vhs,tv som står i garaget måste du betala.

PS. Jag är eremit sedan ett tag tillbaka

Är inte helt insatt i det här men detta borde väl gälla tvmottagare, dvs man skulle kunna kolla på tex dvd i sin dator och på så vis slippa betala om nu inte nya lagen går igenom ?

Streamar SVT sedan inte sina kanaler så bör man väl kunna hävda att ingen TV visas på nätet och då behöver man heller inte betala ?

Som sagt det här är bara önsketankar men tycker att det borde funka bra så

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Är inte helt insatt i det här men detta borde väl gälla tvmottagare, dvs man skulle kunna kolla på tex dvd i sin dator och på så vis slippa betala om nu inte nya lagen går igenom ?

Streamar SVT sedan inte sina kanaler så bör man väl kunna hävda att ingen TV visas på nätet och då behöver man heller inte betala ?

Som sagt det här är bara önsketankar men tycker att det borde funka bra så

SVT har hela sitt utbud på svtplay, dvs det är likvärdigt med att titta på TV.
Altså, jag är ju för att folk ska betala för sig, använder man tjänsterna så ska man betala för sig. Men valet att inte använda tjänsterna måste ju finnas också.

Jag tänker först och främst på oss stackars studenter som får betala med lånade pengar för något som många inte ens använder(förutsatt att man inte ljuger altså, vilket många gör, 2kkr om året är mycket pengar, särskilt om de är lånade). Att leva som student utan elektronik som är licenspliktigt går ju inte heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Är inte helt insatt i det här men detta borde väl gälla tvmottagare, dvs man skulle kunna kolla på tex dvd i sin dator och på så vis slippa betala om nu inte nya lagen går igenom ?

Nej tyvär inte. Då det är själva datorn som räknas, sen om du har internet anslutning eller inte spelar ingen roll.
Korkat ja, men hela tv licens biten är korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

SVT har hela sitt utbud på svtplay, dvs det är likvärdigt med att titta på TV.
Altså, jag är ju för att folk ska betala för sig, använder man tjänsterna så ska man betala för sig. Men valet att inte använda tjänsterna måste ju finnas också.

Jag tänker först och främst på oss stackars studenter som får betala med lånade pengar för något som många inte ens använder(förutsatt att man inte ljuger altså, vilket många gör, 2kkr om året är mycket pengar, särskilt om de är lånade). Att leva som student utan elektronik som är licenspliktigt går ju inte heller...

Ok, då får man väl ge sig... ja, det borde ju va så. Kan räkna de gånger jag använder SVT per år på en hand, dvs en pay per view avgift på 400:-

Skrivet av Nivity:

Nej tyvär inte. Då det är själva datorn som räknas, sen om du har internet anslutning eller inte spelar ingen roll.
Korkat ja, men hela tv licens biten är korkad.

Det där låter ju onekligen rätt sjukt ja, kan man inte få uppdrag gransking till att granska tv-licensen ? Eller det är inte SVT som gör det programmet ?

Permalänk
Medlem

Klockren kommentar på Aftonbladet xD Man kan skrämma iväg radiotjänsttrollen genom att öppna dörren näck eller nåt sånt

Tror dom int kommer in o kollar iaf om man har en dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det mest tragiska i det hela är att väljare står utan val. En sådan här fråga - som berör så många - borde det folkomröstas om, speciellt när alla partier tycker precis likadant. Bra sätt att spä på politikerföraktet och hatet mot radiotjänst. Toppen är nådd, nu kommer det bara att gå utför.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det här med förvaltningsrätten? Kan dessa beslut överklagas/omprövas? Motivationen för domen är minst sagt undermålig.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara typ baka in det i skatten, istället för att ha som nu där alla ändå egentligen kommer behöva betala. Skillnaden är att det blir mindre omkostnader då de inte behöver ha anställda för att kolla upp folk?

Nej, jag betalar gärna för mig och det jag använder. Därför har jag Netflix. SVT har bra grejer, men mycket skulle jag kunna vara utan. Ge mig en valmöjlighet att individanpassa.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Varför inte bara typ baka in det i skatten, istället för att ha som nu där alla ändå egentligen kommer behöva betala. Skillnaden är att det blir mindre omkostnader då de inte behöver ha anställda för att kolla upp folk?

Nej, jag betalar gärna för mig och det jag använder. Därför har jag Netflix. SVT har bra grejer, men mycket skulle jag kunna vara utan. Ge mig en valmöjlighet att individanpassa.

Varför ö.h.t. ha public service? Det är ett koncept som uppfanns långt innan dagens informationssamhälle skapades, vi behöver inte ha skiten längre. Om något så banta utbudet till det som faktiskt är viktigt, sätt tydliga riktlinjer för vad public service ska innefatta och låt de som vill ha det betala för det. Att sätta det på skattesedeln är, om något, en sämre lösning än avgiften.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har nån dator.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför ö.h.t. ha public service? Det är ett koncept som uppfanns långt innan dagens informationssamhälle skapades, vi behöver inte ha skiten längre. Om något så banta utbudet till det som faktiskt är viktigt, sätt tydliga riktlinjer för vad public service ska innefatta och låt de som vill ha det betala för det. Att sätta det på skattesedeln är, om något, en sämre lösning än avgiften.

Jag håller med dig. Viss samhällsnytta har det dock. Det jag menade med att ta det via skatten var att om de ändå ska ta betalt av varenda kotte borde det vara mindre administration kring det. Banta ner det till nyheter, skippa resten, och ta betalt i relation till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

"...Banta ner det till nyheter, skippa resten, och ta betalt i relation till det."

