Steelseries och Tobii presenterar Eyex – ögonspårning för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Det finns en ocean av möjligheter med denna tekniken, om den bara implementeras ordentligt och inte blir en flopp... Jag hade t.ex föredragit ögonstyrning till laptop flera hästlängder framför touchstyrning... Hoppas bara det inte är allt för tics-framkallande

En längre fördröjningen innan någonting registreras är en sådan sak som leder till att liknande innovativa tekniker inte slår igenom förrän de hunnit mogna en bra tid, vilket gör att vi sällan ersätter den befintliga tekniken med den nya. Lite synd kan jag tycka när man får syn på tekniken för första gången. Men någon gång måste dessa idéer födas för att få tid på sig att mogna. Detta var väl mest en vild gissning, men jag har svårt att tänka mig att tekniken är lika responsiv som vi hoppas på, tänker främst på scenarion som jag tog upp i mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foqnax:

Sen är väl det någon form av medicintekniskt hjälpmedel också. De brukar ju lägga på en himla massa kostnad för alla certifieringar hit och dit som behövs.

Stämmer, vi ska inte prata om vad en komplett dator för närkommunikation med ögonstyrning av förra generationen kostade men det var 6siffrigt. De har dock fått ner priserna rejält på senaste versionen.

Dock ser det ut att vara en PCeye GO som de visar i filmen, det kan vara så att de tagit fram eller håller på att ta fram en utan hjälpmedelsklassning som kommer vara billigare.. alternativt så säljer de samma med mindre marginal på devkit och förtjänst snittet ändå hamnar på en acceptabel nivå.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

En längre fördröjningen innan någonting registreras är en sådan sak som leder till att liknande innovativa tekniker inte slår igenom förrän de hunnit mogna en bra tid, vilket gör att vi sällan ersätter den befintliga tekniken med den nya. Lite synd kan jag tycka när man får syn på tekniken för första gången. Men någon gång måste dessa idéer födas för att få tid på sig att mogna. Detta var väl mest en vild gissning, men jag har svårt att tänka mig att tekniken är lika responsiv som vi hoppas på, tänker främst på scenarion som jag tog upp i mitt förra inlägg.

Det är förvånandsvärt låg latens faktiskt, dock tar det ju tid om man ska köra med "dwell" eller "gazeselection" när man tittar på samma punkt en viss tid för att klicka. Kör man med kontaktstyrning går det göra saker snabbare än med mus, dock krävs en del träning då det inte är så man är van att göra och man blir snabbt trött i ögonen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

Knappast intressant i någon större utsträckning men för de som är handikapade (pun intended) så är det en mycket intressant grej. Jobbigt om man är utan båda händerna och måste helikoptra upp pitten på tangenten för att kunna "klicka" på något, så det är ju en viss inlärningskurva i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Knappast intressant i någon större utsträckning men för de som är handikapade (pun intended) så är det en mycket intressant grej. Jobbigt om man är utan båda händerna och måste helikoptra upp pitten på tangenten för att kunna "klicka" på något, så det är ju en viss inlärningskurva i det hela.

Hehe ska föreslå den lösningen på jobbet

För de som inte kan klicka så använder man "gaze selection" eller "dwell" vilket gör att om man tittar på samma ställe i en viss förbestämd tid (standard är 1sek) utan att flacka med blicken så klickar man, detta är dock ganska tröttsamt för ögonen och kräver lite övning och tålamod.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

Hmm undrar hur detta kommer påverka ens egna vanliga blinkande, kommer man bli van att bara blinka i vissa sammanhang med denna prylen och kanske utveckla torra ögon i längden? Eller utveckla någon form av epilepsi. Man vet ju aldrig, att hålla på och blinka i vissa sammanhang kan var negativt i längden.

Annars är det en intressant produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Hehe ska föreslå den lösningen på jobbet

För de som inte kan klicka så använder man "gaze selection" eller "dwell" vilket gör att om man tittar på samma ställe i en viss förbestämd tid (standard är 1sek) utan att flacka med blicken så klickar man, detta är dock ganska tröttsamt för ögonen och kräver lite övning och tålamod.

