Samsung 840 500GB givit upp.

Permalänk
Medlem

Samsung 840 500GB givit upp.

Idag vägrar min Samsung ssd 840 boota, mitt bios hittar den men den visar konstiga tecken som devicename Samsung 500GB #@&?%$#

Disken är inte älder än 13-14 månader och köpt på inet.se så nu blir det att begära rma nummer å hoppas på garanti.

Min fråga är nu då är det vanligt att denna modell pajar så tidigt? Jag har fått för mig att Samsung ssd är bra kvalité men kanske snabbaste ssdn och förväntade mig längre drifttid på den än 13-14 månader?

Skrivet från min smartphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Samsung har bra kvalite på sina produkter, speciellt ssd då de överser hela tillverkningen själva med egna komponenter. Detta betyder ju dock inte att saker inte går sönder, som de verkar i ditt fall. Alla produkter går sönder förr eller senare, och i ditt fall tidigare än man kan tycka acceptabelt. Dock är de ju inte mycket man kan gräma sig över utan de är ju som du säger att bara lämna tillbaka den och få en ny. Om du går i tankarna att byta till en annan modell är mitt råd samma som ovan, saker kommer gå sönder förr eller senare oavsett tillverkare, och jag tror fortfarande samsung är ett bra val.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Idag vägrar min Samsung ssd 840 boota, mitt bios hittar den men den visar konstiga tecken som devicename Samsung 500GB #@&?%$#

Disken är inte älder än 13-14 månader och köpt på inet.se så nu blir det att begära rma nummer å hoppas på garanti.

Min fråga är nu då är det vanligt att denna modell pajar så tidigt? Jag har fått för mig att Samsung ssd är bra kvalité men kanske snabbaste ssdn och förväntade mig längre drifttid på den än 13-14 månader?

Skrivet från min smartphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara så att du fått ett dåligt exemplar, sånt händer.
Skicka in och få en ny

Diskarna brukar hålla längre än så, om man inte pressar dom till max 24/7 that is.
Och ja, Samsung och Intel är de diskar som har bäst kvalité.

Lycka till med garantin!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

Idag vägrar min Samsung ssd 840 boota, mitt bios hittar den men den visar konstiga tecken som devicename Samsung 500GB #@&?%$#

Disken är inte älder än 13-14 månader och köpt på inet.se så nu blir det att begära rma nummer å hoppas på garanti.

Min fråga är nu då är det vanligt att denna modell pajar så tidigt? Jag har fått för mig att Samsung ssd är bra kvalité men kanske snabbaste ssdn och förväntade mig längre drifttid på den än 13-14 månader?

Skrivet från min smartphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det är vanligt men har själv i en tråd frågat om jag kan få en ny samsung evo 840 för att på en månad har den gått från första benchmark som var utmärkt 500/500 till 500/120write den har alltså förlorat 380Mbs i write på en månad har inte ansträngt den nåt alls lagt in ett spel lite program och bilder. kan du svara på om din är en basic eller evo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074413 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441712 fattar bara inte vem som skulle ta den billigare bara 100kr. som har 330write. hur som helst hoppas på att min går sönder helt för folk i min tråd sa att jag nog inte får en ny. Dom kommer säga DEN FUNKAR JU fast den har förlorat 380Mbs på en månad. Ville ochså svara på din fråga hade en samsung 128 PRO som fungerade utmärkt i 18mån. men det är nån skillnad på hardware läste i en tråd heter MLC och SLC (multi vs single cell) man tycker multi cell låter bättre men är tvärtom ni som är intresserade kolla denna 6min video visar för och nack delar med multi och singel cell http://searchsolidstatestorage.techtarget.com/video/SLC-vs-ML...

ps: om du kollar omdömmen på 840 basic finns flera som säger att den har pajat efter kort tid användande men dom som fått bra ex ger den 10p tycker själv även om min strular att samsung är jättebra pris/kvalite men som sagt verkar som dom gjort flera måndags ex på 500GB EVO och Basic ssd

Permalänk
Medlem

tittade nu på inet.se kontot, SSDn köptes 2013-01-09. snacka om på året.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WDac:

tittade nu på inet.se kontot, SSDn köptes 2013-01-09. snacka om på året.

Äsch, den har ju 5 års garanti
I alla fall de nuvarande Samsung-SSD'erna på Inet: http://www.inet.se/produkt/4304474/samsung-ssd-pro-basic-840-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Äsch, den har ju 5 års garanti
I alla fall de nuvarande Samsung-SSD'erna på Inet: http://www.inet.se/produkt/4304474/samsung-ssd-pro-basic-840-...

Du länkar till en pro med MLC-minne som både är mycket snabbare och hållbarare än det betydligt billigare TLC-minne som finns i standard och evo 840.

Kl 8 i morse skrev jag ett relativt utförligt inlägg om TLC och tänkbara orsaker till Zeepax problem i hans tråd, så varför han skriver som han gör här tycker jag är lite märkligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har testat så prova med en annan SATA kabel och en annan kontakt på moderkortet. Det låter korkat men det är inte helt ovanligt, iallafall på bärbara, att det är sladdeländet som skapa problem mer än SSDn.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag köpte en A-Data SSD på 256GB som jag nyligen fick utbytt från Inet. Hade haft den i ca 10 månader problemfritt tills en bsod dök upp och därefter hittades den inte mer. Gick ut till den fysiska butiken där en anställd testade koppla in den i deras rigg för att konstatera att den inte funkade. Nu har jag en Samsung 840 Evo istället, lite tur i oturen

Permalänk

oh nu kändes det inte bra i magen när jag läste denna tråden. Precis vågat mig på en sådan SSD, från inet.. . .. . =/

Stendör SSD eller kan man dona och ha sig som med mekaniska när det väl börjar spöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

oh nu kändes det inte bra i magen när jag läste denna tråden. Precis vågat mig på en sådan SSD, från inet.. . .. . =/

Stendör SSD eller kan man dona och ha sig som med mekaniska när det väl börjar spöka?

