Priserna på 4K-upplösta tv-apparater rasar

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga, vad har man att vinna på att gå upp från en TV som är på 720p eller 1080p till 4K?
Det mesta materialet som finns är ju än så länge på max 1080p. (Sänds inte HDTV ofta i 720p dessutom)

Blir även "vanligt" material bättre på en sådan skärm eller kommer det att se förjävligt ut att se på vanliga kanalerna på en 4K panel?

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte ett problem med avståndet. Det är så de flesta tittar på TV.

Du menar att många inte kan sänka avståndet? Kan förstå det om man är många som tittar samtidigt. Sen kanske det kan bli problem med ögats fokus om man kommer alltför nära. Tror iallafall att jag skulle ha fördel av 4K, gillar att sitta rätt nära skärmen, men man vet ju inte säkert förrns man testat. Man kanske kan börja med linser som ändrar fokus, fast då kanske det är bättre att satsa på HMDs direkt.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

50" OLED med UHD...mmmm...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Jag har en liten fråga, vad har man att vinna på att gå upp från en TV som är på 720p eller 1080p till 4K?
Det mesta materialet som finns är ju än så länge på max 1080p. (Sänds inte HDTV ofta i 720p dessutom)

Blir även "vanligt" material bättre på en sådan skärm eller kommer det att se förjävligt ut att se på vanliga kanalerna på en 4K panel?

C

Blir ingen förbättring alls.

Det hade varit om man vill spela med sin PC kopplad till skärmen, i dagsläget då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väntar på OLED och 4K kombinerat med överkomligt pris.

Permalänk
Medlem

Spel, i 4K, då kommer PS4 och Xbox1 kännas gammalt om ett år.

Trevligt med lite fart i produktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Spel, i 4K, då kommer PS4 och Xbox1 kännas gammalt om ett år.

Trevligt med lite fart i produktionen

+1
Min dator känns gammal nu i 1440 xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

3D TV suger, det finns inget 3D innehåll ändå.
4K suger, det finns inget 4K innehåll ändå.

TV suger, det är helt dött. 90% av allt på TV är ju reklam.
Filmer visas aldrig, om filmer visas, så är det direct-to-video B-filmer från 90-talet.
99% av innehåller är bajs, typ "Så Ska Det Låta", Big Brother och annat skit. Inget vettigt på TV.

Kabel-TV och liknande tjänster är för dyrt. Speciellt för som som sällan kollar på TV.
Jag kollar aldrig på TV.
Det ända som går på TV och faktiskt är bra är Family Guy.

Netflix/ViaPlay på valfri enhet kopplad till tv:n

Permalänk
Medlem

Blir nog en 4K projektor för mig istället - ser nästan aldrig på TV nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Kanske dags att ta steget från sin trogna tjock-TV?

Tycker jag inte, köpte mig precis en tjocktv. Fin som fan.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av Recall:

Tycker jag inte, köpte mig precis en tjocktv. Fin som fan.

Går man från tjock tv till platt så kommer man aldrig tillbaka, bättre att vänta så länge du kan. Jag kan fan knapp se på en 720p efter att man dagligen kollar på en 1080p

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ser fortfarande inte riktigt nyttan då det inte finns material i UHD eller distributionskanaler för dessa eller hårdvara eller gränssnitt. Sen sitter de flesta ändå på ett sådant avstånd att det är fysiskt omöjligt att se skillnad.

Jag hade däremot inte haft något emot en datorskärm i UHD men först ska Windows, grafikkort och Displayport stödja det vilket inte riktigt är läget än. Antar att det behövs minst en generation grafikkort till och en generation styrkretsar för Displayport.

Skrivet av Alicorn:

Problemet med avståndet till TVn är ju enkelt att lösa, bara att sätta sig närmre. Är väl lite det som är grejen med högre upplösning med, att du får en större bild.

4K tycker jag gör sig betydligt bättre på projektor än på tv. Sitter du närmre än 3m från en 65" kommer du se skillnad. Sitter du runt 1.7m bort kommer du få full användning för upplösningen.

Skrivet av SebboD:

Känns idiotiskt att köpa en 4K-skärm som om den inte har en av följande kontakter: Thunderbolt, Displayport 1.3, HDMI 2.0. Med andra ord i princip alla 4K-skärmar i dagsläget.