Se där, det måste jag ha missat i så fall. Vore ju lite diskriminerande mot kvinnor annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Se där, det måste jag ha missat i så fall. Vore ju lite diskriminerande mot kvinnor annars.

Sant, men det kan de nog leva med, de slipper juh vifta med ballen och olla skärmen varje gång de ska klicka

Går även ställa in att blinkningar är klick, brukar fungra bra till en början men är även det tröttsamt. Den varianten är också känslig för när man faktiskt behöver blinka för att fukta ögonen utan att klicka.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det är förvånandsvärt låg latens faktiskt, dock tar det ju tid om man ska köra med "dwell" eller "gazeselection" när man tittar på samma punkt en viss tid för att klicka. Kör man med kontaktstyrning går det göra saker snabbare än med mus, dock krävs en del träning då det inte är så man är van att göra och man blir snabbt trött i ögonen.

Ber om ursäkt för att jag missade att det faktiskt fanns videoklipp som demonstrerade tekniken i fråga. Det stämmer väl överens med det du skrev, det såg hyfsat smidigt ut. Dock som du säger så blir det snabbt jobbigt för ögonen, speciellt om gränssnittet förblir det samma då vi har väldigt många små element att behöva pricka exakt.

Permalänk
Medlem

Ruskigt irriterande med en så hög bakgrundsmusik, något som jag personligen absolut hatar. Men men.

Är riktigt intresserad av testa tekniken i RPG spel (främst first person) och kunna få en ännu finare kontakt med spelet.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hmm undrar hur detta kommer påverka ens egna vanliga blinkande, kommer man bli van att bara blinka i vissa sammanhang med denna prylen och kanske utveckla torra ögon i längden? Eller utveckla någon form av epilepsi. Man vet ju aldrig, att hålla på och blinka i vissa sammanhang kan var negativt i längden.

Annars är det en intressant produkt.

Du behöver inte blinka överhuvudtaget för att använda deras produkter. Det första du gör när du använder en eye tracker är att du går igenom en jättesimpel kalibreringsprocess som tar 10-20 sekunder. Efter det är trackern anpassad efter dig och ditt sätt att titta, så det går faktiskt väldigt smidigt att börja skriva med exempelvis ett skärmtangentbord. Och då behöver man inte blinka för varje tryckning, utan den hajar när du har fokus på den tangent du är intresserad av och då går det undan att skriva.

Permalänk
Medlem

Men den tiden de tar mej att flytta handen från musen till knappen på tangentbordet å sen utföra kommandot så har jag garanterat redan hunnit utföra de med just musen. Känns onödigt detta. I spel.. Visst. Där ser ja mer användningsområden.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur farligt det vore om vissa använde Eye tracking i t ex SCII. Visst skulle det gå löjligt fort att göra micromanagment kanske, men det känns som att det är lite klumpigt ändå så jag undrar om det verkligen kommer skada.

En duktig spelare som bara använder mus kan säkert klicka snabbare än en annan kan göra samma sak genom att stirra och använda en "kontextknapp". Det kan definitivt bli ett problem om alla tvingas gå över till eye tracking för att kunna hålla sig på hög nivå.

I single player spel kommer det vara asfränt dock, jag har inte provat Oculus så det kanske det är lite mer intressant.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir i tex. Battlefield då man skjuter mot något och ser en fiende i hörnet av skärmen då flyttas bilden iväg och du dör...

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 svart, GPU: Msi gtx 980 twinfrozr @1300mhz, Cpu: 4670k @4,5ghz, CPU kylare:Noctua NH U14-S, MOBO: Msi Z87-G45, Ram: Crucial Ballistix 8gb @1866mhz, PSU: EVGA supernova G2 750w. SSD: Crucial m500 240gb, HDD: Seagate Barracuda 1tb, Skärm : Asus VG248QE 144hz :)