Permalänk

Tyst mATX chassi

Hej på er,

Jag har tänkt skaffa ett nytt chassi för min dator. Nu har jag ett CM Storm Trooper, vilket låter för mycket och är en aning gigantisk. Jag har tänkt också skaffa ett h100i/h110 (beror på chassi). Mitt nätagg är inte modulärt, så det kan bli problem med riktigt små chassi.

Jag spanade in Lian-Li burkarna, men det verkar som att kabeldragningen kommer bli ett problem. Jag har även tittat på corsairs 350D, lutar faktist mer åt den. Så innan jag går och köper ett chassi, finns det några rekommendationer? Har 4 hdd'er och en ssd och har inte sli/cf.

Snabb hjälp skulle uppskattas, då jag har tänkt köpa det imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Jonas gjorde en kombinerad recension på 350D och fractal designs motsvarighet (lite osäker på om det var define mini)

Edit: nope det var arc mini r2 men här får du se Jonas bild av dem:
http://www.sweclockers.com/recension/17445-corsair-obsidian-3...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bitfenix släppte nyligen Prodigy M som jag själv tycker är väldigt intressant, men med tanke på antalet hårddiskar du har så kanske det blir en något rörig historia (den klarar som mest 4 hårddiskar): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2131792

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Den hade jag satsat på om låg ljudnivå är en prio.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av usilusken:

Den hade jag satsat på om låg ljudnivå är en prio.

Har du någon källa som säger att den är tystare än DS Cube?

EDIT: Jag är ärligt intresserad, då jag själv står och väger mellan ett par olika och ljudnivån är det absolut viktigaste.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett SilverStone Temjin TJ08B-E tycker det är rätt bra

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Slår en slant för Define Mini. Checka mitt galleri för att njuta av lite "real-bilder"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Beställde mitt Define mini i Fredags, litet och tyst ska det va!

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har du någon källa som säger att den är tystare än DS Cube?

EDIT: Jag är ärligt intresserad, då jag själv står och väger mellan ett par olika och ljudnivån är det absolut viktigaste.

Nej, men denna sida gör väldigt seriösa recensioner med fokus på just ljudnivå och de verkar gilla den:
http://www.silentpcreview.com/fractal-define-mini
De jämför även med Silverstone Temujin TJ08-e

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av usilusken:

Nej, men denna sida gör väldigt seriösa recensioner med fokus på just ljudnivå och de verkar gilla den:
http://www.silentpcreview.com/fractal-define-mini

Jo, jag läste den, men det verkade finnas ett par missar, så som klickande fläktar t.ex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Cooler master silencio 352

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska själv köpa ett 350D då jag vill byta ifrån mitt 650D. Har själv 4 diskar men kommer att gå ner till 2 då inget mATX rymmer 4 diskar om du samtidigt ska ha ett långt grafikkort. Om det är ljudnivå som du prioriterar så ska du titta på define mini, men annars så är 350D och Arc mini R2 bra val

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har du någon källa som säger att den är tystare än DS Cube?

EDIT: Jag är ärligt intresserad, då jag själv står och väger mellan ett par olika och ljudnivån är det absolut viktigaste.

Aerocuben ser faktist riktigt intressant ut, lite trist att det inte finns ur box 240 radiator fästen i fronten dock.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Aerocuben ser faktist riktigt intressant ut, lite trist att det inte finns ur box 240 radiator fästen i fronten dock.

Har fractal 1000 core

Den har inte hårddiskplats till mer än 2 hdd o 1 ssd eller 4 ssd, 1 hdd plats till utan dvd spelaren

Ifall du vill kompremissa så får jag alltid komplimanger av kompisar som tycker de e den tystaste datorn dom hört (chassiefläkten e den som låter o den hör ja bara med huvudet nära) (i load)
I idle är den hörs inget alls

2 120 mm fram o sida inåt o en 92 mm bak utåt

Bra luftflöde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Har fractal 1000 core

Den har inte hårddiskplats till mer än 2 hdd o 1 ssd eller 4 ssd, 1 hdd plats till utan dvd spelaren

Ifall du vill kompremissa så får jag alltid komplimanger av kompisar som tycker de e den tystaste datorn dom hört (chassiefläkten e den som låter o den hör ja bara med huvudet nära) (i load)
I idle är den hörs inget alls

2 120 mm fram o sida inåt o en 92 mm bak utåt

Bra luftflöde

[/size]

har byggt lite i ett sånt tidigare och mycket trevligt chassi.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:
Skrivet av DunderKlumpen:

Har du någon källa som säger att den är tystare än DS Cube?

EDIT: Jag är ärligt intresserad, då jag själv står och väger mellan ett par olika och ljudnivån är det absolut viktigaste.

jag äger skälv detta chassi och jag tycker inte det är det bästa chassit jag kastade ut stora fläkten i fronten för jag gillar inte 200mm fläktar.

pros
+snyggt chssi (köpte mitt i rött
+hårdisk platser 3*2,5tums och 3*3,5
+man får plats med H100(i) om man kastar ut dvdläsaren
+man kan stänga för övre gallret (frågan är varför man skulle vilja detta kkylning behövs altid)
negative
- krånglig kabeldragning
- sanslöst fästanorning av 2,5tums hårdiskar
- i load inte alls tyst trots vattenkylning
- Inget galler på sidan för kylning av grafikkort
så chassit får 3/5 av mig

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Silverstone Temjin TJ08B-E?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

jag har byggt i ett core 1000 en gång, hatade den, tunn plåt och riktigt jobbig att bygga i, väldigt liten. Är define mini också lika taskig? Är det bara jag som tycker så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rednaxela5950:

jag har byggt i ett core 1000 en gång, hatade den, tunn plåt och riktigt jobbig att bygga i, väldigt liten. Är define mini också lika taskig? Är det bara jag som tycker så?

