AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Dock finns där ju fler delar med Mantle än bara direkt mer gpu prestanda. Även om nVidia inte kan dra fördel av just den biten så kanske de kan dra nytta av att APIt kräver mindre CPU och framför allt blir bättre på att dela upp trådarna än DirectX och detta borde även nVidia vinna prestanda på för alla med sämre CPUer. Fast frågan är om nVidia vill se AMD sälja fler CPUer eller om de är nöjda med Intel som totalt dominerande.

API är ju hårdvarubundet till AMD GPU design då finns det inget att hämta i CPU performace för nVidia hårdvara. Tanken är ju att kunna mata flera delar av GPU'n genom att få ett parallellt flöde av data mellan CPU och GPU.

Permalänk
Medlem

Har inga förväntningar på att det kommer bli något av Freesync. Är som vanligt med AMD, de pratar om saker och sen blir det inget av det. Är det någon som kommer ihåg hur stort 3DHD blev? Nej, just det.

Permalänk
Avstängd

Krävs ju bara att man har vram nog att trippelbuffra

Permalänk

Jag vill ha G-sync, som är på riktigt, som fungerar öppet, som Freesync (som är en pappersprodukt lanserad för att störa en vettig lansering av något nytt (som faktiskt funnits hårdvarumässigt på Radeon-kort en längre tid (och varför det inte utnyttjats kan bara fan och hans moster veta)) och som idag i nVidias fall kräver ett hårdvarutillägg)(och vi vet vad de kostar)(fan vad många parenteser det blir). Min poäng är förlorad, bara en av tio kan läsa det där (om det ens är rätt).

Jag vill ha allt och är beredd att betala för det.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Krävs ju bara att man har vram nog att trippelbuffra

Jo, men det ska i princip bara vara minnesåtgången för en extra färdigberäknad ritningsbuffer dvs:

1920 x 1080 x 5 ~= 10 megabyte. för FullHD med 8-10 bitars färgdjup.
3 x 3840 x 2160 x 12 ~= 280 megabyte för 3 st 4K skärmar med 20+ bitars färgdjup.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

Skrivet av phoenixdisciple:

Dock är väl även Mantle en öppen API? Så Nvidia har ju fulla möjligheter att anpassa sina kort till det med om de så skulle önskas.

Skrivet av Zotamedu:

AMD har redan sagt upprepade gånger att Mantle är helt öppet så det handlar bara ifall Intel och Nvidia är intresserade av att införa stöd vilket är rätt tveksamt. Intel kunde iof tjäna rätt mycket på att det blir standard eftersom en boost på 20 % är väldigt värdefullt när deras integrerade kretsar är så klena. Där handlar det ju inte om skillnaden mellan lite mer eller mindre ögongodis utan snarare en fråga om spelbart eller inte. Men Nvidia har nog inget intresse alls av att använda sig av Mantle. De tjänar mer på att det dör ut helt.

Mantle är öppet. När man tittar på tester så ser det ut som den absolut största skillnaden är det förbättrade flertrådandet och lägre CPU belastning. Både dessa ger AMD jättefördelar mot intel på processorsidan. Desto mindre CPU kraft som behövs desta bättre val är AMD. Med riktig flertrådning springer också AMD's fler fysiska kärnor ifrån hyperthreading vilket än en gång gör svaga AMD processorer konkurrenskraft mot avsevärt dyrare intel processorer. Jag tror Mantle är mycket mer av en attack mot intel än mot nVidia och att AMD gärna skulle ha med nVidia på Mantle tåget för att konkurera som vanligt med nVidia men kränga processorer som aldrig förr. Titta bara på att de kör demon på APU'er. deras APU'er konkurrerar inte direkt med nVidia i nuläget utan demonstrerar fördelarna med lätta AMD APU laptops mot intel ivy/HD 5000 etc.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Mantle är öppet. När man tittar på tester så ser det ut som den absolut största skillnaden är det förbättrade flertrådandet och lägre CPU belastning. Både dessa ger AMD jättefördelar mot intel på processorsidan. Desto mindre CPU kraft som behövs desta bättre val är AMD. Med riktig flertrådning springer också AMD's fler fysiska kärnor ifrån hyperthreading vilket än en gång gör svaga AMD processorer konkurrenskraft mot avsevärt dyrare intel processorer. Jag tror Mantle är mycket mer av en attack mot intel än mot nVidia och att AMD gärna skulle ha med nVidia på Mantle tåget för att konkurera som vanligt med nVidia men kränga processorer som aldrig förr. Titta bara på att de kör demon på APU'er. deras APU'er konkurrerar inte direkt med nVidia i nuläget utan demonstrerar fördelarna med lätta AMD APU laptops mot intel ivy/HD 5000 etc.

