Stänga av brorsans dator via cmd

Permalänk

Stänga av brorsans dator via cmd

Tjenare! Jag behöver hjälp med en sak, Jag försöker stänga av min brors dator när han håller på och tankar filmer m.m. Jag tänkte använda mig av cmd men jag får det inte att fungera. Jag har läst lite att det går att skriva shutdown -i sen lägga till datornamnet, men det går inte. Är det så att jag måste få tillgång till min broders dator? Hur får jag det?

Permalänk
Skrivet av dLiinkz:

Tjenare! Jag behöver hjälp med en sak, Jag försöker stänga av min brors dator när han håller på och tankar filmer m.m. Jag tänkte använda mig av cmd men jag får det inte att fungera. Jag har läst lite att det går att skriva shutdown -i sen lägga till datornamnet, men det går inte. Är det så att jag måste få tillgång till min broders dator? Hur får jag det?

Kan du inte bara säga åt honom att sluta ladda ner stora saker hela tiden eller fråga om han kan installera netlimmiter så att han inte tar upp all bandbredd? Tror inte att han blir så glad om du lyckas stänga av hans dator och om du gör det så får han nog reda på det ganska snabbt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

varför vill du göra det? var inte elak

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLiinkz:

Tjenare! Jag behöver hjälp med en sak, Jag försöker stänga av min brors dator när han håller på och tankar filmer m.m. Jag tänkte använda mig av cmd men jag får det inte att fungera. Jag har läst lite att det går att skriva shutdown -i sen lägga till datornamnet, men det går inte. Är det så att jag måste få tillgång till min broders dator? Hur får jag det?

Är det inte bättre att du och din bror kommer överens om att samsas om bandbredden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLiinkz:

Tjenare! Jag behöver hjälp med en sak, Jag försöker stänga av min brors dator när han håller på och tankar filmer m.m. Jag tänkte använda mig av cmd men jag får det inte att fungera. Jag har läst lite att det går att skriva shutdown -i sen lägga till datornamnet, men det går inte. Är det så att jag måste få tillgång till min broders dator? Hur får jag det?

När jag var i din ålder var jag inte lika avancerad.
Jag knyckte helt enkelt säkringen som gick till hans rum, han var helt strömlös. Det eller klippte nätverkssladden med en sax.

Syskonkärlek <3

Permalänk
Medlem

Manual till kommandot:

http://linux.about.com/od/commands/l/blcmdl8_shutdow.htm

Grundläggande är väl att man är inloggad på en viss dator man vill stänga ner. Nägon -i flagga finns väl inte vad jag ser heller.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Manual till kommandot:

http://linux.about.com/od/commands/l/blcmdl8_shutdow.htm

Grundläggande är väl att man är inloggad på en viss dator man vill stänga ner. Nägon -i flagga finns väl inte vad jag ser heller.

Lite snabb på att länka? Det där är ju linux

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Vad menas? Du kan inte "bara" stänga av hans dator så enkelt via CMD endast för att ni sitter på samma nätverk! Tänk dig hur osäkert det skulle vara. Du kan dock testa detta:

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Om du drar hans nätverkskabel genom ett durkslag så halveras bandbredden. Detta är alltså helt sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Avstängd

95% av dom som kommenterar som aldrig haft en brorsa i guess. Stäng ner skiten, man blir alltid lika trött på deras eviga torrentskit när man sitter på ADSL..

Permalänk

Fiber?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

för i tiden fanns det program man kunde använda för att ta över någons dator och göra olika saker.

varför inte spärra hanns torrent till en viss hastighet så du oxå får internet?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta fjanta er och skaffa en router med QOS så blir det inget bråk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sluta fjanta er och skaffa en router med QOS så blir det inget bråk.

Vad är det för något?

Permalänk
Skrivet av putte_br:

för i tiden fanns det program man kunde använda för att ta över någons dator och göra olika saker.

varför inte spärra hanns torrent till en viss hastighet så du oxå får internet?

Skrivet av JeagerMeisterSWE:
Skrivet av oouhdawg:

95% av dom som kommenterar som aldrig haft en brorsa i guess. Stäng ner skiten, man blir alltid lika trött på deras eviga torrentskit när man sitter på ADSL..

Skrivet av Top_Jimmy:

Om du drar hans nätverkskabel genom ett durkslag så halveras bandbredden. Detta är alltså helt sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av elklazor:

Vad menas? Du kan inte "bara" stänga av hans dator så enkelt via CMD endast för att ni sitter på samma nätverk! Tänk dig hur osäkert det skulle vara. Du kan dock testa detta: http://gyazo.com/a718e5acffb408c377dfb439be11693b.png

Skrivet av biorrith:

När jag var i din ålder var jag inte lika avancerad.
Jag knyckte helt enkelt säkringen som gick till hans rum, han var helt strömlös. Det eller klippte nätverkssladden med en sax.