Det där är ett förslag jag kan stå bakom, är i övrigt ointresserad av vad public service har att erbjuda.
Beskatta en tv kanal för nyheter/krisinformation och en likadan radiokanal, definitivt behov för det.
Sen kan det väl erbjudas ett bredare utbud mot betalning men att tvinga alla att betala är bara absurt.

Men det är förstås mycket mer lönsamt att tvinga med alla.
Då slipper man också planera för att det ska gå ihop sig och kan därmed producera skit utan att behöva gå back.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem

Har för mig att fans till någon tv-serie en gång i tiden skickade en massa nötter via snigelpost till bolaget som ägde rättigheterna för serien i protest mot att de skulle lägga ner den. Tycker att _ALLA_ borde överklaga till radiotjänst så de blir dränkta i jobb så kanske de inser vad de håller på med ?

Permalänk

Tråkigt att jag blev precis blind och kan inte kolla på datorn längre..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tråkigt att jag blev precis blind och kan inte kolla på datorn längre..

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ingen roll. Det är innehavet som räknas och inget annat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Det där är ett förslag jag kan stå bakom, är i övrigt ointresserad av vad public service har att erbjuda.
Beskatta en tv kanal för nyheter/krisinformation och en likadan radiokanal, definitivt behov för det.
Sen kan det väl erbjudas ett bredare utbud mot betalning men att tvinga alla att betala är bara absurt.

Men det är förstås mycket mer lönsamt att tvinga med alla.
Då slipper man också planera för att det ska gå ihop sig och kan därmed producera skit utan att behöva gå back.

Den där idén gillar jag.
SVT och SR ska ju som sagt vara public service, inte underhållning. De borde ha en kanal som sänder nyheter och granskningsprogram 24/7 och få skattemedel för den. Övriga program (de behöver faktiskt inte sända importerade serier från England) kan de lägga ut prenumerationer för precis som Viasat. Alternativt införa reklam.

SVT/SR ska enbart vara till för folket och göra samhällsnytta. De bör inte eftersträva ett underhållsvärde.

Permalänk

"Datorinnehav kräver TV-avgift".
Ungefär som att alla med snopp ska betala underhållsbidrag.
- Men jag är inte farsa?
- Nej, men du har utrustningen!

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17929803.ab

Inte så oväntat kanske, men att det sker ~5 gånger om året i snitt borde ju sända signaler till de som bestämmer att det är något fel på systemet?

Inför en allmän skatt iistället för en "frivillig" licens så slipper ~5 människor om året bli misshandlade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

SVT har hela sitt utbud på svtplay, dvs det är likvärdigt med att titta på TV.
Altså, jag är ju för att folk ska betala för sig, använder man tjänsterna så ska man betala för sig. Men valet att inte använda tjänsterna måste ju finnas också.

Jag tänker först och främst på oss stackars studenter som får betala med lånade pengar för något som många inte ens använder(förutsatt att man inte ljuger altså, vilket många gör, 2kkr om året är mycket pengar, särskilt om de är lånade). Att leva som student utan elektronik som är licenspliktigt går ju inte heller...

Om lagen är teknikneutral som man påstår så är signalen kostnadsfri fram till antennen. Så om det ska fungera på samma sätt för dator med internetanslutning så ska radiotjänst betala internetanslutningsavgiften även för typ 100/100 lina.
Men personligen tror jag att den bara är teknikneutral så länge det ger inkomster. När det kommer till kostnadssidan så är vi inte längre så teknikneutrala.

Permalänk
Medlem

Jag åkte på detta idag. Vanligtvis svarar jag inte på hemligt nummer men blev ett undantag idag. Har ingen TV men åkte dit på datorfrågan. Är sjukt förbannad. Känner mig nästintill våldtagen. Jag vill inte betala för något jag inte stödjer eller tar del av. Vem ska man kontakta för att uttrycka sitt missnöje? Vilket parti bör jag rösta på för att skippa skiten????
Värsta är att jag ska betala för skiten med lånade pengar då jag är student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag åkte på detta idag. Vanligtvis svarar jag inte på hemligt nummer men blev ett undantag idag. Har ingen TV men åkte dit på datorfrågan. Är sjukt förbannad. Känner mig nästintill våldtagen. Jag vill inte betala för något jag inte stödjer eller tar del av. Vem ska man kontakta för att uttrycka sitt missnöje? Vilket parti bör jag rösta på för att skippa skiten????
Värsta är att jag ska betala för skiten med lånade pengar då jag är student.

Det brukar vara bäst att anmäla till radiotjänst att du har gjort dig av med dator eller internet.
Kom sen ihåg att du inte har någon dator som är avsedd för tv-mottagning när någon ringer och frågar om ditt datorinnehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17929803.ab

Inte så oväntat kanske, men att det sker ~5 gånger om året i snitt borde ju sända signaler till de som bestämmer att det är något fel på systemet?

Inför en allmän skatt iistället för en "frivillig" licens så slipper ~5 människor om året bli misshandlade?

Det brukar heta att gratis är gott. Fast även att någon annan betalar mina nöjen är oclså ganska gott även om det inte blir allt.

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Jag åkte på detta idag. Vanligtvis svarar jag inte på hemligt nummer men blev ett undantag idag. Har ingen TV men åkte dit på datorfrågan. Är sjukt förbannad. Känner mig nästintill våldtagen. Jag vill inte betala för något jag inte stödjer eller tar del av. Vem ska man kontakta för att uttrycka sitt missnöje? Vilket parti bör jag rösta på för att skippa skiten????
Värsta är att jag ska betala för skiten med lånade pengar då jag är student.

Säg att du hade datorn för studier och den är nu såld. Sedan när de ringer så är det bara att lägga på luren, är inget olagligt i det...
Har klarat mig i snart 5år och då har jag kabeltv där jag betalar för de kanalerna som jag vill se på...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2