Fast i princip alla spel är begränsade av grafikprestanda och inte CPU-prestanda. Det gäller definitivt för integrerad grafik. Inga spel som körs på integrerad grafik är begränsade av processorn utan det är enbart GPU och dess minnesbandbredd som begränsar prestandan. Så när man jämför grafikprestandan mellan olika APUer är själva proicessorn som hängts fast tämligen irrelevant. Tittar man istället på datorer med diskret GPU så sitter AMD med två moduler med fyra kärnor mot Intels fyra kärnor med HT. Det finns inga nya processorer med fyra moduler med på kartan idag tyvärr.

Så Mantel är en direkt attack mot Nvidia och inte Intel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Frågan är när det kom till VESA standarden så det är bara kolla där. Sedan så är frågan när drivrutinerna fick support för det.

Detta är inget "släpp" utan AMD använder sig av en standard och implemterar ny funktion i drivrutinerna och kallar det något specifikt. Likaså som Adaptive Vsync har funnits i OpenGL ett bra tag men nVidia implementerade något liknande i deras drivrutiner.

Så vitt jag kan avgöra inkluderades funktionen i eDP i version 1.3 som släpptes februari 2011. Vet inte när och om den är integrerad i vanliga Displayport. Jag har inte lyckats hitta någon vettig information om det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag tror att jag kommer ihåg att jag läste om det här i samma veva dom prata om crossfire med vanliga grafikkotrt och intrigerade gpuer? jag är i alla fall säker på att det har pratats om det här förut för nått årsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta kräver också en en kompatibel skärm för använding av "variable VBLANK". Och som vi läser i artikeln så har AMD inga planer eller ens en prototyp att visa, så detta är för tillfället bara snack och försök att ta hype av G-Sync som verkligen är något.

du är verkligen en fanboy har sett folk klaga på dig förut och inte sett det men hur får du det här till snack dom visa ju en demo på en laptop utan att behöva göra något med hårdvaran. nu får du ju ta och ge dig lite mer seriös kan du väll ändå vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

I morse när jag gick till jobbet så svor jag över att både nVidia och AMD ska envisas med att ta fram egna standarder som bara gynnar de själva. Tänker på G-Sync och Mantle.

Åsså kommer den här nyheten, Free-Sync! Tack AMD!

Nu återstår bara att AMD är snälla att dela med sig av Mantle, men där har de ett ESS som heter duga

Jag vill bara veta hur du tänker på hur Mantle ENDAST gynnar amd och inte Nvidia eftersom så jag sätt det gynnar det alla, dock kanske detta fungerar bättre med amd men jag har fattat det som att det gynnar alla

Permalänk
Medlem

Känns som vad var det jag sa. Nvidia låser standard. AMD kommer med en öppen. Även om problemet känns som ett i lands problem och jag undrar hur många som egentligen skulle störa sig på problemet om det inte fanns någon lösning. Antagligen bra mycket mindre än det verkar...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Sammanfattning: Amd ger nvidia en örfil och ett finger i vädret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

1000+ till AMD som satsar på öppet! Synd att de inte kan enas bara :-/ nVidia lär knappast lägga G-sync åt sidan även om det borde göra det.

Mantle.

Synd att de och andra grafikkortstillverkare inte kan enas om att enbart satsa på öppna neutrala standarder som DX och OpenGL. :-/ AMD lär knappast lägga Mantle åt sidan även om de borde göra det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

vilken/vilka laptops är bilden tagen på? intreserad av en

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sneaky_rhino:

vilken/vilka laptops är bilden tagen på? intreserad av en

Tror att märket är Toshiba, modellen vet jag inte.

edit Toshiba Satellite Click
http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?type=product&id=12190...
Länk från Anands artikell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mantle.