Finns ingenting att oroa sig för. Måndagsexemplar finns vad det än gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Om du inte redan har testat så prova med en annan SATA kabel och en annan kontakt på moderkortet. Det låter korkat men det är inte helt ovanligt, iallafall på bärbara, att det är sladdeländet som skapa problem mer än SSDn.

Har kopplat in min gamla 120GB SSD på samma kabel å installerat Win8.1, kopplade in Samsung SSDn på en annan kabel å försöker hitta den så man kanske kan formatera den eller om man har mångo tur få fatt på filerna som ligger på D:\ partitionen. men just nu ser det jävligt mörkt ut.

hittar den i Disk Management som 960MB, men kan inte göra ett skvatt med den hittas som Unknown och "Working Properly" hmm ja vet inte jag

tips på några prog man kan försöka hitta SSDn eller få någon typ av felkod på den?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Äsch, den har ju 5 års garanti
I alla fall de nuvarande Samsung-SSD'erna på Inet: http://www.inet.se/produkt/4304474/samsung-ssd-pro-basic-840-...

Enligt Inet.se är det 3år på den jag köpte.
https://www.inet.se/produkt/4304515/samsung-ssd-basic-840-ser...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

oh nu kändes det inte bra i magen när jag läste denna tråden. Precis vågat mig på en sådan SSD, från inet.. . .. . =/

Stendör SSD eller kan man dona och ha sig som med mekaniska när det väl börjar spöka?

Är du rädd för falerande diskar så är samsung fortfarande den mest pålitliga tillverkaren av ssd:er:

http://www.hardware.fr/articles/911-7/ssd.html

Visserligen på franska, men siffrorna kommer från en stor fransk återförsäljare och gäller endast märken som sålt minst 1000 ex och endast diskar som befinner sig i åldersspannet 6 månader - 1 år. En ssd från samsung är betydligt mycket mer pålitlig än en vanlig hårddisk enligt denna statistik...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

En ssd från samsung är betydligt mycket mer pålitlig än en vanlig hårddisk enligt denna statistik...

Självklart är i princip alla SSD mindre benägna att gå sönder än en vanlig HDD då de ej innehåller några mekaniska delar.

Det enda som är relevant är att jämföra olika SSD med varandra och då det är få märken som har egen tillverkning och köper in sig på fabriker tror jag det är en ren slump oftast. Ex Intel och Crucial äger sin tillverkning tillsammans.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

oh nu kändes det inte bra i magen när jag läste denna tråden. Precis vågat mig på en sådan SSD, från inet.. . .. . =/

Stendör SSD eller kan man dona och ha sig som med mekaniska när det väl börjar spöka?

Om du har data du är rädd om, skall du självklart göra backup.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Självklart är i princip alla SSD mindre benägna att gå sönder än en vanlig HDD då de ej innehåller några mekaniska delar.

Det enda som är relevant är att jämföra olika SSD med varandra och då det är få märken som har egen tillverkning och köper in sig på fabriker tror jag det är en ren slump oftast. Ex Intel och Crucial äger sin tillverkning tillsammans.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Läs artikeln som jag länkade till?

Enligt den statistiken så är vissa märken av ssd:er mer benägna att gå sönder än vanliga hårddiskar:

- Corsair 1,88%
- Crucial 2,26%
- OCZ 2,27%

Jämfört med vanliga hårddiskar:

- Seagate 0,95%
- Hitachi 1,16%
- Western 1,19%
- Toshiba 1,54%

Siffrorna gäller visserligen bara returer under det senaste halvåret och endast diskar i åldersspannet 6 månader - 1 år, men ändå...

Samsungs ssd:er hamnade på 0,28%...

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men Samsung 840 Basic-serien fick väl ganska dålig kritik rent allmänt?
Jag vill minnas att det skrevs många kommentarer här på forumet om hur Samsung 830 fortfarande var ett bättre köp än Samsung 840 Basic. (inte att förväxla med Samsung 840 Pro.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Rätta mig gärna om jag har fel, men Samsung 840 Basic-serien fick väl ganska dålig kritik rent allmänt?
Jag vill minnas att det skrevs många kommentarer här på forumet om hur Samsung 830 fortfarande var ett bättre köp än Samsung 840 Basic. (inte att förväxla med Samsung 840 Pro.)

Bara för att undvika förvirring så bör man hålla sig borta från att kalla något för just 840 basic...basic är bara en form av paketering och finns för 830, 840, 840 evo och 840 pro.

Den vanligaste kritiken mot samsung 840 och 840 evo är just att de baseras på tlc-kretsar. Det gör att prestandan blir lägre (speciellt vid skrivning) och tåligheten för skrivningar blir ca 1/3 av vad de mlc-kretsar som sitter i 830 och 840 pro. Fördelen är ett klart lägre pris. Tror inte att någon kunnat påvisa att samsungs tlc-baserade diskar skulle vara mindre pålitliga än de som bygger på mlc-kretsar.

Sedan kan man debattera huruvida någon normalanvändare någonsin kommer att nå den bortre gränsen av vad 840 och 840, men det är en annan historia;)

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Om du har data du är rädd om, skall du självklart göra backup.

Fo3

Vilket är det mest vanliga och enkla sätt att regelbundet göra backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Bara för att undvika förvirring...

I stand corrected.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.