Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Du kan ju inte köpa en 4930k för 5 papp och sen försöka spara in på moderkortet. Det är som att köpa sig en bil och sen inte ha körkort.

Snarare som att köpa sig en ferrari och sätta på Asiatiska däck.

Skrivet av DjuDju:

Så den där Gigabyte GA-X79-UD3 från webhallen behöver uppdateras manuellt eftersom den släpptes 2011?

Vad tror ni om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1957305 till i7 4770K?

Jämförelse:
i7 4770K + Asus Z87-pro = 3900 kr
i7 4930K + Asus x79 = 7300 kr

Nästan dubbelt så dyrt för 4 extra trådar...

Du glömde två extra kärnor. 4930K är en hexacore alltså 6 kärnig processor och har dessutom HT som ger 12 trådar. 4770K är en Quadcore alltså fyra kärnor och 8 trådar. Sedan är dessutom moderkortet betydligt mer påkostade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare som att köpa sig en ferrari och sätta på Asiatiska däck.

Du glömde två extra kärnor. 4930K är en hexacore alltså 6 kärnig processor och har dessutom HT som ger 12 trådar. 4770K är en Quadcore alltså fyra kärnor och 8 trådar. Sedan är dessutom moderkortet betydligt mer påkostade.

12-8=4, eller har jag missar något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

12-8=4, eller har jag missar något?

Enligt din kommentar så verkade du tro att det enda som skiljde var 4 trådar. Vilket inte är sant. Du får även två extra kärnor. HT är inte fysiska kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Enligt din kommentar så verkade du tro att det enda som skiljde var 4 trådar. Vilket inte är sant. Du får även två extra kärnor. HT är inte fysiska kärnor.

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Enligt din kommentar så verkade du tro att det enda som skiljde var 4 trådar. Vilket inte är sant. Du får även två extra kärnor. HT är inte fysiska kärnor.

Som du säger är det enorm skillnad mellan Hyperthreading och fysiska kärnor.

HT är virtuella kärnor som är som en konstgjord kärna.

Rent prestanda mässigt mellan 4770K & 4930K är det stor skillnad men för att nyttja detta fullt ut ska man nog
ha dubbla 780 kort eller R9 290 eller liknande men som sagt är man mer framtidssäkrad långt framåt när grafikkorten
blir snabbare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Som du säger är det enorm skillnad mellan Hyperthreading och fysiska kärnor.

HT är virtuella kärnor som är som en konstgjord kärna.

Rent prestanda mässigt mellan 4770K & 4930K är det stor skillnad men för att nyttja detta fullt ut ska man nog
ha dubbla 780 kort eller R9 290 eller liknande men som sagt är man mer framtidssäkrad långt framåt när grafikkorten
blir snabbare.

Ur beräkningssynpunkt bör de väl bete sig lika? Kärna och tråd?

Permalänk
Medlem

Hur bra är GPUstödet i det programmet du använder dig av? Om det är en helt ny dator du ska bygga så skulle du isåfall kunna satsa på en 4770k och sedan gå upp ett steg vad gäller GPU. Om programmet då har bra GPUstöd så kanske du kan komma upp över en 4930k + bättre prestanda i spel

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Hur bra är GPUstödet i det programmet du använder dig av? Om det är en helt ny dator du ska bygga så skulle du isåfall kunna satsa på en 4770k och sedan gå upp ett steg vad gäller GPU. Om programmet då har bra GPUstöd så kanske du kan komma upp över en 4930k + bättre prestanda i spel

Det är en bra fråga, kan inte svara på det. Jag kör CFD-program om någon kan svara på det? Exempelvis Comsol multiphysics.

Har redan köpt 3930k:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare som att köpa sig en ferrari och sätta på Asiatiska däck.

Så Bridgestones däck är dåliga då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Så Bridgestones däck är dåliga då?

Asiatiska däck generellt brukar inte vara bra. Det finns självfallet undantag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

kan säga som så handlar om att processorn inte stöds från start vilket är mitt problem för ett moderkort i stuk med x79 ud5 (tor dom måste heta UP istället för ud) men är skälv på jakt efter ett ersättnigs bord

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Ja, det är beräkningsprogram som ligger i fokus:)

Skrivet av Jalle64:

Inte i flertrådat som ju nämns i inlägget. Fåtrådat så där har du alldeles rätt däremot.

Jag och en Kompis gjorde ett litet test med FX-8350 4.7Ghz samt min egna 4770k i 4.6Ghz

Vi renderade upp i 3ds max, en Vray "boll" med runt 1.000.000 polygoner och en textur med refract, displacement, reflect samt avancerad belysning.

Min 4770k Renderade ut bilden på 5 minuter 25 sekunder, FX-8350 tog 5 minuter 40 sekunder.
Nu finns det dock säkert flera variabler i detta, så som att jag använder CL9 1866mhz minnen och kompisen kör vanliga 1600.
Men Intel beräknar bra mycket snabbare per kärna än vad AMD lyckas med.

sitter du på Ivy - e och 12 trådar kommer du lämna AMDs processorer långt bakom dig.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hmmm, ska du rendera och koda om HD-material dvs filmer, egna filmer från videokamera osv så är 4770K det absolut bästa alternativet. Varför-jo det stavas Intel Quicksync och då har man på nåt sätt gjort så grafikdelen i CPU-n samarbetar med din GPU(vet inte vad du har för modell men med en GTX fermi och uppåt funkar). Detta gör att man slår en hexacore processor med hästlängder just vid omkodning av video och liknande, då LGA2011 processorer saknar den inbyggda GPU-delen. Men ska du jobba med tunga flertrådade applikationer då är det LGA2011 hexacore som gäller eller motsvarande AMD. Lycka till.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200