Synd att de och andra grafikkortstillverkare inte kan enas om att enbart satsa på öppna neutrala standarder som DX och OpenGL. :-/ AMD lär knappast lägga Mantle åt sidan även om de borde göra det.

DirectX och Direct3D är endå långt ifrån en öppen neutral standard.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det här känns faktiskt riktigt intressant till skillnad från G-sync. Bra AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Jag vill bara veta hur du tänker på hur Mantle ENDAST gynnar amd och inte Nvidia eftersom så jag sätt det gynnar det alla, dock kanske detta fungerar bättre med amd men jag har fattat det som att det gynnar alla

Det där är bara fel. På vilket vis gynnar det nnvidia om deras produkter presterar 20 procent bättre om det är ännu större skillnad för AMD? Många påpekar att Mantle är öppet. Självklart är det öppet då den ENDA som vinner på att nvidia använder den är AMD. Om nvidia börjar stödja detta så kommer det slå igenom bland spelskaparna. Hur skall sedan ett företag som nvidia kunna konkurrera mot en konkurrent som själv bestämmer när nvidia får ta del om hur nästa generations Mantle ska se ut. AMD kan skräddarsy Mantle efter sin egen hårdvara och de kommer aldrig att kunna konkurrera på lika villkor.

Alla vi konsumenter skulle långsiktigt förlora massor om amd skulle bli för dominant. Detta är också en anledning till att AMD inte ståtar så hårt med hur mycket bättre deras grafikkort presterar gentemot nvidia när de kör Mantle.

Freesync är bara ett desperat försök att bromsa eventuella kunder så att de inte springer över till nvidia.

AMD har vissa fördelar mot nVidia men Mantle är skit för alla utanför deras fabriker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danne980:

Det där är bara fel. På vilket vis gynnar det nnvidia om deras produkter presterar 20 procent bättre om det är ännu större skillnad för AMD? Många påpekar att Mantle är öppet. Självklart är det öppet då den ENDA som vinner på att nvidia använder den är AMD. Om nvidia börjar stödja detta så kommer det slå igenom bland spelskaparna. Hur skall sedan ett företag som nvidia kunna konkurrera mot en konkurrent som själv bestämmer när nvidia får ta del om hur nästa generations Mantle ska se ut. AMD kan skräddarsy Mantle efter sin egen hårdvara och de kommer aldrig att kunna konkurrera på lika villkor.

Alla vi konsumenter skulle långsiktigt förlora massor om amd skulle bli för dominant. Detta är också en anledning till att AMD inte ståtar så hårt med hur mycket bättre deras grafikkort presterar gentemot nvidia när de kör Mantle.

Freesync är bara ett desperat försök att bromsa eventuella kunder så att de inte springer över till nvidia.

AMD har vissa fördelar mot nVidia men Mantle är skit för alla utanför deras fabriker.

*host*CUDA*host
*host*PhysX*host*
*host*G-Sync*host*

Testa att applicera samma logik åt andra hållet också och se vad du kommer fram till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror att märket är Toshiba, modellen vet jag inte.

edit Toshiba Satellite Click
http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?type=product&id=12190...
Länk från Anands artikell.

tack tack blir nog en senare, rätt smidig den

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

*host*CUDA*host
*host*PhysX*host*
*host*G-Sync*host*

Testa att applicera samma logik åt andra hållet också och se vad du kommer fram till.

Hade Freesync varit lika bra som G-Sync så hade de släppt ut detta tidigare:) *Host*

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:


En hårdvaru implementation är i mina ögon bättre då funktionerna kan ske i "hårdvaru hastighet".

