Google utmanar komprimeringstekniken H.265 med VP9

Permalänk
Melding Plague

Google utmanar komprimeringstekniken H.265 med VP9

Under CES 2014 planerar Google demonstrera strömning av 4K-material med videotjänsten Youtube, tillsammans med den licensfria komprimeringstekniken VP9.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är enorm efterlängtat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Låter bra med lite mer utveckling på denna front

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Intressant.
4k marknaden kommer aldrig börja blomma för ens det kommer material som utnyttjar det.
Man tycker dom stora bolagen borde trycka rätt hårt på att få ut en standard för filmer i 4k, för innan det kommit så kommer 4k fortsätta vara en nisch ala 3D TV.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Usch för google men alltid bra med konkurrens.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att kompressionen fungerar bra. Vill hellre se högre kvalité med samma bitrate än lägre bitrate med samma kvalité dock.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Google spelar nästa alltid sina kort rätt när det kommer till nya tjänster, format, platformar etc, men de kan fortfarande inte fixa Youtube och det där hemska google+ funktionerna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sveper förbi lite lätt nu sen om ngt år lr två tänker man på det på samma sätt som man tänker på H.264 idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Google spelar nästa alltid sina kort rätt när det kommer till nya tjänster, format, platformar etc, men de kan fortfarande inte fixa Youtube och det där hemska google+ funktionerna...

Va är det för fel på dem? Tusen gånger bättre när du väl börjat använda dem, t.ex kommentarerna syns ju nu! och du kan se vem som kommenterat dig!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Google spelar nästa alltid sina kort rätt när det kommer till nya tjänster, format, platformar etc, men de kan fortfarande inte fixa Youtube och det där hemska google+ funktionerna...

Du är säkert sån som även föredrar vanilla youtube, nya uppdateringarna till youtube har varit grymma.

Permalänk

jodå, licensfri.. det verkar bara vara google som tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klonklonk:

Du är säkert sån som även föredrar vanilla youtube, nya uppdateringarna till youtube har varit grymma.

Jag föredrog "unbroken" youtube, och om det är vad du kallar vanilla så föredrar jag det. Jag har tvingats göra ca 6 Youtube konton, för att jag blivit ombedd att göra ett nytt konto varje gång jag har försökt kommentera. Känns som att de har skapat ett clusterf*ck, så att säga.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag föredrog "unbroken" youtube, och om det är vad du kallar vanilla så föredrar jag det. Jag har tvingats göra ca 6 Youtube konton, för att jag blivit ombedd att göra ett nytt konto varje gång jag har försökt kommentera. Känns som att de har skapat ett clusterf*ck, så att säga.

wait what, varför inte logga in på samma konto? göra "pages" att kommentera som? det är skitenkelt, du gör det mycker mer komplicerat än det behöver vara!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Smart med bättre och licensfria komprimeringar, nu kan de kartlägga fler användare till lägre pris. Dessutom har de ytterligare ett sätt som Youtube kan krångla på. Inte för att det rör mig så mycket, jag är trött på att skapa nya konton varje vecka och att bli kartlagd via google+ bara för att man vill använda en enkel videotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

wait what, varför inte logga in på samma konto? göra "pages" att kommentera som? det är skitenkelt, du gör det mycker mer komplicerat än det behöver vara!

PÅ nya youtube ser man ju inte ens hur kommentarerna är upplagda! Jag håller dessutom med att man tvingats göra hundraelva konton tack vare alla jävla rutor som kommit upp och hur man en gjorde för att logga in så var man tvungen att göra ett nytt konto.

Nä dags att hitta ett nytt ställe att kolla på videos på

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

När jag ser den här bilden/videon så har jag en röst i skallen som skriker: VITBALANS! FÖR MYCKET GULT! FÖR MYCKET GULT!
Och då kan man ju se på staplarna att det är h.265 som det är för mycket av.

Slump säger ni kanske. Google säger jag.

Dont be evil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag föredrog "unbroken" youtube, och om det är vad du kallar vanilla så föredrar jag det. Jag har tvingats göra ca 6 Youtube konton, för att jag blivit ombedd att göra ett nytt konto varje gång jag har försökt kommentera. Känns som att de har skapat ett clusterf*ck, så att säga.

hahaha what the hell?

Skrivet av Esseboy:

Va är det för fel på dem? Tusen gånger bättre när du väl börjat använda dem, t.ex kommentarerna syns ju nu! och du kan se vem som kommenterat dig!

Man har alltid kunnat se sina comments och folk som svarat på ens comments.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Xiph Foundation håller på att utveckla Daala som verkar tekniskt lovande också!

Permalänk
Medlem

VP9 är faktiskt inte så bra, det saknar skärpa etc. Bitraten sjunker inte bara magiskt... Dem döljer vad som kvaliteten sänks på bättre dock. Kan tänka mig att VP9 kommer vara bra vid streaming av spel etc. Men för vanligt kvalitetsmaterial till exempel FreddieW's klipp på youtube är bäst med h264 fortfarande då kvaliteten är mycket bättre vid höga bitrates. VP9 är designat för låg bitrate och låg kvalitet. Klart att det ser bättre ut vid låg bitrate.

Permalänk
Avstängd

Apple har ju tidigare visat att de gillar H264 och H265 men frågan är varför inte AMD är en av dessa samarbetspartners?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

wait what, varför inte logga in på samma konto? göra "pages" att kommentera som? det är skitenkelt, du gör det mycker mer komplicerat än det behöver vara!

