Permalänk

Kommer FX 6300 att flaska?

Jag undrar om jag överklockar min FX 6300 kommer den då att hänga med om jag Kör 2 7950 i Crossfire.
Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Optimalt lär det inte bli men du lär få en ökning iaf. Vad är det du vill köra? BF4:a?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Optimalt lär det inte bli men du lär få en ökning iaf. Vad är det du vill köra? BF4:a?

Jag vill köra spel såsom BF4 och Watch dogs bl.a.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk

Ska du inte överklocka processorn är det nog inte värt det för BF4 i alla fall, då en fx-6300 inte bör vara särskilt långt från att redan flaska ett 7950 i BF4 1080p. Det kommer ge en boost, men din minfps i BF4 kommer inte öka markant.

EDIT: Är dock osäker på hur det kommer se ut i andra, mindre processorkrävande spel.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban8275:

Jag undrar om jag överklockar min FX 6300 kommer den då att hänga med om jag Kör 2 7950 i Crossfire.
Tack på förhand.

fixa cpu kylare och bättre moderkort för överklockning så ska den nog hänga med skapligt om du klockar upp den ordentligt.

annars är det ganska skaplig chans att den håller nuvarande grafikkort tillbaks och två så kommer det inte öka så mycket men skillnad kommer det bli
(om den är märkbar förutom extra ljud ifrån datorn och högre strömförbrukning återstår att se...)

skulle klockat upp processorn först med nuvarande grafikkort och sen testa bf4 på medium high blandning till att börja med...
klarar du dig inte över 50 fps på större bana med mycket som händer byter du processorn till en bättre eller fixar bättre moderkort och cpu kylare och klockar så högt du kan och testar igen tills du får ett ordentligt flyt på det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det beror helt på spelet, Min Cpu flaskar mina 7950s i rätt många titlar, dock CPU krävande sånna (Dayz, Bf4, Arma 2/3), så det ser tyvärr inte ljusare ut för din. Överklockning hjälper absolut men det är ändå inget som klår fler kärnor/HT.

Permalänk

Tack för alla svar! Tror nog nästan att jag kommer att köpa nytt moderkort och processor senare samtidigt som jag köper ett till 7950 eller kanske ett helt nytt kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk
Avstängd

fråga är väll om det flaskar så det märks egentligen för många gånger så märker man inte en cpu flaskhals och skillnaden blir 100 mot 140 fps tex och din cpu är väll inte helt optimal men har iof ett jävla bra oc potensial och ditt moderkort har 125tpd cpu stöd "klarar nog ganska mycket mer med" din cpu ligger på 95 så ditt moderkort klarar säkert en rätt bra oc och min okvalificerade gissning är at 4600mhz bör inte vara nått större problem om du har en kylning som klarar det och i värsta fall kanske du behöver en fläkt/kylning på mosfets om du ska pressa rejält vilket skulle ge ett rätt bra lyft

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Kort och sant svar, nej.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med överklock sisådär 4,5ghz så kommer du kunna köra bf4 utan problem skulle jag tro.

Kör ju bf4 med allt på high med ett gtx680 och en 8320 i 4,4ghz utan problem, Vet dock inte hur stor skillnad det är mellan cpuerna i samma klocka skiljer iallafall 2 kärnor.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

fråga är väll om det flaskar så det märks egentligen för många gånger så märker man inte en cpu flaskhals och skillnaden blir 100 mot 140 fps tex och din cpu är väll inte helt optimal men har iof ett jävla bra oc potensial och ditt moderkort har 125tpd cpu stöd "klarar nog ganska mycket mer med" din cpu ligger på 95 så ditt moderkort klarar säkert en rätt bra oc och min okvalificerade gissning är at 4600mhz bör inte vara nått större problem om du har en kylning som klarar det och i värsta fall kanske du behöver en fläkt/kylning på mosfets om du ska pressa rejält vilket skulle ge ett rätt bra lyft

Skrivet av martin_opell:

Med överklock sisådär 4,5ghz så kommer du kunna köra bf4 utan problem skulle jag tro.

Kör ju bf4 med allt på high med ett gtx680 och en 8320 i 4,4ghz utan problem, Vet dock inte hur stor skillnad det är mellan cpuerna i samma klocka skiljer iallafall 2 kärnor.

