Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Fyfan vad löjligt det där lät, jag misstänker att du är väldigt ung?

19 dock sjuk så man tänker inte klart (inte kunnat sovit många timmar och har varit hemma i 3 dagar nu med världens förkylning.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kan vara värt att överdriva lite om kostnaden av dessa fiskar och nämna att en del av pengarna för att köpa fiskarna kom ifrån erat företag.
Så kanske detta minskar eller slutar helt. om inte så blir denna djurplågare utkastad ifrån företaget utan chans att komma tillbaks då detta är negativt påverkande för både personal fiskar och företagets ekonomi när han håller på såhär...

nämn även att han kan hamna i fängelse+ få eller att han kan bli av med körkort och att inte bara han utan även företaget får böter ganska enkelt upp mot miljon belopp på företaget beroende på hur allvarligt detta blivit och vad för kemikalier som arbetsplatsen har där då han begår inte ett utan, två brott på samma gång och kommer det upp konkreta bevis på att han gjort detta så kan du som ägare gott och väl ta han till rätten eller anmäla detta till polisen och som varning först säga att du har övervakat och sett honom göra detta på film och han har en chans på sig att skärpa sig eller bli polisanmäld och tagen till rätten och utesluten helt ifrån företaget. (och då visa klippet och stå mellan datorn ifall han skulle försöka sabotera datorn.
(ta backup på usb minne och ha i ficken på plats och ha extra kopia hemma på detta klipp ifall han nu skulle få för sig att sabotera datorn där första klippet ligger medans du visar honom det på hur han tydligt och klart häller i skit där.)

Gå ihop i grupp och säga till han att sluta kan också vara något att prova då detta är ett brott som kan få företaget att lida och inte bara fiskarna då det för det första är miljöbrott och oansvarig hantering av sopor, kemikalier och djurplågeri på hög nivå när detta händer.

Läs tråden... Suck..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är lite olagligt bara, lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte det minsta olagligt så länge man undviker offentliga miljöer.

Edit: Rättar mig själv. Ny lag från 1 Juni i år.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2013/ny-kameraov...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det verkar som att ett par personer har missat att läsa tråden helt, så låt mig förtydliga:

*Personen är runt 70 bast.
*Han är INTE anställd på företaget, dock en av grundarna. Därav har alla en viss respekt för honom.
*Han lyssnar inte, på någon. Punkt. Det som går in i ena örat går direkt ut ur det andra.
*Han är allmänt ologisk. Går inte att prata vett med personen eller ställa honom mot väggen, då han alltid förnekar allt eller säger "-Jag vet inte..." och vänder sig om och går därifrån.
*Han hittar alltid saker att gnälla på, överallt, hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det verkar som att ett par personer har missat att läsa tråden helt, så låt mig förtydliga:

*Personen är runt 70 bast.
*Han är INTE anställd på företaget, dock en av grundarna. Därav har alla en viss respekt för honom.
*Han lyssnar inte, på någon. Punkt. Det som går in i ena örat går direkt ut ur det andra.
*Han är allmänt ologisk. Går inte att prata vett med personen eller ställa honom mot väggen, då han alltid förnekar allt eller säger "-Jag vet inte..." och vänder sig om och går därifrån.
*Han hittar alltid saker att gnälla på, överallt, hela tiden.

Inte helt lätt det där, dels med den åldern. Jag menar en del blir ju gaggiga långt innan 70. Nu verkar ju karln inte bara ha problem med att hissen inte går hela vägen upp, det handlar ju om en smått elak handling. Man undrar ju om denne ens förstår vad det är han pysslar med?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

STOR Update!:

Kamera har införskaffats!
Det blev en Foscam 8918W som sitter och spelar in enbart när locket öppnas eller någon står precis framför akvariet.
Det funkar klockrent.
Kommer till jobbet idag efter att ha varit sjuk sen förra posten, men allt är up and running.

Har använt mig av denna guide för att ordna till inspelningen.
http://www.youtube.com/watch?v=ODeFiOYTZho

Kameran lyckades jag koppla upp trådlöst efter mycket bök via flera olika guider på nätet.
Det som spelas in hamnar nu i en gömd mapp på min dator (som står på 24/7).

