LAN och WLAN fungerar inte samtidigt längre?

Permalänk
Medlem

LAN och WLAN fungerar inte samtidigt längre?

Ett konstigt fel har uppstått med min Dlink-DIR615 rev h flashad med ddwrt. Helt spontant slutade LAN portarna fungera när jag hade en laptop ansluten trådlöst. Provade att dra ur alla LAN portarna och då började WLAN fungera till laptopen. Nu har jag upptäckt att jag kan ha en dator ansluten i en LAN-port samtidigt som det trådlösa är igång. Stoppar jag i en till tp-kabel i en LAN-port så fungerar varken LAN eller trådlösa. Stänger jag av det trådlösa helt och hållet fungerar alla LAN-portarna. Vad kan vara fel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt mycket som en fråga för dem som bygger DD-WRT firmwaren. Prova där.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Prövat flasha tillbaka till orginal fw?

Permalänk
Medlem

Kolla igenom inställningarna noga i ddwrt.. testat att reseta till default ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kom fram till vad som var fel. Har en till router i nätverket och hade kopplat den från LAN på router 1 till wan på router 2 samt haft DHCP server igång på router två. Måste blivit en krock. Skumt bara att det fungerat tidigare. Nu har jag "förlängt" det trådlösa nätverket genom konstens alla regler. Dvs kopplat från lan på router 1 till lan på router 2, stängt av dhcp på router 2 och ändrat namnet för trådlösa så båda har samma SSID-namn. Nu till min fråga.
Det står i alla guider att man ska ha samma kryptering och lösenord på båda routrarna?
Ingen kryptering stämmer överens routrarna emellan? DD-WRT har exempelvis WPA2-Personal och min andra router har WPA2-PSK. Fungerar det ändå att förlänga nätverket med två olika krypteringar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kom fram till vad som var fel. Har en till router i nätverket och hade kopplat den från LAN på router 1 till wan på router 2 samt haft DHCP server igång på router två. Måste blivit en krock. Skumt bara att det fungerat tidigare. Nu har jag "förlängt" det trådlösa nätverket genom konstens alla regler. Dvs kopplat från lan på router 1 till lan på router 2, stängt av dhcp på router 2 och ändrat namnet för trådlösa så båda har samma SSID-namn. Nu till min fråga.
Det står i alla guider att man ska ha samma kryptering och lösenord på båda routrarna?
Ingen kryptering stämmer överens routrarna emellan? DD-WRT har exempelvis WPA2-Personal och min andra router har WPA2-PSK. Fungerar det ändå att förlänga nätverket med två olika krypteringar?

Personal och PSK är två olika namn för samma sak i det här fallet. Det bör fungera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Rekordmedlem

Men har du DD-WRT kan du väl göra om och göra rätt, dvs gör om den "innersta" enheten till en 5 portars switch och accesspunkt för det verkar ju vara så du vill ha det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du DD-WRT kan du väl göra om och göra rätt, dvs gör om den "innersta" enheten till en 5 portars switch och accesspunkt för det verkar ju vara så du vill ha det.

Jo tack, det är så jag haft det hela tiden. Tidigare har det fungerat att ha 2 stycken enheter med dhcp påslaget i samma nätverk. Hur och varför det fungerade vet jag inte. Gissar att den andra enheten började dela ut samma IP-nummer som den första, vilket resulterade i en krock. Nu är allt up-n-running Har dessutom lyckats förlänga det trådlösa så att båda routrarna delar ut samma trådlösa nätverk så att det täcker två hus och förmodligen hela tomten. (y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...