Core 1000 är ett budget-chassi. Define Mini är ett bra chassi

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Core 1000 är ett budget-chassi. Define Mini är ett bra chassi

Håller med !! tycker core 1000 är det fulaste chassi FD har gjort för 300kr kan man få bättre chassin som är snyggare i allfall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Jag var ganska säker på att jag ville ha ett lian-li pc-v354a, men sen såg jag hur nätaggregatet sitter.

hur är det här tänkt?
Man kan vända på den för att få fläkten mot sidopanelen. Det känns som att det kommer bli väldigt dålig temp på mitt grafikkort :S

Permalänk

Är det smartare att skaffa ett 350d? Temperatur är riktigt viktigt det också, hur mycket tror ni ljudet och temperaturen skiljer sig mellan 350d och define mini och pc-v354?

Permalänk

Har lagt till en poll.

Permalänk
Medlem

Men jag fattar inte....

Du vill ha en burk som är både tyst och sval. Ta en titt på bilden du själv länkade i tråden. Lian Li's burk har knappast öppen planlösning eller ljuddämpning. Dessutom så har du precis som på bilden ett icke modulärt agg.

Jämför du den bilden med t.ex. mitt bygge så finns det ingen som helst anledning att välja lian li då define mini är bättre på ALLA punkter.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Define mini är nog tystast, men om du vill ha en H100 så får det bli en 350D.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Rednaxela5950:

jag har byggt i ett core 1000 en gång, hatade den, tunn plåt och riktigt jobbig att bygga i, väldigt liten. Är define mini också lika taskig? Är det bara jag som tycker så?

Skrivet av YamahaDGX630:

Core 1000 är ett budget-chassi. Define Mini är ett bra chassi

Skrivet av Tranceguy:

Håller med !! tycker core 1000 är det fulaste chassi FD har gjort för 300kr kan man få bättre chassin som är snyggare i allfall

Vad är det som är "fult" med core 1000 ? det är enkelt och stilrent med bra lösningar till en liten kraftfull gaming rigg.

Du får va du betalar för, ett billigt snyggt chassie med bra luftflöde, har allt du behöver och är litet. finns dessutom utrymme för massa modifikationer.

Men smaken är väl som baken

håller däremot med om att mini är bättre med 2 extra fläktar, kabeldragning och bättre hårddiskförvaring. men luftflödet framifrån försämras ifall man använder alla hårddiskhållare

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anndreeaas:

Vad är det som är "fult" med core 1000 ? det är enkelt och stilrent med bra lösningar till en liten kraftfull gaming rigg.

Du får va du betalar för, ett billigt snyggt chassie med bra luftflöde, har allt du behöver och är litet. finns dessutom utrymme för massa modifikationer.

Men smaken är väl som baken

håller däremot med om att mini är bättre med 2 extra fläktar, kabeldragning och bättre hårddiskförvaring. men luftflödet framifrån försämras ifall man använder alla hårddiskhållare

vad i cahssit är det inte som sert fult ut kan jag vända det till åxå? menar det ser väldigt billigt ut fronten ser förjävligt ut. bara ett simpelt galler med massa hål i så nej inget jag vill ha i allfall, dock kan jag axeptera att andra gillar det men det är min åsikt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Design Define Mini.
Rikigt trevligt chassi, innan grafikkortsuppgraderingen var det istort sett så nära ljudlöst man kan komma, det mesta ljudet kom från hårddiskknattret vid indexering, skrivning och läsningar. Ska flytta diskarna till 5.25" platserna och plocka bort den nedre buren.(Tror den var nitad, får kolla när jag kommer hem)

Efter 2 år nu så har den bakre utblåsfläktens lager börjat ge sig och den ger ifrån sig ett litet knatter, som försvinner om man knackar lite på den.
Men den har varit igång dygnet runt. Blir till att byta ut den, vilken dag som helst.

Massvis med genomföringar till baksidan, fläktfilter, dämpmattor.

Men man får se upp lite med val av komponenter.
Ska man ha många diskar i så får man tänka på vilket grafikkort man väljer.
Skulle själv inte köra SLI i den här burken. Det andra grafikkortet får det lite tajt med luft. (man måste ha 2-slots).
Finns iofs nätaggregat som är väldigt välventilerat så det kanske inte är ett problem, men likväl något att tänka på.

Det går att klämma ner
MAXIMUS_IV_GENEZ
Noctua NH-D14
ASUS Radeon R9 280X 3GB MATRIX ROG

Rekommenderar som vanligt att man ska se upp med minnenas höjd om man ska köpa ND-14, 44mm tror jag bestämt det är.
Så har man minnen med kylflänsar på så ska man se upp. (eller demontera dem)

Det grafikkortet jag valt, går precis ned tillsammans med den nedre HDD-buren.
Det har även en backplate, har man inte det på grafikkortet skulle jag nog lagt en tejp/film eller något motsvarande mellan ND-14.
Beroende på om man fått böjt byglarna tillräckligt.

Bild på insida på burken

Större bild

Dold text

Man får böja till fläktbyglarna(ND-14) som är mot grafikkortet.

Större bild

Dold text

Överlag väldigt nöjd med den här burken, och enligt mig riktigt stilren.
Relativt kostsamt, men jag tycker det är ett motiverad prissättning.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