Permalänk
Avstängd

HTPCns syfte

I en tidigare tråd som gick helt offtopic diskuterades det bland mycket annat om HTPCns egentliga syfte.
Någon ansåg att HTPC i sitt grundsyfte var att spela upp olaglig media och menade då på att även privatkopierad media (alltså från köpt DVD eller blu ray, innehållandes ett kopieringsskydd) blir olaglig att ha eller titta på då man har kringgått ett kopieringsskydd.

Det är som vi alla vet tillåtet att privatkopiera för eget bruk, färre vet om att det är otillåtet att gå runt ett kopieringsskydd om man redan innehar ursprungsmaterialet. Jag visste inte om det i alla fall, men snubblade vid lite efterforskning på en sak som gör att åtminstone inte jag oroar mig särskilt mycket längre - och vill också mena på att det inte alls är olagligt att kringgå ett kopieringsskydd om man redan har källmaterialet.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, 6 kap, §52d
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Citat:

”Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.”

Någon som har en annan åsikt eller tankar kring det hela?

Edit:

Kom på att denna tråd kanske ligger fel?
Tänkte först på lagring, men den kanske ska ligga i HTPC eller ÖÄ?

Permalänk
Medlem
Citat:

[...]Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.”

Jag tolkar personligen detta som att jag inte gjorde något fel, då jag använda Razor-crack för att kunna spela GTA IV, då jag saknade DVD-läsare för skivan.

Står klart och tydligt: se/lyssna/(bruka) varan man köpt. Eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd

Hela diskussionen är ju lite i gråzonen enligt Sweclockers regler men jag är av åsikt att du har rätt. Skulle dock vara intressant att veta om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hela diskussionen är ju lite i gråzonen enligt Sweclockers regler men jag är av åsikt att du har rätt. Skulle dock vara intressant att veta om det är så.

Men snälla, man måste ju få diskutera kring ett ämne som detta. Vad är annars nästa steg, tankeförbud från Sweclockers?

Permalänk
Avstängd

Syftar på regel nr 7, gäller väl att formulera sig rätt antar jag

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

Hehe ämnet är tydligen inte alls tillåtet att diskuteras, så då kan vi väl lika gärna låsa tråden enligt första meningen i sista stycket

Permalänk
Medlem

HTPC är ju bara en bättre form av mediaspelare än färdigbyggda/inbyggda som finns.
Nyare BD-spelare är nerkladdade med cinavia-skräpet som begränsar dess användning till just BD-skivor så att snåla med billig trams som BD-spelare håller inte längre, köpbara mediaspelare lämnar alltid en eller flera saker i övrigt att önska samt inbyggda i TV/BD spelare är rena skämten och ingen har allt så att bygga eget är bästa vägen.

Permalänk
Medlem

HTPCns syfte är väl att agera som en mediastation som man kan interagera friare med och konfigurera fritt. På en HTPC kan du själv välja hur utseendet ska se ut, då menar jag OS, val av mediaspelare osv. Ett annat syfte är väl också att ha denna för att den drar mindre ström än sin bruksdator och ofta kan styras med en fjärrkontroll om man vill det. Det ger större tillgång till en fri dator i vardagsrummet som alla kan använda när dom vill. Med en HTPC kan man ju bara slappa i soffan och hålla på med sin fjärrkontroll till datorn om man nu har de. HTPCn brukar är ofta också tystare och utvecklar inte lika mycket värme.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Lego Master

Kan ju bara tala för mig själv, men syftet med min HTPC (en gammal stationär HP-burk) är att ha en samlad mediaspelare i vardagsrummet. Spotify, Netflix, XBMC och Youtube rullar om vartannat. Med DVD-lirare inbyggd i datorn är det bara PS3an för Bluray som är komplement tills jag orkar skaffa nytt och samla allt i en maskin.

HTPC = enhetlighet och enkelhet. Plusset i kanten är lite färre fjärrkontroller.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

HTPC's grundsyfte att spela upp olaglig media???

Ungefär samma som att säga att skåpbilar bara är till för tjuvar som åker omkring och stjäl saker...

Permalänk
Medlem

Htpc har man för att...
Trots att man som jag äger en Samsung 8005 så funkar ju tv:ns finesser helt kasst! (ja den är inte så smart som den borde vara)
Köpte tangentbord till tv:n men tyvärr allt funkar ju så dåligt trots att tangentbordet gjorde det smidigt att skriva.

Hur bra funkar allt med webben?
Gillar firefox med adblock osv... glöm det om du inte kör med htpc.
flash player funkar inte och apparna kan man skratta åt.

Tv:n funkar lika kasst som en läsplatta. svt,tv3 och tv4 appen suuuger.

