Corsair visar Cherry MX RGB på CES 2014

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

OH NO!!! Liten enter tangent. Me dont like. Blir nog köp om det åtgärdas på den nordiska layouten. Kanske tur att XTRFY är rest noterad.

Förstår inte hur folk kan hänga upp sig på detta gång på gång. Nordisk layout har nästan, om inte alltid, en stor enter tangent. No need to worry.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Vilken färg känns de som då? Bruna vore gött, men gissar på något åt det Röd/Svarta hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vilken färg känns de som då? Bruna vore gött, men gissar på något åt det Röd/Svarta hållet.

kommer som brun, röd och blå har jag hört.

Permalänk
Medlem

Läser inte folk nyheter överhuvudtaget eller läser ni bara rubrikerna?

Såhär står det i nyhetsartikeln om just MX Cherry RGB switcharna här på SweC:

"De nya brytarna heter Cherry MX RGB Level och består av de välkända typerna red, brown, blue och black med samma egenskaper som de befintliga varianterna. Den mest synliga nyheten är att brytarnas skal är transparenta, detta för att släppa igenom ljus från en ytmonterad RGB-diod på tangentbordets kretskort"

Permalänk
Medlem

Det bästa tycker jag är mjukvaran. Felet tycker jag idag är att mjukvaran sitter i tangentbordet och inte i datorn. För om det fanns någon slags open source så alla kan programmera tangentbordet som de vill och kunna integrera det med spel så vore det ju awesome!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

För att bakgrundsbelysta tangentbord brukar ha målade tangenter av absplast, istället för att ha högkvaletativa dyesubs av pbt.

Men det är helt klart bättre med valbar belysning än fast.

Menar att det låter på folk som att bakgrundsbelysta tangentbord är djävulen själv och enbart 10 åringar väljer dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan man köpa Cherry aktier? Måste gå bra för dem nu

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, jag gillar att ha belysning i tangentbordet. Ibland när man sitter i mörkret tappar man bort sig och ljus kan då vara riktigt bra att ha faktiskt. Det händer faktiskt även om det är ovanligt.

Däremot kanske jag ser lite mindre användning utav att man ska kunna bestämma individuella färger för alla brytarna. I regel tar det inte många timmar innan man har sina binds i spel i i muskelminne känns det som, jag lär mig extremt snabbt i alla fall. Men alla är ju olika. Skulle man mot förmodan tappa bort sig helt eller lirar mycket olika spel med olika binds i kan det kanske underlätta att färgkoda tangenterna efter dess funktioner, så när man startar ett nytt spel laddas profilen för det spelet in i tangentbordet osv. Mindre risk att man blir förvirrad när man måste titta ner på tangentbordet för att hitta tangenten man söker efter.

Spelutvecklare kanske kan använda sig utav detta? När man kollar ett spels kontroller så finns inte bara en bokstav utan kanske en färg också. Så alla tangenter som har med "rörelser" eller WASD kanske står som "Blue" Sen kan kanske annat stå med andra färger? Kan ju faktiskt underlätta i spel. Sen kan man ju kanske stänga av den funktionen när man kan kontrollerna men när man är helt ny i spelet kan jag nog se en viss fördel om det kan byggas in stöd i spelen för sånt här

För min del räcker det med en enda färg men det är så extremt individuellt. Finns ju inte direkt något rätt och fel.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

OH NO!!! Liten enter tangent. Me dont like. Blir nog köp om det åtgärdas på den nordiska layouten. Kanske tur att XTRFY är rest noterad.

Inget som behöver "åtgärdas", nordisk layout innebär att ett tangentbord "alltid" har en stor entertangent (möjligen att riktigt kompakta tangentbord har en liten). De visar ju naturligtvis upp den amerikanska layouten som "alltid" har en liten entertangent, hade de visat en stor så hade Amerikanare gnällt på att det var en stor entertangent.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Kanske behövs om man har dåligt lokalsinne och inte vet vart på tangentbordet knapparna sitter.
Själv är jag inge vidare intresserad men har åtminstone en kompis som skulle behöva

Det har ingenting med lokalsinne att göra.
Det har att göra med muskelminne.
Lokalsinne är orientering i spatialt utrymme.