Panasonic har en 65" UHD-tv (typ bästa local-dimming kvalitén jag någonsin sett) som har HDMI 2.0... Den är dyr men är å andra sidan bild-mässigt överlägsen exempelvis Samsungs UHD-tv.

Skrivet av Flamso:

Jag har svårt att tänka mig att TV kommer överleva fram tills dess. I alla fall inte genom parabol och antenn. Det utvecklas alldeles för långsamt och utrymmet finns inte riktigt där samtidigt som det inte finns en normal människa som föredrar det framför att själv styra över det man tittar på, typ som SVT Play.

Streamat UHD tror jag betydligt mer på. UHD på TV-nätet? Inte inom femton år.

Japan och England har redan lyckats med UHD på tv-nätet. OS skall skickas ut via satellit i UHD.

Skrivet av rektor:

3D TV suger, det finns inget 3D innehåll ändå.
4K suger, det finns inget 4K innehåll ändå.

TV suger, det är helt dött. 90% av allt på TV är ju reklam.
Filmer visas aldrig, om filmer visas, så är det direct-to-video B-filmer från 90-talet.
99% av innehåller är bajs, typ "Så Ska Det Låta", Big Brother och annat skit. Inget vettigt på TV.

Kabel-TV och liknande tjänster är för dyrt. Speciellt för som som sällan kollar på TV.
Jag kollar aldrig på TV.
Det ända som går på TV och faktiskt är bra är Family Guy.

3D TV är bättre än 3D på bio, det finns mängder av 3D-filmer att köpa. Om du inte gillar det (jag är inget stort fan heller) betyder det inte att det suger.

4K är ju en helt annan grej. Det är en upplösning som innebär att vi faktiskt kommer tillbaka till ungefär den kvalité som erbjöds förr när filmer på bio spelades upp på film. Dessutom får du betydligt större färgrymd med 4K. Förstår inte hur du kan argumentera mot detta. Antingen är du ett troll eller så... kan inte riktigt komma på något annat än gammalmodig/bakåtsträvande.

4K kommer börja streamas av Netflix i Februari, OS börjar sändas ut i 4k i Februari (dock inte i Sverige så vitt jag vet), VM skall skickas ut i 4k, och i år kommer förhoppningsvis H.265 färdigställas vilket kommer hjälpa till att sprida 4k i stugorna. Nu kommer ju även Google med VP9. Det är på G skall du se.

TV är i många lägen väldigt dåligt. Däremot produceras idag fler kvalités-manus inom tv-världen (inom USA iaf) än i Hollywood idag. Studios som HBO och Showtime visar hela filmvärlden var skåpet skall stå genom att betala för kvalité vilket oftast inte är fallet inom Hollywood.

Filmer visas i mängder på tv. På helgerna får du väl minst runt 5-6 filmer om dagen på endast gratis-kanalerna här i Sverige. Nu under jultid är det väl närmre 4-5 även på vardagar, och betalar du för fler kanaler får du ännu mer. Det visas gamla så väl som nya filmer hela tiden. Hade du kollat på tv hade du kanske märkt detta.

Att TV3, Kanal 5, och TV6 visar reality-serier i stil med Paradise Hotel och Big Brother är ju för att Svenska folket älskar att titta på skiten. Skyll på dem om några. SVT1 och SVT2 har fortfarande ingen reklam.

Skrivet av THB:

Blir en 4K TV när det finns 60"+ för runt 7-8K.

Lycka till med att hitta en 60"+ 1080p tv som inte är helt värdelös idag. Räkna med att det gått en 5-10 år innan du hittar något med 4k i den storleken och prisklassen som inte är 7-8k rätt ner i soptunnan.

Skrivet av Hymer:

Ge mig 80tum för 20-25 så har vi en deal.

Samma grej här ungefär. 80" är än idag ganska dyrt i 1080p. Dessutom är 84"-varianterna av UHD betydligt sämre än deras mindre kusiner i bildkvalité. Det är en del problem med paneluniformitet med tanke på att de i princip består av 4 st. 42" och inte en enda 84"-panel. Det kommer väl, men först om en 5 år någon gång skulle jag gissa på.

Skrivet av Mimematis:

Undra vad storleken är dock.
En 4k TV som man sedan sitter 2m ifrån kommer inte se bättre ut än 1080p förens man gå upp till 65tum+.