Funderar hur högt man kan överklocka med en coolermaster 212 evo (Har nyligen beställt efter en men den har inte kommit med posten ännu)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robban8275:

Funderar hur högt man kan överklocka med en coolermaster 212 evo (Har nyligen beställt efter en men den har inte kommit med posten ännu)

Ja det blir till att göra tester och se om det går högt. Håll dig bara under ~60 C på CPU:n så throttlar den inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja det blir till att göra tester och se om det går högt. Håll dig bara under ~60 C på CPU:n så throttlar den inte.

Ok skall göra det vad är en god utgångspunkt för överklockningen då, 4GHz på standard volt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robban8275:

Ok skall göra det vad är en god utgångspunkt för överklockningen då, 4GHz på standard volt?

Det finns två sätt som brukar användas.

1. Du börjar på stock volt och stock frekvens, därefter testar du i prime95 i ca 5 min om det är stabilt. Därefter höjer du frekvensen i minsta möjliga mån med multin först ända till den blir instabil, det visar sig genom frysning, blåskärm, och att kärnorna ger upp. Använd core temp där kan du se exakt hur hårt alla kärnor går. Då höjer du volten till stabilitet. Därefter repeterar du.

När du börjar nå max volt får du sluta beroende på vilken risk du är villig att ta. Ju högre volt, desto kortare livslängd och större risk för att en mosfet eller Cpun brinner upp.

Llc lämnar jag med rekommendationen att llc skall vara av.

2. Det lata och korkade sättet, börja på max volt med stock frekvens och jobba dig uppåt tills den blir instabil.

Hur du än gör, när du tror du hittat optimala frekvensen för dig, så kör du prime, klarar du en timme är du stabil nog för normalt användande.

Stäng av cool n quiet och c1 etc när du klockar.

Lycka till.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Robban8275:

Ok skall göra det vad är en god utgångspunkt för överklockningen då, 4GHz på standard volt?

På AMD-systemet i sign, där kör jag kör med turbo avstängd och ett stegs ökning på offsetspänningen.
http://valid.canardpc.com/2733997
Har gått stabilt på 4.2GHz sedan i mars 2013

Som jämförelse i 3Dmark/Fire strike
graphics score = physics score, då går det jämnt upp med ett HD 7870 XT (samma GPU som på ett HD 7950)
http://www.3dmark.com/fs/313033
I CF skiljer sig graphics/physics 79%
http://www.3dmark.com/fs/319235

motsvarande min i5-3570k i sign med ett
http://www.3dmark.com/fs/74822
resp två HD 7950
http://www.3dmark.com/fs/142635

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Avstängd

som sagts så små steg är bra att testa även om jag inte brukar ha tålamod med det och tar en resett cmos 1 gång eller 2 men 4ghz bör inte vara nått problem och du har en 6core som inte blir så hemskt varm så 4400 -4600 är nog inte heller nån fara men då brukar dom vilja ha lite mer volt och det är vad jag gissar på är ca max för en 212 kylare om du vill hålla dig under max rekommenderad temp igenom occt och prime vilket är 62c

sen har du lite billigare moderkort så med mycket volt och oc kan ev mosfets bli varma så är bra att hålla lite koll på värmen där men jag tror 4600 är rätt lungt 5ghz därimot kräver ofta ett rejält lass med volt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

som sagts så små steg är bra att testa även om jag inte brukar ha tålamod med det och tar en resett cmos 1 gång eller 2 men 4ghz bör inte vara nått problem och du har en 6core som inte blir så hemskt varm så 4400 -4600 är nog inte heller nån fara men då brukar dom vilja ha lite mer volt och det är vad jag gissar på är ca max för en 212 kylare om du vill hålla dig under max rekommenderad temp igenom occt och prime vilket är 62c

sen har du lite billigare moderkort så med mycket volt och oc kan ev mosfets bli varma så är bra att hålla lite koll på värmen där men jag tror 4600 är rätt lungt 5ghz därimot kräver ofta ett rejält lass med volt

Ok hur kan jag hålla koll på hur varma mosfets blir då och hur varmt får det bli?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL R2 Mobo: MSI z97 Krait Edition CPU: 4790k GPU: MSI GTX 970 PSU: XFX 750W RAM: HyperX 2x4GB 1600MHz SSD: 120GB Kingston HyperX 3K HDD: 2TB Seagate Barracuda Ljudkort: Creative SoundBlaster Z Mus: Mionix Naos 7000 Tangentbord: Quickfire TK med browns Hörlurar: DT 990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robban8275:

Ok hur kan jag hålla koll på hur varma mosfets blir då och hur varmt får det bli?

Med t ex AIDA64.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)