Beror ju helt på vad hårdvaran i sig gör. Det spekuleras en hel del om vad G-sync egentligen gör och ett av förslagen är att det gör ungefär detta, men att nVidia in te har stöd för variabel refreshrate i hårdvaran på sina nuvarande kort och därför behöver extern hårdvara. Men då nVidia inte pratar om hur G-sync jobbar så är det ingen som vet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Kul att alla är äntligen stolta om sina AMD kort, även om ni baserar ert pride på saker som inte ens sett dagsljuset ännu (Mantle,FreeSync).
Skulle va kul om dom verkligen släppte nått istället för att prata bara...Men sen igen det är ju typ det enda dom kan göra för tillfället :S

Varför blir du så arg över grafikkort? Jag fattar inte... du verkar riktigt upprörd över positiva nyheter om AMD, trots att det inte påverkar dig överhuvud taget. Du har varit i den här nyhetstråden ganska länge nu och verkar riktigt bitter.
Det är grafikkortstillverkare vi pratar om, inte pappa vs pappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mantle.

Synd att de och andra grafikkortstillverkare inte kan enas om att enbart satsa på öppna neutrala standarder som DX och OpenGL. :-/ AMD lär knappast lägga Mantle åt sidan även om de borde göra det.

Vet inte om detta stämmer då jag inte sett faktisk kod. Men vad jag har hört så skall Mantle likna/bygga på/expandera OpenGL i någon mån.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Det där är bara fel. På vilket vis gynnar det nnvidia om deras produkter presterar 20 procent bättre om det är ännu större skillnad för AMD? Många påpekar att Mantle är öppet. Självklart är det öppet då den ENDA som vinner på att nvidia använder den är AMD. Om nvidia börjar stödja detta så kommer det slå igenom bland spelskaparna. Hur skall sedan ett företag som nvidia kunna konkurrera mot en konkurrent som själv bestämmer när nvidia får ta del om hur nästa generations Mantle ska se ut. AMD kan skräddarsy Mantle efter sin egen hårdvara och de kommer aldrig att kunna konkurrera på lika villkor.

Alla vi konsumenter skulle långsiktigt förlora massor om amd skulle bli för dominant. Detta är också en anledning till att AMD inte ståtar så hårt med hur mycket bättre deras grafikkort presterar gentemot nvidia när de kör Mantle.

Freesync är bara ett desperat försök att bromsa eventuella kunder så att de inte springer över till nvidia.

AMD har vissa fördelar mot nVidia men Mantle är skit för alla utanför deras fabriker.

Farhågorna i detta resonemang håller jag med dig om. Men hade Mantle kommit ifrån nVidia hade det med största sannolikhet inte ens funnits möjligheten för andra att hoppa på tåget. Den STORA skillnaden är att AMD ger MÖJLIGHETEN till alla att köra Mantle, TressFX, FreeSync och annat de kommer på (eller upptäcker som kanske passar bättre gällande FreeSync). Självklart kommer AMD ha ett försprång. Men det skulle inte i längden ligga i deras intresse att nVidia suger helt på Mantle heller. Det skulle göra att utvecklare fortsatt skulle vara aktsamma att implementera stöd för Mantle då de vet att en hel skara användare i princip inte kan utnyttja tekniken.
Vad som bör göras, och som jag också tror att AMD hade varit öppen till och att utvecklare hade velat, är att utvecklingen av Mantle vid en adoption av andra tillverkare hade styrts från en grupp bestående av folk ifrån AMD, nVidia, Intel och andra intresserade tillverkare.

AMD, och även nVidia, har tidigare kunnat göra detta gällande exempelvis OpenCL. Dock valde nVidia ändå att köra sitt Cuda race och utveckla stängda teknologier som PhysX istället för att arbeta vidare med lösningar baserade på OpenCL vilket var synd. Annars hade nog användningen av GPU:er för fysik och andra typer av beräkningar i spel varit mycket mera använt idag än vad det är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarerna så det är mycket möjligt att någon redan har svarat på detta, men är det någon på plats som kan berätta hur det fungerar? Fungerar det lika bra som G-sync, för när jag kollade på G-sync i verkligheten var det enorm skillnad.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarerna så det är mycket möjligt att någon redan har svarat på detta, men är det någon på plats som kan berätta hur det fungerar? Fungerar det lika bra som G-sync, för när jag kollade på G-sync i verkligheten var det enorm skillnad.