Syskonkärlek <3

Skrivet av Ozzed:

Är det inte bättre att du och din bror kommer överens om att samsas om bandbredden?

Skrivet av Anitramane:

varför vill du göra det? var inte elak

Skrivet av Schackmannen:

Kan du inte bara säga åt honom att sluta ladda ner stora saker hela tiden eller fråga om han kan installera netlimmiter så att han inte tar upp all bandbredd? Tror inte att han blir så glad om du lyckas stänga av hans dator och om du gör det så får han nog reda på det ganska snabbt.

Vårat internet är 10/1, Direkt han startar så får jag 1000ping+ i spel, Han vet knappt hur man stänger av en torrent. Om jag lär mig att stänga av hans datorn så kommer han lära sig att han inte ska tanka, Säger jag något åt honom lyssnar han inte. han tror att han äger internet.

Permalänk

Det finns ett program som heter Netlimiter. Har själv inte använt det, men jag tror nog att det är detta du söker.

http://www.netlimiter.com/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

shutdown -s -t 200 -f

så stängs datorn av efter 200 sekunder(du kan såklart ändra till vad som passar dig)

Permalänk
Skrivet av TobbeG92:

shutdown -s -t 200 -f

så stängs datorn av efter 200 sekunder(du kan såklart ändra till vad som passar dig)

Vart ska jag skriva datorns namn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dLiinkz:

Vad är det för något?

Qos är ett system som prioriterar trafik och fördelar bandbredd och det brukar finnas såna funktioner i bättre routrar, netlimiter är mjukavara som körs i datorerna men det är inte lika bra eftersom det inte vet vad andra datorer gör.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Vet exakt hur det känns har en syrra som allltid har ca 20 filmer på nerladdning och säger bara att nätet inte är segt för henne när hon laddar ner. Så jag bytte namn och lösenord på internetet

Permalänk
Medlem

Netlimiter behövs inte när man tankar torrents. Det fungerar utmärkt att strypa med hjälp av torrentprogrammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLiinkz:

Vårat internet är 10/1, Direkt han startar så får jag 1000ping+ i spel, Han vet knappt hur man stänger av en torrent. Om jag lär mig att stänga av hans datorn så kommer han lära sig att han inte ska tanka, Säger jag något åt honom lyssnar han inte. han tror att han äger internet.

Om han inte gör det med flit så går det att resonera om saken. I varenda torrentklient som är släppt senare än 2006 så finns möjlighet att begränsa både upp/nedladdningshastighet samt antalet samtidiga anslutningar. Prova er fram tills ni hittar en balans.

såvida ni inte sitter anslutna till en domän (och det lär ni ju inte göra om det är ett hemmanätverk) finns dessutom stor "risk" att fjärravstängning är blockerat av brandvägg eller antivirus. Lös det hela på ett moget sätt istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dLiinkz:

Vårat internet är 10/1, Direkt han startar så får jag 1000ping+ i spel, Han vet knappt hur man stänger av en torrent. Om jag lär mig att stänga av hans datorn så kommer han lära sig att han inte ska tanka, Säger jag något åt honom lyssnar han inte. han tror att han äger internet.

Blocka hans upload i hans torrentprogram till typ 0,000,5 istället för unlimited

Permalänk
Inaktiv

Bra mkt enklare med några rader batch. Mer subtilt och funkar som det ska. Hojta till via pm om du behöver koderna.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sluta fjanta er och skaffa en router med QOS så blir det inget bråk.

Detta är den rätta lösningen, med QoS kan man nästan tanka hela linan full utan att latency påverkas nämnvärt. Även på ADSL. Man behöver också en router som kan hantera väldigt många anslutningar samtidigt om man kör torrent, annars blir det segt trots att bandbredden räcker till.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Bara att ta till hårdhanskarna o skapa lite konflikter om brorsan inte lär sig att samsas om bandbredden. Enda sättet att förhoppningsvis få honom att förstå hur livet fungerar. Antingen hittar man en medelväg eller så får man vara utan internet.

Eller gå igenom torrentprogrammet tillsammans o lär honom hur man ställer in band throttling.

Permalänk

http://www.howtogeek.com/117192/how-to-run-powershell-command...

detta kan vara användbar läsning ett tips bara

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kolla på PSExec. Där kan man köra kommandon på andra datorer men du behöver ett admin-konto på burken du ska ansluta till!

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

FFS skärpning, skall du göra något sånt får du fan googla dig till kunskap om du inte besitter den.
vore jag dig skulle jag bygga en Router (pfsense) å där fördela bandbredden lika mellan er istället.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.