Sony presenterar Playstation Now – molnbaserad speltjänst

Permalänk
Melding Plague

Sony presenterar Playstation Now – molnbaserad speltjänst

Under CES 2014 presenterar Sony Playstation Now, som kommer kunna strömma spel från tre generationer av Playstation till bland annat Playstation 4 och tv-apparaterna Bravia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det även kommer till förra generationens Sony-konsoler.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Trevligt att det även kommer till förra generationens Sony konsoller.

Kunde inte hållit med mer!!!

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, Även om jag själv inte har något av de nämna produkterna, Förutom en Smartphone då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt sony, Det har ju varit på tal länge att man ska kunna strömma de äldre spelen, men aldrig på vilket sätt. Ännu en anledning att skaffa ps4a. Väntar nog dock tills nästa itteration av ps4an kommer.

Permalänk
Entusiast

Trevligt om det blir rätt prissatt!
Köper väl en PS4 eventuellt och när jag väl gör det vore det ju inte fel att kunna välja och vraka bland gamla spel då jag hör och häpna aldrig har ägt ett Playstation utan endast Xbox (!!!!).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Vi har redan detta på PC. dvs bakåt kompatibla maskiner.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Skulle vara rätt sweet att spela Final Fantasy

Varför inte streama PS4 när man ändå är i farten?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bra tjänst. Jag hoppas att de inte förstör den med regionsväggar mellan EU och US. Det är nämligen en hel del titlar som endast publicerades i USA som jag inte ser någon anledning att hålla borta från EU tjänsten när det handlar om en subscription.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Vi har redan detta på PC. dvs bakåt kompatibla maskiner.

Och?! Alla spel finns inte dit som är trevliga till PlayStation sen är konsoll jävligt skönt att sitta och slöspela med och en förbannat bra barnvakt till en 6 åring

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Skulle vara rätt sweet att spela Final Fantasy

Varför inte streama PS4 när man ändå är i farten?

Antagligen för att det skulle döda Sonys mest framgångsrika konsolsläpp någonsin. Att släppa en ny konsol, för att ett par månader senare låta folk spela dess spel på en tv känns väl lite som att skjuta sig själv i foten?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Antagligen för att det skulle döda Sonys mest framgångsrika konsolsläpp någonsin. Att släppa en ny konsol, för att ett par månader senare låta folk spela dess spel på en tv känns väl lite som att skjuta sig själv i foten?

Sch!!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Vi har redan detta på PC. dvs bakåt kompatibla maskiner.

Artikeln har inte med det att göra. Den handlar om att man renderar spelet någon annan stans och skickar bildrutorna över nätet. Alltså att du slipper äga en Playstation för att kunna spela, det kanske räcker med rätt smart TV för samma prestanda.

Motsvarigheten till PC skulle vara en tjänst som lät dig spela alla spel på schyssta grafikinställningar utan att du någonsin behöver uppgradera datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sabelskiöld:

Och?! Alla spel finns inte dit som är trevliga till PlayStation sen är konsoll jävligt skönt att sitta och slöspela med och en förbannat bra barnvakt till en 6 åring

Kan fungera någon gång, men det är illa om man gör det till en vana.

Riktigt bra jobbat utav sony om nu detta kommer till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Och så släpper ni Playstation Now till PC också...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

GG, är pris och latens tillräckligt låg för att inte vara ett problem har vi en vinnare här. Detta, Cromecast och en bluetooth kontroll så har vi alla en spelkonsol i bakfickan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Och så släpper ni Playstation Now till PC också...

Lika stor sannolikhet som att de skulle släppa tjänsten till xbox one.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur de löser det. I dagsläget får man inte mer än 2mbit ifrån Sony vid nedladdning av spel & patchar!

Någon som testat Onlive btw? Är väl i princip redan en sådan tjänst. Men den slog väl kanske inte som förväntat?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpaK:

Lika stor sannolikhet som att de skulle släppa tjänsten till xbox one.

Inte alls. För gamla generationer finns inte behovet av exklusivitet längre, och en abbonent är en abbonent, även om det är en PC-spelare. Sony gör till skillnad från Microsoft spel till PC. Ser de att det finns en marknad för detta, och kan tjäna pengar på PC utan att inkräkta på sin nuvarande generation konsoler så finns det säkert en liten chans att de kan släppa tjänsten till PC längre fram.