På 2m avstånd börjar du se skillnad mot 1080p runt 47" och får full nytta av upplösningen runt 85".

Skrivet av Zotamedu:

Fast det var något helt annorlunda. Nu har du pixlar som är mindre än vad ögat klarar av att urskilja. Att öka upplösningen över denna hårda fysiska gräns ger exakt noll extra kvalité. Upplösning är egentligen inte relevant, det är vinkelupplösningen som är viktig och den är redan tillräckligt hög på en HDTV. När du ändå pratar HD så väntar vi fortfarande på att det ska bli standard i distribuerat material. De flesta TV-sändningarna ser ut som skit med massa komprimeringsartefakter. Mängden material som ens sänds i HD är begränsad. Så vad sägs om att vi får fullt stöd för HD innan vi går vidare till UHD i vardagsrummet?

Sen när det gäller material så finns det inga distributionskedjor för det idag. Det finns inget fysiskt media som stödjer det. Det skulle gå att bygga ut Bluray men det kräver en ny standard som inte finns och sedan kräver det en ny generation blurayspelare som inte kan finnas innan den nya standarden finns. Att distribura HD-material över nuvarande nät är tungt och där jag bor nu kan man till exempel inte ta emot två HD-kanaler samtidigt om man samtidigt vill kunna surfa. Så UHD är därmed kört fram tills nätet byggs ut. Sen ska det finnas något material att visa också. En del ny film spelas in i UHD så där finns lite. Utöver det finns inget och har svårt att se att några större produktionsbolag skulle sänka de miljontals kronor som det kostar att uppgradera utrustningen innan det finns ett sätt att faktiskt distribuera materialet. Det är alltså ett antal år kvar innan det går att se material i UHD i någon större utsträckning utöver kortfilmer från internet.

Datorskärmar är som sagt däremot mer intressant eftersom du sitter väldigt mycket närmare.

Jag är ledsen men det är inte mycket som stämmer här. Huruvida du kan se pixlarna eller inte har inte att göra med deras storlek utan hur långt ifrån du står. Jag kan se pixlarna på en 720p skärm på 4.7" om jag kommer tillräckligt nära, och likaså en 4k skärm på 65". Det är precis efter du slutar se pixlarna som är det optimala avståndet för en given upplösning och storlek. PPI (Pixels Per Inch) är betydligt viktigare i den här ekvationen. Det är på grund av variationen i avstånd som Apple's Retina-koncept kan ha 326 ppi på iPhone, 264 ppi på iPad, och ca. 220 ppi på Macbook. Det finstilta är "vid normalt arbetsavstånd till respektive enhet". Dvs, kommer du närmre än detta så är det helt plötsligt väldigt lätt att se pixlar för att man ger ögat förutsättningar att kunna se dessa.

HD har funnits väldigt länge. 1080p finns inom streaming eller på Blu-Ray. Saknar du det materialet föreslår jag att du även ger din tv förutsättningar att prestera som den kan. I Sverige stämmer det att att vi inte har så mycket HD-sändningar och att vi sitter kvar på 720p men så är inte fallet internationellt. Många länder (bl. a. Japan) har sänt 1080p i många år. För övrigt, varför använder du tv-sändningar som någon referens? Det är väl ganska vida känt att tv-sändningar är det som erbjuder ungefär sämst bild av någon möjlig modern bildkälla? Vill du ha bra bild, köp dig en bra blu-ray spelare. Det är den rådande referensen idag.

För de som vill ha UHD och är villiga att betala för det finns idag en speciellt tilltagen UHD-spelare från Sony som levereras med 10 Sony/Columbia-producerade filmer som mastrats i UHD. Allt från den magnifika Lawrence of Arabia till fjolårets The Amazing Spiderman. Annars börjar Netflix streama andra säsongen av House of Cards i UHD i Februari. Det är deras officiella entré in i UHD-världen även om de beta-testat UHD-sändningar i drygt ett år. Sedan kommer som sagt både OS och VM sändas i 4k i år via vad jag förmodar är satellit (kommer säkert erbjudas online-stream också). Youtube har stöd för 4k. Panasonic har en helt 4k-dedikerad streaming-kanal. Vi har kört 4k-streaming via mobilt 4g-bredband så du kanske skall kolla på något bättre internet om du nu knappt klarar av HD. Jag förstår inte argumentet att vi borde vänta med UHD för att du har dåliga förutsättningar att få in vanlig HD. Det är helt irrelevant vad du klarar hemma hos dig om folk vill ha nytt och kan få det. Hade det inte varit för dessa människor hade vi nog aldrig fått HD, 1080p, OLED, eller UHD.