Varför är det så, jo man vill att vi ska betala pengar för att kunna se repriser på tv:n om man nu inte har en htpc

Väldigt märkligt att man kan se så mycket mer lagligt med en htpc?

gör inte misstaget att köpa ett "flaggskepp" typ "smart tv" som funkar helt kasst och man bara sitter och väntar på updateringar!

köp en rejält stor tv med underbart bra skärm
många ingångar osv.
Köp eller bygg en bra htpc sedan.

Förövrigt så är jag nöjd med 3d:n på tv:n helt klart häftigt och funkar bra trots de synfel jag har. (har ju 2 par på samtidigt
Självklart funkar 3d:n även om jag kör via htpc:n

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd flyttad*

Tycker att en tråd om HTPC passar lite bättre i HTPC-forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

HTPC's grundsyfte att spela upp olaglig media???

Ungefär samma som att säga att skåpbilar bara är till för tjuvar som åker omkring och stjäl saker...

Nej nej.. det är bara de MÖRKA skåpbilarna som används av tjuvar. Det har jag läst i deckare. Och det som står i böcker, till skillnad från internet, MÅSTE ju vara sant.

Jag har min HTPC till att pausa TV när ungarna ska gå och äta, eller spela in TV4 och sedan se programmen utan reklampauser. Man kan se 20:00 - 22:00 showerna utan reklam på en timme.. Och nej, jag har inget comhem eller CanalDig utan bara gratiskanalerna.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Jag använder också min/a htpc till streaming av Youtube, lättare spel, Spotify och Play- kanaler. ViaPlay i Plex får exempelvis fram både den svenska, danska och norska versionen (med andra ord har jag sett alla länders versioner av Hollywoodfruar).

Gubben som menade på att HTPCs i första hand användes för olagligt syfte argumenterade/spekulerade som följande:

Citat:

Datorn inom hemmabio är ändå menad för olovliga kopior.

Citat:

Alla filmer du rippar blir enligt lagen och förarbetet olovliga oavsett syfte när du kringgår den tekniska åtgärden som skyddar mediat. Märk att jag inte skrev fildelning

Citat:

Vill du olovligt rippa får du stå för det precis som alla andra handlingar. Men det är också det HTPCs används till när du talar om (samlad) lagring

Jag kände inte till detta faktum och det var därför jag började studera det hela. Det stämmer att det är två lagar som strider mot varandra - privatkopieringslagen och upphovsrättslagen. Men det var också därför jag startade denna tråd, både för diskussionens skull men också i upplysningssyfte.

Enligt regel 7 på Swec kan man läsa

Citat:

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet

Om det nu visar sig att det defacto är tillåtet att kringgå ett kopieringsskydd för att över huvudtaget kunna nyttja sin media så kanske det kan vara värt att ta en diskussion internt om att kanske omformulera regelverket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZecretW:

Nej nej.. det är bara de MÖRKA skåpbilarna som används av tjuvar. Det har jag läst i deckare. Och det som står i böcker, till skillnad från internet, MÅSTE ju vara sant.

Jag har min HTPC till att pausa TV när ungarna ska gå och äta, eller spela in TV4 och sedan se programmen utan reklampauser. Man kan se 20:00 - 22:00 showerna utan reklam på en timme.. Och nej, jag har inget comhem eller CanalDig utan bara gratiskanalerna.

Intressant, skulle du kunna förklara lite mer hur du gör de toch hur det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Intressant, skulle du kunna förklara lite mer hur du gör de toch hur det fungerar?

Böcker är ungefär som en surfplatta men utan zoom och man kan bara swipa höger och vänster. Det braiga är att en bok aldrig behöver laddas eller att batteriet på den tar slut.

Om du menar HTPCn så kör den XP mediacenter edition och har 2 usb dtv mottagare, en PATA hårddisk och en s510 fjärr från logitech. http://www.sweclockers.com/galleri/197-htpc-300

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZecretW:

Böcker är ungefär som en surfplatta men utan zoom och man kan bara swipa höger och vänster. Det braiga är att en bok aldrig behöver laddas eller att batteriet på den tar slut.

Om du menar HTPCn så kör den XP mediacenter edition och har 2 usb dtv mottagare, en PATA hårddisk och en s510 fjärr från logitech. http://www.sweclockers.com/galleri/197-htpc-300

Tack för förklaringen av vad en bok är
Ska skicka i galleriet!

Permalänk

Du betalar faktiskt för att kunna PRIVATkopiera dina ärligt inköpa Filmer/musik/whatever, så att det skulle vara olagligt att göra det verkar rätt sjukt... men rätt mycket som är sjukt gällande Film/musik/upphovsrätt/copyswede iofs så man blir inte förvånad... Per Gessle får ju som bekant cash när vi köper externa hårddiskar för vi KAN ju använda dessa till att PRIVATkopiera våra köpta skivor.... sen att de ändå lägger en spärr så att man inte ska kunna PRIVATkopiera sin köpta skiva, ja..... hur tänkte de där? Men huvudsaken är att cashen rullar in.... som vanligt...