Permalänk

Köpa från komplett.no till Sverige

Hej, jag har kikat lite på Samsungs UE55F8005. Såg dock att den hade 12% rea på komplett.no gentemot komplett.se. Är det någon som vet om det går att beställa från den norska hemsidan till Sverige?

http://www.komplett.se/samsung-55-3d-led-smart-tv-ue55f8005/7...

http://www.komplett.no/samsung-55-3d-led-smart-tv-ue55f8005/7...

Visa signatur

i5 3570K @ 3,4Ghz | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX | GeForce GTX 680 SLI | 16GB Corsair VENGEANCE @ 1600MHz | Define R4 | Corsair HX 750W | 120GB SSD | 3TB HDD @ 5400 rpm | 500GB HDD @ 7200 rpm | Asus Xonar D1

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med Komplett för typ 3 år sedan om att köpa ett NZXT Rogue från antingen deras holländska eller engelska butik då det inte fanns i Sverige. Det var inte under några omständigheter möjligt, även om jag betalade den extra frakten.

Tycker inte Norge borde vara ett problem dock, eftersom dem ändå skickar sina grejer till Sverige därifrån om jag inte missminner.

Permalänk
Rekordmedlem

Norge är utanför EU och har dessutom en annan växelkurs, räkna igen med rätt kronkurs, för den norska kronan står högre än den svenska och kolla om det verkligen är billigare, jag tvivlar på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Var i kontakt med Komplett för typ 3 år sedan om att köpa ett NZXT Rogue från antingen deras holländska eller engelska butik då det inte fanns i Sverige. Det var inte under några omständigheter möjligt, även om jag betalade den extra frakten.

Tycker inte Norge borde vara ett problem dock, eftersom dem ändå skickar sina grejer till Sverige därifrån om jag inte missminner.

Skrivet av mrqaffe:

Norge är utanför EU och har dessutom en annan växelkurs, räkna igen med rätt kronkurs, för den norska kronan står högre än den svenska och kolla om det verkligen är billigare, jag tvivlar på det.

Mailade komplett för att kolla ifall det gick. Ja vad jag har hört så skickar dom ändå sina varor från lager i Norge så det borde förhoppningsvis inte göra någon skillnad. Kollade hur mycket priset skulle bli i svenska kronor o då blev det 13,720 kr så det kan bli billigare ändå. Beror helt på hur mycket frakt & tull osv kan komma att kosta.

Visa signatur

i5 3570K @ 3,4Ghz | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX | GeForce GTX 680 SLI | 16GB Corsair VENGEANCE @ 1600MHz | Define R4 | Corsair HX 750W | 120GB SSD | 3TB HDD @ 5400 rpm | 500GB HDD @ 7200 rpm | Asus Xonar D1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sn00wball:

Mailade komplett för att kolla ifall det gick. Ja vad jag har hört så skickar dom ändå sina varor från lager i Norge så det borde förhoppningsvis inte göra någon skillnad. Kollade hur mycket priset skulle bli i svenska kronor o då blev det 13,720 kr så det kan bli billigare ändå. Beror helt på hur mycket frakt & tull osv kan komma att kosta.

TV beläggs med tullavgift på 14% av inköpspris plus frakt. Säg att det kostar 1000 SEK i frakt ger 1,14 x (13720 + 1000) = 16780,80 SEK
På detta läggs sedan moms med 25% 1,25 x 16780,8 = 20976 SEK.
Känns inte särskilt lönt...
Källa för beräkningar: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av videfix:

TV beläggs med tullavgift på 14% av inköpspris plus frakt. Säg att det kostar 1000 SEK i frakt ger 1,14 x (13720 + 1000) = 16780,80 SEK
På detta läggs sedan moms med 25% 1,25 x 16780,8 = 20976 SEK.
Känns inte särskilt lönt...
Källa för beräkningar: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Inte riktigt då han inte behöver betala moms i både Norge OCH Sverige. Sedan betalar man inte moms på frakten heller..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av verithros:

Inte riktigt då han inte behöver betala moms i både Norge OCH Sverige. Sedan betalar man inte moms på frakten heller..

Rätt du har att norska momsen först avräknas Gjorde om uträkningen mha Tullens eget verktyg, http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av... dock med försäkring och importavgift satt till 0. Slutade ändå på drygt 20600 SEK.

Dessutom finns det knappast nåt skäl för Komplett som företag att gå med en sådan gråimport.

Edit:
Räknade med frakt på 500SEK då 1000 kanske är i överkant

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Norge inte är med i EU, men måste man seriöst betala tull om man importerar därifrån hit? Man kan ju resa dit utan någon ID-kontroll alls.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vet att Norge inte är med i EU, men måste man seriöst betala tull om man importerar därifrån hit? Man kan ju resa dit utan någon ID-kontroll alls.

Resande går väl under chengen-förordningen eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vet att Norge inte är med i EU, men måste man seriöst betala tull om man importerar därifrån hit? Man kan ju resa dit utan någon ID-kontroll alls.

tror det har blivit ändringar nu. morsan blev tvungen att skaffa pass till hunden för att åka hem till mormor i nordnorge.

Jägare uppe i norrland är rasade över detta pass krav som kommit.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]