Skrivet av GenKaan:

Varit emot belysning sen jag gick från rubber dome till mekaniskt, men efter att plocka upp ett Ducky Mini så har jag börjat ändra uppfattning.

Hade nog hellre kört blanka caps på ett full size och bara låtit det lysa under själva brytaren.

Finns det Ducky tangentbord med blanka key caps?
Finns det blanka key caps i PBT plast?

Skrivet av Tumnus:

För ljusdioderna försämrar ju verkligen tangentbordet. Tycker att detta hat mot belysning av all form här på Sweclockers börjar bli smått löjlig.

Ljusdioder är ju helt onödigt.
Man kollar ju ändå inte ner på tangentbordet när man skriver och skriver med pekfingrarna.
Man kollar ju på skärmen när man skriver så då är ju belysning bara onödigt.

Ljusdioder är onödigt, kostar extra, ökar komplexitet, ökar elektroniskt avfall, och är ytterligare en komponent som kan fallera.
KISS = "keep it simple, stupid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

kommer som brun, röd och blå har jag hört.

Riktigt nice! Då blir det ett nytt här hemma så tar jag detta till jobbet, börjar bli lite allergisk mot rubberdome, särskillt då man sitter o skriver hela dagarna.

Skrivet av rektor:

Hehe skriver hela dagarna men sneglar ändå ner, efter 15 år är den vanan svår att bryta, även om jag kan skriva minst lika bra genom att kolla på skärmen.

Permalänk
Medlem

Om man kan programmera utanför tangentbordet kan det vara smidigt med RGB leds.
Första exemplet jag kom att tänka på är ju att ändra från grönt till rött när du har caps lock på. Det behövs ingen programmering för dock.

Men sedan tänkte jag att det kunde vara smidigt med till exempel en HP bar på nummertangenterna, inte för att man stirrar på tangentbordet när man spelar men det ger en subtil feedback under skärmen likaså, lite i stil med dom där bakgrundsbelysta bildytorna som Swec visat.

Eller så kan man ha någon form av intellisense, trycker du ner CTRL så visar programmet du kör vilka tangentbords kombinationer som är aktiva med CTRL nedtryckt. Muskelminne i all ära men nya program med nya funktioner kan ju smidigt visa vilka knappar som skulle göra vad.

Tänk Blender här, grönt kanske hintar om position, skalning och rotation medans gult är för olika lager funktioner och rött är för duplicering och liknande splicing funktioner.

Om inte annat så kan man ju bara roa sig med att göra spel som är anpassade för tangentbordet, "Simon says" tex, tryck på tangenterna som lyser grönt i ordning. Men tryck inte på röda tangenter.

Möjligheterna är många och man skall inte vara negativ till nya saker bara för att man har ett trångt sinne.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Riktigt nice! Då blir det ett nytt här hemma så tar jag detta till jobbet, börjar bli lite allergisk mot rubberdome, särskillt då man sitter o skriver hela dagarna.

Hehe skriver hela dagarna men sneglar ändå ner, efter 15 år är den vanan svår att bryta, även om jag kan skriva minst lika bra genom att kolla på skärmen.

mmm eller hur. Jag sitter med och skriver hela dagarna på ett skit rubberdome tangentbord. Ska ta med mitt privata Razer blackwiddow som bara står och samlar dam. Har försökt att övertala chefen att ge mig ett vettigt tangentbord men ikke sa nicke.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna vilja se något liknande "Ambilight" i programvaran till detta.
Så att det lyser upp i samma färger som är undertill på skärmen när man spelar, kollar på film och liknande, det skulle kunna bli riktigt ballt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det må skina gaypride om det så det knakar, men JAG SKA HA ETT! Mäktigaste tgb på typ 4ever xD

nu kan man ju julpynta tangentbordet också!

man blir P12 igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Skulle vara kul om man kunde göra ett Addon till WoW(eller andra spel) med detta tangentbord, som visar vilken skill man bör kasta för att optimera DPS
även vid tutorials osv...