4-lagriga BD-skivor klarar idag 100gb (tror Sony lyckats komprimera en hel 1.5 timmes film i UHD till drygt 45gb vilket i så fall skulle rymmas på dagens dubbel-lagriga skivor). Tror det var Toshiba eller eventuellt Pioneer som för några år sedan lyckades skapa en ny slags BD-skiva med stöd för 400gb utrymme. Det kommer förmodligen behövas en ny Blu-Ray standard, ja, men den kommer komma ändå. Det kom en ny för att skivorna vill koppla upp sig mot BD-Live, vilket innebar att man blev tvungen att uppdatera BD-spelare. Det kom en ny i och med 3D, vilket igen innebar att man var tvungen att uppdatera. Det kommer säkerligen komma en ny igen.

Vad gäller kamerorna och materialet så är det här du misstar dig mest. 35mm film som varit standard sedan drygt 1910-1920-talet någon gång har en upplösning som drygt motsvarar 4k-upplösning (om negativet är i god kvalité vilket oftast inte är fallet med många äldre filmer tyvärr). Det mesta som gjorts mellan 1920 och 2000 skulle man kunna släppa i UHD om man så ville. Det handlar om att mastra om filmerna vilket man även behöver göra när man släpper dessa filmer i 1080p på Blu-Ray. Sedan kom Star Wars Episode 1 som var den första film som helt spelades in på en digital kamera (om man bortser från Dogma-vågen under 90-talet). Därefter har digitalt vuxit allt mer och mer och gick väl över till att bli normen ungefär 2008-2009 någon gång. Sedan 2007 har det funnits 4k-kameror tillgängliga. Det finns två kameror som dominerar bio-marknaden idag. Främst är det Arri Alexa. Denna spelar in i 2.8k vilket gör då att filmer som är helt inspelade med denna kan få det svårt att ta steget till UHD. Däremot mastras en del filmer som är filmade med denna redan i 4k ändå (exempelvis Skyfall). Den andra kameran är Red Epic (bl. a. Hobbit, Prometheus, Spiderman, etc. är inspelade med denna). Den finns med två olika sensorer där den ena spelar in i 5k och den andra spelar in i 6k. Hur man än vrider och vänder på det kan man konvertera större delen av alla filmer som någonsin gjorts inom storbudget-film till UHD med samma typ av arbete som krävts för att konvertera dessa filmer till Blu-Ray.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinkyboo:

Netflix/ViaPlay på valfri enhet kopplad till tv:n

Dåligt utbud, och har inte senaste avsnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dåligt utbud, och har inte senaste avsnitten.

Född med silversked i munnen eller?. Rikta kritiken till produktionsbolaget istället... För 79kr i månaden är netflix jävligt bra speciellt om man har netflix US..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Född med silversked i munnen eller?. Rikta kritiken till produktionsbolaget istället... För 79kr i månaden är netflix jävligt bra speciellt om man har netflix US..

Nej, jag är från betongen.

Ja, 79 kr i månaden är faktiskt bra om man jämför med ComHem, Bredbandsbolaget, Viasat, etc.
Jag säger inte att Netflix är dåligt, men allt som rör television suger.

Permalänk
Skrivet av crilloan:

Jag har en liten fråga, vad har man att vinna på att gå upp från en TV som är på 720p eller 1080p till 4K?
Det mesta materialet som finns är ju än så länge på max 1080p. (Sänds inte HDTV ofta i 720p dessutom)

Blir även "vanligt" material bättre på en sådan skärm eller kommer det att se förjävligt ut att se på vanliga kanalerna på en 4K panel?

C

Skrivet av Atlas Tasume:

Blir ingen förbättring alls.

Det hade varit om man vill spela med sin PC kopplad till skärmen, i dagsläget då.