Kanske lite dåligt förklarat av mig. Jag har alltså ett Google konto som jag loggar in med. Sedan fick jag håller på och göra nya @pages hela tiden. Har inte kommenterat något på ett tag nu, kan vara fixat.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Hoppas de använder VP9 till bättra på kvaliten i de nuvarande upplösningarna som används för streaming. Bildkvaliten på exempelvis youtubes och netflix "1080p" är ju tyvärr väldigt dålig. Än så länge är det inte till min vetskap någon som erbjuder en vettig stream lösning som ens är i närheten av den kvalite man får ut av ett fysiskt media som bluray.

Hoppas VP9 och h.265 ändrar på det...

Edit: Det som talar emot är deras "bibehållen kvalite till lägre bitrate" när slogan borde varit "högre kvalite till bibehållen bitrate". Betyder samma sak, men man märker vad de lägger "sälj" fokus på.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/01/03/Google_VP9_2....

När jag ser den här bilden/videon så har jag en röst i skallen som skriker: VITBALANS! FÖR MYCKET GULT! FÖR MYCKET GULT!
Och då kan man ju se på staplarna att det är h.265 som det är för mycket av.

Slump säger ni kanske. Google säger jag.

Dont be evil

H.264 menar du? Det har du ju redan fått stå ut med i många år redan, märker du den gulaktiga tonen först nu?

Med H.265 så är detta fixat, samt att det kommer bli fred på jorden!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Vissa utav h.264 exemplen var ju löjliga, aldrig sett så blockiga h.264 videos.

Permalänk
Medlem

Hmm varför jämför dom med H.264? H.265 ska ju va dubbelt så bra som H.264

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Hmm varför jämför dom med H.264? H.265 ska ju va dubbelt så bra som H.264

För att H.265 är väl lite bättre än VP9. Då är det ju bättre ur säljsynpunkt att jämföra med dagens inofficiella "standard".

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Vissa utav h.264 exemplen var ju löjliga, aldrig sett så blockiga h.264 videos.

Olika bitrates.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Hoppas de använder VP9 till bättra på kvaliten i de nuvarande upplösningarna som används för streaming. Bildkvaliten på exempelvis youtubes och netflix "1080p" är ju tyvärr väldigt dålig. Än så länge är det inte till min vetskap någon som erbjuder en vettig stream lösning som ens är i närheten av den kvalite man får ut av ett fysiskt media som bluray.

Hoppas VP9 och h.265 ändrar på det...

Edit: Det som talar emot är deras "bibehållen kvalite till lägre bitrate" när slogan borde varit "högre kvalite till bibehållen bitrate". Betyder samma sak, men man märker vad de lägger "sälj" fokus på.

De försöker sälja det till företag som strömmar media. Det vill säga folk som betalar för varje MB data de streamar. Netflix är ju ett typexempel där DESSUTOM många av deras kunder måste kliva ner in hastighet för att det drar för mycket data för deras abbonemang. De vill ha just samma kvalité med mindre data att skyffla runt. Samma med tjänster som twitch som hamnar i bråk med nätoperatörer rätt ofta om hur mycket data de skyfflar kontra hur mycket de betalar.

Bahnhof peerar exempelvis riktigt kasst med twitch och inte speciellt bra med netflix. Jag får bokstavligt talat mer bandbredd med mobilen från dem jämfört med mitt 100/100 fiber.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Youtube

Skrivet av oTiuZ:

PÅ nya youtube ser man ju inte ens hur kommentarerna är upplagda! Jag håller dessutom med att man tvingats göra hundraelva konton tack vare alla jävla rutor som kommit upp och hur man en gjorde för att logga in så var man tvungen att göra ett nytt konto.

Nä dags att hitta ett nytt ställe att kolla på videos på

Altså, man kan fortfarande se "nyaste" istället för "top rated" ovanför kommentarerna. Men att de gjorde "top rated" som default är retarded. Bara för att nån har fler followers på google+ så blir deras kommentarer automatiskt rankade högst och ordningen på kommentarerna blir helt oläsbara då de inte hamnar i den ordning som de postades i. Men som sagt så finns det en knapp för att se kommentarerna i kronologisk ordning, nån borde knåpa ihop en extension som gör "newest" som default och som automatiskt vecklar ut trådarna så kommentarer inte döljs i längre diskussioner. Att man måste ha google plus överhuvudtaget tycker jag är aningens löjligt dock. Det har dock hjälpt mig med att rensa bort alla mina kommentarer från youtube genom att först gå med i google plus varefter jag tog bort mitt google konto och sedan var alla kommentarer jag skrivit på youtube genom alla tider bortblåsta. Även dem från 2003, helt lysande då man inte kunde ta bort gamla kommentarer som var äldre än en viss tid förut.

Jag har inte tänkt skapa nått nytt google konto dock, har beslutat mig för att endast se och ej kommentera på youtube och inte röra något annat från google. Har gjort personlig bojkott av dem nu sedan 7:e november och saknar ej någon av deras tjänster. Det svåraste att byta ut var googles sökmotor men om man lägger ner lite tid på att lära om sitt sökmönster så funkar andra sökmotorer riktigt bra. Själv föredrar jag duckduckgo, men har även provat yahoo och bing (båda har samma backend numera) med hyfsade resultat.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Smart med bättre och licensfria komprimeringar, nu kan de kartlägga fler användare till lägre pris. Dessutom har de ytterligare ett sätt som Youtube kan krångla på. Inte för att det rör mig så mycket, jag är trött på att skapa nya konton varje vecka och att bli kartlagd via google+ bara för att man vill använda en enkel videotjänst.

Glöm inte ta på dig foliehatten på vägen ut.