Jag hoppas att du tittar på skärmen när du spelar WoW...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det har ingenting med lokalsinne att göra.
Det har att göra med muskelminne.
Lokalsinne är orientering i spatialt utrymme.

Finns det Ducky tangentbord med blanka key caps?
Finns det blanka key caps i PBT plast?

Ljusdioder är ju helt onödigt.
Man kollar ju ändå inte ner på tangentbordet när man skriver och skriver med pekfingrarna.
Man kollar ju på skärmen när man skriver så då är ju belysning bara onödigt.

Ljusdioder är onödigt, kostar extra, ökar komplexitet, ökar elektroniskt avfall, och är ytterligare en komponent som kan fallera.
KISS = "keep it simple, stupid"

Suck... Som att folk skulle märka skillnaden. Det förundrar mig hur djupt folk faktiskt måste gå för att klanka ner på något. Varför ha datorer i huvudtaget?

Ökar ju bara skroten på denna planet. Det kostar även extra och ger bara ännu mer saker som gå sönder. Gillar själv ljusdioder på tangentbord eftersom jag föredrar att sitta i ett mörkt rum när jag sitter vid datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

massa färger så dom kan sätta en prislapp på 3k

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vansinnigt nöjd med mitt K60 och detta kan vara ett bra alternativ när det är dags att byta. Passar det underbara hanledstödet från mitt nuvarande eller ingår så är det kanon.
Ibland när det är mörkt kan jag sakna att det inte är belysning i mitt nuvarande.

Att gnälla på belysningen är ju smått löjligt med tanke på hur många som moddar sina datorer med ljus vilket är ännu mer meningslöst... och där är det visst "häftigt".

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

LAN bordet #1 Det kommer lysa regnbågens färger på DH i sommar

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

Enligt Linustechtips på YouTube sade Corsair att det finns bakgrundsbelysta membran-tangentbord som kostar mer vilket då Linus trodde skulle kunna hamna mellan $150-$200.

Det kommer även att levereras med blåa, röda och bruna Cherry MX brytare.

Jag kör själv med ett Ducky Shine med röda brytare i dagsläget men skulle gärna vilja byta till blåa. Nackdelen med att köpa vilket mekanisk tangentbord som helst är att det bara finns en färg på bakgrundsbelysningen, vilket i mitt fall är röd.
Med RBG belysningen kan jag ändra till vilket färg jag vill vilket jag personligen tycker är väldigt trevligt.

Ni som gnäller på att det är ett bakgrundsbelyst tangentbord kanske inte vet att man kan stänga av belysningen helt och hållet?
Själva grejen med att det kan pulsera i de färger som en regnbåge har är förmodligen för att visa upp på CES att tangentbordet är kapabelt till att lysa hur man vill.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat höra ett spontant första-tanke tycke i sånna hära videos. Känner jag Sweclockers crewen rätt i dessa videos så hade jag bara väntat mig ett "detta är totalt onödigt och kommer kosta sjukt mycket" och massor med tummar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Menar att det låter på folk som att bakgrundsbelysta tangentbord är djävulen själv och enbart 10 åringar väljer dessa.

Ja?
Man kan ju inte vara en elitisk idiot utan blanka pbt-keycaps :). Jag är personligen emot allt som jag själv inte gillar, pga rädslan över att marknaden kommer dra åt ett håll som inte passar mina ändamål. Just bakgrundsbelysningen ser jag ingen mening med, för har man intresset av att spenderna >500:- på ett tangentbord så borde man kunna ta och lära sig fingersättningen också. Man borde inte heller som gamer eller basementdweller vilja ha lysdioder på mus eller tangentbord som distraherar en från skärmen kan jag också tycka.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopie:

Ni som gnäller på att det är ett bakgrundsbelyst tangentbord kanske inte vet att man kan stänga av belysningen helt och hållet?