Att släppa den till Xbox One däremot, vore att främja sin konkurrent vilket de förstås inte kommer göra.

Permalänk
Medlem

Slam dunk Sony!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Blir intressant att se hur de löser det. I dagsläget får man inte mer än 2mbit ifrån Sony vid nedladdning av spel & patchar!

Någon som testat Onlive btw? Är väl i princip redan en sådan tjänst. Men den slog väl kanske inte som förväntat?

Är nog bättre att jämföra med Nvidia Grid som är mer modernt än Onlive och baserat på det lilla jag hört så funkar Nvidia Grid riktigt bra med förvånade låg latens. Men ska hela nordamerika få tillgång till PS Now på en gång kommer det nog inte gå så bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Blir intressant att se hur de löser det. I dagsläget får man inte mer än 2mbit ifrån Sony vid nedladdning av spel & patchar!

Någon som testat Onlive btw? Är väl i princip redan en sådan tjänst. Men den slog väl kanske inte som förväntat?

Tja personligen maxar jag min lina (100Mbit ) när jag tankar över PS4'an över kabel, PS3'an maxar jag också med Wifi ~22Mbit då ja den inte hanterar snabbare en så.

Med det sagt, ja PSN kan vara segt ibland, och har varit runt de dagar de har pushat ut fler enheter, men överlag är den så snabb den kan vara.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

En form av bakåtkompatibilitet med äldre spel för PS4, underbart.
Ännu mer nöjd nu med mitt kommande köp där.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpaK:

Lika stor sannolikhet som att de skulle släppa tjänsten till xbox one.

Jag vet, jag vet... men låt mig drömma!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
99:e percentilen

Jag kanske totalt missförstår detta nu, men ... latensen? Säg att man har 30–40 ms svarstid. Förstör inte det hela spelupplevelsen? Och det är inte ens säkert att internetuppkopplingen är 100 % stabil hela tiden. Dessutom lär väl bilden vara rätt så brutalt sönderkomprimerad?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag kanske totalt missförstår detta nu, men ... latensen? Säg att man har 30–40 ms svarstid. Förstör inte det hela spelupplevelsen? Och det är inte ens säkert att internetuppkopplingen är 100 % stabil hela tiden. Dessutom lär väl bilden vara rätt så brutalt sönderkomprimerad?

Jo kjg förstår inte heller hur det där med latensen ska fungera. Ska bli intressant att se. Såg även nån annan stans att det hela blir till att köpa spel / pretendenters... Vilket suger. Man vill ju ha access till alla gamla ps3 spel man redan sitter på men det lär ju tyvärr inte komma nån vettig lösning på den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag kanske totalt missförstår detta nu, men ... latensen? Säg att man har 30–40 ms svarstid. Förstör inte det hela spelupplevelsen?

Kanske om du spelar first person shooters på hög nivå. För vanligt casual spelande är det inget större problem.

Skrivet av HurMycket:

Och det är inte ens säkert att internetuppkopplingen är 100 % stabil hela tiden.

Ja, då kommer det ju givetvis att hacka till. Men det gör det ju å andra sidan redan i del flesta onlinespel ändå.

Skrivet av HurMycket:

Dessutom lär väl bilden vara rätt så brutalt sönderkomprimerad?

De använder x264 som ger bra bild vid låg bitrate, så det borde bli helt ok kvalitet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gramner:

Kanske om du spelar first person shooters på hög nivå. För vanligt casual spelande är det inget större problem.

Tycker det låter helt kass.

Citat:

Ja, då kommer det ju givetvis att hacka till. Men det gör det ju å andra sidan redan i del flesta onlinespel ändå.

Men inte på det sättet. Tappar man uppkopplingen i ett strömmat spel fryser det ju totalt.

Citat:

De använder x264 som ger bra bild vid låg bitrate, så det borde bli helt ok kvalitet.

Det kan väl omöjligen bli i närheten av den okomprimerade bild vi skickar till våra skärmar idag?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Endast för USA så förvänta er inte att det släpps i Europa närmaste åren iaf.

Permalänk
Medlem

Det lär knappast lanseras utanför USA. Redan där lär man stöta på problem på grund av anslutningarnas varierande kvalitet. Ser inte hur man ska kunna strömma ett helt spel utan att ha lagring på den enhet man använder. Det är en rolig idé att kunna strömma spel men det är tveksamt om vi är redo för detta.