Det beror ju helt på hur långt ifrån man sitter och vilken storlek på skärmen man har. Det optimala avståndet från en 24" UHD skärm är ju ca. 90cm vilket förmodligen ingen kommer sitta vid.

Crilloan sitter du på exempelvis 2.5m avstånd och kör 55" så kommer du se ENORM skillnad mellan 720p och 1080p. Sitter du på drygt 4 meter från en 55" kommer du inte så någon skillnad alls. Kör du en 32" exempelvis, behöver du komma närmre än 2m för att se skillnad.

Skrivet av Anitonia:

Blir nog en 4K projektor för mig istället - ser nästan aldrig på TV nuförtiden.

Helt rätt... 4k i 128" är inte att leka med.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Pundhuvuden som styr över stackars elektronikbranchen. Högupplösta mobiler, surfplattor, TV-apparater. Nämn en enda spelfilm som mår bättre av 4k på en TV?
50" 4K tv för 1000 dollar? 30" datorskärm i 4K för 6000 dollar?!
Enda användningsområdet i dagsläget skulle kunna vara datorskärmar där man faktiskt drar nytta av arbetsytan, men där genomförs inga prissänkningar i första taget?!
Okej? Men projektorer då? Billigaste 4K projektorn kostar 100.000kr?!
Jag ser två områden där 4K skulle göra skillnad och det är för datorskärmar och projektorer. Frågan är väl bara vilken typ av lagringsmedia som klarar en långfilm i 3D med okomprimerad 4K-upplösning med 48fps?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medstud:

Blev lite chockad av att se ordet "rasar" användas korrekt i en artikelrubrik. Nästan så jag trodde priserna var arga över något.

On topic: Underbart!

Besjälning = konkreta saker får mänskliga drag.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Pundhuvuden som styr över stackars elektronikbranchen. Högupplösta mobiler, surfplattor, TV-apparater. Nämn en enda spelfilm som mår bättre av 4k på en TV?
50" 4K tv för 1000 dollar? 30" datorskärm i 4K för 6000 dollar?!
Enda användningsområdet i dagsläget skulle kunna vara datorskärmar där man faktiskt drar nytta av arbetsytan, men där genomförs inga prissänkningar i första taget?!
Okej? Men projektorer då? Billigaste 4K projektorn kostar 100.000kr?!
Jag ser två områden där 4K skulle göra skillnad och det är för datorskärmar och projektorer. Frågan är väl bara vilken typ av lagringsmedia som klarar en långfilm i 3D med okomprimerad 4K-upplösning med 48fps?

Åter igen, läs tråden! Alla filmer mår bra av det, vid en viss kombination av storlek och avstånd. Jag svär för mig själv varenda gång jag går på bio för att jag har nästan exakt lika hög upplösning i telefonen idag som man får på bio. Polariserad 3D på det så hamnar du ju på närmre 720p än något annat, och utsmetat på 18 meter bred duk ser det inte bra ut.

Sitter du närmre en mindre skärm så är situationen densamma. Problematiken är att många i dagsläget sitter 4 meter från sin 47" och tillåter inte sig själva se den skärpa som ens tv kan erbjuda.

För ett år sedan kostade billigaste 4k projektorn 190.000 så det går ganska snabbt neråt. Men med tanke på att Sony är helt ensamma på projektor-marknaden om 4k så händer det inte så mycket. De svettas ju inte direkt. Att just de projektorerna också råkar vara ungefär den bästa bild du kan få tag på idag (även om man bortser från upplösningen) är ju inte heller en nackdel. Jag vågar nog påstå att jag aldrig sett 1080p så bra som på någon av Sony:s 4k-projektorer. Kan inte komma på någon projektor i samma prisklass som direkt slår Sony:n. JVC X95/X900 är väl ganska jämbördiga men då går man också miste om 4k och de har liknande rek-priser.

Vill du veta varför en datorskärm på 31.5" med 4k kostar 3000 dollar (inte 6000) och du kan få en 50" tv med 4k för 1000 dollar? Jo för att datorskärmen riktar sig mot proffs som behöver en färgkorrekt skärm med hög kontrast och bra betraktningsvinklar och TV:n ser sämre ut än en mikrovågsugn. Ja, den har 8 miljoner pixlar men den är helt värdelös på i princip alla andra punkter.