Eller så ger man fan i att köpa tangentbordet i ren protest och istället köper ett bättre Filco eller Ducky.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Vägledare

No need for bling on my desktop

Permalänk
Medlem

Tittar inte mycket på tangenterna när jag skriver, men vill ändå ha ett med bakgrundsbelysning, om inte annat är det bra att hitta det i mörkret, inte blir det bättre av att nästan alla tangentbord är helt mörka också.

Skulle gärna ta ett Dukey med RGB, då kan man ha vissa tangenter i en färg och andra i en annan färg.

Sen ska man väl kanske tänka på att det minskar lagerhållning av massa olika tangentbord tex Dukey som har 4 olika brytare och 5-6 färger av varje, blir vips bara fyra olika modeller med RGB istället för 20-25 olika = alla blir gladare

EDIT: kom på för att ge en del kritik, så verkar dessa RGB brytare lysa lite väl mycket mellan och under tangenterna då RGB led sitter längre ner än vad led brukar göra på mekaniska, så det skulle nog störa mig en del, klart mindre snyggt än det vanliga sättet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mycket negativitet kring detta verkar det som. Varför skulle inte detta kunna vara en kul grej att ha hemma? Jag personligen har inga planer på att byta ut mitt QuickFire TK men hade jag varit i tankarna av att köpa ett nytt hade jag inte blundat för ett färgsprakande alternativ som detta. Det kan väl vara ganska fräckt om den följer färgerna på skärmen? Precis som bakom tv-apparater. Men hade nog varit för kostsamt för min smak.

Folk på detta forum verkar ibland ha en nästintill sexuell inställning när det gäller tangentbord och precis som i Nvidia vs AMD-kriget så är det bara mitt alternativ som gäller.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Om man kan programmera utanför tangentbordet kan det vara smidigt med RGB leds.
Första exemplet jag kom att tänka på är ju att ändra från grönt till rött när du har caps lock på. Det behövs ingen programmering för dock.

Men sedan tänkte jag att det kunde vara smidigt med till exempel en HP bar på nummertangenterna, inte för att man stirrar på tangentbordet när man spelar men det ger en subtil feedback under skärmen likaså, lite i stil med dom där bakgrundsbelysta bildytorna som Swec visat.

Eller så kan man ha någon form av intellisense, trycker du ner CTRL så visar programmet du kör vilka tangentbords kombinationer som är aktiva med CTRL nedtryckt. Muskelminne i all ära men nya program med nya funktioner kan ju smidigt visa vilka knappar som skulle göra vad.

Tänk Blender här, grönt kanske hintar om position, skalning och rotation medans gult är för olika lager funktioner och rött är för duplicering och liknande splicing funktioner.

Om inte annat så kan man ju bara roa sig med att göra spel som är anpassade för tangentbordet, "Simon says" tex, tryck på tangenterna som lyser grönt i ordning. Men tryck inte på röda tangenter.

Möjligheterna är många och man skall inte vara negativ till nya saker bara för att man har ett trångt sinne.

Många bra tankar och idéer. Jag håller helt med dig om att det finns många funktioner som ett rgb-tangentbord kan användas till. De som tror att det enbart handlar om utseende har inte tänkt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om folk kunde sluta klaga på att det är mycket färger så vore det helt jävla underbart. Ni vet att man kan ha det i endast en färg eller hur? Folk kanske vill ha svart keyboard men blåa lampor i, lycka till att hitta det lixom. Här kan man välja själv exakt hur man vill ha det, förstår inte problemet alla verkar ha med det...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33