Permalänk

LG G2 Kamera inspelning

Vänder mig till er med en LG G2 mobil som kanske har samma problem eller vet hur man åtgärdar det. Det gäller inspelning i 1080p/60fps, efter att ha valt de inställningarna i kamera menyn märker jag att vid inspelning blir det lite suddigt i normala rörelser vilket inte borde förekomma när man fångar 60 bilder per sekund.

Jag överför videoklippet till datorn och kollar informationen på videofilen och där står det 16/fps, detta stör mig otroligt. Lämnade in mobilen på reparation efter ca 2 veckor fick jag tillbaka mobilen, då dom trodde lösningen var att "uppdatera mjukvaran". Dock så återstår samma problem, har lämnat in den igen, då det inte är nåt fel med mjukvaran utan förmodligen hårdvaran.

Ni som har en LG G2 vad står det i eran info om bildrutefrekvens när ni filmar videoklipp med 1080p/60fps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prinz_Eugen:

Vänder mig till er med en LG G2 mobil som kanske har samma problem eller vet hur man åtgärdar det. Det gäller inspelning i 1080p/60fps, efter att ha valt de inställningarna i kamera menyn märker jag att vid inspelning blir det lite suddigt i normala rörelser vilket inte borde förekomma när man fångar 60 bilder per sekund.

Jag överför videoklippet till datorn och kollar informationen på videofilen och där står det 16/fps, detta stör mig otroligt. Lämnade in mobilen på reparation efter ca 2 veckor fick jag tillbaka mobilen, då dom trodde lösningen var att "uppdatera mjukvaran". Dock så återstår samma problem, har lämnat in den igen, då det inte är nåt fel med mjukvaran utan förmodligen hårdvaran.

Ni som har en LG G2 vad står det i eran info om bildrutefrekvens när ni filmar videoklipp med 1080p/60fps?

man kan aldrig med en mobiltelefon begära att du ska slippa eftersläppningar och grynighet. köp en riktig kamera om du vill ha bättre film inspelningar. att dom går ut med att det är 1080p är väl en rekomendation du kanske har detta men inte i höga fps. En projektor sägs bilderna komma i 30fps/s men går att köra i 60 åxå. men som jag sa begär inte av en telefon att den ska prestera som en film kamera för 4000:-

edit: testade min kamera (LG g2) och vist du har grynighet. handlar väl mest om hur mycket ljus du har i rummet. hittade inte vars du skulle ha om bildrutefrekvenser

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Nu är väl kameran erkänt dålig på LG G2, det är väl rent av just den telefonens akilleshäl? Med tanke på att du frågat runt både här och på Flashback innan du köpte telefonen lär du väl haft koll på det?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt menar du "suddig". Ladda upp ett exempel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Största problemet med G2an är väl att många tappar täckning efter man avslutat ett samtal, för vissa är lösningen att stänga av 4g..
Verkar vara ett mjukvarufel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Finns uppdaterad kamera APK som ska fixa många problem, kolla på XDA. Vet att den fixar bilder tagna i mörker men mer än så vet jag inte, har inte provat då jag inte använder kameran jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Nu är väl kameran erkänt dålig på LG G2, det är väl rent av just den telefonens akilleshäl? Med tanke på att du frågat runt både här och på Flashback innan du köpte telefonen lär du väl haft koll på det?

Dålig(!?), nja den är väl i klass med andra lurar utom Z1. Bättre än S4:an och eyeFon i alla fall och jag har läst en hel del recensioner. Hursomhelst...

Även om jag aldrig erfarit det TS skriver om, har jag läst i alla fall att videofilmning på 60fps drar ner på bildkvaliteten vilket borde vara tämligen självklart.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:
Skrivet av Prinz_Eugen:

Seriöst? Du bumpar efter två timmar för att du inte får svar kl halv fem på morgonen?

Permalänk
Medlem

Har precis samma fel. Läste också recensioner innan som ju hyllade kameran som bl.a har OIS (vilken faktiskt fungerar bra). Men filmar man med liiite för dåligt ljus (AKA inomhus) så går FPS ner till ~15. Helt värdelöst.

Laddade ner XDA modden för kameran här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2548974 och det fungerar lite bättre nu men är inte helt nöjd än.

Permalänk
Medlem

Blir det samma skit när du testar att filma via en annan kamera app?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Seriöst? Du bumpar efter två timmar för att du inte får svar kl halv fem på morgonen?

Killen är ny. Dock funderar man varför han inte svarat. Han kaske sover fortfarande

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Nu är väl kameran erkänt dålig på LG G2, det är väl rent av just den telefonens akilleshäl? Med tanke på att du frågat runt både här och på Flashback innan du köpte telefonen lär du väl haft koll på det?

Kameran presterar erkänt dålig vid mörk omgivningen, framförallt med den medföljande (första versionen) mjukvaran men förbättrats ordentligt om man flashar in senare mjukvaran som som släppt i Tyskland tex. LG har inte släppt senare det officiellt i Sverige av någon lustig anledning.

Så det är drivrutinerna som spelar roll inte kamera modulen. När det kommer till dagsljus så är kameran bland de bättre på marknaden idag enligt tester.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Kameran presterar erkänt dålig vid mörk omgivningen, framförallt med den medföljande (första versionen) mjukvaran men förbättrats ordentligt om man flashar in senare mjukvaran som som släppt i Tyskland tex. LG har inte släppt senare det officiellt i Sverige av någon lustig anledning.

Så det är drivrutinerna som spelar roll inte kamera modulen. När det kommer till dagsljus så är kameran bland de bättre på marknaden idag enligt tester.