Då nVidia inte gått ut med information om hur G-Sync egentligen jobbar så kan det mycket väl vara så att det gör i princip samma sak som AMD's lösning, men det spekuleras i att nVidia i sina nuvarande kort inte byggt in stöd för en del av det som krävs i hårdvaran och därför kräver extern hårdvara. Om detta stämmer eller inte får framtiden utvisa då fler och fler börjar pressa nVidia för ett svar på hur G-sync fungerar och vad som skiljer mot att använda denna eller en liknande lösning.

I sin egen FAQ är de extremt vaga i hur teknologin arbetar

Citat:

Q: How does G-Sync work?
A: Several years in the making, G-SYNC technology synchronizes the monitor’s refresh to the GPU’s render rate, so images display the moment they’re rendered. The result: Scenes appear instantly. Objects are sharper. Game play is smoother.

Since their earliest days, displays have had fixed refresh rates – typically 60 times a second (Hertz). But due to the dynamic nature of PC games, GPUs render frames at varying rates. As the GPU seeks to synchronize with the monitor, persistent tearing occurs. Turning on V-SYNC (or Vertical-SYNC) can eliminate tearing but causes increased latency and stutter.

G-SYNC eliminates this tradeoff, perfectly syncing the monitor to the GPU, regardless of frame rate, leading to uncompromised PC gaming experiences.

Sedan nämner de att det krävs ett av följande kort

Citat:

G-SYNC features require an NVIDIA GeForce GTX650Ti BOOST GPU or higher.
GTX TITAN
GTX 780 Ti
GTX 780
GTX 770
GTX 760
GTX 690
GTX 680
GTX 670
GTX 660 Ti
GTX 660
GTX 650 Ti Boost

Men de nämner inte varför något av dessa kort skulle krävas.Inget om någon speciell hårdvara som sitter i dem. Så det kan lika gärna vara något de bara begränsar i drivrutinerna för att få folk att uppgradera äldre kort. Något som tyvärr skett förut.

Det som börjar bli svårt för nVidia att försvara är den höga prislappen på G-sync enheter om FreeSync ens visar sig vara i närheten av ett alternativ, då detta är i princip gratis.

Det som förvånade mig när nVidia började prata om G-sync var att de inte valt att sätta sig med VESA och lägga fram en universell lösning.

Jag tror att G-sync mycket väl kan vara en "robustare" lösning i dagsläget. Men det kommer inte vara något som folk kommer betala det höga premium för som nVidia vill ta ut idag. Finns intresset kommer det komma andra lösningar som kommer standardiseras i VESA (som exempelvis FreeSync eller ett vidare arbete på detta) och nVidia kommer få svårt att förklara för användare varför de skall betala x antal tusen extra för en monitor bara för att det står G-sync på den eller varför tillverkare skall behöva licensiera G-sync och stoppa in extra hårdvara i sina skärmar.

Så G-sync generation 1 kan mycket väl vara något som säljer lite och folk får upp ögonen för detta. Men sedan kommer det vara kört för G-sync.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarerna så det är mycket möjligt att någon redan har svarat på detta, men är det någon på plats som kan berätta hur det fungerar? Fungerar det lika bra som G-sync, för när jag kollade på G-sync i verkligheten var det enorm skillnad.

Så här har jag uppfattat det.
En kombinationa av Tripple buffering och variabel frekvens på monitorn.

Tripple buffering.
Tre buffrar, en som ligger ute, en som beräknas och en i reserv.
Om den beräknade bufferten är klar innan den kan användas, vilket ofta är fallet vid hög fps, kastas den som låg i reserv och ny beräkning påbörjas.
Om det är dags att lägga ut en ny bild, skickas en synksignal och den senaste reservbuffern läggs ut.

Variabel frekvens
Vad som avgör vad som anses vara dags att lägg ut ny bild, avgörs av monitorns min fps och max frekvens.

Om Tripple buffering.
http://www.anandtech.com/show/2794/2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nvidia responds to AMD's ''free sync'' demo

http://techreport.com/news/25878/nvidia-responds-to-amd-free-...

Om man läser detta så verkar det bara vara att scalern i stationära skärmar inte klarar av det.

Skickades från m.sweclockers.com