Kommer till kontoret och ser hur x antal klipp har spelats in, både på min delägare som njuter av fiskarna när han står framför akvariet, samt min farsa som får mata dessa under tiden jag varit sjuk.

Är extremt nöjd med hur det löst sig.
Även infrarött funkar fucking klockrent, och bilden är strålande.

Kameran som kamera, får 10/10
Beställningen gjordes på:
http://foscam.se/ipcam-9/foscam-fi8918w-black-p115
Även den får 10/10. Enormt snabb leverans.
Dock är handböckerna och instruktionerna bara att kasta.

Kommer inte ladda upp klipp eller bilder här. Så ni behöver inte fråga om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

STOR Update!:

Kamera har införskaffats!
Det blev en Foscam 8918W som sitter och spelar in enbart när locket öppnas eller någon står precis framför akvariet.
Det funkar klockrent.
Kommer till jobbet idag efter att ha varit sjuk sen förra posten, men allt är up and running.

Har använt mig av denna guide för att ordna till inspelningen.
http://www.youtube.com/watch?v=ODeFiOYTZho

Kameran lyckades jag koppla upp trådlöst efter mycket bök via flera olika guider på nätet.
Det som spelas in hamnar nu i en gömd mapp på min dator (som står på 24/7).

Kommer till kontoret och ser hur x antal klipp har spelats in, både på min delägare som njuter av fiskarna när han står framför akvariet, samt min farsa som får mata dessa under tiden jag varit sjuk.

Är extremt nöjd med hur det löst sig.
Även infrarött funkar fucking klockrent, och bilden är strålande.

Kameran som kamera, får 10/10
Beställningen gjordes på:
http://foscam.se/ipcam-9/foscam-fi8918w-black-p115
Även den får 10/10. Enormt snabb leverans.
Dock är handböckerna och instruktionerna bara att kasta.

Kommer inte ladda upp klipp eller bilder här. Så ni behöver inte fråga om detta.

Fick du fast den fula fisken då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Fick du fast den fula fisken då?!

Nope, inget har hänt under dessa dagar.
Han verkar inte ha satt sin fot här på ett par dagar verkar det som.

Permalänk

Hoppas att han inte läser Sweclockers för då kommer du att tappa överaskningsmomentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hoppas att han inte läser Sweclockers för då kommer du att tappa överaskningsmomentet

Ingen chans att han gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ingen chans att han gör det.

Kul att du slog sak i saken och att lösningen är fint fungerande. Övriga aspekter som diskuterats här lämnar jag därhän.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hoppas att han inte läser Sweclockers för då kommer du att tappa överaskningsmomentet

Skulle väll vara den äldsta medlemmen här på SweC ist haha ^^:

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Ok han måste vara riktigt gammal , har inte läst hela tråden.

Permalänk
Medlem

Hur är bilden på inspelningen med den kameran? Ofta får man ju så dålig kvalité att man blir mer paranoid än innan man satte upp kameran då man inbillar sig att dom suddiga pixlarna egentligen är en illegal aktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad kul det funkar och allt!

Nu vill vi nog alla ha en update (inga bilder, bara skriftlig) när det verkligen händer något! Vi är nog alla intresserade hur det går!

Är ju jul nu, så kan nog kanske dröja innan det händer något är min gissning.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Jag hämtar chips och läsk så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Hur är bilden på inspelningen med den kameran? Ofta får man ju så dålig kvalité att man blir mer paranoid än innan man satte upp kameran då man inbillar sig att dom suddiga pixlarna egentligen är en illegal aktivitet.

Är positivt överraskad över kvalitén på bilden.
Både i ljus och mörker.
Programmet som installerades funkar klockrent och spelar in allt som händer så fort man lyfter på locket.
Detta är möjligt då man kan ställa in exakt inom vilka ramar programmet skall börja spela in.
Det spelar även in om det är "human" eller "uknown". Inte för att det är av intresse, men ändå..
Något jag saknar dock är inzoomningsfunktion på kameran. Hade varit klockrent.