Intressat, blir lite sugen att byta ut min Nexus 4, såg iofs att nexus 5 även fått en uppdatering som gjorde kameran vassare,

Permalänk
Medlem

60 fps etc är främst till för utomhusbruk eller andra väl upplysta miljöer. Om det inte finns tillräckligt med ljus KAN inte mobiltelefonen trolla fram tillräckligt med ljusförstärkning för att få en användbar bild. Telefonen har, i BÄSTA fall, endast 1/60 sekund på sig att fånga varje filmruta men ska man undvika väldigt mycket motion blur bör slutartiden vara ännu kortare -> ännu mindre ljus per ruta.

Tillsammans med en relativt ljussvag optik på f2.4 och en liten sensor som klarar max ISO 800 finns det helt enkelt inte mycket annat för telefonen att göra annat än att förlänga slutartiden för att få in tillräckligt mycket ljus och då sänks den inspelade fps:en. Det finns ingen annan parameter att kompromissa med. Dessutom ska den hinna brusreducera bilden i realtid också.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

60 fps etc är främst till för utomhusbruk eller andra väl upplysta miljöer. Om det inte finns tillräckligt med ljus KAN inte mobiltelefonen trolla fram tillräckligt med ljusförstärkning för att få en användbar bild. Telefonen har, i BÄSTA fall, endast 1/60 sekund på sig att fånga varje filmruta men ska man undvika väldigt mycket motion blur bör slutartiden vara ännu kortare -> ännu mindre ljus per ruta.

Tillsammans med en relativt ljussvag optik på f2.4 och en liten sensor som klarar max ISO 800 finns det helt enkelt inte mycket annat för telefonen att göra annat än att förlänga slutartiden för att få in tillräckligt mycket ljus och då sänks den inspelade fps:en. Det finns ingen annan parameter att kompromissa med. Dessutom ska den hinna brusreducera bilden i realtid också.

Mycket bra och utförligt svar - en sann SweC:are!
Skulle givit +10 om d gick
God fortsättning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av reflux:

60 fps etc är främst till för utomhusbruk eller andra väl upplysta miljöer. Om det inte finns tillräckligt med ljus KAN inte mobiltelefonen trolla fram tillräckligt med ljusförstärkning för att få en användbar bild. Telefonen har, i BÄSTA fall, endast 1/60 sekund på sig att fånga varje filmruta men ska man undvika väldigt mycket motion blur bör slutartiden vara ännu kortare -> ännu mindre ljus per ruta.

Tillsammans med en relativt ljussvag optik på f2.4 och en liten sensor som klarar max ISO 800 finns det helt enkelt inte mycket annat för telefonen att göra annat än att förlänga slutartiden för att få in tillräckligt mycket ljus och då sänks den inspelade fps:en. Det finns ingen annan parameter att kompromissa med. Dessutom ska den hinna brusreducera bilden i realtid också.

Tack för svaret, det förklarar varför varje youtube klipp med G2 60fps inspelning sker utomhus. Vände mig till Flashback för svar på frågan men Sweclockers is the way to go ;p

Skrivet av biorrith:

Seriöst? Du bumpar efter två timmar för att du inte får svar kl halv fem på morgonen?

Hade över 50 visningar utan svar, började bli otålig och väldigt trött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Nu är väl kameran erkänt dålig på LG G2, det är väl rent av just den telefonens akilleshäl? Med tanke på att du frågat runt både här och på Flashback innan du köpte telefonen lär du väl haft koll på det?

Nej. Snarare är kameran i G2 bland toppen.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Nej. Snarare är kameran i G2 bland toppen.

Det är mycket möjligt att själva kamerahårdvaran är kompetent men att påstå att den är "bland toppen" med nuvarande standardmjukvara är fel.
Swedroid har några trådar i LG-delen där användare talar om problemet och självklart finns det även "några" användare på XDAs forum som pratar om detta.

Nej, kameran är inte bra som det är just nu.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prinz_Eugen:

Tack för svaret, det förklarar varför varje youtube klipp med G2 60fps inspelning sker utomhus. Vände mig till Flashback för svar på frågan men Sweclockers is the way to go ;p

Hade över 50 visningar utan svar, började bli otålig och väldigt trött.

haha från det ena till det andra har DU monterat bort plastbiten som skyddar linsen såg det nu att jag har fortfarande inte plockat bort min så fick jag dåliga bilder så beror det helt klart på det. säger det bara för alla kan vi missa o glömma sånt där lappen låg så fint så det gick vid första anblick inte att se att den låg där

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

haha från det ena till det andra har DU monterat bort plastbiten som skyddar linsen såg det nu att jag har fortfarande inte plockat bort min så fick jag dåliga bilder så beror det helt klart på det. säger det bara för alla kan vi missa o glömma sånt där lappen låg så fint så det gick vid första anblick inte att se att den låg där

Vad pinsamt, jag har glömt att ta bort plasten på kameran...och även insett att det det inte är en LG G2 mobil jag filmar med utan en potatis. ;p Jag har inte missat att ta bort skyddsplasten någonstans tål inte att se plast på mobiler det ryker fort som ögat. Var inte det smartaste att lämna in mobilen vid jul, har varit utan mobilen i evigheter känns det som nu...börjar klia i fingrarna nu :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prinz_Eugen:

Vad pinsamt, jag har glömt att ta bort plasten på kameran...och även insett att det det inte är en LG G2 mobil jag filmar med utan en potatis. ;p /

totalt onödigt skrivet. Då jag stälde frågan bara som sagt alla kan missa så därför gav jag mitt inlägg i det hela ,va inte så kul o läsa detta faktist Då målet va att hjälpa dig men ok jag är off från denna tråd nu. Jag kan inte heller veta va du vet och inte vet.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.