Här finns intressant läsning som visar ungefär exakt varför billiga 4k-tv är just billiga: http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

Svaret är att det är skitdåliga paneler där en lägre upplöst panel kan upplevas som skarpare med mycket material för att de saknar minsta lilla tillstymmelse till kontrast.

Sist men inte minst, tycker jag det är väldigt kul att du verkar vara så negativt inställd till 4k men 48fps, det är givet i framtiden...Hmu?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Varför är 4k skärmar så dyra egentligen? Ska det vara så svårt att bygga ihop 4st 24" 1080p skärmar för att få en 48" 2160p skärm? En sådan vill jag ha, 10k låter rimligt!

Visa signatur

- Dator: In Win 301 | Ryzen 7 1700 @3.7Ghz | Palit 1070ti Dual | 16GB LPX 2933Mhz | 850 EVO 500GB SSD, WD Red 4TB | AOC AG352UCG 35" 3440x1440 100hz
- Tangentbord: Poker II mx brown | Mus: Zowie ec1-a
- Hörlurar: Sennheiser HD558 | Högtalare: JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitonia:

Blir nog en 4K projektor för mig istället - ser nästan aldrig på TV nuförtiden.

Hade det inte varit så fruktansvärt dålig bild (jämfört med en bra TV) hade jag förstått dig, men ärligt, var på hemmabiobutiken idag och blev helt beklämd över hur urvattnad och blurrig bilden på de modernaste projektorna är jämfört med en bra TV. Hur orkar ni se på skiten??? Intalar ni er att det är bra bara för att det kostar multum och är ovanligt??
Bara för att bilden är större betyder det inte att det alltid är bättre...ju större skit spelar ingen roll, skit är skit, fast mer.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Ordet 'rasar' i rubriken.... Aftonclockers?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Tycker jag inte, köpte mig precis en tjocktv. Fin som fan.

Köpte du en? folk runt om i landet ber om att bli av med dem på blocket bara man kan hämta upp den. Man kan hitta väldigt fina modeller faktiskt, tjocka men fina.

Permalänk

Snart dags att byta ut vår duktiga D3000 (om någon kommer ihåg den).

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StigJobs:

Varför är 4k skärmar så dyra egentligen? Ska det vara så svårt att bygga ihop 4st 24" 1080p skärmar för att få en 48" 2160p skärm? En sådan vill jag ha, 10k låter rimligt!

Nä det är ju inte svårt alls, som du vill sitta med en stor fet ram mitt i bilden lol.

Hursomhelst så är det ju enkel logik - dubbla upplösningen, folk betalar max dubbla priset. Själv skulle jag inte ens betala 10K. Har inte nån HD kanal, än mindre 4K kanal. Finns inte mycket ens på internet som är 4K. Helt värdelöst mao.

Permalänk
Inaktiv

Först när en 4K (21" monitor) kostar 999,00 kr då blir det ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hade det inte varit så fruktansvärt dålig bild (jämfört med en bra TV) hade jag förstått dig, men ärligt, var på hemmabiobutiken idag och blev helt beklämd över hur urvattnad och blurrig bilden på de modernaste projektorna är jämfört med en bra TV. Hur orkar ni se på skiten??? Intalar ni er att det är bra bara för att det kostar multum och är ovanligt??
Bara för att bilden är större betyder det inte att det alltid är bättre...ju större skit spelar ingen roll, skit är skit, fast mer.

Logga ut Du vet ju inte va du snackar om

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

tänk dig i kina har dom 4k i tvutbudet, här betalar vi 5k per år för cmores skitutbud och får var 10e match i HD .. patetiskt ! 4k kommer till sin rätt då vi alla sittter på 1Gbit nätverk.... allt runtomkring måste ju hänga med, ok 4k tv !? ja då får du specialbeställa sonys skit... deras box med deras 4k filmer... snålt utbud

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Ordet 'rasar' i rubriken.... Aftonclockers?

Gör det inte det då? På CES 2013 så fanns det 4K apparater för cirka 300 000 Kr. Ett år senare går dom att hitta för under 10 000 Kr i vissa fall. Är inte det ett ras så vet jag inte vad!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Anitramane:

Ordet 'rasar' i rubriken.... Aftonclockers?

Som det tidigare påpekats i tråden är priserna i alla fall inte arga...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner