böjd pinne på moderkort, går det att fixa?

Permalänk

böjd pinne på moderkort, går det att fixa?

Skulle byta kylare på cpun, i7 920 på ett gigabyte ga-ex58-ud5.

är ingen idiot, har bygt datorer länge, men här kan man ju fundera:) men jag skyller på otur:)

Skulle försiktigt torka bort lite kylpasta som satt på fastspänningsanordningen för sockeln med hushållspapper.

råkar nudda sockeln varav pappret fastnar i en pin, eftersom dom typ är böjda som krokar av nån anledning, alltså inte helt raka uppåtstickande.

datorn startar men jag får ingen bild, är det ens möjligt att fixa detta? Om man lyckas böja rätt den igen vilket ter sig omöjligt. Vad kan det ge för fel? Kan det bli så att datorn startar o sen ger slumpmässiga krasher obeter sig skumt lr är det bara att antingen så startar den lr inte?

Nån som vet?

mvh/otursjonas

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Tja, det ska gå att fixa. Men man måste vara försiktig att man inte bryter av pinnen. Jag lyckades iaf med ett 775 moderkort.

Använd en tops nästa gång

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Skulle byta kylare på cpun, i7 920 på ett gigabyte ga-ex58-ud5.

är ingen idiot, har bygt datorer länge, men här kan man ju fundera:) men jag skyller på otur:)

Skulle försiktigt torka bort lite kylpasta som satt på fastspänningsanordningen för sockeln med hushållspapper.

råkar nudda sockeln varav pappret fastnar i en pin, eftersom dom typ är böjda som krokar av nån anledning, alltså inte helt raka uppåtstickande.

datorn startar men jag får ingen bild, är det ens möjligt att fixa detta? Om man lyckas böja rätt den igen vilket ter sig omöjligt. Vad kan det ge för fel? Kan det bli så att datorn startar o sen ger slumpmässiga krasher obeter sig skumt lr är det bara att antingen så startar den lr inte?

Nån som vet?

mvh/otursjonas

Eftersom alla pins inte gör samma sak så beror det på vilka pins som fattas är böjda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Tja, det ska gå att fixa. Men man måste vara försiktig att man inte bryter av pinnen. Jag lyckades iaf med ett 775 moderkort.

Använd en tops nästa gång

Lyckades nästan, det såg bra ut och...så bröt jag av en pin:)
Case closed
E väll ändå dags att uppgradera lite, och nu har jag ju inget val ändå:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Lyckades nästan, det såg bra ut och...så bröt jag av en pin:)
Case closed
E väll ändå dags att uppgradera lite, och nu har jag ju inget val ändå:)

Sätt dit CPU´n och testa.
Man vet aldrig, den kanske hoppar igång iallafall.:)

Förövrigt är jag sjukt avis på din dator, du behöver väl inte uppgradera?
Du har ju 2.8 Terrahertz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Sätt dit CPU´n och testa.
Man vet aldrig, den kanske hoppar igång iallafall.:)

Förövrigt är jag sjukt avis på din dator, du behöver väl inte uppgradera?
Du har ju 2.8 Terrahertz.

Jag blev så sur så jag hackade sönder hela sockeln så det e rätt kört:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Jag blev så sur så jag hackade sönder hela sockeln så det e rätt kört:)

Hahaha goigt, nåväl då har du verkligen skaffat dig en anledning att uppgradera nu.
Ny processor och nytt moderkort.
Du får leta bland AMD och Intel.
FX-8350 är rätt trevlig.
Precis som I7 4770K.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

En smartare lösning från industrin behövs känns det som, snart är väl pinnarna smala som hårstrån annars.

Skickades från m.sweclockers.com