Kameran är för övrigt helt ljudlös när den snurrar.

Skrivet av Tozzi:

Vad kul det funkar och allt!

Nu vill vi nog alla ha en update (inga bilder, bara skriftlig) när det verkligen händer något! Vi är nog alla intresserade hur det går!

Är ju jul nu, så kan nog kanske dröja innan det händer något är min gissning.

Händer det något så kommer en update. Det lovar jag.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på detta..

Permalänk
Medlem

Skönt att fiskarna fått vara ifred... Jag hoppas att det inte blir en update.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Så gubben har eg inget att göra öht på firman? Tipsa om Clas O om det är gubbdagis han behöver

Permalänk
Medlem

De här vill ju jag följa.. Spännande.. Skriv iaf OM du tar fast någon

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Lite halvskumm men spännande tråd!

Hoppas allt ordnar sig till slut för dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Enkelt löst det där.
sätt lite lim i två ändar av ett hårstrå, sätt det på en plats där det inte syns. (så en änden håller i locket och andra i lockets fäste)
om hårstrået är borta nästa gång du matar, Vet du infakto att någon vart där och pillat.

Gör så innan du börjar krångla med en massa dyr teknik.

Min andra ide är att sätta en gopro på lägsta upplösning med 64gb minneskort i akvariet. så att det tittar upp på matningshålet.
då ser du exakt vad som åker i. och du kan bevisa att något åkt i.
dessutom kommer inte någon annan del än den lila delen av akvariet filmas då. så inga tillstånd kommer behövas. (tror jag)

Bästa iden ju med gopro! Bara säga att man gör en fiskdokumentär när ngn frågar!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Alltså, jag förstår inte riktigt problemet. Skicka ut gubbjäveln och ta ifrån honom nycklarna. Grundare eller inte, så verkar han inte ha där att göra. Det är väl du och sonen som äger och driver företaget? Påtala problemet till sonen så du har honom i ryggen och sen konfrontera farsan.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Nått nytt?

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem

Åtelkamera skulle lösa ditt problem. Kostar ett par lappar, men fruktansvärt bra. Du får bild skickat till mobilen varje gång kameran tagit kort inom en viss intervall.

http://www.nettojakt.se/uway-vh200-hd-overvakningspaket.html
http://www.nettojakt.se/atelkamera-sg550m-8m-gprs.html

Nått i den stilen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Update:

Har nu efter massa genomgångar kommit fram till att han har matat fiskarna 5st gånger.
Ett tillfälle så matar han fiskarna hela 3 gånger på en och samma dag. En helgdag då ingen är där och jobbar.
Gubben är pensionerad och har ingenting för sig, bor för övrigt utomlands och är här ett par månader per år, därför är han här och degar.
Det är inte det som stör mig, det som däremot gör det är att han inte förstår, när man gång på gång säger att han ska hålla fingrarna borta, då det inte är han som pungar ut x antal tusen på dessa fiskar, och att han då säger "-Ja men gud, inga problem".

Har nu exporterat klipp på honom när han matar med datum, tid etc som han inom kort kommer få se med egna ögon när jag konfronterar honom och då han med största sannolikhet kommer neka till samtliga anklagelser.

Det som dock gör mig överlycklig är att han inte har hällt i något annat skit. Ännu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hur gick det med tillstånd att sätta upp en kamera?
Lite trist om det slog tillbaka på dig menar jag.

Vilken soppa... senilitetens baksida. Du har mina sympatier.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur gick det med tillstånd att sätta upp en kamera?
Lite trist om det slog tillbaka på dig menar jag.

Vilken soppa... senilitetens baksida. Du har mina sympatier.

Sket i tillstånd.
Har satt upp kameran så att den enbart filmar och spelar in när locket öppnas.
Kommer enbart användas till konfrontation. Inget annat.

Permalänk
Medlem

DNA test, ta DNA eller fingeravtryck från akvariet, kolla efter ALLA som rört akvariet och konfrontera dem.